Σας αφορά όλους: Δεν έχετε λάβει φάκελο για την απογραφή 2021; Τι να κάνετε

Απογραφή 2021: Σημαντικές διευκρινίσεις από τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ. Βήμα προς βήμα η ηλεκτρονική διαδικασία. Τι γίνεται εάν δεν έχει έρθει ο απογραφέας έως τις 26 Νοεμβρίου. Όλες οι απαντήσεις στο xristika.gr.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η απογραφή πληθυσμού – κατοικιών 2021, η οποία διενεργείται σε ολόκληρη τη χώρα. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), εκτός από την καταμέτρηση του πληθυσμού, θα συγκεντρώσει επίσης στοιχεία για τα δημογραφικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του, αλλά και τις συνθήκες στέγασης στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα απαντήσεις σχετικά με το τι θα γίνει με όσους δεν έλαβαν τον ειδικό φάκελο με τον μοναδικό κωδικό για την απογραφή έδωσε ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Αθανάσιος Θανόπουλος, λέγοντας πως έχει προβλεφθεί να δοθεί παράταση της προθεσμίας.

Υπογράμμισε δε ότι ο φάκελος θα έρθει σε κάθε πολίτη, που δεν τον έχει λάβει ακόμη.

Όπως είπε στο MEGA, «δεν χρειάζεται να αγχώνεται κανείς για το χαρτάκι της απογραφής. Και διαβεβαίωσε ότι το χαρτάκι θα αποσταλεί στον πολίτη που δεν το έχει λάβει. Από τη στιγμή που θα έρθει αυτό σε κάθε κατοικία, θα υπάρχει όσος χρόνος χρειάζεται για να κάνει τη δική του ηλεκτρονική αυτοαπογραφή στη σχετική πλατφόρμα. Δεν υπάρχει περίπτωση να μη δώσουμε το χρόνο που χρειάζονται οι συμπολίτες μας για να αυτοαπογραφούν ηλεκτρονικά», επανέλαβε.

Απογραφή 2021: Τι γίνεται εάν δεν έχει έρθει ο απογραφέας έως τις 26 Νοεμβρίου

Στο ερώτημα τι γίνεται εάν ο απογραφέας δεν έχει βρει τον πολίτη έως τις 26 Νοεμβρίου, που τελειώνει η διορία απογραφής, ο κ. Θανόπουλος είπε: «Αν κάποιος χάσει τις προθεσμίες, μπορεί να έρθει σε επαφή με εμάς, και θα δούμε πώς θα τον απογράψουμε εμείς».

Τέλος, για το ότι δε λειτουργεί σε κάποιες περιπτώσεις ο αριθμός της ΕΛΣΤΑΤ για την απογραφή είπε: «Υπάρχει πολύ πίεση αυτή τη στιγμή, χρειάζεται ενίσχυση το τηλεφωνικό μας κέντρο. Οι απογραφείς πρέπει να εγκαταστήσουν μια ειδική εφαρμογή στα κινητά τους για να απαντούν κατευθείαν».

Απογραφή 2021: Πώς γίνεται η απογραφή

Ένας απογραφέας της ΕΛΣΤΑΤ αφήνει στην κατοικία έναν κλειστό ανώνυμο φάκελο που περιέχει τον «Μοναδικό Κωδικό Απογραφής» της κατοικίας.

Ένας εκπρόσωπος του νοικοκυριού, έχοντας τον «Μοναδικό Κωδικό Απογραφής» και τον κωδικό του στο taxisnet μπορεί μέσω της ψηφιακής πύλης του δημοσίου τομέα www.gov.gr να απογράψει την κατοικία και όλα τα μέλη του νοικοκυριού.

Όσοι πολίτες δεν μπορέσουν, για οποιονδήποτε λόγο, να αυτοαπογραφούν ηλεκτρονικά έως και τις 26 Νοεμβρίου, θα απογραφούν από τον απογραφέα της περιοχής τους με τη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης.

