Facebook: Φαίνεται πως το Facebook έκανε τα… στραβά μάτια για 6 εκατομμύρια χρήστες VIP, οι οποίοι παραβίαζαν τους κανονισμούς της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα που έφτασαν στα “χέρια” της The Wall Street Journal.
Το Facebook σε πρώτη φάση ανέπτυξε το σύστημα “XCheck” ή “cross check” προκειμένου να βοηθήσει την πλατφόρμα να μετριάσει τις συνέπειες σε βάρος των δημοφιλέστερων χρηστών του, όπως πολιτικών και διασήμων, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Το σύστημα επέτρεπε σε “ισχυρούς” χρήστες του κοινωνικού δικτύου να παραβιάζουν τους όρους λειτουργίας του Facebook με μηδαμινές συνέπειες. Ορισμένοι χρήστες, μάλιστα, φαίνεται να είχαν “ελευθέρας”, γεγονός που σημαίνει ότι εξαιρούνταν εντελώς από την υποχρέωση τήρησης των πολιτικών της πλατφόρμας, ενώ οι αναρτήσεις άλλων δημοφιλών χρηστών παρέμεναν στον “αέρα” εν αναμονή περαιτέρω ελέγχου, παρότι παραβίαζαν ξεκάθαρα τους κανόνες του Facebook.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του Βραζιλιάνου ποδοσφαιριστή Νεϊμάρ, τον οποίο προστάτευσε το σύστημα το 2019 όταν ανήρτησε τις γυμνές φωτογραφίες μιας γυναίκας που τον κατηγόρησε για βιασμό -κατηγορία που ο ποδοσφαιριστής αρνήθηκε- και οι οποίες έμειναν στο “αέρα” για περισσότερο από μία ημέρα παρότι παραβίαζαν την πολιτική της πλατφόρμας για την ανάρτηση “προσωπικών φωτογραφιών χωρίς συναίνεση”, σύμφωνα με το δημοσίευμα της The Wall Street Journal.
Τα έγγραφα αποκαλύπτουν επίσης ότι οι χρήστες που ήταν στη “λευκή λίστα” μοιράστηκαν μέσω της πλατφόρμας παραπλανητικές πληροφορίες και θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την ασφάλεια των εμβολίων, τον υποτιθέμενο ρόλο της Χίλαρι Κλίντον σε κύκλωμα διακίνησης ανηλίκων σε παιδόφιλους και άλλους εξωπραγματικούς ισχυρισμούς που οι ίδιοι οι μηχανισμοί ελέγχου του Facebook έκριναν ως ψευδής.
Εσωτερική έρευνα για το σύστημα βαθμονόμηση που πραγματοποιήθηκε το 2019 χαρακτήρισε τις πρακτικές του Facebook ως “διάρρηξη της εμπιστοσύνης” και “μη υπερασπίσιμες”, σύμφωνα με τα έγγραφα που διέπονται από το “απόρρητο πελάτη” και έφτασαν στην κατοχή της The Wall Street Journal.
Σύμφωνα, πάντα, με την εφημερίδα, το Facebook έχει ελαχιστοποιήσει το εύρος του συστήματος και την παρέμβασή του: η πλατφόρμα ανέφερε στο εποπτικό της συμβούλιο, τον Ιούνιο, ότι το σύστημα “XCheck” χρησιμοποιείται σε “μικρό αριθμό αποφάσεων”.
“Στην πραγματικότητα δεν κάνουμε αυτό που λέμε δημόσια ότι κάνουμε”, γράφει χαρακτηριστικά η εμπιστευτική έρευνα του 2019 που έχει στην κατοχή της η The Wall Street Journal. “Σε αντίθεση με την υπόλοιπη κοινότητά μας, αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να παραβιάζουν τα στάνταρτς μας χωρίς καμία συνέπεια”, συνεχίζει.
Για την ακρίβεια, το σύστημα “XCheck” του κοινωνικού δικτύου “κάλυψε” συνολικά 5,8 εκατομμύρια χρήστες του μόνο το προηγούμενο έτος, όπως προκύπτει από τα έγγραφα που έχει στην κατοχή της η εφημερίδα. Συνολικά το Facebook έχει περισσότερους από 3 δισεκατομμύρια χρήστες.
