Σοκ για χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων: Ποιοι πληρώνουν χαράτσι στις επόμενες ημέρες

Αυτοκίνητο: Δεν έχει τελειωμό η ιστορία με τα παλιά οχήματα στην Ευρώπη και την Ελλάδα.

Με τον αναθεωρημένο κανονισμό της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι κυβερνήσεις και οι ιδιοκτήτες των ΙΧ βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέδωσε τον αναθεωρημένο κανονισμό τον Μάρτιο του 2023.

Ο κανονισμός αυτός αποσκοπεί στην αύξηση των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, ώστε να διασφαλιστεί ότι ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας συμβάλλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ και να τονωθεί η καινοτομία.

Το μέτρο, το οποίο αποτελεί μέρος της δέσμης μέτρων Fit for 55 – ένα σύνολο νομοθετικών προτάσεων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 – θα ωφελήσει τους πολίτες, τους καταναλωτές και την ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ.

Όμως, η ΕΕ προωθεί γενικότερα σειρά μέτρων ώστε να μην κρατάνε οι κάτοχοί παλιών αυτοκινήτων τα οχήματά τους, που θεωρούνται ρυπογόνα.

Για το σκοπό αυτό έχει βγάλει προτάσεις με κίνητρα για αντικατάσταση των παλιών ΙΧ αλλά και με… χαράτσια τα οποία έχουν ήδη εφαρμοστεί σε άλλες χώρες, όπως είναι το «περιβαντολλογικό τέλος». Για την ώρα, η Ελλάδα δεν έχει υιοθετήσει «τιμωρητικά» μέτρα, παρά μόνο έχει δώσει κίνητρα στους πολίτες να αλλάξουν τα οχήματά τους με νέα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»).

Να σημειωθεί ότι τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι σήμερα κατά μέσο όρο 12 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα φορτηγά 12 ετών, τα φορτηγά 14,2 ετών και τα λεωφορεία 12,7 ετών.

Ωστόσο, η Ελλάδα έχει τον γηραιότερο στόλο στην ΕΕ! Στη χώρα μας, ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι 17 χρόνια και ακολουθεί η Εσθονία με μ.ο. 16,8 χρόνια.

Η ΕΕ έχει ρίξει στο τραπέζι διάφορες προτάσεις, όπως η αύξηση του φόρου στη βενζίνη ή η υψηλότερη φορολόγηση μέσω των τελών κυκλοφορίας.

Μάλιστα, η πρόταση για ακριβότερα τέλη έχει δοθεί εδώ και δύο χρόνια ωστόσο στην Ελλάδα δεν έχουν αυξηθεί από το 2017.

Η ΕΕ θεωρεί ότι, με αυτόν τον τρόπο, θα «αναγκάσει» περισσότερους πολίτες να αντικαταστήσουν τα παλιά ΙΧ ή να στραφούν σε άλλες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης (π.χ. «κοινόχρηστα», ποδήλατα, κ.λπ.».

Ο πρώην ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας έχει πει στο παρελθόν ότι το σύστημα των τελών κυκλοφορίας χρήζει βελτιώσεων και επισήμανε την ανάγκη να ενσωµατωθούν στο ελληνικό σύστημα οι απαιτήσεις της νέας ευρωπαϊκής νοµοθεσίας, αναφορικά µε τους εκποµπές ρύπων.

Επισήμανε όμως ότι όποια αλλαγή κι αν γίνει, θα πρέπει να κινείται προς την κατεύθυνση δικαιότερης κατανοµής της επιβάρυνσης στους κατόχους αυτοκινήτων αλλά και του στόχου ανανέωσης του παλαιού στόλου αυτοκινήτων».

Αυτοκίνητο: Σας έπιασαν να παραβιάζετε το όριο ταχύτητας; Πόσα χρόνια φυλακή θα μπείτε

Αυστηρότερος κατά… πολύ γίνεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με ποινές φυλάκισης.