Σημειώνεται πως τα άτομα που διαμένουν σε συλλογικά καταλύματα, όπως καταυλισμούς, στρατόπεδα, μοναστήρια, δομές φιλοξενίας μεταναστών/προσφύγων και ασυνόδευτων ανηλίκων, Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης μεταναστών/προσφύγων, οίκους ευγηρίας, οικοτροφεία, άσυλα, κλινικές χρόνιών νοσημάτων, δομές φιλοξενίας αστέγων κ.λπ. απογράφονται από ειδικούς απογραφείς με τη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης.

Κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, οι περίπου 60.000 απογραφείς της ΕΛΣΤΑΤ, φέρουν, εκτός από την αστυνομική τους ταυτότητα, ειδική κονκάρδα με το σήμα της ΕΛΣΤΑΤ, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία τους, καθώς και έντυπο ορισμού με τη φωτογραφία τους και σφραγίδα της ΕΛΣΤΑΤ. Τέλος, είναι υποχρεωμένοι να τηρούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς της νόσου.

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση επί της διαδικασίας της Απογραφής Πληθυσμού- Κατοικιών 2021, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν στον τηλεφωνικό αριθμό 211 1212032 ή να απευθύνονται στο e-mail: census2021@statistics.gr .

Απογραφή 2021: Η διαδικασία μέσω της εφαρμογής «Απογραφή Πληθυσμού – Κατοικιών 2021»

Μέσω της εφαρμογής έχετε τη δυνατότητα:

• Να απογράψετε την κατοικία της μόνιμης διαμονής σας, δηλαδή την κατοικία στην οποία διαμένετε συνήθως.

• Να απογράψετε τα μέλη του νοικοκυριού σας (άτομα που διαμένουν μόνιμα στην κατοικία μαζί σας, είτε έχουν μεταξύ τους σχέσεις συγγένειας είτε όχι).

• Να απογράψετε άτομα που φιλοξενούνται προσωρινά στην κατοικία σας κατά το διάστημα διενέργειας της Απογραφής, τα οποία δεν θα απογραφούν στη μόνιμη κατοικία τους επειδή δεν υπάρχει σε αυτή άλλο άτομο για να τα απογράψει και δεν θα επιστρέψουν στη μόνιμη κατοικία τους εντός του χρονικού διαστήματος διενέργειας της Απογραφής.

• Να απογράψετε τη δευτερεύουσα και την εξοχική σας κατοικία, καθώς και κατοικίες που ανήκουν στην ιδιοκτησία τη δική σας ή των άλλων μελών του νοικοκυριού σας και είναι κενές για οποιονδήποτε λόγο.

• Κατά τη διαδικασία της απογραφής θα σας ζητηθεί να συμπληρώσετε πέρα από τα στοιχεία των μελών του νοικοκυριού σας, στοιχεία για τις μεταξύ τους σχέσεις συγγένειας, καθώς και πληροφορίες για πρώην μέλη του νοικοκυριού σας, τα οποία μετανάστευσαν στο εξωτερικό από το 2010 και μετά.

Για να μπορέσετε να διενεργήσετε την αυτοαπογραφή πρέπει να έχετε στη διάθεσή σας το μοναδικό «Κωδικό Απογραφής» που αντιστοιχεί στην κατοικία που επιθυμείτε να απογράψετε, ο οποίος αναγράφεται στην ειδική επιστολή που έχει διανεμηθεί από τον απογραφέα της περιοχής που βρίσκεται η εν λόγω κατοικία.

Λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής

1. Αρχικά, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία επιλέγετε «Αυτοαπογραφόμενος».

apografi-eisodos-apografi2021

2. Στη συνέχεια, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία πρέπει να πληκτρολογήσετε στους κωδικούς taxis και να επιλέξετε «Είσοδος».

apografi2021-taxisnet

3. Κατόπιν, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία επιλέγετε «Αποστολή».

4. Στη συνέχεια εμφανίζεται η εξής ενημέρωση: «ΕΛΣΤΑΤ-Στοιχεία Χρήστη από ΓΓΠΣ Σας ενημερώνουμε ότι για τον σκοπό της ηλεκτρονικής ταυτοποίησής σας, η εφαρμογή “ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ-ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ 2021” θα αποκτήσει πρόσβαση στα βασικά στοιχεία Μητρώου (ΑΦΜ, Όνομα, Επώνυμο, Πατρώνυμο, Μητρώνυµο, Έτος Γέννησης) που παρέχονται από το φορολογικό μητρώο του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, που διαχειρίζεται η Α.Α.∆.Ε. ΟΠΩΣ ΑΥΤΑ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΠΙΝΑΚΑ».

Στο συγκεκριμένο πίνακα υπάρχουν οι επιλογές «Συνέχεια στην εφαρμογή» αν θέλετε να συνεχίσετε στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου απογραφής και «Έξοδος» αν θέλετε να εξέλθετε από την εφαρμογή.

5. Αφού επιλέξετε «Συνέχεια στην εφαρμογή», εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία πρέπει να εισάγετε το μοναδικό «Κωδικό Απογραφής» της κατοικίας που επιθυμείτε να αυτοαπογράψετε (για παράδειγμα την κατοικία της μόνιμης διαμονής σας) και επιλέγετε «Συνέχεια». Υπενθυμίζεται ότι αυτός ο μοναδικός «Κωδικός Απογραφής» αναγράφεται στον ειδικό χώρο της επιστολής που έχει διανεμηθεί από τον Απογραφέα της περιοχής όπου βρίσκεται η εν λόγω κατοικία.

6. Στη συνέχεια, εμφανίζονται προ-συμπληρωμένα τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και ο όροφος στον οποίο βρίσκεται η απογραφόμενη κατοικία. Ενδεικτικά, παρατίθεται η παρακάτω οθόνη; Αν συμφωνείτε με τα αναγραφόμενα, επιλέγετε «Έγκριση». Αν διαφωνείτε με κάτι από τα αναγραφόμενα, επιλέγετε «Απόρριψη». Σε περίπτωση απόρριψης εμφανίζεται η ακόλουθη οθόνη, στην οποία πρέπει να επιλέξετε την αιτία της απόρριψης. Αν η αιτία της απόρριψης είναι «Δεν συμφωνεί ο όροφος», έχετε τη δυνατότητα να τον διορθώσετε επιλέγοντάς τον από τη λίστα στην εμφανιζόμενη οθόνη: Επιλέγοντας «Συνέχεια», εμφανίζονται εκ νέου τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και ο όροφος όπως τον διορθώσατε και σας ζητείται να εγκρίνετε. Σε περίπτωση που η αιτία απόρριψης είναι άλλη από αυτή του ορόφου, εμφανίζεται μήνυμα το οποίο σας ενημερώνει ότι πρέπει να επικοινωνήσετε με τον Απογραφέα.

7. Στη συνέχεια εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη. Στην οθόνη αυτή στο αριστερό μέρος εμφανίζεται το «menu».

• Η επιλογή «Ακύρωση/ Έξοδος» παρέχει τη δυνατότητα ακύρωσης αλλαγών που έχουν γίνει σε ερωτηματολόγιο και επιστροφής στο «menu».

• Η επιλογή «Αποθήκευση δελτίου» παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης. Δίνεται η δυνατότητα συμπλήρωσης ή τροποποίησης ενός αποθηκευμένου δελτίου, το οποίο δεν έχει υποβληθεί οριστικά, σε μεταγενέστερο χρόνο και πάντα εντός του χρονικού διαστήματος διενέργειας της αυτοαπογραφής.

• Για να πραγματοποιηθεί οριστική υποβολή δελτίου πρέπει να είναι πλήρως και ορθώς συμπληρωμένο.

• Μετά την οριστική υποβολή, εκδίδεται από την εφαρμογή Αποδεικτικό Απογραφής (Βεβαίωση Απογραφής) για κάθε άτομο που έχει απογραφεί στην κατοικία και για το οποίο υπάρχουν δυνατότητες αποθήκευσης και εκτύπωσης.

• Η επιλογή «ταυτότητα κατοικίας» παρέχει τη δυνατότητα εμφάνισης των στοιχείων τα οποία είχαν εγκριθεί μετά την είσοδό στον απογραφόμενο χώρο (γεωγραφικά χαρακτηριστικά και όροφος)

Στο άνω τμήμα της οθόνης εμφανίζονται τα δελτία και οι ενότητες στις οποίες θα πρέπει να γίνει περιήγηση και συμπλήρωση στοιχείων από τον αυτοαπογραφόμενο. Στο άνω δεξιό τμήμα της οθόνης υπάρχει η επιλογή «Βοήθεια» όπου υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες.

8. Με την είσοδο στην απογραφόμενη κατοικία εμφανίζεται το δελτίο που σχετίζεται με αυτήν και το οποίο πρέπει να συμπληρωθεί.

9. Ανάλογα με τις απαντήσεις που δίνονται στο δελτίο της κατοικίας εμφανίζονται ή αποκρύπτονται στο άνω τμήμα της οθόνης δελτία ή ενότητες που πρέπει να συμπληρωθούν. Για παράδειγμα, αν στο δελτίο Π-1.1 της κατοικίας συμπληρωθεί στα μέλη του νοικοκυριού «δύο (2)» εμφανίζονται στο άνω τμήμα της οθόνης τα εξής: «Κατοικία Δελτίο Π-1.1», «ΑΤΟΜΟ Δελτίο Π-1.2», «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ», «ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΡΟΕΣ», «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΕΧΟΝΤΟΣ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ»

10. Για να καταστεί δυνατή η συμπλήρωση των δελτίων των ατόμων πρέπει να έχει συμπληρωθεί στο δελτίο Π-1.1 τόσο ο αριθμός των μελών του νοικοκυριού όσο και ο αριθμός των προσωρινά φιλοξενούμενων.

11. Στην ηλεκτρονική εφαρμογή έχουν ενσωματωθεί κανόνες ελέγχου, και σε περιπτώσεις σφαλμάτων καταχώρησης εμφανίζονται κατάλληλα μηνύματα τα οποία προτρέπουν σε σχετικές διορθώσεις.

12. Υπάρχει ελεγχόμενη ροή ερωτημάτων, με συνέπεια να εμφανίζονται ή να αποκρύπτονται ερωτήματα ανάλογα με τις απαντήσεις που έχουν προηγηθεί.

13. Η περιήγηση στα δελτία και τις ενότητες της εφαρμογής γίνεται με δύο τρόπους, είτε επιλέγοντας «επόμενη σελίδα», είτε επιλέγοντας στο επάνω μέρος της οθόνης το δελτίο ή την ενότητα που επιθυμείτε να επισκεφτείτε.

14. Στο δελτίο Π-1.2 και μόνο του πρώτου ατόμου, με τους κωδικούς taxis του οποίου έγινε η είσοδος στην εφαρμογή, θα εμφανίζονται προ-συμπληρωμένα τα στοιχεία του.

15. Η συμπλήρωση των πεδίων που ζητούνται γεωγραφικά στοιχεία γίνεται χρησιμοποιώντας τον «καταρράκτη». Πρέπει υποχρεωτικά να επιλεγεί πρώτα η Περιφερειακή Ενότητα και στη συνέχεια τα υπόλοιπα πεδία ή μόνο το τελευταίο πεδίο που είναι ο Οικισμός. Εναλλακτικά υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης των πεδίων πληκτρολογώντας ελεύθερο κείμενο, ωστόσο καλό είναι να γίνεται αυτό μόνο σε περιπτώσεις άγνοιας της επίσημης ονομασίας.

16. Στα ερωτήματα που συμπληρώνονται χρησιμοποιώντας τον καταρράκτη, μπορείτε, κάνοντας διπλό «κλικ» σε ένα πεδίο, να διαγράψετε όλα τα συμπληρωμένα πεδία του ίδιου ερωτήματος που ακολουθούν.

Η Απογραφή Πληθυσμού-Κατοικιών 2021 πρόκειται να διενεργηθεί από την Ελληνική Στατιστική Αρχή κατά το χρονικό διάστημα από Οκτώβριο 2021 έως Δεκέμβριο 2021, με ημερομηνία αναφοράς των στοιχείων την 22α Οκτωβρίου 2021.

Προπαρασκευαστικό στάδιο της Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών αποτελεί η Απογραφή Κτιρίων, τα στοιχεία για την οποία θα συλλεχθούν κατά το χρονικό διάστημα από Ιούλιο 2021 έως Σεπτέμβριο 2021, με ημερομηνία αναφοράς την 30η Ιουνίου 2021.

Η Απογραφή Πληθυσμού-Κατοικιών έχει σκοπό τη συγκέντρωση πρόσφατων και έγκυρων στοιχείων για τα δημογραφικά, οικονομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού και τις συνθήκες στέγασής του, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες στατιστικής πληροφόρησης σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητα για τη χάραξη της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής πολιτικής του Κράτους και την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους Διεθνείς Οργανισμούς (π.χ. Ηνωμένα Έθνη, ΟΟΣΑ).

Απογραφή 2021: Μεθοδολογία διενέργειας της Απογραφής

Δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας της νόσου του κορωνοϊού (Covid-19), η συλλογή των στοιχείων τροποποιήθηκε σε σχέση με τις προηγούμενες Απογραφές (συμπλήρωση έντυπων ερωτηματολογίων με προσωπική συνέντευξη) με επαναπροσδιορισμό της απογραφικής διαδικασίας συνυπολογιζόμενης της υγειονομικής προστασίας του πληθυσμού.

Στο πλαίσιο αυτό, η νέα προσέγγιση βασίζεται στην αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ο πληθυσμός να απογραφεί ηλεκτρονικά μέσω ειδικά σχεδιασμένης ηλεκτρονικής (web) εφαρμογής (ηλεκτρονική αυτοαπογραφή). Για κάθε ερώτηση ή πρόσθετη πληροφορία που ενδέχεται να χρειαστούν οι απογραφόμενοι, μπορούν να επικοινωνούν με απογραφέα της ΕΛΣΤΑΤ για να τους κατευθύνει.

Στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει η δυνατότητα αυτοαπογραφής, η Απογραφή θα πραγματοποιηθεί μέσω συνέντευξης, λαμβανομένων όλων των απαραίτητων μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας.

Αναλυτικότερα:

Mέχρι τα μέσα Νοεμβρίου οι περίπου 60.000 απογραφείς της ΕΛΣΤΑΤ θα εναποθέσουν έναν κλειστό φάκελο σε κάθε οικία, διαμέρισμα ή κατάλυμα με έναν μοναδικό κωδικό αριθμό που θα αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη κατοικία.

Έπειτα, ένας εκπρόσωπος του νοικοκυριού θα μπορεί να εισέλθει στην ειδική εφαρμογή της Απογραφής, μέσω του www.gov.gr, χρησιμοποιώντας τον μοναδικό αυτόν κωδικό και τους κωδικούς taxis ώστε να συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο για την κατοικία και τα μέλη του νοικοκυριού του.

Σε κάθε βήμα, οι απογραφόμενοι μπορούν να επικοινωνούν τηλεφωνικά με τον απογραφέα τους για ερωτήσεις / διευκρινίσεις.

Από τις 27 Νοεμβρίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου για όσους πολίτες που για οποιονδήποτε λόγο (π.χ. μη εξοικείωση με νέες τεχνολογίες), δεν μπορέσουν να αυτοαπογραφούν ηλεκτρονικά, θα τους επισκεφτεί ο απογραφέας της ΕΛΣΤΑΤ για να τους απογράψει με τη συνηθισμένη μέθοδο «πόρτα-πόρτα», όπως συνέβη και σε προηγούμενες απογραφές.

Κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, όλοι οι απογραφείς της ΕΛΣΤΑΤ φέρουν, εκτός από την αστυνομική τους ταυτότητα, ειδική κονκάρδα με το σήμα της ΕΛΣΤΑΤ, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία τους, καθώς και έντυπο ορισμού με τη φωτογραφία τους και σφραγίδα της ΕΛΣΤΑΤ. Επίσης είναι υποχρεωμένοι να τηρούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς της νόσου του Κορωνοϊού COVID-19.