Σάλος με τα καύσιμα: Μας κλέβουν μπροστά στα μάτια μας

Τιμές καυσίμων: Κερδοσκοπία με το diesel κίνησης. Αυξάνεται η τιμή παρά την επιδότηση. Πώς μας κοροϊδεύουν εταιρείες και πρατήρια. Σκάνδαλο και οργή των οδηγών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μπορεί από την 1η Απριλίου έως σήμερα η διεθνής τιμή του πετρελαίου Μπρεντ να υποχωρεί κατά 8,9%, ωστόσο στο ίδιο διάστημα η τιμή διυλιστηρίου για το πετρέλαιο κίνησης στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 5,8%, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιδοτεί από την 1η Απριλίου το συγκεκριμένο καύσιμο με το ποσό των 0,15 ευρώ ανά λίτρο.

Η εξέλιξη αυτή δείχνει πως τα διυλιστήρια όχι μόνον κερδίζουν από την κρατική επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης που για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2022 διαμορφώνεται κατ΄ελάχιστον στα 70 εκατ. ευρώ, αλλά και από το «καπέλο» που βάζουν στις τιμές, δεδομένου ότι αγοράζουν φθηνότερα στην χονδρική και πωλούν ακριβότερα στη λιανική.

Είναι ενδεικτικό πως σήμερα η διεθνής τιμή του πετρελαίου Μπρεντ διαμορφώνεται στα 102 δολάρια ανά βαρέλι από 112 δολάρια την 1η Απριλίου, οπότε και ενεργοποιήθηκε το σχήμα της επιδότησης του diesel κίνησης.

Ωστόσο, η τιμή του διυλιστηρίου στην Ελλάδα για το diesel κίνησης ήταν χθες στα 1.380,880 ευρώ ανά τόνος, από 1.304,706 ευρώ ανά τόνος που ήταν την 1η Απριλίου όταν και ξεκίνησε η επιδότηση.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η λιανική τιμή του καυσίμου να ανέλθει από τα 1,871 ευρώ ανά λίτρο πανελλαδικά στις αρχές Απριλίου, στα 1,911 ευρώ ανά λίτρο σήμερα, ήτοι να καταγράψει αύξηση 2,1%.

Μάλιστα, η διαφορά μεταξύ της αύξησης της τιμής διυλιστηρίου και της αύξησης στη λιανική δείχνει πως τα πρατήρια απορροφούν μέρος της επιβάρυνσης.

Τιμές καυσίμων: Ο μηχανισμός της επιδότησης

Σύμφωνα με τη νομοθεσία που έχει περάσει η κυβέρνηση το πετρέλαιο κίνησης στην Ελλάδα επιδοτείται ως εξής:

Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται στο ποσό των 0,12 ευρώ προ ΦΠΑ ανά λίτρο πετρελαίου κίνησης που διατίθεται στην εσωτερική αγορά.

Για τα διυλιστήρια η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες. Η έκπτωση λόγω επιδότησης θα πρέπει να εμφανίζεται σε ξεχωριστό πεδίο επί όλων των σχετικών τιμολογίων.

Για τους εισαγωγείς καυσίμων, η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης από εισαγωγή, που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες.

Η ενίσχυση χορηγείται άπαξ για το πετρέλαιο κίνησης στους δικαιούχους.

Το πετρέλαιο κίνησης δεν δύναται να επιδοτηθεί εκ νέου και αθροιστικά κατά την διάθεση του στην εσωτερική αγορά προς τους τελικούς καταναλωτές.

Τα συνολικά λίτρα που επιδοτούνται προς τα διυλιστήρια αποτελούν το άθροισμα των λίτρων καυσίμων που τιμολογούνται

(α) από τα διυλιστήρια προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς,

(β) από τα διυλιστήρια προς τους βιομηχανικούς πελάτες και

(γ) από τα διυλιστήρια προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων για την διάθεση τους στην εσωτερική αγορά και αφαιρουμένων των λίτρων που δεν διατέθηκαν στην εσωτερική αγορά από τις εταιρείες εμπορίας.

Η επιδότηση που λαμβάνει ο τελικός καταναλωτής εκφράζεται ως το γινόμενο της ποσότητας κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης επί του ύψους της επιδότησης ανά λίτρο, προσαυξανόμενο με το ΦΠΑ, και διαπιστώνεται από την σύγκριση των περιθωρίων κερδών.

Τα διυλιστήρια αποστέλλουν εντός 20 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή του διυλιστηρίου, το αίτημα για πληρωμή της ενίσχυσης επί των λίτρων που διέθεσαν και τιμολόγησαν, συμπεριλαμβανομένων των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν οι ίδιες και των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων που τους απεστάλησαν από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, υπολογίζοντας τυχόν απομείωση αυτών, βάσει των τιμολογήσεων των εταιριών εμπορίας προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες.

Τιμές καυσίμων: Μεγάλη προσοχή! Μέχρι πότε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Fuel Pass

Όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα από το ΑΦΜ τους μπορούν πλέον να κάνουν τις σχετικές αιτήσεις στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Fuel Pass, προκειμένου να λάβουν την κάρτα για την ενίσχυση και το κόστος κατανάλωσης καυσίμων κίνησης των μηνών Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου 2022.

Η επιδότηση καυσίμων, απευθύνεται σε περισσότερους από 3 εκατομμύρια δικαιούχους, το ποσό της ενίσχυσης κυμαίνεται από 30 έως 50 ευρώ και εξαρτάται από τον τύπο του οχήματος και την κύρια κατοικία του δικαιούχου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 130 εκατομμύρια ευρώ, από πιστώσεις που διατέθηκαν από τις Γενικές Κρατικές Δαπάνες του Υπουργείου Οικονομικών. Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας , εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Τιμές καυσίμων: Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

Δικαιούχοι του Fuel Pass είναι όλοι οι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ.

Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα ΙΧ όχημα ή μοτοσυκλέτα – μοτοποδήλατο, υπό την προϋπόθεση το συγκεκριμένο μέσο μετακίνησης να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται γι’ αυτό τέλη κυκλοφορίας.

Το φυσικό πρόσωπο θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον ένα ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του οχήματος, ή αυτό να βρίσκεται σε καθεστώς leasing.

Η λειτουργία της πλατφόρμας είναι ιδιαίτερα απλή. Ο πολίτης εισέρχεται στο Fuel Pass χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet είτε απευθείας μέσω του vouchers.gov.gr, είτε από το gov.gr, στην ενότητα «Πολίτης και Καθημερινότητα» και την υποενότητα «Μετακινήσεις».

Ταυτόχρονα, υπάρχει η δυνατότητα υποβολής της αίτησης μέσω ΚΕΠ. Όλα τα στοιχεία του πολίτη αντλούνται αυτόματα, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

Η οικονομική ενίσχυση μπορεί να γίνει κατ’ επιλογή κάθε δικαιούχου με δυο τρόπους:

  • είτε εκδίδοντας άυλη ψηφιακή κάρτα την οποία οι δικαιούχοι χρησιμοποιούν για να πληρώνουν μέσω του έξυπνου κινητού τους την αγορά υγρού καυσίμου,
  • είτε μέσω απευθείας καταβολής του ποσού επιδότησης σε IBAN του δικαιούχου, για όσους δεν διαθέτουν έξυπνη συσκευή ή δεν επιθυμούν να τη χρησιμοποιήσουν σε αυτή τη διαδικασία.

Τιμές καυσίμων: Έτσι θα κάψετε λιγότερo καύσιμο

Με την τιμή βενζίνης και diesel να ανεβαίνει συνεχώς και τις προβλέψεις να είναι ιδιαίτερα δυσοίωνες, η εξοικονόμηση καυσίμων με οικονομική οδήγηση είναι η μόνη λύση για να μειώσουμε τα έξοδα μετακίνησης.

Οι οδηγοί, πλέον, αναζητούν φθηνότερο κόστος μετακίνησης και αρκετοί στρέφονται στην αγορά μοντέλων διπλού καυσίμου. H τιμή της βενζίνης θα φτάσει στα 2,5 ευρώ το λίτρο μέχρι το τέλος της εβδομάδας ανέφερε το πρωί της Τετάρτης (9/3) ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων, Γιώργος Ασμάτογλου κάνοντας την εκτίμηση του, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης που επιτείνει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Πώς όμως μπορούν όμως οι καταναλωτές να προστατεύσουν την τσέπη τους με τις νέες αυτές εξελίξεις; Η μόνη λύση για να εξοικονομήσουμε καύσιμα και να μειώσουμε τα έξοδα μετακίνησης με το αυτοκίνητό μας, είναι η οικονομική οδήγηση.

Υπάρχουν κάποια έξυπνα tips που μπορούν να εφαρμόσουν εύκολα οι οδηγοί για να αυξήσουν την οικονομία καυσίμου. Ένας καλά ρυθμισμένος κινητήρας θα εξοικονομήσει μεγάλη ποσότητα καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι η καλή συντήρηση του κινητήρα είναι επιβεβλημένη.

Δείτε ποια είναι αυτά:

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάθε επιπλέον κιλό στο αυτοκίνητα αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου. Έτσι, πράγματα που δεν χρειάζονται ή δεν είναι αναγκαία καλό είναι να μην υπάρχουν στο αυτοκίνητο.

Η καλή ποιότητα καυσίμου παίζει σημαντικό ρόλο. Είναι καλό να έχετε ένα συγκεκριμένο βενζινάδικο με καλή ποιότητα καυσίμου. Άλλωστε, το καύσιμο είναι υπεύθυνο για την καλή λειτουργία του κινητήρα και τα μειωμένα κατάλοιπα που αφήνει η καύση.

Η σταθερή ταχύτητα, χωρίς αυξομειώσεις, θεωρείται ο θεμέλιος λίθος της οικονομικής οδήγησης. Θα πρέπει να οδηγούμε με σύνεση και με παρόμοιο τρόπο που οδηγούμε στα χιόνια. Οι απότομες εναλλαγές του γκαζιού και οι απότομες επιταχύνσεις αυξάνουν την κατανάλωση. Ακόμα και οι προσπεράσεις μπορούν να γίνουν προοδευτικά. Η οδήγηση με χαμηλές στροφές συμβάλλει, επίσης, στην οικονομική οδήγηση.

Όταν πρόκειται να μείνουμε σταθεροί σε ένα σημείο για αρκετά λεπτά, καλό είναι να σβήσουμε τον κινητήρα. Το ρελαντί δεν θα βοηθήσει στη μείωση της κατανάλωσης. Αυτός είναι και ο λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εφαρμόσει το Start-Stop στα αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια.

Πάντα χρησιμοποιούμε την ιδανική ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων, ώστε να μπορεί το αυτοκίνητα να κινηθεί ομαλά και άνετα, χωρίς ο κινητήρας να δουλεύει σε υψηλές στροφές. Οι πολλές στροφές αυξάνουν την κατανάλωση.

Το άνοιγμα των παραθύρων κατά τη διάρκεια της οδήγησης αυξάνει την κατανάλωση, γιατί αυξάνεται η αντίσταση του αέρα. Ειδικά η γρήγορη οδήγηση με ανοικτά παράθυρα αυξάνει κατακόρυφα την κατανάλωση καυσίμου.

Ο κλιματισμός στο αυτοκίνητο είναι ένας άλλος λόγος αύξησης της κατανάλωσης καυσίμου γιατί αναγκάζεται ο κινητήρας να δουλεύει πιο εντατικά για να δώσει την απαραίτητη ενέργεια στο σύστημα ψύξης. Παράλληλα, φθείρει περισσότερο τη μπαταρία.

Η οδήγηση σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος αυξάνει την κατανάλωση. Καλό είναι πριν ξεκινήσουμε να ψάξουμε εναλλακτικές διαδρομές για να πάμε στον τελικό προορισμό μας, προκειμένου να αποφύγουμε την αυξημένη κίνηση. Επίσης, μπορούμε να αποφύγουμε τις μετακινήσεις σε ώρες αιχμής.

Η επιβράδυνση στα φανάρια θα πρέπει να γίνεται ομαλά και σταδιακά. Αυτό βοηθάει στη μείωση του καυσίμου από το να φρενάρουμε απότομα λίγα μέτρα πριν.

Τέλος, τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά είναι ένας άλλος παράγοντας οικονομίας. Πάντα τα φουσκώνουμε σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Ένα ελαστικό που δεν έχει τη σωστή πίεση όχι μόνο αυξάνει την κατανάλωση αλλά φθείρει το ελαστικό και μειώνει την πρόσφυση με το οδόστρωμα.