Σχολεία: Οι σχολικές εκδρομές παραμένουν ένα από τα πιο «δύσκολα» ζητήματα της εκπαιδευτικής καθημερινότητας, με πολλούς εκπαιδευτικούς να εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τα περιστατικά και τα προβλήματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Το βασικό τους παράπονο αφορά το γεγονός ότι, με βάση το ισχύον πλαίσιο, επωμίζονται εξ ολοκλήρου την ευθύνη για τη συμπεριφορά των μαθητών, ακόμα και για περιστατικά που δεν μπορούν να ελέγξουν, αντιμετωπίζοντας σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και ποινικές συνέπειες.
Η πίεση που ασκήθηκε από τις ενώσεις εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προς το Υπουργείο Παιδείας οδήγησε τελικά στη σύνταξη ενός νέου, σαφώς πιο σύγχρονου και προστατευτικού πλαισίου για τη διεξαγωγή των σχολικών εκδρομών.
Στόχος είναι να αποσαφηνιστούν πλήρως τα όρια των ευθυνών των συνοδών εκπαιδευτικών και να πάψει το φαινόμενο να βρίσκονται άδικα υπόλογοι για πράξεις μαθητών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι πολλοί καθηγητές είχαν απειλήσει ακόμη και με ακύρωση εκδρομών επ’ αόριστον, προειδοποιώντας πως κανείς δεν θα αναλάμβανε τη συνοδεία αν δεν υπήρχε ρητή νομική κάλυψη.
Οι διαβουλεύσεις ολοκληρώθηκαν και το νέο πλαίσιο είναι πλέον έτοιμο να τεθεί σε δημόσια συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Η αναμόρφωση αυτή σηματοδοτεί το τέλος ενός κανονισμού που ίσχυε σχεδόν απαράλλαχτος επί δεκαετίες.
Η φιλοσοφία του νέου συστήματος είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια των μαθητών και ταυτόχρονα να προστατευθούν οι εκπαιδευτικοί, δημιουργώντας συνθήκες εμπιστοσύνης και υπευθυνότητας.
Η αλλαγή έρχεται ως απάντηση στα περιστατικά παραβατικότητας που έχουν σημειωθεί σε σχολικές εκδρομές τα τελευταία χρόνια, αλλά και στην ανάγκη να συνδυαστεί η εκπαιδευτική αξία αυτών των ταξιδιών με την πειθαρχία και τον σεβασμό προς όλους τους συμμετέχοντες.
Πηγές του Υπουργείου αναφέρουν ότι τα αιτήματα των εκπαιδευτικών έγιναν δεκτά και πως η νέα ρύθμιση δεν στοχεύει σε περιορισμό των μαθητικών εμπειριών, αλλά στη διασφάλιση ότι οι εκδρομές θα πραγματοποιούνται με όρους ασφάλειας, υπευθυνότητας και αξιοπρέπειας.
Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εκσυγχρονισμού της σχολικής ζωής και ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ σχολείων, γονέων και διδασκόντων.
Υπεύθυνη δήλωση γονέων για τα προσωπικά αντικείμενα των μαθητών
Για πρώτη φορά οι γονείς ή κηδεμόνες θα πρέπει να υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση ότι το παιδί τους δεν μεταφέρει στις αποσκευές του απαγορευμένα ή επικίνδυνα αντικείμενα, όπως αιχμηρά εργαλεία, εύφλεκτες ουσίες ή άλλα είδη που μπορεί να προκαλέσουν ατύχημα. Η δήλωση αυτή θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά ή έντυπα και θα αποτελεί προϋπόθεση συμμετοχής στην εκδρομή. Στόχος είναι να αποφευχθούν περιστατικά που έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν, κυρίως σε πολυήμερες εξόδους.
Απομάκρυνση μαθητών με παραβατική συμπεριφορά
Η νέα νομοθεσία προβλέπει την άμεση διακοπή της συμμετοχής μαθητών που παρουσιάζουν παραβατική ή επικίνδυνη συμπεριφορά. Σε περίπτωση που εντοπιστεί κατοχή απαγορευμένων αντικειμένων, κατανάλωση αλκοόλ ή άλλη σοβαρή παράβαση, ο μαθητής θα απομακρύνεται από την εκδρομή και ο γονιός του θα καλείται να τον παραλάβει, είτε η εκδρομή βρίσκεται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Ο στόχος, όπως τονίζεται, δεν είναι η τιμωρία, αλλά η διατήρηση ενός ασφαλούς και παιδαγωγικά υγιούς περιβάλλοντος.
Απαλλαγή των συνοδών εκπαιδευτικών από ποινικές ευθύνες
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία του νέου κανονισμού είναι η ρητή απαλλαγή των εκπαιδευτικών από ευθύνη για συμπεριφορές μαθητών που δεν μπορούν να ελέγξουν. Έτσι, οι συνοδοί δεν θα διώκονται πειθαρχικά ή νομικά σε περιπτώσεις όπου μαθητές παραβαίνουν τους κανόνες ή φέρουν απαγορευμένες ουσίες. Η ρύθμιση αυτή αναμένεται να ανακουφίσει σημαντικά τους καθηγητές, που μέχρι τώρα δίσταζαν να συμμετάσχουν σε εκδρομές υπό τον φόβο κυρώσεων.
Έλεγχοι στα τουριστικά λεωφορεία πριν από κάθε αναχώρηση
Θεσπίζονται αυστηροί έλεγχοι από την Τροχαία στα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η τεχνική αρτιότητα των οχημάτων και η καταλληλότητα των οδηγών. Σε περίπτωση παρατυπίας, η εκδρομή δεν θα πραγματοποιείται. Οι οδηγοί θα πρέπει να διαθέτουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, όπως άδεια, ασφαλιστήριο και ταχογράφο.
Νομικός συμπαραστάτης για τους συνοδούς εκπαιδευτικούς
Μια νέα διάταξη προβλέπει τη δημιουργία θεσμού «νομικού συμπαραστάτη» που θα παρέχει άμεση νομική και ψυχολογική υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς συνοδούς σε περίπτωση επεισοδίων ή καταγγελιών. Η πρόβλεψη αυτή ενισχύει την επαγγελματική ασφάλεια των διδασκόντων και αναγνωρίζει έμπρακτα τη δύσκολη θέση στην οποία συχνά βρίσκονται κατά τη διάρκεια των εκδρομών.
Μεγαλύτερη ευελιξία στον προγραμματισμό των πολυήμερων
Τέλος, δίνεται η δυνατότητα στους Συλλόγους Διδασκόντων να προσαρμόζουν πιο ελεύθερα τις ημερομηνίες των πολυήμερων εκδρομών, συνδυάζοντάς τες με αργίες ή Σαββατοκύριακα. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται η απώλεια διδακτικών ωρών και διευκολύνεται η οργάνωση των σχολικών ταξιδιών, κάτι που οι εκπαιδευτικοί θεωρούν εξαιρετικά σημαντικό στην πράξη.
Το νέο πλαίσιο, όπως όλα δείχνουν, σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τις σχολικές εκδρομές, βάζοντας τέλος σε χρόνιες παθογένειες και ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης ανάμεσα σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Σχολεία: Όλες οι αργίες της χρονιάς – Πότε… κάθονται οι μαθητές
Το πρώτο κουδούνι για τη νέα χρονιά ακούστηκε στα σχολεία την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου, με τον καθιερωμένο αγιασμό, ενώ τα μαθήματα ξεκίνησαν από την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου.
Οι εκπαιδευτικοί επέστρεψαν στις σχολικές μονάδες τη Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου, αναλαμβάνοντας τα διδακτικά τους καθήκοντα, ενώ παράλληλα ξεκινούν και οι προετοιμασίες για την υποδοχή των μαθητών.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας: Το διδακτικό έτος ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου 2025 και ολοκληρώνεται στις 21 Ιουνίου 2026.
Η διδασκαλία των μαθημάτων διαρκεί από 11 Σεπτεμβρίου 2025 έως 15 Ιουνίου 2026 για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά, ενώ για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα ανακοινωθεί σε δεύτερο χρόνο το αντίστοιχο προσαρμοσμένο πρόγραμμα για τη λήξη των μαθημάτων και την έναρξη των προαγωγικών, απολυτήριων και πανελληνίων εξετάσεων.
- Η λίστα με όλες τις σχολικές αργίες για το 2025-2026:
- 28η Οκτωβρίου: Η εθνική εορτή για την επέτειο του «ΟΧΙ» φέτος είναι ημέρα Τρίτη. Αυτό σημαίνει ότι τα σχολεία θα την γιορτάσουν μια μέρα νωρίτερα με καθιερωμένες εκδηλώσεις ήτοι την Δευτέρα 27 Οκτωβρίου που συνδυαστικά με το σαββατοκύριακο που προηγείται, δημιουργούν ένα «τετραήμερο» διάλειμμα.
- 17η Νοεμβρίου: Η επέτειος του Πολυτεχνείου «πέφτει» Δευτέρα. Τα σχολεία την γιορτάσουν ανήμερα με εκδηλώσεις και αφιερώματα. Αφού προηγείται σαββατοκύριακο, δημιουργείται ένα ακόμη τριήμερο χωρίς μαθήματα για τους μαθητές.
Διακοπές Χριστουγέννων: Τα σχολεία κλείνουν για τις διακοπές των Χριστουγέννων την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου και ανοίγουν την Πέμπτη 8 Ιανουαρίου. - Καθαρά Δευτέρα: Το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας «πέφτει» στις 23 Φεβρουαρίου, το πρώτο επίσημο σχολικό τριήμερο.
- 25η Μαρτίου: Η εθνική γιορτή για την Επανάσταση του 1821 «πέφτει» Τετάρτη που είναι αργία όμως η σχολική γιορτή θα γίνει μια μέρα νωρίτερα ήτοι την Τρίτη 24 Μαρτίου.
- Πάσχα 2026: Θα το γιορτάσουμε στις 12 Απριλίου. Τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά από την Μεγάλη Δευτέρα (6 Απριλίου) μέχρι και την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής με τους μαθητές να επιστρέφουν στα σχολεία την Δευτέρα 20 Απριλίου.
- Πρωτομαγιά: Η Εργατική Πρωτομαγιά που είναι αργία φέτος «πέφτει» Παρασκευή δημιουργώντας ακόμα ένα τριήμερο.
- Αγίου Πνεύματος: Θα το γιορτάσουμε την 1η Ιουνίου δημιουργώντας καλοκαιρινό τριήμερο για τους μαθητές.
Σχολεία: Νέο μάθημα από Σεπτέμβριο για τους μαθητές της Γ’ και Δ’ Δημοτικού
Από την επόμενη σχολική χρονιά, η κολύμβηση θα εισαχθεί ως υποχρεωτικό μάθημα για τους μαθητές της Γ’ και Δ’ τάξης Δημοτικού, με στόχο όχι μόνο την εκμάθηση του αθλήματος, αλλά και την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων ασφάλειας στο νερό.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 10 δίωρα μαθήματα ανά τρίμηνο, σε μικρές ομάδες, με αναλογία ενός γυμναστή ανά δέκα παιδιά και την παρουσία τουλάχιστον ενός εκπαιδευτικού μέσα στο νερό. Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται σε δημοτικά και κρατικά κολυμβητήρια, ενώ η μεταφορά των μαθητών θα παρέχεται δωρεάν. Στο τέλος του κύκλου, οι συμμετέχοντες θα λαμβάνουν δίπλωμα συμμετοχής.
Στη χώρα λειτουργούν σήμερα περίπου 100 κλειστές πισίνες, ωστόσο η αυξημένη ζήτηση οδηγεί στην ανάγκη νέων υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζεται η δημιουργία παράκτιων δεξαμενών στη θάλασσα, η αναβάθμιση υπαρχουσών εγκαταστάσεων και η τοποθέτηση λυόμενων πισινών σε περιοχές που δεν διαθέτουν κολυμβητήριο. Σε 12 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης χωρίς πισίνα, εξετάζονται λύσεις σε συνεργασία με τους τοπικούς δήμους.
Η διδασκαλία θα ανατεθεί σε εκπαιδευτικούς ΠΕ11, οι οποίοι έχουν διδαχθεί κολύμβηση κατά τις σπουδές τους, ενώ σε περίπτωση έλλειψης μόνιμου προσωπικού θα προσλαμβάνονται αναπληρωτές. Η ελάχιστη αναλογία είναι ένας εκπαιδευτικός ανά 10 μαθητές, με προσαρμογές για την ειδική αγωγή ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών.
Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, τόνισε ότι η κολύμβηση αποτελεί «βασική δεξιότητα ζωής και εθνική προτεραιότητα», υπογραμμίζοντας πως «στόχος είναι η επίτευξη κολυμβητικής επάρκειας και η ασφάλεια στο νερό για κάθε μαθητή». Παράλληλα, οι μαθητές θα διδάσκονται τεχνικές ναυαγοσωστικής, καθώς ο πνιγμός αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες ακούσιου θανάτου διεθνώς. Στην Ελλάδα, την περίοδο 2020–2024 καταγράφηκαν κατά μέσο όρο 357 θανάσιμα ατυχήματα σε θαλάσσιες και εσωτερικές υδάτινες δραστηριότητες, με τους περισσότερους θανάτους να συμβαίνουν σε απόσταση μικρότερη των 10 μέτρων από την ακτή.
Με το νέο πρόγραμμα, η κολύμβηση εντάσσεται στη Φυσική Αγωγή των μικρών μαθητών, ενισχύοντας την πρόληψη ατυχημάτων και καλλιεργώντας μια ζωτική δεξιότητα για τη ζωή τους.
Σχολεία: Αλλάζει το μάθημα των Αγγλικών
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, ανακοίνωσε την υιοθέτηση ενός νέου ολιστικού πλαισίου για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, βάσει πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Το νέο πλαίσιο εισάγει συστηματικά τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, με στόχο τη συνεχή και συνεπή ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων έως και το Γυμνάσιο, σε σύνδεση με το ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αγγλική γλώσσα στις Α’ και Β’ τάξεις του Δημοτικού, όπου εισάγονται σαφείς μαθησιακοί στόχοι. Οι στόχοι αυτοί καθορίζουν με ακρίβεια τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που πρέπει να έχουν αποκτήσει οι μαθητές στο τέλος κάθε ενότητας, σε απόλυτη συμφωνία με τα ευρωπαϊκά και εθνικά πρότυπα εκπαίδευσης.
Την ευθύνη για τη διαμόρφωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στις πρώτες τάξεις αναλαμβάνει το ΙΕΠ, ενώ παράλληλα προγραμματίζεται η ανανέωση του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) για τις υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού και το Γυμνάσιο, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και να διασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση στο Λύκειο. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του νέου προγράμματος θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου, σύγχρονου και καινοτόμου πλαισίου διδασκαλίας.
Έμφαση θα δοθεί στη λειτουργική χρήση της γλώσσας, στη χρήση ψηφιακών μέσων και στην ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη και η συνεργατική μάθηση.
Σχολεία: Νέα βιβλία στα Δημοτικά – Ποια θα είναι
Με την ένταξη του μαθήματος της Λογοτεχνίας στα σχολεία έρχονται αλλαγές τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο και στα βιβλία.
Η αρχή γίνεται με τους μαθητές τριών τάξεων του Δημοτικού που τις προσεχείς μέρες θα λάβουν στα χέρια τους τα λογοτεχνικά βιβλία στα οποία θα επικεντρωθεί η θεματική του λογοτεχνικού μαθήματος για το ηλικιακό τους επίπεδο.
Ειδικότερα, θα διανεμηθούν σε έγχαρτη μορφή τα βιβλία Ελληνική Μυθολογία (Α΄Δημοτικού), Μικρός Πρίγκηπας (Β΄Δημοτικού) και Παραμύθι χωρίς Όνομα (Γ΄Δημοτικού). Παράλληλα το σύνολο των λογοτεχνικών βιβλίων όλων των τάξεων θα είναι διαθέσιμα και σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης “Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία” (ebooks.edu.gr).
Οι μαθητές μπορούν να τα αναζητούν εκεί με τον τίτλο τους ή επιλέγοντας την τάξη ή το μάθημα που τους ενδιαφέρει ή χρησιμοποιώντας ποικίλα φίλτρα αναζήτησης. Επιπλέον, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής βιβλιοθήκης, μπορούν να πραγματοποιούν αναζητήσεις και μέσα στα κείμενα των λογοτεχνικών βιβλίων, διευρύνοντας έτσι τις ευκαιρίες παιδαγωγικής αξιοποίησής τους με ποικίλους τρόπους.