Σχολικές εκδρομές: Αλλάζουν τα πάντα – Πώς θα γίνονται

Σχολικές εκδρομές: Τέλος εποχής για τις εκπαιδευτικές εκδρομές όπως τις γνωρίζαμε.

Όπως έχει ξεκαθαρίσει σε δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων οι πολυήμερες εκδρομές θα πρέπει να έχουν καθαρά επιμορφωτικό χαρακτήρα και να μην περιορίζονται μόνο για σκοπούς ψυχαγωγίας των μαθητών.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου που έχει επιβεβαιώσει ότι τη παρούσα στιγμή εξετάζεται από πλευράς Yπουργείου ένα διευρυμένο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο που θα βάζει σε τάξη το καθεστώς των σχολικών εκδρομών εντός και εκτός συνόρων τόσο σε ζητήματα διαδικασιών όσο και επιμέρους άξονες.

Τα προβλήματα και τα παράπονα που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στις σχολικές εκδρομές έχουν συγκεντρωθεί στο Υπουργείο και βάσει αυτών εξετάζεται ένα πλαίσιο που θα καλύπτει τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς.

Η μεγάλη έκπληξη που κρύβουν οι μεταρρυθμίσεις στο τομέα αυτό έγκειται στο γεγονός ότι αφενός μεν θα τεθεί ζήτημα υποχρεωτικής συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε εκδρομές και αφετέρου να θεσμοθετηθεί αποζημίωση στους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στις εκδρομές δεδομένου των ευθυνών που αναλαμβάνουν.

Οργιο παρατυπιών και παραβάσεων εντόπισε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στις σχολικές εκδρομές της Αττικής γεγονός που επιβεβαιώνει ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί το συντομότερο δυνατό το μεταρρυθμιστικό πλαίσιο των σχολικών εκδρομών ώστε να εξασφαλιστεί πρωτίστως η ασφάλεια των μαθητών.

Σύμφωνα με το σχετικό Δελτίο Τύπου, για τις εκδρομές/διδακτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, σε συγκεκριμένη σχολική μονάδα διαπιστώθηκε ότι:

  • Δεν είχε καταρτισθεί εγγράφως ετήσιος προγραμματισμός όπως προβλέπεται.
  • Από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν, δεν επιβεβαιώθηκε η προηγούμενη απαραίτητη έγγραφη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων για το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδρομών/διδακτικών επισκέψεων.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία λήψης οικονομικών προσφορών.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις, δεν προέκυψε η προβλεπόμενη έγγραφη ενημέρωση της Τροχαίας για τον έλεγχο των οχημάτων.

Σε κάποιες περιπτώσεις, προέκυψαν κατά πολύ υπεράριθμοι συνοδοί καθηγητές χωρίς ειδική αιτιολογία στην πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων, καθ’ υπέρβαση της προβλεπόμενης αναλογίας συνοδών καθηγητών/μαθητών

Υπό το πρίσμα αυτού του πορίσματος, φαίνεται ότι η θέσπιση ενός μεταρρυθμιστικού πλαισίου είναι επιβεβλημένη. Μάλιστα από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας προτάθηκε στην αρμόδια υφυπουργό να εξετάσει την δυνατότητα έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών αναφορικά με την αναλυτική καταγραφή των ενεργειών του αρχηγού της εκδρομής για τον έλεγχο της καταλληλότητας των χώρων που επιλέγονται για τη διαμονή, εστίαση, άθληση και ψυχαγωγία των μαθητών και μαθητριών και των εγγράφων που πρέπει να αναζητούνται για την πιστοποίηση της νόμιμης λειτουργίας τους, καθώς και των όρων και προδιαγραφών ασφάλειας και υγιεινής τους.

Παράλληλα, στον Προϊστάμενο/η της αρμόδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης να διερευνήσει, με κάθε πρόσφορο μέσο, τα αναφερόμενα σχετικά με την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 15 παρ. 7 της υ.α. 20883/ΓΔ4/2020 (Β΄456) Υπουργού και Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που αφορά στην ενημέρωση της Διεύθυνσης Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, για να διενεργηθεί έλεγχος καταληλότητας των οχημάτων πριν την αναχώρηση των μαθητών/μαθητριών στις μετακινήσεις τους και να προβεί στις δέουσες ενέργειες αρμοδιότητάς του/της, στην περίπτωση που διαπιστωθεί η τέλεση τυχόν πειθαρχικών παραπτωμάτων.

