Jumbo

Jumbo: Τι και αν η Ελλάδα έχει lockdown εδώ και αρκετές εβδομάδες; Ο ισχυρός άνδρας των Jumbo, Απόστολος Βακάκης ετοιμάζεται να επεκταθεί στα Βαλκάνια.

Ο προγραμματισμός για τη φετινή χρόνια κάνει λόγο για το άνοιγμα τριών νέων καταστημάτων, σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία, τα οποία είχαν προγραμματιστεί για πέρυσι, ωστόσο «πάγωσαν» ελέω… κορονοϊού.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη Ρουμανία, η οποία αποτελεί κομβική αγορά για τον όμιλο, την ερχόμενη άνοιξη αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του νέου, 15ου καταστήματος Jumbo στη βαλκανική χώρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο κατάστημα θα στηθεί στο Ιάσιο, στην περιοχή Valea Lupului, που ανήκει στην ευρύτερη περιφέρεια της Μολδαβίας, όπου σημειωτέον λειτουργούν ακόμη τρία καταστήματα της ελληνικής αλυσίδας.

Για το νέο σημείο το… χεράκι του έβαλε και ο δήμαρχος στο Valea Lupului, Florin Liviu Dulgheru, καθώς βοήθησε στον εντοπισμό ενός οικοπέδου σε έκταση 6 εκταρίων, απέναντι από το Arabesque Iasi, όπου θα κατασκευαστεί το νέο κατάστημα της Jumbo, 12.000 τ.μ.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι στόχος της διοίκησης της Jumbo είναι μέχρι το 2025 να έχει ανοίξει 25 καταστήματα στη Ρουμανία. Στο τέλος του 2020, η Jumbo λειτουργούσε 14 καταστήματα στη χώρα των Βαλκανίων:

  • Βουκουρέστι: 4
  • Πιτέστι: 2
  • Πλοέστι: 1
  • Αράντ: 1
  • Τιμισοάρα: 1
  • Οράντεα: 1
  • Σουτσεάβα: 1
  • Μπακάου: 1
  • Κονστάντζα: 1
  • Βράιλα: 1

Εκτός από το Ιάσιο, στον άμεσο επενδυτικό σχεδιασμό βρίσκεται και ένα νέο κατάστημα στην Κραϊόβα.

Όπως σημειώνεται από στελέχη που γνωρίζουν τη ρουμανική αγορά, η Jumbo έχει καταφέρει να κυριαρχήσει χάρη στη στρατηγική των χαμηλών τιμών, καθώς ο μέσος όρος της τιμής των προϊόντων που πουλάει (με προέλευση από την Ασία) είναι γύρω στα 23 λέι (περί τα 4,3 ευρώ). Ο κύκλος εργασιών της Jumbo στη Ρουμανία (με προσωπικό άνω των 1.300 ατόμων) ανήλθε το 2019 σε 721,4 εκατ. λέι (σχεδόν 150 εκατ. ευρώ) με κέρδη 170,2 εκατ. λέι (35 εκατ. ευρώ). Μάλιστα, η ελληνική εταιρεία θα λανσάρει νέο e-shop στη βαλκανική χώρα.

Jumbo: Η μάχη με τον κορονοϊό

Πολλές φορές ο Απόστολος Βακάκης, ή Mr Jumbo, όπως τον γνωρίζουν οι περισσότεροι, έχει μιλήσει για πόλεμο. Είτε μέσα από τις οικονομικές εκθέσεις του ομίλου θέλοντας, ενδεχομένως, να αποτυπώσει ακόμη και με ακραίο τρόπο το επενδυτικό ρίσκο, είτε απευθυνόμενος στους αναλυτές, όπως συνέβη στην τελευταία τηλεδιάσκεψη για τον σχολιασμό των αποτελεσμάτων του 2019 τον περασμένο Μάιο.

Και όντως μετά από ένα εκπληκτικό σερί σχεδόν 20 χρήσεων διαρκούς ανάπτυξης, με αυξήσεις τζίρου, κερδών και ταμειακών ροών, έχει κερδίσει πολλούς «πολέμους». Ωστόσο, τον πόλεμο του κορoνοϊού φαίνεται να τον έχει χάσει και για πρώτη φορά Χριστούγεννα και Jumbo δεν πάνε μαζί.

Παρότι ο πολυμήχανος επιχειρηματίας φαινόταν να είχε επίγνωση για το τι θα ακολουθήσει μετά το πρώτο γενικό απαγορευτικό, «βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσης και όχι στο τέλος της», είχε δηλώσει τον Μάιο, η πραγματικότητα τον ξεπέρασε.

Κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown το ηλεκτρονικό κατάστημα του μεγαλύτερου retailer παιχνιδιών, ειδών βρεφανάπτυξης, ειδών δώρων, ειδών σπιτιού, βιβλιοχαρτοπωλείου κ.λπ. βγήκε νοκ άουτ από την αγάπη του κόσμου, όπως χαρακτηριστικά έλεγε η ανακοίνωση στο εμπορικό site της Jumbo. Το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo επανήλθε με σκαμπανεβάσματα μόλις μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, αλλά κατά πολύ ελαφρύτερο αφού βγήκαν εκτός των χριστουγεννιάτικα είδη. Παράλληλα η εταιρεία, που έχει ταυτιστεί με το πρωτοποριακό marketing, δήλωσε αδυναμία να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές μέσω της υπηρεσίας click away λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών!

Σίγουρα δεν είναι ο μόνος λιανέμπορος που αναμετρήθηκε με τα περιοριστικά μέτρα λόγω COVID 19 και βγήκε νοκ άουτ, αλλά είναι ο μεγαλύτερος και το γεγονός συνεχίζει να σχολιάζεται έντονα στην αγορά, με τον Α. Βακάκη να δέχεται αυστηρή κριτική για την αντιμετώπιση της πρόκλησης του lockdown.

Τι συνέβη λοιπόν; Ο βιομήχανος της χαράς, που χαρακτηρίζεται αν μη τι άλλο για την ευρηματικότητά του δεν είχε plan b για την αντιμετώπιση της «τέλειας καταιγίδας» και αιφνιδιάστηκε;

Ο ίδιος είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του πως «ήταν και παραμένει αδύνατον να εκτρέψεις έναν ποταμό και να τον περάσεις μέσα από την τρύπα μιας βελόνας». Κι αυτό γιατί η εταιρεία είχε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να ανταποκριθεί στο 1/20 της ζήτησης σε σχέση με εκείνη που τελικά προέκυψε λόγω του καθολικού κλεισίματος των καταστημάτων, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις να είναι τεράστιες.

Ο μαύρος κύκνος* στην προκειμένη περίπτωση ήταν η ανατροπή της βεβαιότητας ότι τα καταστήματα των επιχειρήσεων που βασίζουν τη δραστηριότητά τους σε εποχικά προϊόντα και παιχνίδια θα άνοιγαν αρκετές ημέρες πριν τα Χριστούγεννα. Κάτι που δεν έγινε γιατί τα επιδημιολογικά δεδομένα επιδεινώθηκαν. Με αυτή τη βεβαιότητα όμως παραγγέλθηκε νέο εμπόρευμα για το οποίο σήμερα δεν υπάρχει καν χώρος να αποθηκευτεί, καθώς ήδη οι αποθήκες της εταιρείας είναι γεμάτες.

Ταυτόχρονα, κανείς δεν ξέρει εάν θα εμφανιστεί και νέος μαύρος κύκνος σε ότι αφορά την πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου μόλις ομαλοποιηθεί η κατάσταση με την πανδημία. Πολλοί εκτιμούν ότι η έκρηξη των online πωλήσεων είναι κάτι παροδικό και θα υποχωρήσει μόλις λήξει η πανδημία. Εάν επαληθευτεί η πρόβλεψη αυτή, τα κεφάλαια που θα «καίγονταν» για την υποστήριξη του e-commerce θα παραμείνουν στο ταμείο. Για μια εταιρεία, όπως η Jumbo, που έως τώρα επικεντρώνει την ανάπτυξή της στα φυσικά καταστήματα, προφανώς το ηλεκτρονικό εμπόριο μόνο ως συμπληρωματικό μπορεί υπολογιστεί. Αρκεί βέβαια να μην εμφανιστεί ο νέος μαύρος κύκνος…

Προς το παρόν πάντως, ο οπαδός της απελευθέρωσης των αγορών, από τις χρήσεις γης και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές μέχρι τη διαχείριση της Ακρόπολης (!), δεν φαίνεται ότι θα υποστεί σαρωτική ήττα. Με το ταμείο της Jumbo ξέχειλο -τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού ανέρχονταν σε 639,57 εκατ. ευρώ στην 30η Σεπτεμβρίου και η κεφαλαιοποίησή της να φθάνει τα 1,9 δισ. ευρώ- η απώλεια της εορταστικής περιόδου, όπου γίνεται το 1/3 του τζίρου της χρονιάς, είναι μεν τεράστιο πλήγμα, δεν θα φέρει όμως την απόλυτη καταστροφή.

