Δίπλωμα οδήγησης: Αλλάζει το όριο στα διπλώματα οδήγησης στην Ελλάδα.
Στην Ελλάδα, όπως και στις άλλες χώρες της ΕΕ, δεν υπάρχει κανένα απολύτως ηλικιακό όριο στην οδήγηση.
Έπειτα από κάθε τραγικό τροχαίο με υπαιτιότητα ηλικιωμένου οδηγού, το ίδιο ερώτημα επανέρχεται: τελικά μέχρι πότε μπορεί να οδηγεί κάποιος;
Ο ελληνικός ΚΟΚ ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από οφθαλμίατρο και παθολόγο ανά τριετία.
Μετά τη συμπλήρωση των 80 χρόνων, πάλι, προβλέπονται εξετάσεις κάθε δύο έτη από περισσότερες ειδικότητες γιατρών και συγκεκριμένα οφθαλμίατρο, παθολόγο, ωτορινολαρυγγολόγο και ψυχίατρο.
Σε περίπτωση προβλημάτων υγείας, επιβάλλονται περιορισμοί, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο ή η οδήγηση μόνο τις πρωινές ώρες.
Εφόσον οι γιατροί, ωστόσο, δώσουν το «πράσινο φως», μπορεί κάποιος να οδηγεί μέχρι… τα βαθιά του γεράματα. Αυτό που προκαλεί ανησυχία, όμως, είναι το πόσο συχνά οι εξετάσεις αυτές είναι ακριβείς και εξονυχιστικές.
Την ώρα που τα τροχαία ατυχήματα με υπαιτιότητα ηλικιωμένων οδηγών είναι αρκετά συχνά, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, η μεγαλύτερη ποινή που μπορεί να επιβληθεί σε κάποιον οδηγό – αποκλειστικό υπαίτιο ενός θανατηφόρου ατυχήματος – είναι τα πέντε χρόνια φυλάκισης (ενώ η αναστολή αποφασίζεται κατά περίπτωση από το δικαστήριο).
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι τώρα σε φάση διερεύνησης για το εάν θα πρέπει μετά τα 70 έτη να ανανεώνεται το δίπλωμα μόνο με τον έλεγχο των γιατρών ή εάν θα πρέπει ο οδηγός να ξαναδίνει εξετάσεις οδήγησης (π.χ. σήματα και πορεία).
Δίπλωμα οδήγησης: Κάθε πότε το αλλάζουμε
Συγκεκριμένο χρόνο για την αντικατάσταση των διπλωμάτων οδήγησης, έχουμε όλοι πλέον.
Το δίπλωμα οδήγησης έχει ημερομηνία λήξης καθώς πρέπει να ανανεώνεται ανά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, ενώ είναι πιθανό να χρειαστεί να αντικατασταθεί αλλιώς επιβάλλεται πρόστιμο.
Οι νέου τύπου ερασιτεχνικές άδειες οδήγησης (ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β, Β1 και ΒΕ) πρέπει να ανανεώνονται κάθε 15 χρόνια από την ημερομηνία έκδοσής τους, ενώ τα παλιά διπλώματα (τρίπτυχα έγγραφα), πρέπει να αντικατασταθούν με νέου τύπου μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033.
Όσοι έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος, η ανανέωση της άδειας οδήγησης είναι υποχρεωτική ανά τριετία.
Τόσο για την ανανέωση διπλώματος λόγω συμπλήρωσης του 65ού έτους ηλικίας, όσο και λόγω παρέλευσης 15ετίας απαιτείται εξέταση από οφθαλμίατρο και παθολόγο.
Μετά τη συμπλήρωση του 80ου έτους, η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά διετία, ενώ εκτός από την εξέταση από παθολόγο και οφθαλμίατρο, απαιτείται και ιατρικός έλεγχος από ωτορινολαρυγγολόγο & νευρολόγο ή ψυχίατρο.
Η αντικατάσταση του διπλώματος οδήγησης καθίσταται υποχρεωτική όταν αυτό έχει υποστεί φθορά καθώς να αυτό δεν γίνει τότε επιβάλεται πρόστιμο 200 ευρώ.
Η αντικατάσταση ενός διπλώματος οδήγησης λόγω φθοράς γίνεται μέσω του gov.gr με κωδικούς taxisnet.
Προκειμένου να ολοκληρωθεί η έκδοση του διπλώματος θα πρέπει να επισυνάψετε φωτογρα
Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία θα λάβετε ενημερωτικό ηλεκτρονικό μήνυμα.
Την άδεια θα την παραλάβετε εσείς ή εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός σας από την Περιφέρεια, παραδίδοντας την άδεια οδήγησης παλιού τύπου.
Δίπλωμα οδήγησης: Πότε θα χάνουν οι οδηγοί το δίπλωμά τους για πέντε χρόνια
Το δίπλωμα οδήγησής τους για πέντε χρόνια θα χάνουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα εντοπίζονται υπότροποι σε πέντε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ενώ για να το πάρουν πίσω μετά το πέρας της πενταετίας, θα πρέπει να επανεξεταστούν. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Αυτό ορίζει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 61 του σχεδίου νόμου επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διάπραξης των συγκεκριμένων παραβάσεων, (οι οποίες έχουν εδω και χρόνια συσχετιστεί με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου), για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 5 έτη και ο παραβάτης θα υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της. Οι παραβάσεις που μπορούν να στερήσουν επί μακρόν το δίπλωμα των οδηγών συνδέονται με:
- την κατανάλωση αλκοόλ,
- την παραβίαση πινακίδας STOP
- την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη,
- τις παραβάσεις που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και
- τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων (αντικανονική προσπέραση).Να σημειωθεί ότι ο προηγούμενος νόμος του 2018 όριζε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ο οδηγός έχανε το δίπλωμά του δια παντός. Ωστόσο η έκθεση συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης σημειώνει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης του Σ.Ε.Σ.Ο αποτελεί ρεαλιστικότερη προσέγγιση επιβολής ποινής στις περιπτώσεις υποτροπής ορισμένων παραβάσεων του ΚΟΚ από την δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.Στο σχέδιο νόμου μάλιστα δίνεται και αναδρομική ισχύ στη συγκεκριμένη δάταξη ώστε να καλύπτει και τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018.Επιπλέον με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 χωρίς ωστόσο να ακολουθήσει η εφαρμοστική Κοινη Υπουργική Απόφαση.
Με αυτόν τον τρόπο – όπως σημειώνεται – αίρονται οι επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για την αντισυνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης και τα πρακτικά προβλήματα στην υλοποίησή της.
Βάσει της καταργούμενης ρύθμισης οριζόταν ότι τα καθοριζόμενα διοικητικά πρόστιμα προσαυξάνονται κατά 100%, αν ο παραβάτης με βάση την πιο πρόσφατη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος έχει ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα από 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ και κατά 200%, αν ο παραβάτης έχει καθαρό ετήσιο φορολογητέο εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ.
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλαγές σε εξεταστές και ιατρικές εξετάσεις μετά το αλαλούμ
Την επαναφορά της δυνατότητας ιατρικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών και σε κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα επαναφέρει το σχέδιο νόμου, ύστερα από το αλαλούμ που προκάλεσε η σχετική απαγόρευση που είχε φέρει η ηγεσία του υπουργείου με τον νόμο που ψηφίστηκε το 2021.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε καθώς οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί επρεπε να εξετάζονται μόνο από ιδιώτες ιατρούς, καθόσον καταργήθηκε η δυνατότητα εξέτασής τους από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας.
Αυτό έχει επιφέρει ως συνέπεια, κάτοικοι περιοχών της χώρας, στις οποίες δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, να αναγκάζονται να μετακινούνται σε όμορες περιοχές προκειμένου να εξεταστούν.
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται εκ νέου η δυνατότητα ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών και από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας τους (απογευματινά ραντεβού) σε περιοχές της χώρας που δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων.
Παρέχεται δε η δυνατότητα, η ιατρική εξέταση να διενεργείται στα τοπικά κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα στο πλαίσιο της λειτουργίας των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, σε περιοχές της χώρας όπου δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, είτε ιδιώτες είτε κρατικών δομών υγείας κατά την ολοήμερη λειτουργία τους (απογευματινά ραντεβού) ή δεν πραγματοποιείται ολοήμερη λειτουργία (απογευματινά ραντεβού).
Επίσης με άλλο άρθρο που αφορά τις εξετάσεις οδήγησης, προβλέπεται ο ορισμός, ως επιτηρητών θεωρητικής εξέτασης, υπαλλήλων όλων των Υπηρεσιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη καθώς επίσης και η απασχόληση ως εξεταστών πρακτικής δοκιμασίας και δημοσίων υπαλλήλων κατηγορίας ΔΕ εφόσον ο αριθμός των εγγεγραμμένων εξεταστών δεν επαρκεί για την κάλυψη του έργου που ανατίθεται σε αυτούς.
Το τελευταίο, όπως επισημαίνεται, «προωθείται στο πλαίσιο της διασφάλισης της ομαλής τέλεσης του έργου των πρακτικών δοκιμασιών υποψηφίων οδηγών και οδηγών και της εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων, δεδομένου και ότι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών ανά την επικράτεια αντιμετωπίζουν έντονες δυσκολίες στην τέλεση του έργου αυτού, ως συνέπεια της έλλειψης επαρκούς αριθμού υπαλλήλων – εξεταστών και της συνεπαγόμενης συσσώρευσης αυξημένου αριθμού υποψηφίων προς εξέταση.