Η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, πλέον τιμωρείται ποινικά με αυστηρές ποινές.

Με την εφαρμογή νέων διατάξεων από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, οι οδηγοί που υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρές ποινικές κυρώσεις.

Συγκεκριμένα, τα νέα μέτρα προβλέπουν φυλάκιση έως τρία (3) έτη εάν από την πράξη μπορεί να προκύψει «κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα».
Αν υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή, η φυλάκιση είναι τουλάχιστον ενός (1) έτους.

Εντούτοις, οι ποινές μπορεί να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές. Εάν η πράξη οδηγήσει σε βαριά σωματική βλάβη ή προκαλέσει σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, η κάθειρξη μπορεί να φτάσει έως δέκα (10) έτη.
Επιπλέον, αν η υπέρβαση ταχύτητας έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο κάποιου, η κάθειρξη είναι τουλάχιστον δέκα (10) ετών.

Σε περιπτώσεις όπου ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων έχει προκληθεί, το δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Αναλυτικά ο Νόμος 5039/2023 – ΦΕΚ Τεύχος Α 83/03.04.2023

«Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις

Άρθρο 66

Επικίνδυνη οδήγηση – Υπέρβαση επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας – Τροποποίηση άρθρου 290Α Ποινικού Κώδικα

Στην παρ. 1 του άρθρου 290A του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) προστίθενται περ. γ’ και δ’ και το άρθρο 290Α διαμορφώνεται ως εξής:

Επικίνδυνη οδήγηση

Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες:
α) οδηγεί όχημα, μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης

ή

β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες,

ή

γ) οδηγεί όχημα i) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον εξήντα (60) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον τριάντα (30) χλμ. ανά ώρα, ii) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον σαράντα (40) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον είκοσι (20) χλμ. ανά ώρα,

ή

δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:

αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,

ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,

γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,

δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου.

Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.»

Αυτοκίνητο: Η παράβαση που θα σας φέρει κλήση 700 ευρώ – Ελάχιστοι την ξέρουν

Ο νέος οδικός κώδικας δεν αστειεύεται και μοιράζει πρόστιμα εκατοντάδων ευρώ.

Μεταξύ των παραβάσεων και η αντικανονική προσπέραση σε διπλή διαχωριστική γραμμή, που λίγοι γνωρίζουν οτι τιμωρείται με 700 ευρώ πρόστιμο.

Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, η συνεχής µονή ή διπλή γραµµή στο κέντρο του δρόμου, διαχωρίζει τις αντίθετες κατευθύνσεις κυκλοφορίας και απαγορεύεται το προσπέρασμα.

Αυτή η γραμμή τοποθετείται σε σημεία όπου έχουν κριθεί επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια, καθώς και σε δρόμους εντός αστικού ιστού με δύο λωρίδες κατεύθυνσης ανά κυκλοφορία και σε σημεία της επαρχιακού οδικού δικτύου.

Όποιος λοιπόν προσπαθεί να την προσπεράσει τιμωρείται από το νόμο με πρόστιμο 700 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας για 20 ημέρες.

Ο οδηγός επιτρέπεται να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα μόνον εφόσον μπορεί να το κάνει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και εφόσον προειδοποιήσει έγκαιρα γι’ αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 21 του ΚΟΚ.

Το προσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά.

Κατ’ εξαίρεση, το προσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν ο προπορευόμενος οδηγός έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει το όχημα ή τα ζώα του προς την πλευρά αυτήν.

Αυτοκίνητο: Μεγάλη προσοχή αν έχετε μια από αυτές τις μάρκες – Τις… αγαπάνε οι κλέφτες

Σε συγκεκριμένες μάρκες αυτοκινήτων στοχεύουν οι κλέφτες στην Ελλάδα, με τα μικρά να είναι η αδυναμία τους!

