Σκορπάνε εκατομμύρια ευρώ στην Αττική Οδό: Δείτε τον άγνωστο πόλεμο

Αττική Οδός: Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), ανακοινώνει ότι οκτώ ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, μιας από τις σημαντικότερες οδικές υποδομές της χώρας, για 25 έτη.

Ειδικότερα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής (με αλφαβητική σειρά):

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  • GRUPPO FININC – INC SpA
  • Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
  • Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  • Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Ταμείου, αφού αξιολογήσουν τους υποβληθέντες φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη Β΄ φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών).

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Αττική Οδός: Ο διαγωνισμός

Η άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας συνέβαλε πέρυσι στην επανάκαμψη της κυκλοφορίας στην Αττική οδό, η οποία αυξήθηκε κατά 16,83%. Αντίστοιχα, αύξηση παρουσίασε η εταιρεία και στις πωλήσεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 175,78 εκατ., από 151,57 εκατ. ευρώ το 2020. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας παραχώρησης αυξήθηκαν στα 56,6 εκατ. από 47,8 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα τεύχη προκήρυξης, στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν κοινοπραξίες ξένων επενδυτικών ομίλων με κατασκευαστικές εταιρείες που διαθέτουν εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων και στην υλοποίηση μεγάλων τεχνικών έργων. Επιτρέπεται, επίσης, η συμμετοχή αμιγώς κατασκευαστικών ομίλων με τουλάχιστον διετή εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων αντίστοιχων με την Αττική οδό.

Στην περίπτωση των funds που θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση, η οποία θα έχει διάρκεια 25 ετών, προβλέπεται πως πρέπει να έχουν υπό διαχείριση ενεργητικό με συνολική αξία τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.

Η Αττική οδός περιλαμβάνει την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων) και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων). Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, που περιλαμβάνει τμήμα της Λεωφόρου ΝΑΤΟ και εκτείνεται κατά μήκος περίπου πέντε χιλιομέτρων, αποτελεί επίσης τμήμα της Αττικής οδού.

Ο οδικός άξονας διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και τρεις προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής.

Για την είσπραξη των διοδίων λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 33 πλευρικούς σταθμούς διοδίων).

Αττική Οδός: Αδιανόητα κέρδη! Δείτε πόσα έβγαλε μέσα σε λίγους μήνες

Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.

Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.

Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).

Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση.

Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.

Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία.

Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.

Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.

Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.