Σάλος με ελληνικό σούπερ μάρκετ: Πρόστιμο 647.000 ευρώ – Δείτε τι έκανε

Σούπερ μάρκετ: Τα… δόντια της έδειξε σε γνωστή αλυσίδα σούεπρ μάρκετ η κυβέρνηση καθώς της επέβαλε το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί ποτέ! Δείτε το λόγο στο xristika.gr

Διοικητικό πρόστιμο ύψους 647.000 ευρώ, επιβάλλεται, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ‘Αδωνι Γεωργιάδη, σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ διότι, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, σε έλεγχο που διενήργησαν ελεγκτές της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) διαπιστώθηκε ότι πωλούσε με μεγαλύτερο μεικτό περιθώριο κέρδους κατά παράβαση της νομοθεσίας.

Συγκεκριμένα,όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, κατά παράβαση του άρθρου 21 (παρ. 4β) της από 20/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α’ 68) «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού Covid-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης».

Στο μεταξύ, η ΔΙΜΕΑ) ανακοίνωσε τα εξής παρακάτω συγκεντρωτικά στοιχεία από τους ελέγχους για αισχροκέρδεια :

1) Κατά το χρονικό διάστημα εφαρμογής των σχετικών διατάξεων και συγκεκριμένα από τα τέλη του 2021 έως και την 24.03.2022, έχουν διενεργηθεί και βρίσκονται εν εξελίξει εκατοντάδες έλεγχοι που αφορούν στην αισχροκέρδεια κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 58 του ν.4818/2021, περί αθέμιτης κερδοφορίας σε συνθήκες κρίσης λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και στην υπέρβαση της επιλυθείσας ανώτατης τιμής στα τεστ ανίχνευσης του κορονοϊού COVID-19 σύμφωνα με την ΥΑ 657/2022 – ΦΕΚ 2/Β/4-1-2022, η οποία αντικατέστησε την υπ’ αρ. 98491/09-09-2021 (Β’ 4181) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων περί καθορισμού ανώτατων ορίων τιμών πώλησης αγαθών και παροχής υπηρεσιών, λόγω της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊου.

2) Μέχρι σήμερα, 24/3/2022 βεβαιώθηκαν 48 παραβάσεις που αφορούν στις διατάξεις περί αισχροκέρδειας σε πρατήρια υγρών καυσίμων, υπεραγορές τροφίμων, επιχειρήσεις χονδρεμπορίου οπωρολαχανικών και νωπών-κατεψυγμένων κρεάτων, καθώς και στις διατάξεις για υπέρβαση της ανώτατης τιμής των τεστ ανίχνευσης του κορωνοϊού COVID-19 σε Διαγνωστικά κέντρα, φαρμακεία και ιατρεία.

3) Επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 1.376.992,43 ευρώ.

Σούπερ μάρκετ: Σε αυτά τα προϊόντα μπαίνουν πλαφόν

Σύμφωνα με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, διακίνησης, διανομής και αποθήκευσης, πρέπει να υποβάλουν τα στοιχεία αποθεμάτων τους για 7 βασικά προϊόντα.

Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις πρέπει να υποβάλλουν, εντός δύο ημερών από τη δημοσίευση, δήλωση με τα αποθέματα σε:

  • πρώτες ύλες για την παραγωγή λιπασμάτων
  • λιπάσματα,
  • ζωοτροφές,
  • ωμά δημητριακά παντός είδους (ιδίως σιτάρι ή σιμιγδάλι, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, εδώδιμο φαγόπυρο)
  • άλευρα και ιδίως αλεύρια σιταριού ή σιμιγδαλιού και αλεύρια δημητριακών
  • ηλίανθο
  • φυτικά έλαια εκτός από το ελαιόλαδο και ιδίως ηλιέλαιο, φοινικέλαιο και αραβοσιτέλαιο.

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλλουν:

  • την ποσότητα των αποθεμάτων, σε κιλά ή λίτρα και σε τεμάχια όπου ενδείκνυται
  • τη χώρα προέλευσης των προϊόντων
  • την τοποθεσία αποθήκευσης των αποθεμάτων και ιδίως τη διεύθυνση και τον ΤΚ
  • τα στοιχεία επικοινωνίας του νόμου εκπροσώπου της εταιρείας

Η μη υποβολή ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης, επισύρει κυρώσεις, όπως κατάσχεση των ειδών στο μέτρο που δεν έχουν δηλωθεί ή έχουν δηλωθεί ανακριβώς, αλλά και διοικητικό πρόστιμο από 1.000 έως 100.000 ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.

Οι υποχρεώσεις ισχύουν για διάστημα 3 μηνών, ενώ με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το χρονικό διάστημα παρατείνεται μέχρι και τριών επιπλέον, κάθε φορά, μηνών.

Σούπερ μάρκετ: Πώς θα κάνετε οικονομία έως και 370 ευρώ το μήνα

Ευρώ… ευρώ μετράνε πλέον τα έξοδά τους οι καταναλωτές προσπαθώντας μέσα από τα ψώνια του σούπερ μάρκετ να εξοικονομήσουν όσα περισσότερα χρήματα μπορούν.

Στο κυνήγι προσφορών και εκπτώσεων στρέφονται οι καταναλωτές, με το μέσο ετήσιο όφελος που είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά το 2021 από τις «έξυπνες αγορές» στα σούπερ μάρκετ να υπολογίζεται στα 370 ευρώ.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την ετήσια πανελλήνια έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2022, με δείγμα 2.000 καταναλωτές, οι Έλληνες στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα στρέφονται στις προωθητικές ενέργειες και τις εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ-μάρκετ σε συνεργασία με τους προμηθευτές μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών.

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, οι «έξυπνες αγορές» μπορούν δυνητικά να εξισορροπήσουν την πίεση των ανατιμήσεων για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών.

Αναλυτικά, η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 13% ποσοστό σταθερό σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

Πρακτικά, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος περίπου 370 ευρώ ετησίως για το 2021, λόγω και της αύξησης της δαπάνης. Η αξία αυτή είναι αυξανόμενη σε ετησία βάση την τελευταία 5ετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.500 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 8 χρόνια ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η πλειονότητα του κοινού, 5 στους 10, εξοικονομεί τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών τους, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα, ενώ 2 στους 3 δηλώνουν ότι εξοικονομούν τουλάχιστον 5% από τη συνολική αξία των αγορών τους.

Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαίτερα υψηλά και δείχνουν πόσο σημαντικό είναι το όφελος που αποκομίζει το 85% των καταναλωτών.

Τα ποσοστά αυτά είναι άλλωστε υψηλότερα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να εξισορροπήσουν αυτό το επιπλέον κόστος.

Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν και άλλες απόψεις των καταναλωτών γύρω από τις προσφορές οι οποίες δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 έχει διαμορφωθεί σε 58%.

Για το 2022, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αναμένεται αυτό το ποσοστό να αυξηθεί. Αυτή η εξέλιξη των τελευταίων είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών, εξηγεί το Ινστιτούτο.

Πλέον οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα. Παράλληλα όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητικών ενεργειών.

Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 44% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Μπορεί και αυτό το ποσοστό να παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαίτερα υψηλή καταγραφή.

Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.

Σε σχέση με τις πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, τα κύρια κανάλια είναι τα έντυπα μέσα με 61% (κυρίως τα ενημερωτικά φυλλάδια με 56%), η τηλεόραση με 43% και τα ψηφιακά μέσα με 51% (αθροιστικά internet, κινητό τηλέφωνο, ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ).

Διαχρονικά φαίνεται ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη, ενώ κερδίζουν έδαφος οι νέες τεχνολογίες αθροιστικά να αυξάνονται από 22% σε 51%.

Οι λοιπές πηγές ενημέρωσης παρουσιάζουν επίσης διακυμάνσεις με τις σημαντικότερες να είναι η μείωση τα τελευταία χρόνια για την ενημέρωση εντός του καταστήματος (π.χ. αφίσες). Η προβολή των τάσεων στο μέλλον δείχνει ότι τα ψηφιακά μέσα μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνεται το κύριο κανάλι ενημέρωσης με 63%, το φυλλάδιο να βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 54% και η τηλεόραση να πέφτει στο 34%.

Η αύξηση της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα σημαντική τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, καθώς δίνει στον καταναλωτή τα απαραίτητα εργαλεία για τη μέγιστη αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων για την εξοικονόμηση δαπάνης, ενώ αποτελεί και μία διαφανή διαδικασία σύγκρισης τιμών από τον καταναλωτή.

Όπως επισημαίνει συμπερασματικά το ΙΕΛΚΑ, τα παραπάνω στοιχεία συνηγορούν στο ότι διαχρονικά αυξάνεται η εξοικονόμηση από τις προωθητικές ενέργειες και προσφορές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ, η οποία επίσης διαχρονικά επιτυγχάνεται με λιγότερο «κόπο» για τους καταναλωτές, με αυξημένο ρόλο του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων ως καναλιών ενημέρωσης συγκριτικά με το παρελθόν.