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα καταγράφονται περίπου 230 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους, με τη Νέα Ζηλανδία να κατέχει την πρώτη θέση με 1.171 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους.

Την πεντάδα συμπληρώνουν η Ουρουγουάη με 558, η Ιταλία με 232 και οι ΗΠΑ με 228 κλοπές οχημάτων.

Στο ερώτημα που θέσαμε σε ειδικούς εγκληματολόγους, γιατί στην Ελλάδα γίνονται τόσες κλοπές αυτοκινήτων, αφού δύσκολα σήμερα ένα κλεμμένο όχημα μπορεί να πουληθεί και να ξανακυκλοφορήσει σε Ελλάδα και εξωτερικό (εντοπίζεται εύκολα σήμερα), η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Μα φυσικά για ανταλλακτικά.

Η αυξημένη παλαιότητα του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας (+17 χρόνια), έχει δημιουργήσει μεγάλη ανάγκη για φθηνά ανταλλακτικά, τα οποία από τη μία δεν επαρκούν στην αγορά, λόγω των πολλών ζημιών (ταλαιπωρημένα – παλαιά αυτοκίνητα), ενώ από την άλλη τα γνήσια ανταλλακτικά είναι σαφώς πιο ακριβά από τα… κλεμμένα.

Οπότε οι κλεπταποδόχοι βρίσκουν εύκολα αγοραστές, οι οποίοι δε μπορούν (ή δε θέλουν) να δαπανήσουν πολλά χρήματα για την επισκευή του αυτοκινήτου τους.

Κατά καιρούς, δημιουργούνται κυκλώματα τα οποία υποδέχονται τα κλεμμένα αυτοκίνητα, και αφού τα λύσουν στα υπόγεια αυτοκινητικά… χειρουργεία, πουλάνε τα ανταλλακτικά τους συνήθως σε ελεύθερα συνοικιακά συνεργεία (μη εξουσιοδοτημένες μικρές επιχειρήσεις), τα οποία συνήθως αποθήκες δεν διατηρούν (εισερχόμενα, εξερχόμενα ανταλλακτικά), ενώ δεν κόβονται και τα ανάλογα παραστατικά για εργασίες και ανταλλακτικά.

Η γνώριμη έκφραση του «μάστορα» που συνήθως ακούνε οι κάτοχοι των αυτοκινήτων προς επισκευή είναι: …θα ψάξω να σου βρω ένα καλό, ελαφρώς μεταχειρισμένο ανταλλακτικό για να μην βάλεις το καινούργιο, το ακριβό.

Οι κλέφτες των αυτοκινήτων τώρα, επιλέγουν δημοφιλή αυτοκίνητα δηλαδή να έχουν πουληθεί αρκετά στην Ελλάδα, αλλά και πιο σπάνια που δεν βρίσκονται εύκολα ανταλλακτικά. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας των κλεμμένων αυτοκινήτων, οι ληστές επικοινωνούν με τον κάτοχο ζητώντας του «λύτρα» για να επιστρέψουν το αυτοκίνητο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, το αυτοκίνητο το οποίο προτιμούν κατά κόρον τα τελευταία χρόνια οι κλέφτες στην Ελλάδα, παραμένουν τα Smart, κυρίως χρονολογίας κατασκευής από 1998 έως και 2014, που έχουν πολλά κοινά ανταλλακτικά.

Φυσικά δεν προτιμούν το καινούργιο, που είναι ηλεκτρικό και κατά συνέπεια διαθέτει λίγα μηχανικά ανταλλακτικά.

Σημειώστε δε, πως ένα Smart μπορεί να κλαπεί ιδιαίτερα εύκολα και χωρίς διάρρηξη σε δρόμο, απλά σηκώνοντάς το σε μία μικρή πλατφόρμα…

Ως δεύτερη επιλογή τους οι κλέφτες προτιμούν τα Mini Cooper και ιδιαίτερα της πρώτη γενιάς του (2006-2008) για τους ίδιους λόγους με του Smart.

Ακολουθεί το προ-προηγούμενης γενιάς Toyota Yaris ως best seller (μεγάλη ζήτηση ανταλλακτικών).

Αυτοκίνητο: Έχετε φιμέ τζάμια; Ετοιμαστείτε να… κλάψετε από το πρόστιμο

Πολλοί οδηγοί προτιμούν τα φιμέ τζάμια ωστόσο μάλλον θα αναθεωρήσουν!

Πλέον τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα πωλούνται κυρίως με φιμέ τζάμια τα οποία όμως «πατούν» στην εκάστοτε νομοθεσία κράτους έτσι ώστε οι ιδιοκτήτες να μην έχουν μπλεξίματα πληρώνοντας πρόστιμα.

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία επιτρέπονται τα φιμέ τζάμπια ωστόσο παρέκκλισή της επιφέρει πρόστιμο.

Οι αντηλιακές μεμβράνες προστατεύουν σημαντικά το εσωτερικό του οχήματος από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Στη σύνθεσή τους, οι αντηλιακές μεμβράνες περιέχουν στρώσεις που έχουν την ικανότητα να μειώνουν τη θερμοκρασία στο εσωτερικό του οχήματος, που οδηγεί σε μειωμένη χρήση κλιματιστικού και οικονομία καυσίμου.

Επίσης, ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι ο περιορισμός της αντηλιάς, βελτιώνοντας τις συνθήκες ορατότητας.

Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζετε πως υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και νομοθεσία που ορίζει τον ελάχιστο συντελεστή μετάδοσης του φωτός.

Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν περιορισμοί στις οπτικές ιδιότητες που μπορείτε να επιλέξετε για τα κρύσταλλα του οχήματός σας.

Τι προβλέπει, λοιπόν, η νομοθεσία για τις φιμέ μεμβράνες;

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης του φωτός των κρυστάλλων αυτοκινήτων καθορίζεται σε:

Α) 75% για το εμπρόσθιο παρμπρίζ

Β) 70% για τα πλαϊνά κρύσταλλα οδηγού και συνοδηγού

Γ) 70% για τα πίσω πλαϊνά κρύσταλλα και το οπίσθιο παρμπρίζ, εφόσον το όχημα δεν διαθέτει πλευρικούς καθρέφτες (σπάνια περίπτωση)

Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, στα πίσω πλαϊνά κρύσταλλα και το πίσω παρμπρίζ δεν υπάρχει κανένας περιορισμός.

Από τα παραπάνω, εξαιρούνται όσοι παρουσιάζουν προβλήματα υγείας τα οποία επηρεάζονται από την ηλιακή ακτινοβολία, εφόσον ο οδηγός του οχήματος έχει εξετασθεί από Δ.Ι.Ε. και υπάρχει σχετικό πόρισμα εξέτασης.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι με την επιλογή των μη νόμιμων μεμβρανών στα εμπρόσθια κρύσταλλα, χωρίς σχετικό αποδεικτικό πόρισμα εξέτασης, υπάρχει κίνδυνος προστίμου.

Η αστυνομία γνωρίζει επακριβώς τις προδιαγράφες και όπως διαπιστώνουμε από τα στοιχεία που δίνει η ΕΛ.ΑΣ. βεβαιώνονται αρκετές παραβάσεις για παράνομα φιμέ τζάμια.

Όταν λοιπόν τοποθετεί κάποιος αντηλιακές μεμβράνες, θα πρέπει να υπάρχει και σχετικό χαρτί που να το πιστοποιεί.

Σε περίπτωση που δεν το διαθέτει, το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται στα 80 ευρώ.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως, ακόμη και το σχετικό χαρτί δεν εξασφαλίζει ότι θα γλυτώσετε το πρόστιμο, εφόσον κατά τον έλεγχο, κριθεί ότι τα τζάμια είναι πολύ σκούρα.