Facebook: Η απάντηση του
Το Facebook από τη μεριά του δήλωσε, με ανακοίνωσή του, στη The Wall Street Journal ότι το σύστημα δημιουργήθηκε με στόχο να αποτελέσει ένα “επιπλέον βήμα” στον περιορισμό περιεχομένου που ενδεχομένως “να απαιτεί καλύτερη αντίληψη”. Εκπρόσωπος του κοινωνικού δικτύου ανέφερε ότι η πλατφόρμα έχει ξεκινήσει τη σταδιακή κατάργηση της “λευκής λίστας” μετά τον εντοπισμό ζητημάτων σχετικά με τη λειτουργία του συστήματος βαθμονόμησης.
Όσο για τα εσωτερικά έγγραφα που έφτασαν στα χέρια της εφημερίδας, τα χαρακτήρισε “παρωχημένες πληροφορίες που έχουν συνδυαστεί προκειμένου να συνθέσουν ένα αφήγημα”.
Facebook: Έρχονται νέες αποκαλύψεις
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το Facebook αντιμετωπίζει επικρίσεις για την “χαλαρή” πολιτική του στον περιορισμό περιεχομένου. Πέρυσι, η πλατφόρμα κλήθηκε να αντιμετωπίσει το μποϊκοτάζ περισσότερων των 500 διαφημιζόμενων, όπως οι εταιρείες Target, Ford, Adidas και Dunkin Donuts, με αφορμή τις -κατά τους επικριτές του- “χαλαρές πολιτικές του ως προς τον περιορισμό” της ρητορικής μίσους, παρότι οι γνώστες επισημαίνουν ότι τελικά το οικονομικό πλήγμα για το Facebook ήταν πιθανότατα μηδαμινό.
Ο δε διευθύνων σύμβουλος του κοινωνικού δικτύου, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, αρχικά επέκρινε την τακτική του “χαρακτηρισμού” αξιοσημείωτων αναρτήσεων από χρήστες “υψηλού προφίλ” που παραβίαζαν τους κανόνες λειτουργίας της πλατφόρμας, επισημαίνοντας ότι αυτό ενέχει “τον κίνδυνο να μας οδηγήσει στην παρουσίαση περιεχομένου που δεν μας αρέσει”, πριν τελικά αλλάξει γνώμη εξαιτίας του μποϊκοτάζ.
Τον Ιούνιο, δε, το Facebook ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει την πρόσβαση του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ από την πλατφόρμα του για δύο χρόνια, διότι ενθάρρυνε τους υποστηρικτές του να εισβάλουν στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ τον Ιανουάριο.
Το δημοσίευμα της The Wall Street Journal με τις λεπτομέρειες για το σύστημα “XCheck” του Facebook, πάντως, είναι μόνο το πρώτο μιας σειρά άρθρων που βασίζονται σε εσωτερικά έγγραφα και θα δείξουν, όπως αναφέρει η εφημερίδα, ότι η πλατφόρμα “γνωρίζει, με κάθε λεπτομέρεια, ότι οι πλατφόρμες της βρίθουν ελαττωμάτων που προκαλούν ζημιά, συχνά με τρόπους που μόνο η εταιρεία αντιλαμβάνεται πλήρως”.
Facebook: Σοκάρει νέα έρευνα
Παράλληλα, σοκαριστικά στοιχεία για την αρνητική επίδραση που έχει το Instagram στα κορίτσια νεαρής ηλικίας φέρνει στο φως εσωτερική έρευνα του Facebook που περιήλθε στην κατοχή της Wall Street Journal. Ο κολοσσός γνωρίζει αλλά δεν κάνει τίποτα, σύμφωνα με όσα προκύπτουν.
H έρευνα που διέρρευσε αποκαλύπτει μεταξύ άλλων ότι ένα στα τρία κορίτσια κατηγορεί την δημοφιλή εφαρμογή για την αρνητική εικόνα που έχει για το σώμα του και ότι το 6% ήθελε να αυτοκτονήσει εξαιτίας αυτού.
Το Facebook –που αγόρασε το Instagram το 2012- γνωρίζει ότι είναι τοξικό για τα νεαρά κορίτσια εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, αλλά συνεχίζει να προσθέτει φίλτρα επεξεργασίας στην εφαρμογή, παρά το γεγονός ότι πολλά κορίτσια στην Αμερική, αλλά και την Ευρώπη το κατηγορούν για την επιθυμία τους να αυτοκτονήσουν.