Ως πότε οι σχολικές εκδρομές θα είναι ανεξέλεγκτες;
Το Υπουργείο Παιδείας έχει συγκεντρώσει πολλές προτάσεις αναφορικά με το πλαίσιο των σχολικών εκδρομών καθώς και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έχουν επισημάνει ότι καταγράφονται σημαντικά κενά ασφαλείας και επιβαρύνονται με αρμοδιότητες που πολλές φορές τους ξεπερνούν. Έχει φτάσει το πλήρωμα του χρόνου, οι εκδρομές να εξεταστούν από μηδενική βάση για το καλό όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι εκδρομές – επισκέψεις είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής λειτουργίας του σχολείου υπό την προυπόθεση όμως της ασφάλειας των συμμετεχόντων. Με φόντο και το χθεσινό περιστατικό με την 17χρονη μαθήτρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Περιστερίου που δίνει μάχη στη ΜΕΘ του Βενιζέλειου όταν εν μέσω σχολικής εκδρομής υπέστη αλλεργικό σοκ πρέπει ακόμα και η ύπαρξη αλλεργικο΄ύ μαθητή να συνυπολογιστεί στην διεξαγωγ΄ή μαθητικής εκδρομής και ταυτόχρονα να οδηγερί στη κατάρτιση ειδικού σχεδίου ώστε να ενημερώνονται άπαντες για την αλλεργία.

Μάλιστα όπως είχε δηλώσεις πρόσφατα στο Dnews ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί αγνοούν τα θέματα υγείας των μαθητών καθώς οι γονείς τα αποκρ΄ύπτουν, φοβούμενοι ότι θα στιγματιστούν τα παιδιά τους. «Ενίοτε, αυτά τα προβλήματα «σκάνε», κατά τη διάρκεια των εκδρομών. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί. Έχουμε εκπαιδευτικά προγράμματα, με το οποία τα παιδιά, πηγαίνουν και στο εξωτερικό. Αν συμβεί να υπάρξει πρόβλημα, τα πράγματα περιπλέκονται και την ευθύνη την έχει ο εκπαιδευτικός. Είμαστε υπεύθυνοι ακόμα και για τα εστιατόρια, αφού πρέπει λέει ο «αρχηγός» της εκδρομής, να ελέγξει αν το εστιατόριο πληροί τους όρους εστίασης. Δεν είναι αρμόδιος ο εκπαιδευτικός για να ελέγξει υγειονομικά το μαγαζί», δήλωσε ο κ. Παπαχρήστος.

Αναμένουμε τις επίσημες ανακοινώσεις για τις μεταρρυθμίσεις στις σχολικές εκδρομές και να δούμε εμπράκτως πώς θα αποφευχθούν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Σχολικές εκδρομές: Έκτακτη ανακοίνωση – Δείτε το mail σας

Με διευκρινιστική εγκύκλιο το υπουργείο Παιδείας δίνει την δυνατότητα στους γονείς να στέλνουν το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) στα σχολεία, ηλεκτρονικά.

Τι λένε πως είναι το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή:

Το Α.Δ.Υ.Μ. έχει προληπτικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στην προστασία και στην προάσπιση της υγείας των μαθητών και των μαθητριών.

Αποτελεί μέσο επικοινωνίας του ιατρού με τη σχολική μονάδα και περιέχει τα πορίσματα της ιατρικής εξέτασης του μαθητή/τριας που αφορούν στο σχολείο. Είναι απαραίτητο ως δικαιολογητικό για την εγγραφή των παιδιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου καθώς και για την συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στις σχολικές αθλητικές δραστηριότητες και γενικότερα στις σχολικές δραστηριότητες.

Η εγκύκλιος:

Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. Φ.6/1094/80261/Δ1/20-5-2015 Εγκυκλίου του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) από το έτος 2015-16 για φοίτηση στις Σχολικές Μονάδες Π.Ε. της χώρας», λαμβάνοντας υπόψη την υποχρέωση των υπηρεσιών του Δημοσίου να παραλαμβάνουν και να χορηγούν αριθμό πρωτοκόλλου στα εισερχόμενα έγγραφα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 2690/1999 (Α 45), στα οποία περιλαμβάνονται και όσα έγγραφα έχουν μορφή σαρωμένου εγγράφου και διακινούνται ως ευκρινή φωτοαντίγραφα και για την απλοποίηση των διαδικασιών, διευκρινίζεται ότι το συμπληρωμένο αρμοδίως ΑΔΥΜ μπορεί να κατατίθεται και ηλεκτρονικά από τους γονείς/κηδεμόνες στην ηλεκτρονική διεύθυνση πουυποδεικνύει ο Διευθυντής της κάθε σχολικής μονάδας.

Σε περίπτωση ηλεκτρονικής κατάθεσης του ΑΔΥΜ αυτό εκτυπώνεται και φυλάσσεται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας εντός του οικείου ειδικού φακέλου που φυλάσσονται τα ΑΔΥΜ. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις της αριθμ. Φ.6/304/75662/Γ1/21/5/2014 (Β 1296) Απόφασης Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και υγείας με θέμα «Καθορισμός του τύπου, του περιεχομένου, των όρων και προϋποθέσεων κατάρτισης, χορήγησης, φύλαξης, επεξεργασίας και αξιοποίησης του Ατομικού Δελτίου Υγείας του Μαθητή (Α.Δ.Υ.Μ.).

Σχολικές εκδρομές: Ανατροπή! Αλλάζουν τα βιβλία – Τι έχει συμβεί

Ο νέος Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σπύρος Δουκάκης, μίλησε για όλα τα ανοιχτά ζητήματα στην Παιδεία και αποκάλυψε τι θα συμβεί με τα νέα σχολικά βιβλία.

Για τα νέα σχολικά βιβλία που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μίλησε ο Σπύρος Δουκάκης, αποκαλύπτοντας το χρονοδιάγραμμα του σημαντικού έργου.

«Υπάρχουν σχολικά εγχειρίδια που διδάσκονται από το 1999 στις σχολικές μονάδες, όπως για παράδειγμα στο Λύκειο, ενώ κάποια άλλα έχουν ξεπεράσει τα 20 χρόνια που βρίσκονται στα σχολεία», ανέφερε αρχικά μιλώντας στην «Ενημέρωση» της Κέρκυρας.

Βρισκόμαστε τώρα μπροστά σε ένα μεγάλο πρόγραμμα που στόχο έχει τα νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία έχουν ήδη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ από τις αρχές του 2023. Τώρα είμαστε στη φάση, όπου εκδηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής για τη συγγραφή βιβλίων νομικά και φυσικά πρόσωπα και ενώσεις νομικών και φυσικών προσώπων.

Η διαδικασία αυτή ολοκληρώνεται στα τέλη του Σεπτεμβρίου, γίνεται έλεγχος των φακέλων τους και τους δίνεται η έγκριση για να συγγράψουν τα νέα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία αναμένονται την Άνοιξη του 2024.

«Θα αξιολογηθούν στη συνέχεια και εφόσον κυλήσουν ομαλά αυτές οι διαδικασίες, οι εκπαιδευτικοί θα τα έχουν αρχικά σε ψηφιακή μορφή από το νέο σχολικό έτος, τον Σεπτέμβριο δηλαδή του 2024. Βάσει του σχεδιασμού, σε έντυπη μορφή θα τα έχουν από το μεθεπόμενο έτος», διευκρίνισε.

«Η διδασκαλία μέχρι τότε θα γίνεται με τα υφιστάμενα σχολικά βιβλία και παράλληλα θα αξιοποιούνται τα νέα προγράμματα σπουδών για να παίρνουν στοιχεία μέσα από αυτά οι εκπαιδευτικοί. Τα νέα σχολικά βιβλία έρχονται να μετασχηματίσουν τον τρόπο με τον οποίο πραγματεύονται τα γνωστικά αντικείμενα οι εκπαιδευτικοί. Ο εκπαιδευτικός στο σχολείο δεν έχει στόχο να διδάσκει το βιβλίο, έχει στόχο να επιτυγχάνει τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που ορίζονται στο πρόγραμμα σπουδών», συμπλήρωσε ο Σπύρος Δουκάκης.

Σχολικές εκδρομές: Απίστευτο! Κόβεται μια αργία από μεγάλη γιορτή

Απίστευτη καταγγελία για κατάργηση των εορτασμών της «17ης Νοέμβρη»!

