Σχολεία 2021: Με την αγωνία για τα υγειονομικά μέτρα και την διασπορά του κορονοϊού, το πρώτο κουδούνι της χρονιάς θα ακουστεί στα σχολεία στις 13 Σεπτέμβρη. Αλαλούμ ακόμα με τις μάσκες!
«Θα κάνουμε μία ειδική καμπάνια την επόμενη εβδομάδα, στοχευμένη στην ενημέρωση των γονιών, που έχουν παιδιά, που πηγαίνουν στο σχολείο, 12 έως 17 ετών, για να απαντήσουμε σε όλα τα εύλογα ερωτήματα σχετικά με τον εμβολιασμό των ανηλίκων και να καταλάβουν πως είναι πολύ υψηλότερος ο κίνδυνος εάν νοσήσουν σε σχέση με το εάν κάνουν το εμβόλιο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.
Ξεκαθάρισε επίσης ότι «τα σχολεία φέτος θα λειτουργήσουν κανονικά, δεν πρόκειται να κλείσουν. Σύντομα θα έχουμε ανακοινώσεις από το αρμόδιο υπουργείο για τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που δεν θα είναι το ίδιο αυστηρά σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά».
Σχολεία 2021: Πώς θα μπαίνουν στις τάξεις μαθητές- εκπαιδευτικοί
Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσέρχονται στην εργασία τους με πιστοποιητικό εμβολιασμού, βεβαίωση παρελθούσας νόσησης από κορονοϊό (τελευταίου εξαμήνου) ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα με ευθύνη του εργαζομένου.
Οι ίδιες προϋποθέσεις θα ισχύσουν και για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους φοιτητές στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Επιπλέον, οι μαθητές θα προσέρχονται στη σχολική μονάδα με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού τεστ, το οποίο θα πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα.
Όπως έχει ξεκαθαριστεί από το υπουργείο Υγείας τα αυτοδιαγνωστικά τεστ θα παρέχονται δωρεάν στους ανεμβολίαστους μαθητές και θα πρέπει να δηλώνονται υποχρεωτικά στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr.
Απεναντίας, οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται σε δύο εργαστηριακά rapid test αντιγόνου την εβδομάδα. Αυτά θα πρέπει να πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα με δαπάνη του εργαζομένου, 10 ευρώ το τεστ.
Σχολεία 2021: Σε ποιες περιπτώσεις θα επιτρέπεται η τηλεκπαίδευση
«Στόχος του υπουργείου είναι να υπάρχει δια ζώσης εκπαίδευση… Σε εξαιρετικές περιπτώσεις θα υπάρχει τηλεκπαίδευση πχ εκπαιδευτικός που νοσεί, ή παιδιά που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, αλλά ο κανόνας θα είναι δια ζώσης εκπαίδευση» υπογράμμισε η υφυπουργός Παιδείας, Ζέτα Μακρή.
«Όλοι μας θέλουμε τα σχολεία μας να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο, δια ζώσης, κανονικά. Επίσης όλοι μας θέλουμε όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας και οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, να λειτουργήσουν σε πλαίσιο μέγιστης δυνατής ασφάλειας. Επίσης, θέλω να πιστεύω ότι όλοι μας θεωρούμε το εμβόλιο το πιο σημαντικό όπλο κατά αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης», ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Σχολεία 2021: Αλαλούμ με τις μάσκες
Μάσκες σε εσωτερικούς χώρους, αποστάσεις και αντισηπτικά θα διαμορφώνουν και φέτος τη νέα πραγματικότητα με την οποία θα έρθουν αντιμέτωποι μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Ένα ακόμα μέτρο που εξετάζεται είναι η χρήση μάσκας και στους εξωτερικούς χώρους, δηλαδή όταν οι μαθητές θα βγαίνουν από τις αίθουσες στο διάλειμμα τους ωστόσο ακόμα αυτό μένει να διευκρινιστεί τις επόμενες ημέρες.
Σε κάθε περίπτωση τα νέα αναλυτικά πρωτόκολλα λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών θα ανακοινωθούν λεπτομερώς πλησιέστερα στην ημερομηνία έναρξης του σχολικού και ακαδημαϊκού έτους, λαμβανομένων υπόψιν πάντοτε των συστάσεων της Επιτροπής των Ειδικών και αναλόγως της πορείας της πανδημίας στη χώρα.