Η έρευνα που διέρρευσε από τη Wall Street Journal και δημοσιεύθηκε χθες αποκαλύπτει ότι από το 2019 τουλάχιστον, το Facebook έχει προειδοποιηθεί ότι το Instagram βλάπτει την εικόνα του σώματος των νεαρών κοριτσιών.
Το 2019, μια ανάρτηση σε πίνακα μηνυμάτων του κολοσσού έγραφε: «Κάνουμε χειρότερα τα θέματα της εικόνας του σώματος για ένα στα τρία έφηβα κορίτσια». Η έρευνα αποκάλυψε ότι το 32 % των κοριτσιών είπε ότι το Instagram τα έκανε να αισθάνονται χειρότερα για το σώμα τους εάν είχαν ήδη ανασφάλειες.
«Οι έφηβοι κατηγορούν το Instagram για την αύξηση του ποσοστού άγχους και κατάθλιψης». Μια άλλη παρουσίαση διαπίστωνε ότι μεταξύ των εφήβων που είχαν αυτοκτονικές τάσεις το 13% των Βρετανών χρηστών και το 6% των Αμερικανών απέδιδαν τα αρνητικά τους συναισθήματα στο Instagram.
Η έρευνα όχι μόνο επιβεβαιώνει αυτό που έχει αναγνωριστεί δημόσια εδώ και χρόνια – ότι το Instagram μπορεί να βλάψει την εικόνα του σώματος ενός ατόμου, ειδικά αν αυτό το άτομο είναι νεαρό – αλλά επιβεβαιώνει ότι η διεύθυνση του Facebook γνώριζε τόσα πολλά και μάλιστα έκανε και σχετικές έρευνες.
Είναι το τελευταίο σε μια σειρά σκανδάλων για το Facebook. Χθες, προέκυψε ότι η εταιρεία είχε μια «λευκή λίστα» διασημοτήτων, ανθρώπων με επιρροή και πολιτικών που απαλλάσσονταν από τους κανόνες του επειδή είχαν πολλούς «φιλους» και ακόλουθους.
Μετά τις νέες αποκαλύψεις εντείνονται οι επικρίσεις για τον κολοσσό. Πολλοί λένε ότι η εταιρεία, η οποία έχει το μονοπώλιο στους νέους και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκρύπτει σκόπιμα σημαντική έρευνες. Γονείς και πολιτικοί αντέδρασαν στα νέα στοιχεία, χαρακτηρίζοντας «ενοχλητικό» το γεγονός ότι το Facebook και ο διευθύνων σύμβουλος του Μαρκ Ζάκερμπεργκ γνώριζαν πόσο επιβλαβές είναι το Instagram, αλλά δεν έκαναν τίποτα γι ‘αυτό.
«Αυτό είναι τρομακτικό. Θα απαιτήσω απαντήσεις από τον Ζάκερμπεργκ », έγραψε στο Twitter ο γερουσιαστής της Μασαχουσέτης Εντ Μάρκι. Το 40% των 1 δισεκατομμυρίων χρηστών του Instagram είναι κάτω των 22 ετών και λίγο περισσότεροι από τους μισούς είναι γυναίκες. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατέθεσε στο Κογκρέσο τον Μάρτιο του 2021 ότι το Instagram έχει «οφέλη για την ψυχική υγεία».
Το Instagram διαθέτει έναν «οδηγό γονέων» (parental guide) ο οποίος διδάσκει στους γονείς πώς να παρακολουθούν τους λογαριασμούς των παιδιών τους , με επιλογές όπως τα όρια χρόνου χρήσης στην οθόνη και ποιος μπορεί να σχολιάζει αναρτήσεις. Δεν υπάρχει τρόπος ωστόσο να επαληθευτεί η ηλικία κάποιου πριν εγγραφεί στον ιστότοπο.
Η πλατφόρμα ισχυρίζεται ότι δέχεται μόνο χρήστες ηλικίας 13 ετών και άνω, αλλά παραδέχεται ότι πολλοί λένε ψέματα. Επίσης δεν επισημαίνει καμία φωτογραφία ή εικόνα που μπορεί να έχει παραμορφωθεί ή «πειραχθεί», παρά το γεγονός ότι επισημαίνει αναρτήσεις που περιέχουν παραπληροφόρηση, πολιτικές αναρτήσεις ή διαφημίσεις επί πληρωμή. Ο Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε ακόμη ότι σχεδιάζει να λανσάρει ειδική εφαρμογή για παιδιά κάτω των 13 ετών.