Την αντίδραση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος προκάλεσε η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα την οποία δεν προβλέπεται να τιμηθεί φέτος η εξέγερση του Πολυτεχνείου σε δημοτικά και νηπιαγωγεία.

Συγκεκριμένα, στην εγκύκλιο που στάλθηκε στα σχολεία της χώρας την 1 Σεπτεμβρίου ορίστηκαν ποιες θα είναι οι σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Από αυτές απουσιάζει η αναφορά στην σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου και της Εθνικής Αντίστασης.

Το συγκεκριμένο γεγονός έφερε την αντίδραση της ΔΟΕ, που με επιστολή της προς τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, ζητάει την αναδιατύπωση της εγκυκλίου ώστε να περιλαμβάνεται και ο εορτασμός της επετείου του Πολυτεχνείου, οπότε και θα πραγματοποιούνται στα σχολεία οι ανάλογες εκδηλώσεις μνήμης.

Μάλιστα η ΔΟΕ απευθυνόμενη προς τον υπουργό Παιδεία σημειώνει ότι «ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία όπου ο φασισμός και ο ρατσισμός ενισχύονται ποικιλότροπα από διάφορους κύκλους, είναι το λιγότερο απαράδεκτο να υπάρξει από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ οποιαδήποτε προσπάθεια κατάργησης της εορτής του Πολυτεχνείου».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΟΕ
Για τον εορτασμό της επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου στις σχολικές μονάδες

Στην εγκύκλιο Φ7/ 95955/Δ1/1 – 9 -2023 και συγκεκριμένα στο εδάφιο Β6, γίνεται αναφορά στις σχολικές γιορτές. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι από το συγκεκριμένο εδάφιο απουσιάζει η σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου και της Εθνικής Αντίστασης. Για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε αυτούσιο το συγκεκριμένο εδάφιο:

«Σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής (Εορταστικές εκδηλώσεις – Διδακτικές επισκέψεις -Εκδρομές – Ενδοσχολικές εκδηλώσεις)

Σε ό,τι αφορά τις εορταστικές εκδηλώσεις της 28ης Οκτωβρίου (27 Οκτωβρίου) και της 25ης Μαρτίου (22 Μαρτίου) στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης : α. Πραγματοποιούνται εκδηλώσεις, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 6 του άρθρου 3 του ΠΔ 79/2017(Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23 του ν. 4559/2018 (Α’ 142). β. Οι μαθητές/τριες που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα, συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του σχολείου και αποχωρούν με τους/τις άλλους/ες μαθητές/τριες. γ. Με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας/Προϊσταμένου/ης και του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών ειδοποιούνται οι γονείς και οι κηδεμόνες για την ώρα αποχώρησης των μαθητών/τριών από το σχολείο. Κατά την ημέρα του εορτασμού των Τριών Ιεραρχών (30 Ιανουαρίου) πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις για την προσφορά τους στα γράμματα, ενώ το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας τηρείται κανονικά (άρθρο 3, ΠΔ 79/2017 (Α΄ 109), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 56 του ν4653/2020 (Α΄12)».

Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 3 του ΠΔ 79/2017, προβλέπεται ότι: εορταστικές εκδηλώσεις στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία πραγματοποιούνται «στις 17 Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση. Όταν η 17η Νοεμβρίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εορταστικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται την προηγούμενη Παρασκευή». Πέρα από το γεγονός ότι μια εγκύκλιος δεν μπορεί να καταργήσει ένα Προεδρικό Διάταγμα, αντιλαμβάνεστε ότι, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία όπου ο φασισμός και ο ρατσισμός ενισχύονται ποικιλότροπα από διάφορους κύκλους, είναι το λιγότερο απαράδεκτο να υπάρξει από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ οποιαδήποτε προσπάθεια κατάργησης της εορτής του Πολυτεχνείου. Σε κάθε περίπτωση, οι εκπαιδευτικοί θα τιμήσουν την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση όπως ακριβώς κάνουν κάθε χρόνο.

Απαιτούμε την αναδιατύπωση της εγκυκλίου ώστε να περιλαμβάνεται και ο εορτασμός της επετείου του Πολυτεχνείου, οπότε και θα πραγματοποιούνται στα σχολεία οι ανάλογες εκδηλώσεις μνήμης.