Όπως άλλωστε αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Jumbo, ο Νοέμβριος εφέτος, με το δίκτυο των καταστημάτων στην Ελλάδα να είναι κλειστό και στην Κύπρο να είναι κλειστά τα 3 από τα 5 καταστήματα, κατέγραψε μείωση των πωλήσεων κατά -35% περίπου διευρύνοντας τις συνολικές απώλειες για το 11μηνο στο -10,7% από -7% κατά το δεκάμηνο του 2020. Προφανώς η πορεία των οικονομικών μεγεθών τον Δεκέμβριο, με το lockdown στη χώρα μας να συνεχίζεται και το ψηφιακό κανάλι της εταιρείας φρακαρισμένο, θα είναι χειρότερη, με τις επιπτώσεις στο σύνολο της τρέχουσας χρήσης να είναι σημαντικές. Ωστόσο, σε καμία άλλη χώρα -από αυτές στις οποίες δραστηριοποιείται η Jumbo, ήτοι Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος- δεν ισχύουν πλέον απαγορευτικά στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, που μεταφράζεται σε εισροή εσόδων. Και επιπλέον υπάρχουν και οι συμφωνίες που είχε υπογράψει ο Απόστολος Βακάκης σχεδόν με όλους τους ιδιοκτήτες των οποίων ενοικιάζει τα καταστήματα στην Ελλάδα. Με βάση αυτές τις συμφωνίες, το ενοίκιο συνδέεται με τον τζίρο των καταστημάτων που μισθώνονται. Αυτό σημαίνει ότι τα έξοδα της Jumbo για ενοίκια την περίοδο του lockdown είναι χαμηλά.

Παρά τις όποιες «ενέσεις» ρευστότητας πάντως, το ζητούμενο παραμένει πόσο μετρητό είναι διατεθειμένος να «κάψει» ο επιχειρηματίας για να αντιμετωπιστεί η δύσκολη αυτή συγκυρία.

Jumbo: Τα άνοιξε-κλείσε που κόστισαν

Δύο μέρες κατάφεραν να λειτουργήσουν τα καταστήματα της Jumbo με το υβριδικό μοντέλο του click inside και του click away και ο Απόστολος Βακάκης αποφάσισε να τα ξανακλείσει παραδεχόμενος εμμέσως πλην σαφώς ότι αδυνατεί να διαχειριστεί το νέο πλαίσιο όπως πράττει η υπόλοιπη αγορά του λιανεμπορίου.

Μέσα σε μόλις πέντε 24ωρα η διοίκηση της μεγαλύτερης εισηγμένης εταιρείας στον κλάδο του λιανεμπορίου αποφάσισε να ανοίξει και να κλείσει το μισό της δίκτυο τρεις φορές! Γεγονός που, εκτός από προχειρότητα, δείχνει και αδυναμία προσαρμογής σε επίπεδο στρατηγικής.

Πρώτα το ελλειμματικό ηλεκτρονικό κατάστημα που… φράκαρε επανειλημμένως από την αγάπη του κόσμου και όχι γιατί δεν αναπτύχθηκε επαρκώς και τώρα η αδυναμία εφαρμογής του νέου μοντέλου πωλήσεων, γιατί είναι «μη φιλική προς τους πελάτες μας». Τουλάχιστον έτσι το ερμηνεύει η αγορά.

Βέβαια, ο διάβολος κρύβεται (πάντα) στις λεπτομέρειες και ο Απόστολος Βακάκης φημίζεται για επιμονή του να πετύχει τους στόχους τους. Γι’ αυτό ίσως και να καλεί την κυβέρνηση, «την οποία παγίως στηρίζουμε χωρίς καμία επιφύλαξη», όπως αναφέρει στη χθεσινή της ανακοίνωση η εισηγμένη, να επεκτείνει τη μέθοδο των αγορών με ραντεβού εντός καταστήματος (click inside) σε όλο το εύρος των προϊόντων που διαθέτει. Αν συμβεί αυτό τα καταστήματα της Jumbo στις «κόκκινες» περιοχές θα ξανανοίξουν!

Συγκεκριμένα σε ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της Jumbo αναφέρει επί λέξει: «Αγαπητοί φίλοι των JUMBO, παρά την πρόθεσή μας να βρούμε τους καλύτερους δυνατούς τρόπους να σας εξυπηρετήσουμε, δυστυχώς, τα καταστήματα Jumbo στις «κόκκινες περιοχές» θα παραμείνουν κλειστά από την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου και μέχρι την επέκταση της μεθόδου click inside σε όλο το εύρος των προϊόντων μας. Τα υπόλοιπα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα θα λειτουργήσουν κανονικά. Τα click away θα παραδοθούν όπως έχουν προγραμματιστεί. Επιπλέον, σας ενημερώνουμε οτι το ESHOP της ΚΥΠΡΟΥ έχει ανοίξει και λειτουργεί κανονικά! Ευχαριστούμε πολύ».

Θεωρείται δεδομένο ότι ο τεράστιος αριθμός διαφορετικών κωδικών προϊόντων (από παιχνίδια και χαρτικά έως οικιακά είδη και από ρούχα έως τρόφιμα και ηλεκτρικές συσκευές) που φιλοξενεί στα ράφια της η μηχανή χρήματος που λέγεται Jumbo ούτε εύκολο ούτε φτηνό είναι να προσαρμοστεί στη νέα κανονικότητα. Ωστόσο, η αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι και οι τεκτονικές αλλαγές που έχουν επέλθει συνολικά στο λιανεμπόριο επιβάλλουν αν μη τι άλλο να υπάρχει ευελιξία.

Με πληροφορίες από το Imerisia.gr

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr