Ηλεκτρικό ρεύμα: Ένα μίνι… εγκεφαλικό θα έρθει στους καταναλωτές ρεύματος καθώς η μεγάλη «βόμβα» αναμένεται να σκάσει! Διαβάστε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.
H ενεργειακή αγορά λόγω των τιμών των ρύπων έχει πάρει τον… ανήφορο κάτι που έχει επιφέρει αυξήσεις σε τιμολόγια όσων προμηθευτών έχουν ενσωματώσει στους λογαριασμούς ρήτρες χονδρεμπορικής τιμής, ενώ και στη μέση και υψηλή τάση υπάρχουν αυξήσεις.
Καταλύτης βέβαια είναι το τι θα πράξει η ΔΕΗ καθώς κατέχει πάνω από το 60% της αγοράς και είχε ανακοινώσει στις αρχές του χρόνου ότι μέχρι τον Μάρτιο θα πάγωνε την εφαρμογή της ρήτρας ρύπων που είχε μπει από τον Νοέμβριο του 2019 λόγω της εφαρμογής του target model και των μέτρων που είχαν ληφθεί τότε.
Η ΔΕΗ αναμένεται στη χαμηλή τάση να ενεργοποιήσει τη σχετική ρήτρα CO2 και έτσι να επιφέρει «χαμηλές αυξήσεις της τάξης των 2-3 ευρώ στους καταναλωτές», όπως τονίζεται σχετικά από πηγές της επιχείρησης.
«Ωστόσο», αναφέρεται, «με την έλευση του καλοκαιριού εκτιμάται ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση λόγω και της εισόδου στο ενεργειακό μίγμα περισσότερης ενέργειας από τους κλάδους των ΑΠΕ και αποκλιμάκωσης των τιμών των ρύπων» κι έτσι πιθανόν η αύξηση των 2-3 ευρώ ανά λογαριασμό να φύγει και πάλι.
Πάντως, ήδη αυξήσεις έχουν περάσει λόγω ρήτρας ρύπων σε τιμολόγια υψηλής και μέσης τάσης, ενώ σε εξέλιξη είναι και οι διαπραγματεύσεις της ΔΕΗ με τους μεγάλους καταναλωτές της αγοράς.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Έξαλλη η ΡΑΕ με τις αυξήσεις
Στο στόχαστρο της ΡΑΕ μπαίνει η εκτίναξη των τιμολογίων ρεύματος και οι αντίστοιχες ρήτρες αναπροσαρμογής που ενεργοποιούν η μία μετά την άλλη οι εταιρείες, μετακυλίοντας στους πελάτες τους το αυξημένο κόστος των ρύπων (CO2) αλλά και την αύξηση της χονδρεμπορικής τιμής του ρεύματος, η πορεία της οποίας εκτροχιάστηκε από την έναρξη του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και τις μεγάλες αναταράξεις που προκάλεσε η αγορά εξισορρόπησης.
Υπολογίζεται ότι σε σχέση με τον περασμένο Μάιο που η Οριακή Τιμή Συστήματος (ενσωματώνει το κόστος χονδρεμπορικής στους εναλλακτικούς παρόχους) ήταν 34 ευρώ/MW, σήμερα έχει σχεδόν διπλασιαστεί.
Η πρόβλεψη μάλιστα που γίνεται από τα επιτελεία των εταιρειών είναι ότι θα φτάσει τα 100 ευρώ/MW σε ένα χρόνο από σήμερα, κυρίως λόγω του ασφυκτικού περιβάλλοντος του διοξειδίου του άνθρακα.
Η αύξηση του κόστους έχει φέρει μεγάλη αναστάτωση στην αγορά και έχει εκτινάξει αντίστοιχα και την κινητικότητα των πελατών.
Υπάρχουν αναλύσεις που «έτρεξαν» ιδιώτες προμηθευτές που δείχνουν ότι το 60% των καταναλωτών που άλλαξαν πάροχο το τελευταίο εξάμηνο, σκοπεύει να μεταπηδήσει άμεσα σε άλλο προμηθευτή ενέργειας. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το 30% αυτού του πελατολογίου θέλει να επιστρέψει στη ΔΕΗ.
Εικόνα που όπως λένε στελέχη της αγοράς δεν είχαν συναντήσει ούτε την εποχή του σκανδάλου της Energa-Hellas Power.
Η ΔΕΗ ως ο μεγαλύτερος πάροχος της αγοράς προσέρχεται πρώτη στο κάλεσμα της ΡΑΕ, καθώς πρόσφατα αποφάσισε να ενσωματώσει στα τιμολόγια τη ρήτρα CO2 που διατηρούσε παγωμένη όλο το προηγούμενο διάστημα.
Η ενεργοποίηση της ρήτρας οδηγεί σε αναπροσαρμογή τιμολογίων κατά 7% στα τιμολόγια ρεύματος προκειμένου η επιχείρηση να διαχειριστεί το αυξημένο λειτουργικό κόστος των λιγνιτικών της μονάδων.
Η ΔΕΗ δέχεται ισχυρές πιέσεις από το ράλι των τιμών των ρύπων και αυτός είναι και ο κύριος λόγος που επιμένει και στο σφράγισμα της Μεγαλόπολης 3.
Ο σχεδιασμός για το λουκέτο της μονάδας τέλη Μαρτίου του 2021, ανατράπηκε από τον ΑΔΜΗΕ για λόγους επάρκειας του συστήματος.
Ηλεκτρικό Ρεύμα: «Βροχή» οι καταγγελίες των καταναλωτών!
Στον ρυθμιστή επικρατεί ένα πανδαιμόνιο από καταγγελίες καταναλωτών, οι οποίοι παραλαμβάνουν «φουσκωμένους» λογαριασμούς και όταν αναζητούν απαντήσεις από τις εταιρείες εισπράττουν γενικόλογες και για πολλούς «αφηρημένες» έννοιες για αύξηση του κόστους χονδρεμπορικής.
Δεν λείπουν μάλιστα και περιπτώσεις παραπλάνησης καθώς οι ρήτρες δεν παρουσιάζονται εμφανώς στους λογαριασμούς ώστε να αντιλαμβάνονται οι πολίτες τι οδήγησε στις αυξήσεις αλλά «κρύβονται» κάτω από άλλες χρεώσεις όπως είναι για παράδειγμα τα δημοτικά τέλη.
Προμηθευτές ενέργειας παραδέχονται επίσης ότι οι μαθηματικοί τύποι που χρησιμοποιεί κάθε εταιρεία για να ενεργοποιήσει τις ρήτρες δεν είναι ενιαίοι και ότι η ανάλυση και ο προσδιορισμός του κόστους είναι πολύ δύσκολος ακόμη και από τα πιο έμπειρα στελέχη του κλάδου.
Η ΡΑΕ καλείται επομένως να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να θέσει με διαφάνεια και ξεκάθαρους όρους, νέους κανόνες στην αγορά που δεν θα προκαλούν σπαζοκεφαλιές για τους καταναλωτές και δεν θα επιβαρύνουν υπέρμετρα το κόστος του ρεύματος.
Ηλεκτρικό Ρεύμα: Το κόλπο για να πληρώνεις λιγότερα
Οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος είναι… βραχνάς για κάθε ελληνικό νοικοκυριό ωστόσο υπάρχουν τρόποι για να δείτε το νούμερο στον εκκαθαριστικό σας προς τα… κάτω!
Δεν χρειάζεται να σπαταλάς ενέργεια και χρήματα για να έχεις άνεση (και θαλπωρή) στο σπίτι σου. Μπορείς με πιο οικονομικούς τρόπους να ζεις καλά και να σου μένουν περισσότερα χρήματα στο πορτοφόλι.
Πώς θα κάνεις οικονομία;
Να τοποθετήσεις το ψυγείο μακριά από θερμαντικά σώματα ή σημεία που τα βλέπει ο ήλιος, γιατί η θερμότητα αυξάνει την ηλεκτρική του ενέργεια μέχρι και 30%.
Επίσης να ρυθμίσεις τον θερμοστάτη του σύμφωνα με τις υποδείξεις του κατασκευαστή εξοικονομώντας έτσι ως και 15% από την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνει.
Να μαγειρεύεις με σκεπασμένη την κατσαρόλα σε χαμηλότερη θερμοκρασία ή με χύτρα ταχύτητας. Με αυτόν τον τρόπο – και κυρίως μαγειρεύοντας με χύτρα – εξοικονομείς ηλεκτρική ενέργεια 30-60%.
Να ρυθμίσεις το κλιματιστικό σε θερμοκρασία 20οC τον χειμώνα και 26οC το καλοκαίρι.
Να θυμάσαι πως για κάθε επιπλέον βαθμό, σπαταλάς περίπου 10% περισσότερη ενέργεια. Να αντικαταστήσεις τους κοινούς λαμπτήρες με λαμπτήρες Led.
Θα εξοικονομήσεις έτσι μέχρι και 90% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει ένας κοινός λαμπτήρας.
Οι λαμπτήρες Led είναι μεν πιο ακριβοί, αλλά έχουν 10 φορές μεγαλύτερο χρόνο ζωής (10.000 ώρες), προσφέροντας το ίδιο επίπεδο φωτεινότητας με τους κοινούς λαμπτήρες και το ένα πέμπτο της ηλεκτρικής κατανάλωσης (1 λαμπτήρας Led αντιστοιχεί σε 10 κοινούς λαμπτήρες).
Να σβήνεις τον υπολογιστή σου, όταν δεν τον χρειάζεσαι.
Να βγάζεις τον φορτιστή από την πρίζα, όταν δεν τον χρησιμοποιείς.
Να μην αφήνεις τις ηλεκτρικές συσκευές σε κατάσταση standby.
Αν έχεις τη δυνατότητα: Τοποθέτησε στο σπίτι ηλιακό θερμοσίφωνα. Ο ηλεκτρικός θερμοσίφωνας αποτελεί μία από τις πλέον ενεργοβόρες συσκευές ενός νοικοκυριού με κατανάλωση 2,5-4 kw ανά ώρα.
Η εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας για παραγωγή ζεστού νερού που προκύπτει από την τοποθέτηση ηλιακού θερμοσίφωνα είναι της τάξης του 60-74%.
Άλλαξε τις ηλεκτρικές συσκευές σου με νέες ανώτερης ενεργειακής κλάσης.
Για παράδειγμα: Η αντικατάσταση κλιματιστικού ενεργειακής κλάσης Β με άλλο υψηλής ενεργειακής κλάσης (Α+ ) και τεχνολογίας inverter οδηγεί σε εξοικονόμηση ενέργειας περίπου 32% στη θέρμανση και 21% στην ψύξη.
Αν αντικαταστήσεις το παλιό σου ψυγείο ενεργειακής κλάσης D με ένα ψυγείο ενεργειακής κλάσης Α+, θα έχεις εξοικονόμηση ενέργειας περίπου 62%, ενώ με ένα ψυγείο ενεργειακής κλάσης Α+++, εξοικονομείς περίπου 79% ενέργεια.
Ηλεκτρικό Ρεύμα: Πώς θα κάνετε διακανονισμό – Η αίτηση και τα δικαιολογητικά
Για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τα νοικοκυριά:
- με οφειλές έως 1.000€, παρέχεται δυνατότητα ρύθμισης της οφειλής σε 24 μηνιαίες δόσεις, με καταβολή της πρώτης δόσης άμεσα
- με οφειλές άνω των 1.000€, παρέχονται δυο επιλογές:
– άμεση καταβολή του 10% της συνολικής οφειλής και ρύθμιση του υπόλοιπου σε 18 μηνιαίες δόσεις
ή
– άμεση καταβολή του 15% της συνολικής οφειλής και ρύθμιση του υπόλοιπου σε 36 μηνιαίες δόσεις.
Για τις μεγάλες επιχειρήσεις και βιομηχανίες:
- άμεση καταβολή του 10% της συνολικής οφειλής
- ρύθμιση του υπόλοιπου σε μηνιαίες δόσεις που θα διαμορφώνονται ανάλογα με το μέσο μηνιαίο λογαριασμό, με ελάχιστο αριθμό δόσεων τις 18 και μέγιστο τις 36.
Για τις κατηγορίες πελατών, ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών, αγροτικοί πελάτες, εποχικοί, πελάτες με αποκοπή ή ρευματοκλοπή, ισχύουν διαφορετικές ρυθμίσεις:
α. Για τους πελάτες που είναι οι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων πελατών ακολουθούνται τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Προμήθειας. Ειδικότερα για τους Ευάλωτους πελάτες η κάθε δόση δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου ενός διμηνιαίου λογαριασμού. Έτσι για παράδειγμα, ένας ευάλωτος πελάτης με συνολική οφειλή €2.000 και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό €200 θα μπορεί να το αποπληρώσει την οφειλή του σε 40 μηνιαίες άτοκες δόσεις των €50.
Επιπλέον, στους Ευάλωτους Πελάτες παρέχονται ειδικά μέτρα προστασίας, μεταξύ των οποίων η μη έκδοση εντολής απενεργοποίησης μετρητή (διακοπής ρεύματος) λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά το χρονικό διάστημα από Νοέμβριο έως Μάρτιο, καθώς και κατά τη διάρκεια των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου.
β. Οι αγροτικοί πελάτες έχουν δυνατότητα ρύθμισης τωv οφειλών τους σε 36 μηνιαίες δόσεις.
γ. Οι πελάτες με αποκοπή λόγω οφειλής για περισσότερες από 30 ημέρες, έχουν δυνατότητα ρύθμισης σε 12 μηνιαίες δόσεις, με άμεση καταβολή του 15% της συνολικής οφειλής.
δ. Οι πελάτες με ρευματοκλοπή έχουν τη δυνατότητα ρύθμισης σε 4 μηνιαίες δόσεις, με άμεση καταβολή του 50% της συνολικής οφειλής. Εναλλακτικά, εφόσον καταβληθεί το 100% του ποσού της ρευματοκλοπής, παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης του υπόλοιπου ποσού, βάσει του υφιστάμενου Προγράμματος ρύθμισης οφειλών για την κατηγορία εκάστοτε πελάτη.
Οι δόσεις
- Οι δόσεις είναι έντοκες και οι τόκοι χρεώνονται στους τρέχοντες λογαριασμούς που εκδίδονται κατόπιν της σύναψης του διακανονισμού. Εξαιρούνται α) πελάτες οι οποίοι είναι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών και β) περιπτώσεις διακανονισμών για τις οποίες συντρέχουν ειδικοί λόγοι κατά τη σύναψη του διακανονισμού.
- Η ελάχιστη μηνιαία δόση ορίζεται στα 10€.
- Είναι απαραίτητο, μαζί με τις δόσεις, να εξοφλούνται και οι τρέχοντες λογαριασμοί που θα εκδοθούν μετά την ημερομηνία σύναψης του διακανονισμού εμπρόθεσμα.
- Κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους εάν δεν καταβληθεί μια (1) δόση ο διακανονισμός συνεχίζεται κανονικά από τον επόμενο μήνα.
- Σε περίπτωση μη τήρησης διακανονισμού, προκειμένου ο πελάτης να αποφύγει τις προβλεπόμενες συνέπειες ανά Κατηγορία Πελατών, ή το μέτρο της αποκοπής ή για να επανασυνδεθεί, θα πρέπει να καταβάλει άμεσα τις δόσεις που όφειλε να είχε αποπληρώσει πλην μίας, καθώς και τους τρέχοντες λογαριασμούς που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμοι, ώστε να συνεχίσει να ισχύει ο διακανονισμός για το υπολειπόμενο χρονικό διάστημα.
Εξυπηρέτηση Πελατών
Οι πελάτες οι οποίοι επιθυμούν να προβούν στη ρύθμιση των οφειλών τους μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα κατά τόπους Καταστήματα, και το Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών, 11770 (Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 07:00 – 19:00).
Διευκρινίζεται ότι μέσω του 11770 δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν πελάτες οι οποίοι δεν έχουν τηρήσει το διακανονισμό τους και επιθυμούν την επαναρύθμιση της οφειλής τους. Εξαιρούνται οι πελάτες που είναι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών.