Σούπερ μάρκετ: Σάλο έχει προκαλέσει η ανακοίνωση της Ένωσης Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης, καθώς η αλυσίδα «Μασούτης» με έγγραφό της απαγορεύει στους εργαζόμενους να μιλάνε!
Όπως καταγγέλλει η Ένωση Εμποροϋπαλλήλων Ν. Θεσσαλονίκης, «η πρόσφατη προσπάθεια της εργοδοσίας του Μασούτη να απαγορεύσει στους εργαζόμενους τη συζήτηση σχετικά με επίκαιρα ζητήματα της καθημερινότητάς μας, όπως οι πολιτικές εξελίξεις, η πανδημία και ο εμβολιασμός, με λίγα λόγια τα προβλήματα και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο λαός μας στο σύνολό του, δείχνει ξεκάθαρα για άλλη μια φορά πως θέλουν να επιβάλουν κλίμα τρομοκρατίας και απομόνωσης των εργαζομένων. Το κεφάλι κάτω και το στόμα κλειστό, ώστε να συνεχίζεται ανενόχλητα η κερδοφορία της εργοδοσίας».
Ταυτόχρονα επισημαίνει πως «το παραπάνω γεγονός, μαζί με πολλά άλλα, πρέπει να γίνει η αφορμή για προβληματισμό αλλά και για εξαγωγή συμπερασμάτων.
Γιατί η εργοδοσία του Μασούτη, που πλασάρεται ως “καλός” εργοδότης, δεν θέλει να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους οι εργαζόμενοι, ειδικά σε μια περίοδο που όλο και μεγαλώνουν τα βάρη για τον ελληνικό λαό, την ώρα που οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ σπάνε το ένα ρεκόρ κερδών πίσω από το άλλο;
Γιατί δεν θέλει να γίνεται συζήτηση για την πανδημία και τον εμβολιασμό και μάλιστα σε χώρο εργασίας που συνάδελφος έχασε τη ζωή του από τον κορονοϊό, εξαιτίας των ανεπαρκών μέτρων προστασίας από κράτος και εργοδοσία, ενώ τα μόνο μέτρα που πάρθηκαν είναι αυτά που θωρακίζουν την κερδοφορία των αφεντικών;».
«Να, τι κλίμα θέλουν να επιβάλουν! Ο καθένας μόνος του, κάτω από την τρομοκρατία της εργοδοσίας και τη σιγή νεκροταφείου, χωρίς δικαιώματα και με την εντατικοποίηση της εργασίας συνεχώς να αυξάνεται», αναφέρει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει πως αυτό που φοβούνται είναι «η συλλογική συζήτηση των εργαζομένων για τις σημερινές συνθήκες και τα προβλήματα που όλοι αντιμετωπίζουμε, η συζήτηση που οδηγεί σε οργάνωση, δράση και διεκδίκηση είναι αυτό που τρέμουν, αυτό που τους πονάει.
Για αυτό και προσπαθούν να πάρουν τα μέτρα τους ώστε να μας φιμώσουν, να μας απομονώσουν και να συνεχίζουν ανενόχλητοι την εκμετάλλευσή μας για να βγαίνουν τα κέρδη τους».
Καταλήγοντας ξεκαθαρίζει πως λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο αφού «δεν θα ξεμπερδέψουν έτσι απλά με τη συλλογική, ανεμπόδιστη συζήτηση μέσα σε κάθε χώρο δουλειάς.
Δεν θα επιτρέψουμε να συνηθίσουν οι εργαζόμενοι, ιδιαίτερα οι νέοι συνάδελφοί μας, μια ζωή με το κεφάλι κάτω, μέσα σε κλίμα φόβου και εργοδοτικής ασυδοσίας.
Θα μας βρούνε μπροστά τους» και καλεί από τους εργαζόμενους να δώσουν αγωνιστική απάντηση στην προσπάθειά τους αυτή, σε κάθε χώρο δουλειάς, στον Μασούτη και όχι μόνο». Γιατί «όλοι μαζί, οργανωμένα, πρέπει και μπορούμε να βάλουμε φρένο στα σχέδιά τους».
Σούπερ μάρκετ: «Έστησαν» κατηγορία κλοπής για να απολύσουν υπάλληλο χωρίς αποζημίωση
Παράλληλα, σάλο έχει προκαλέσει η πρακτική πασίγνωστης αλυσίδας σούπερ μάρκετ της χώρας μας, καθώς κατηγόρησε υπάλληλό του για κλοπή για να τη διώξει χωρίς αποζημίωση ωστόσο η Δικαιοσύνη τη δικαίωσε!
Ειδικότερα, η υπάλληλος δικαιώθηκε από τα δικαστήρια (Ποινικά και Πολιτικά), καθώς η απόλυσή της κρίθηκε άκυρη και καταχρηστική, ενώ παράλληλα της επιδικάστηκε αποζημίωση λόγω παράνομης απόλυσης, αποζημίωση για ηθική βλάβη, μισθοί, επιδόματα, κλπ, συνολικού ύψους περίπου 16.580 ευρώ.
Η υπάλληλος προσλήφθηκε το 1995 με σύμβαση εργασίας εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου και παρείχε ανελλιπώς την εργασία της έως τον Ιούλιο του 2019, έως ότου οι εκπρόσωποι του σούπερ μάρκετ «την κατηγόρησαν αναληθώς», όπως αναφέρει η δικαστική απόφαση, ότι έκλεψε προϊόν από το κατάστημα.
Όπως αναφέρεται στην δικαστική απόφαση, η πωλήτρια προσήλθε στο υποκατάστημα και αμέσως πήρε από τα ράφια του σούπερ μάρκετ ένα εντομοαπωθητικό. Πήγε στην τουαλέτα, το χρησιμοποίησε και στην συνέχεια το έβαλε στην τσάντα της, με σκοπό να το πληρώσει κατά την αποχώρησή της, όπως γινόταν πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις με ό,τι προϊόντα χρησιμοποιούσε όλο το προσωπικό κατά τη διάρκεια του ωραρίου του.
Ο υπεύθυνος ασφαλείας του υποκαταστήματος από τις κάμερες είδε το περιστατικό και ενημέρωσε την διεύθυνση του καταστήματος. Η τελευταία ειδοποίησε την Αστυνομία και πήγαν δύο αστυνομικοί.
Η υπεύθυνος του υποκαταστήματος και ο υπεύθυνος ασφαλείας έδωσαν στην υπάλληλο ένα προδιατυπωμένο έγγραφο οικειοθελούς αποχώρησης από την εργασία της και της ζήτησαν να το υπογράψει, κάτι που το έκανε.
Σύμφωνα με την απόφαση του Πρωτοδικείου (πρόεδρος ο Μιχαήλ Φίλιππας) «η υπογραφή αυτή ήταν προϊόν απειλής κατά τα άρθρα 150 και 151 του Αστικού Κώδικα, καθώς ήταν προϊόν ψυχολογικής πίεσης που της ασκήθηκε» από τους υπευθύνους του καταστήματος, οι οποίοι «ζήτησαν με φορτικό τρόπο να υπογράψει, λέγοντάς της ότι έτσι “θα αποφύγει τα χειρότερα” και της παρουσίασαν τον αστυνομικό».
Παράλληλα, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ότι ο εξαναγκασμός της υπαλλήλου σε παραίτηση είναι άκυρη, λόγω απειλής «η οποία εξομοιώνεται με μονομερή καταγγελία της σύμβασης εργασίας» από την πλευρά της εργοδότριας εταιρείας και προσθέτει ότι η εταιρεία «είχε σε κάθε περίπτωση πρόθεση τερματισμού της εργασιακής σχέσης» και μεθόδευσε την «οικιοθελή παραίτηση», με συνέπεια η καταγγελία της σύμβασης εργασίας από την πλευρά της να είναι «άκυρη ως καταχρηστική», ενώ παράλληλα παραβιάζει τα χρηστά ήθη (άρθρο 281 Αστικού Κώδικα).
Σούπερ μάρκετ: Δείτε τι αλλάζει με την μάσκα
Μπορεί οι μάσκες να έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως όλοι οι τύποι είναι για όλες τις περιστάσεις.
Συγκεκριμένα ο ΕΟΔΥ ακολουθώντας τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προειδοποιεί για την σωστή χρήση μάσκας, αλλά και για ποια πρέπει να αποφεύγεται.
Η μάσκα με βαλβίδα λοιπόν, είναι απαγορευτική για τους πολίτες, καθώς συστήνεται μόνο σε επαγγελματίες Υγείας ή σε εργαζόμενους του υγειονομικού τομέα, όπως γιατρούς και νοσηλευτές.
Ο λόγος της απαγόρευσης οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πολύπλοκη στη χρήση της, γιατί είναι μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση, μια γνώση που δεν κατέχει το γενικό κοινό.
Συγκεκριμένα ο ΕΟΔΥ τονίζει πως «Η μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας με/ή χωρίς βαλβίδα, προορίζεται για χρήση από επαγγελματίες υγείας και δεν συνιστάται για χρήση από το κοινό . Είναι σχεδιασμένη για την προστασία του ατόμου που τη φορά και κατατάσσεται στον εξοπλισμό ατομικής προστασίας του υγειονομικού προσωπικού, καθώς παρεμποδίζει την έκθεσή του σε αερογενώς μεταδιδόμενους μικροοργανισμούς».
Σούπερ μάρκετ: Δεν φαντάζεστε το λόγο που δεν έχουν παράθυρα
Πολλοί από εμάς σίγουρα δεν το έχουν παρατηρήσει, όμως στα περισσότερα Σούπερ μάρκετ δεν υπάρχουν καθόλου παράθυρα ή υπάρχουν ελάχιστα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Δείτε την απάντηση στο xristika.gr.
Οι αγορές από ένα σούπερ μάρκετ για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού αποτελούν σχεδόν καθημερινή συνήθεια, καθώς σχεδόν κάθε μέρα προκύπτουν νέες ανάγκες για προμήθειες με είδη πρώτης ανάγκης.
Εφόσον, σίγουρα έχετε επισκεφτεί πολλές φορές το σούπερ μάρκετ που σας εξυπηρετεί, πόσες φορές έχετε παρατηρήσει ότι στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν καθόλου παράθυρα; Και πόσες φορές αναρωτηθήκατε ποιος είναι ο λόγος πίσω από αυτήν τη λογική;
Η έλλειψη παραθύρων αποτελεί στοιχείο της ψυχολογίας των λιανικών αγορών, όπου οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι αισθάνονται άνετα να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλά καταστήματα έχουν δάπεδα με πλακάκια, τα οποία προκαλούν θόρυβο στα καροτσάκια, αναγκάζοντας κατά κάποιον τρόπο τους αγοραστές να επιβραδύνουν ενστικτωδώς και να περιηγηθούν περισσότερο. Το ίδιο ισχύει και για την δυνατή μουσική με ρυθμό που μπορεί να παίζουν κάποια από αυτά, ώστε να κάνει τους αγοραστές να νιώθουν γεμάτοι ενέργεια και θέληση να ξοδέψουν.
Στην περίπτωση των παραθύρων, τα καταστήματα λειτουργούν ως ένα είδος «φούσκας» όπου οι αγοραστές δεν θα παρατηρήσουν τις κακές καιρικές συνθήκες ή το σκοτάδι έξω. Όσο περισσότερο ψωνίζουν, τόσο περισσότερο ξοδεύουν.
Υπάρχουν, ωστόσο, και πρακτικά ζητήματα. Όπως τα μεγάλα παράθυρα που αφήνουν το φως του ήλιου να εισχωρήσει στο χώρο μπορούν να προκαλέσουν ξεθώριασμα στις συσκευασίες, κάνοντάς τες να φαίνονται φθαρμένες στους καταναλωτές. Η ανταλλαγή πολύτιμων χώρων τοίχου για παράθυρα θα μείωνε, επίσης, τον αριθμό των ραφιών και έτσι και των προϊόντων που διατίθενται στους αγοραστές.
Σούπερ μάρκετ: «Χρυσάφι» τα τρόφιμα!
Η πρόσφατη αύξηση στις τιμές των σιτηρών ακολουθεί μήνες κερδών από τη ζήτηση για εισαγωγές από την Κίνα. Οι τιμές του καλαμποκιού διπλασιάστηκαν τον τελευταίο χρόνο, ενώ η σόγια αυξήθηκε περίπου στο 80% και το σιτάρι 30%.
Με τις αγορές από την Κίνα να συνεχίζονται και μια σειρά από ακραία καιρικά φαινόμενα να απειλούν τα σιτηρά στη Βραζιλία και τις ΗΠΑ, δεν φαίνεται να υπάρχει ανάπαυλα. Οι αναλυτές όλοι βλέπουν ένα ρίσκο αυξημένων τιμών, οι οποίες θα διαφέρουν από αγορά σε αγορά.
Οι συνέπειες στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήδη φαίνονται από την αύξηση της τιμής της τορτίγιας στο Μεξικό, του μοσχαριού στη Βραζιλία και του φοινικέλαιου στη Μιανμάρ. Στις ΗΠΑ, έχει ακριβύνει το μπέικον και άλλα κρεατικά.
«Γενικά ο κόσμος βλέπει τον πληθωρισμό αυτό να συνεχίζεται», σχολιάζει ο Τόσιν Τζακ, αναλυτής για τη Mintec, η οποία ελέγχει τις τιμές εμπορευμάτων. «Αυτό θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό και θα επηρεάσει τα καταναλωτικά προϊόντα».
Η απειλή του πληθωρισμού τροφίμων κάνει τις κυβερνήσεις νευρικές. Η Ρωσία, ένας από τους κορυφαίους εξαγωγείς σιτηρών στον κόσμο, διέταξε το πάγωμα σε ορισμένες τιμές λιανικής, λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα για τον περιορισμό των εξαγωγών. Η Βολιβία έχει απαγορεύσει προσωρινά τις εξαγωγές βοείου κρέατος για να διασφαλίσει τον εφοδιασμό στο σπίτι και να ελεγχθούν οι τιμές.
Γενικά, οι τιμές των τροφίμων παγκοσμίων αυξάνονται εδώ και 10 συνεχόμενους μήνες, το μεγαλύτερο ράλι τιμών εδώ και μια δεκαετία, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη.
Η αύξηση αυτή ξυπνά μνήμες από το 2008 και το 2011, όταν διαδηλώσεις για τα τρόφιμα είχαν ξεσπάσει σε περισσότερα από 30 έθνη στην Αφρική, την Ασία και τη Μέση Ανατολή, υποδαυλισμένες από την πολιτική ένταση της Αραβικής Άνοιξης.