Σχολεία 2021: Κοπάνες… τέλος!
Παράλληλα, η αγαπημένη συνήθεια όλων των μαθητών, η παραδοσιακή… κοπάνα, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της, καθώς με τα νέα μέτρα οι γονείς θα ενημερώνονται με μέθοδο Big Brother!
Σύμφωνα με την Βίβλο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, η ενημέρωση των γονέων στα σχολεία σχετικά με την ύλη, της απουσίες αλλά και τις επιδόσεις των μαθητών θα μπορεί να διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Μια σειρά έργων ψηφιακού μετασχηματισμού για την Παιδεία, περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- η Βίβλος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή μεταξύ άλλων έρχονται αλλαγές στο πως ενημερώνονται οι κηδεμόνες των μαθητών ακόμα και στην επικοινωνία μαθητών καθηγητών σχετικά με τα μαθήματα, την ύλη αλλά και τις απουσίες των μαθητών μεταξύ άλλων.
O… μαθητικός Big Brother δεν είναι άλλος από το eParents!
Είναι μια νέα πλατφόρμα που στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό «παράθυρο» στα σχολικά δρώμενα. Ακολουθώντας μια στρατηγική σταδιακής ένταξης νέων υποσυστημάτων, η πλατφόρμα θα υλοποιήσει τις παρακάτω θεματικές:
- Ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις: Θα αποτελέσει το επίσημο ψηφιακό κανάλι ενημέρωσης του κηδεμόνα από το σχολείο.
- Δραστηριότητες: Αφορά στο ημερολόγιο του σχολείου και της τάξης με δυνατότητα δήλωσης συμμετοχής σε εκδηλώσεις, περιπάτους, εκδρομές κ.λπ.
- Ο μαθητής: Αφορά στην παρακολούθηση των επιδόσεων, της βαθμολογίας, απουσίες, καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης.
- Η μελέτη: Πιο συγκεκριμένα αφορά στην ενημέρωση σε σχέση με την ύλη που καλύφθηκε στην τάξη και τις εργασίες που έχουν ανατεθεί στο μαθητή.
- Ο καθηγητής: Με στόχο τον προγραμματισμό συνάντησης ή τη δυνατότητα online επικοινωνίας μέσω της πλατφόρμας σε επιλεγμένες ώρες.
- Δίκτυο κηδεμόνων: Με στόχο την επικοινωνία μεταξύ κηδεμόνων και την υποστήριξη ομάδων σε επίπεδο σχολείου και τάξη Ειδικές υπηρεσίες:
- Όπως η παρακολούθηση της θέσης του σχολικού οχήματος, η υποστήριξη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, οι δωρεές και χορηγίες για το σχολείο κ.λπ.
Τα παραπάνω θα υλοποιηθούν παράλληλα με την εξέλιξη του κανονισμού λειτουργίας των σχολείων, και των υποδομών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σχολεία 2021: Όλες οι αλλαγές που θα δούμε από Σεπτέμβρη
Την ίδια ώρα, αλλαγές στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών, ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας και αλλαγές στην εκκλησιαστική εκπαίδευση.
Οι τέσσερις βασικοί πυλώνες του νομοσχεδίου αφορούν «την αυτονομία του σχολείου, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών, την ενίσχυση των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης».
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός ακόμη καλύτερου σχολείου για τα παιδιά μας, που εξασφαλίζει όλα τα απαραίτητα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους, και η απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών μας, σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης ελευθερίας, διαρκούς υποστήριξης και αυξημένης λογοδοσίας.
Ελεύθερη επιλογή βιβλίου, αυτονομία στη μορφή των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (πχ ατομική/ομαδική εργασία, ανεστραμμένη τάξη αντί για ωριαίο διαγώνισμα) και τέλος στην υπερρύθμιση των λοιπών ενδιάμεσων δοκιμασιών, όπως ο αριθμός και η διάρκειά τους.
Αποκεντρώνεται η διαδικασία διεξαγωγής εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων, όπου σήμερα απαιτείται η έγκριση του υπουργείου, δίνεται η δυνατότητα διοργάνωσης εκπαιδευτικών ομίλων και απλοποιείται η διαδικασία διενέργειας ερευνών και πρακτικής άσκησης εντός των σχολικών μονάδων.
