Σχολεία: Από τις 11 Σεπτεμβρίου οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες υπό το ίδιο αυστηρό πλαίσιο που θεσπίστηκε πέρσι σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων.
Οι κανόνες δεν αλλάζουν και προβλέπουν αυστηρές κυρώσεις για όσους τους παραβούν.
Με βάση την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο μέσα στον σχολικό χώρο.
Η απαγόρευση ισχύει επίσης για οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που μπορεί να καταγράψει ήχο και εικόνα.
Ο εξοπλισμός που παρέχεται από το ίδιο το σχολείο χρησιμοποιείται αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και μόνο υπό την καθοδήγηση των διδασκόντων. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις μαθητών που χρειάζονται συσκευή για ιατρικούς λόγους, με την απαραίτητη επίσημη γνωμάτευση.
Αν μαθητής εντοπιστεί να κρατά ή να χρησιμοποιεί κινητό, ενεργοποιείται άμεσα το πειθαρχικό πλαίσιο.
Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τον διευθυντή, ο οποίος προχωρά σε μονοήμερη αποβολή του μαθητή. Παράλληλα, καλούνται οι γονείς ή οι κηδεμόνες να μεταβούν στο σχολείο είτε για να παραλάβουν το παιδί, είτε για να υπογράψουν τη σχετική άδεια αποχώρησής του με άλλον τρόπο.
Στην περίπτωση, που ο μαθητής, κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή κατά την προσέλευση ή αποχώρηση από το σχολείο, μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές του, τότε ο εκπαιδευτικός γνωστοποιεί το γεγονός στο Διευθυντή, ο οποίος ζητά από το μαθητή να απενεργοποιήσει και παραδώσει το τηλέφωνό του, καλώντας να προσέλθουν στο σχολείο οι γονείς ή κηδεμόνες του, προκειμένου να λάβουν γνώση του περιστατικού.
Ο ίδιος, αξιολογεί παιδαγωγικά το περιστατικό και αναλόγως της βαρύτητάς του, μπορεί να επιβάλει αποβολή μέχρι τρεις ημέρες.
Εάν, όμως, η συγκεκριμένη συμπεριφορά εκτιμηθεί ως ιδιαιτέρως αποκλίνουσα κυρίως αν σχετίζεται με την παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το περιστατικό παραπέμπεται στο Σύλλογο που μπορεί να προχωρήσει στην αποβολή από τα μαθήματα έως 5 ημέρες.
Τέλος, αν πρόκειται για φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση, που αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, και πάλι επιλαμβάνεται ο Σύλλογος Διδασκόντων, ο οποίος υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.
Σχολεία: Αυτό είναι το όριο των απουσιών για φέτος – Στις πόσες θα μένουν οι μαθητές
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, το ζήτημα των απουσιών στα σχολεία επανέρχεται στο προσκήνιο, πυροδοτώντας συζητήσεις σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Ο αριθμός των απουσιών που επιτρέπεται χωρίς συνέπειες παραμένει κρίσιμο θέμα για την πρόοδο των μαθητών και την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι μαθητές δικαιούνται να απουσιάσουν έως το 10% των συνολικών ωρών κάθε μαθήματος.
Για παράδειγμα, σε ένα μάθημα 150 ωρών ετησίως, το όριο των απουσιών ανέρχεται περίπου στις 15 ώρες.
Όσοι το ξεπερνούν ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα στις τελικές εξετάσεις και, σε ακραίες περιπτώσεις, να χρειαστεί να επαναλάβουν την τάξη.
Η εφαρμογή του κανόνα δεν είναι πάντα εύκολη.
Εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι η καταμέτρηση των απουσιών είναι σύνθετη, ειδικά σε σχολεία με μεγάλο αριθμό μαθητών ή όταν οι απουσίες συνοδεύονται από ιατρικά πιστοποιητικά ή άλλες βεβαιώσεις.
Οι διευθυντές των σχολείων καλούνται να παρακολουθούν στενά τις απουσίες και να ενημερώνουν έγκαιρα τους γονείς, ώστε να αποφεύγονται δυσάρεστες εκπλήξεις στο τέλος της χρονιάς.
Από την πλευρά τους, οι γονείς εκφράζουν ανησυχία για το ενδεχόμενο τα παιδιά τους να «μείνουν» στην ίδια τάξη λόγω απουσιών, ιδιαίτερα όταν αυτές οφείλονται σε ασθένεια ή έκτακτες οικογενειακές ανάγκες.
Πολλοί ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία, υπογραμμίζοντας ότι η τυποποίηση του κανόνα δεν καλύπτει κάθε προσωπική περίπτωση.
Οι ειδικοί εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι το όριο απουσιών δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά λειτουργεί ως εργαλείο για τη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Η συχνή απουσία από τα μαθήματα οδηγεί σε ελλιπή κατάρτιση, καθυστέρηση στην ύλη και δυσκολία προετοιμασίας για τις εξετάσεις, ενώ αντίστοιχα η απουσία καθηγητών επηρεάζει τη συνοχή της διδακτικής διαδικασίας.
Καθοριστικός είναι και ο ρόλος της επικοινωνίας σχολείου και οικογένειας. Οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι η έγκαιρη ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες συμβάλλει στην πρόληψη προβλημάτων.
Παράλληλα, οι μαθητές καλούνται να παρακολουθούν τις δικές τους απουσίες και να αναλαμβάνουν ευθύνη για την επίτευξη των στόχων τους.
Σε περιπτώσεις υπέρβασης του ορίου, οι διευθυντές εφαρμόζουν διαδικασίες ανάλογα με τη σοβαρότητα και τις αιτίες των απουσιών.
Συχνά δίνεται η δυνατότητα αναπλήρωσης διδακτικών ωρών, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις οι μαθητές μπορεί να μην συμμετέχουν στις τελικές εξετάσεις, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να επαναλάβουν την τάξη.
Σχολεία: Τι ώρα θα σχολάνε οι μαθητές τη νέα χρονιά
Λίγες ημέρες απομένουν μέχρι την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και την επιστροφή των μαθητών στα θρανία μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει φέτος στις 11 Σεπτεμβρίου για όλα τα σχολεία της χώρας. Στην πλειονότητά τους, οι σχολικές μονάδες δεν θα παρουσιάσουν σημαντικές αλλαγές, με εξαίρεση το ωράριο αποχώρησης των μαθητών Δημοτικού που παρακολουθούν το αναβαθμισμένο πρόγραμμα Ολοήμερου Σχολείου.
Σύμφωνα με το νέο ΦΕΚ, για το σχολικό έτος 2025-26, το ωράριο αποχώρησης των μαθητών που παρακολουθούν το Ολοήμερο διαφοροποιείται ως εξής:
οι μαθητές μπορούν να αποχωρούν στις 14:55, με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης,
στις 15:50, με το πέρας της 2ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης,
ή στις 17:30, με τη λήξη ολόκληρου του προγράμματος.
Η νέα ρύθμιση παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία στους γονείς και τους μαθητές, επιτρέποντας την αποχώρηση σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα ανάλογα με τις ανάγκες τους, ενώ διατηρεί τον βασικό στόχο του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Σχολείου: την ποιοτική και ασφαλή παραμονή των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον μετά τη λήξη του βασικού ωραρίου.
Με το χτύπημα του κουδουνιού στις 11 Σεπτεμβρίου, μαθητές και εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στα θρανία, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας σχολικής περιόδου γεμάτης μάθηση και δραστηριότητες.
Σχολεία: Νέο μάθημα στα Δημοτικά
Μια νέα, πράσινη εκπαιδευτική καινοτομία έρχεται από τον Δεκέμβριο σε 4.384 Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Πρόκειται για τη δράση «Λαχανόκηποι στα Σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα, συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε», η οποία κάνει επίσημη έναρξη στις 20 Δεκεμβρίου 2025 και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου 2026.
Το πρόγραμμα, που σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας, στοχεύει να εισαγάγει τους μικρούς μαθητές στη βιωματική μάθηση μέσα από την ενασχόληση με την καλλιέργεια λαχανικών και βοτάνων, με έμφαση στη βιωσιμότητα, την οικολογική ευαισθητοποίηση και τη συνεργατική εκπαίδευση.
Η εκπαιδευτική δράση περιλαμβάνει:
- Δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων με χώμα, παρτέρια, θερμοκήπια, εργαλεία, ποτιστήρια και σπόρους.
- Καλλιέργεια λαχανικών και αρωματικών φυτών με οικολογικές και βιολογικές μεθόδους.
- Καθημερινή φροντίδα των φυτών από τους ίδιους τους μαθητές και μαθήτριες.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας, ομαδικότητας, οικολογικής συνείδησης και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας.
Το πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην κριτική και δημιουργική σκέψη, στην κατανόηση των περιβαλλοντικών προκλήσεων και στην ενεργό συμβολή στην επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Όπως επισημαίνει το Υπουργείο Παιδείας, οι σχολικοί λαχανόκηποι ενισχύουν τη σύνδεση των παιδιών με τη φύση και την καθημερινή ζωή, ενώ προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία για βιωματική μάθηση γύρω από τη διατροφή, την οικολογική γεωργία και τη σημασία της αειφορίας.
Μέσα από την παρακολούθηση της ανάπτυξης των φυτών, οι μαθητές αντιλαμβάνονται την αξία της φροντίδας, της υπομονής και της υπευθυνότητας, καλλιεργώντας ταυτόχρονα περιβαλλοντική και κοινωνική συνείδηση.
Σχολεία: Αλλάζει το μάθημα των Αγγλικών
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, ανακοίνωσε την υιοθέτηση ενός νέου ολιστικού πλαισίου για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, βάσει πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Το νέο πλαίσιο εισάγει συστηματικά τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, με στόχο τη συνεχή και συνεπή ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων έως και το Γυμνάσιο, σε σύνδεση με το ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αγγλική γλώσσα στις Α’ και Β’ τάξεις του Δημοτικού, όπου εισάγονται σαφείς μαθησιακοί στόχοι. Οι στόχοι αυτοί καθορίζουν με ακρίβεια τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που πρέπει να έχουν αποκτήσει οι μαθητές στο τέλος κάθε ενότητας, σε απόλυτη συμφωνία με τα ευρωπαϊκά και εθνικά πρότυπα εκπαίδευσης.
Την ευθύνη για τη διαμόρφωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στις πρώτες τάξεις αναλαμβάνει το ΙΕΠ, ενώ παράλληλα προγραμματίζεται η ανανέωση του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) για τις υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού και το Γυμνάσιο, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και να διασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση στο Λύκειο. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του νέου προγράμματος θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου, σύγχρονου και καινοτόμου πλαισίου διδασκαλίας.
Έμφαση θα δοθεί στη λειτουργική χρήση της γλώσσας, στη χρήση ψηφιακών μέσων και στην ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη και η συνεργατική μάθηση.
Σχολεία: Νέα βιβλία στα Δημοτικά – Ποια θα είναι
Με την ένταξη του μαθήματος της Λογοτεχνίας στα σχολεία έρχονται αλλαγές τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο και στα βιβλία.
Η αρχή γίνεται με τους μαθητές τριών τάξεων του Δημοτικού που τις προσεχείς μέρες θα λάβουν στα χέρια τους τα λογοτεχνικά βιβλία στα οποία θα επικεντρωθεί η θεματική του λογοτεχνικού μαθήματος για το ηλικιακό τους επίπεδο.
Ειδικότερα, θα διανεμηθούν σε έγχαρτη μορφή τα βιβλία Ελληνική Μυθολογία (Α΄Δημοτικού), Μικρός Πρίγκηπας (Β΄Δημοτικού) και Παραμύθι χωρίς Όνομα (Γ΄Δημοτικού). Παράλληλα το σύνολο των λογοτεχνικών βιβλίων όλων των τάξεων θα είναι διαθέσιμα και σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης “Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία” (ebooks.edu.gr).
Οι μαθητές μπορούν να τα αναζητούν εκεί με τον τίτλο τους ή επιλέγοντας την τάξη ή το μάθημα που τους ενδιαφέρει ή χρησιμοποιώντας ποικίλα φίλτρα αναζήτησης. Επιπλέον, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής βιβλιοθήκης, μπορούν να πραγματοποιούν αναζητήσεις και μέσα στα κείμενα των λογοτεχνικών βιβλίων, διευρύνοντας έτσι τις ευκαιρίες παιδαγωγικής αξιοποίησής τους με ποικίλους τρόπους.