Ο διευθυντής αποκτά αρμοδιότητες που του «επιτρέπουν να υπηρετήσει το αυτόνομο σχολείο, ενώ καλείται πλέον να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής».
Συγκεκριμένα, θεσπίζονται υποστηρικτικά όργανα (ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες, υποδιευθυντές, υπεύθυνοι διασύνδεσης με το μαθητή στα ΕΝΕΕΓΥΛ (Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια Λύκεια), διοργανώνονται υποχρεωτικές ετήσιες επιμορφώσεις.
Ο διευθυντής θα είναι ένας από τους τρεις αξιολογητές των εκπαιδευτικών, θα έχει την αρμοδιότητα για τη διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων, την άσκηση πειθαρχικού ελέγχου, τη δυνατότητα αξιοποίησης των σχολικών εγκαταστάσεων εκτός σχολικού ωραρίου, της εξασφάλισης επιπλέον πόρων μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών.
Η θητεία τους αυξάνεται από τρία σε τέσσερα χρόνια και παρέχεται η δυνατότητα επαναδιορισμού χωρίς όριο δυο θητειών.
Θα διενεργούνται εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου (ελληνική PISA), για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η ενταξιακή εκπαίδευση ενισχύεται, ακόμα, με τη προσβασιμότητα των ιστοσελίδων όλων των δημόσιων σχολικών μονάδων.
Σχολεία 2021: Νέα ωράρια
Οι αλλαγές όμως δεν σταματούν εδώ καθώς με μια νέα πολυτροπολογία, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων φέρνει ριζικές αλλαγές από τον Σεπτέμβριο σε σχολεία και νηπιαγωγεία.
Στα Δημοτικά το ωράριο διδασκαλίας αναπροσαρμόζεται καθώς εντάσσονται σε αυτό τα εργαστήρια δεξιοτήτων για όλους τους μαθητές.
Δηλαδή, μαζί με τα μαθήματα που ήδη διδάσκονται -όπως μαθηματικά, γλώσσα, ιστορία κ.λπ.- οι μαθητές θα παρακολουθούν στα εργαστήρια και μαθήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, ρομποτικής, επαγγελματικού προσανατολισμού, επιχειρηματικότητας, οδικής ασφάλειας και άλλων.
Παράλληλα, η ρύθμιση προβλέπει για το σχολικό έτος 2020-2021 τη λήξη των μαθημάτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στις 25 Ιουνίου και του διδακτικού έτους στις 30 Ιουνίου.
Έτσι όπως προβλέπεται στην τροπολογία, οι μαθητές θα παρακολουθούν αυτά τα μαθήματα, κάθε εβδομάδα:
- Στην Α΄και Β’ Δημοτικού για τρεις ώρες
- Στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού για δύο ώρες
- Στην Ε’ και ΣΤ Δημοτικού για μία ώρα
Η ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο πρόγραμμα των μαθητών, αναπροσαρμόζει το ωράριο διδασκαλίας. Οι αλλαγές ρυθμίζονται στην τροπολογία του υπουργείου Παιδείας.
Στο πρόγραμμα σπουδών εισάγεται η διδακτική ενότητα με τα εργαστήρια δεξιοτήτων για όλους τους τύπους σχολείων (νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων) με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.
Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα θα ενταχθούν οι εξής 14 θεματικές ενότητες:
- Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
- Αλληλοσεβασμός-Διαφορετικότητα
- Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία-Πρόληψη
- STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
- Επιχειρηματικότητα
- Αγωγή Σταδιοδρομία
- Γνωριμία με Επαγγέλματα
- Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
- Διατροφή-Αυτομέριμνα
- Οδική Ασφάλεια
- Ανθρώπινα Δικαιώματα
- Εθελοντισμός-Διαμεσολάβηση
- Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
- Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Στις ρυθμίσεις παρουσιάζεται αναλυτικά το ωράριο του διδακτικού προγράμματος, στο οποίο εντάσσονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων.
Μένουν ως έχουν η ώρα προσέλευσης των μαθητών και έναρξης (στις 8:30) των μαθημάτων, όπως και η λήξη των μαθημάτων στις 13:00.