Οι σοκαριστικές αποκαλύψεις των σπηλαιολόγων που εξερεύνησαν τον υπόγειο Κηφισό και εντόπισαν τρεις λίμνες, με την τρίτη να είναι και η μεγαλύτερη, φέρνει εξελίξεις στον αυτοκινητόδρομο. Διαβάστε στα xristika.gr.
Αίσθηση και μεγάλη ανησυχία έχει προκαλέσει ο εντοπισμός τριών υπόγειων λιμνών στον Κηφισό, οι οποίες δημιουργήθηκαν από την διάβρωση της κοίτης του υπόγειου ποταμού.
Συγκεκριμένα, η πρώτη λίμνη ανακαλύφθηκε τον Ιανουάριο του 2021 στο ύψος της πεζογέφυρας Περισσού και οδού Βικέλα στα Πατήσια, αμέσως μετά την υπόγεια συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη.
Η δεύτερη ανακαλύφθηκε σον Ιούλιο του 2023 στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών.
Στις 31/12 του 2024 η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε και τρίτη υπόγεια λίμνη, αισθητά μεγαλύτερη και από τις δυο προηγούμενες, στο ύψος του ΚΤΕΟ Περιστερίου.
Ουσιαστικά πρόκειται για κομμάτια στα οποία έχει σπάσει η κοίτη του ποταμού Κηφισού με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λίμνες. Μάλιστα, σε αυτήν ζουν και ψάρια όπως φαίνεται στο βίντεο που ανέβασε στο κανάλι της η ερευνητική ομάδα.
Τι συμβαίνει με την στατικότητα
Τρεις λίμνες ανακαλύφθηκαν στον Κηφισό, με την κατάσταση που αφορά την στατικότητα να είναι «εξαιρετικά σοβαρή», όπως είπε ο σπηλαιολόγος και συντονιστής της ομάδας «Γεωμυθική», Δημήτρης Θεοδοσόπουλος.
«Πιθανόν να υπάρχουν και άλλες λίμνες γιατί υπάρχουν ακόμα 2 χιλιόμετρα ανεξερεύνητα στον υπόγειο Κηφισό. Εμείς τον εξερευνούμε τα τελευταία χρόνια συνεχώς. Την εξερεύνηση των υπογείων ρευμάτων την κάνουμε τα τελευταία 10 χρόνια περίπου επισταμένα και ο Κηφισός ήταν το μεγάλο στοίχημα και το πιο δύσκολο εγχείρημα και γι’ αυτό τον εξερευνούμε τμηματικά. Και τώρα στην τελευταία μας εξερεύνηση ανακαλύψαμε και τρίτη λίμνη πέρα από τις άλλες δύο που είχαμε ανακαλύψει παλαιότερα», τόνισε ο σπηλαιολόγος μιλώντας στον Alpha.
«Η κατάσταση είναι εξαιρετικά σοβαρή γιατί μιλάμε για το μεγαλύτερο ποτάμι του Λεκανοπεδίου, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι (ο Κηφισός) είναι ποτάμι δεν είναι ένας απλός αγωγός αποχέτευσης, γιατί υπάρχει και πολύ σοβαρό θέμα ρύπανσης στο υπόγειο κομμάτι. Είναι λοιπόν δύο τα ζητήματα, το θέμα της ρύπανσης και το θέμα της στατικότητας γιατί υπάρχουν πολλές φθορές» είπε ο κ. Θεοδοσόπουλος.
Σε ερώτηση αν υπάρξει στο άμεσο μέλλον πρόβλημα στατικότητας ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος υπογράμμισε πως «αυτό θα το κρίνουν οι ειδικοί, εμείς επισημαίνουμε το πρόβλημα καθώς ανακαλύψαμε τα σημεία που υπάρχουν προβλήματα και πρέπει να γίνουν αυτοψίες από τους ειδικούς και άμεσα επεμβάσεις για την αποκατάσταση των φθορών».
Λέκκας για τη λίμνη στον Κηφισό: Χρειάζεται έλεγχος, αλλά δεν τίθεται θέμα στατικής επάρκειας
«Οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένα ποτάμια. Έλεγχοι θα πρέπει να γίνονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα, δεν υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας», αναφέρει ο καθηγητής.
Χρειάζεται έλεγχος, αλλά δεν τίθεται θέμα στατικής επάρκειας, τόνισε ο Καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωολογίας, πρόεδρος του ΟΑΣΠ, Ευθύμιος Λέκκας, μιλώντας στην εκπομπή Νewsroom και τη Μαριλένα Γεραντώνη για την τρίτη υπόγεια λίμνη που εντοπίστηκε στον Κηφισό.
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων «[…] δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της κοίτης του, εγκιβωτισμένη κοίτης[…]».
Συγκεκεριμένα είπε ότι «οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένα ποτάμια δεδομένου ότι η διαβρωτική ενέργεια του νερού που ρέει πρώτα διαβρώνει τον πυθμένα. Βεβαίως, στα τοιχώματα του εγκιβωτισμενου ποταμιού δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι. Από ό, τι φαίνεται δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή δεν έχουν διαβρώσεις.
δεν υπάρχει διάβρωση των οπλισμό. Συνεπώς δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της εγκιβωτισμένη κοίτης για να δούμε ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα πρέπει να γίνουν, εάν φυσικά υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα».
Πρόσθεσε « είναι άλλη η αντοχή της βάσης του εγκιβωτισμού και είναι άλλη αντοχή των τοιχωμάτων. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία. Η βάση δε φέρει φορτία απλώς και μόνο μπορεί να διαβρωθεί από το νερό[…] τα τοιχώματα φέρουν φορτία και φαίνεται ότι δεν έχουμε εκεί ζημιές. Βεβαίως αυτό δεν μας απαλλάσσει από τον έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Φυσικά και θα πρέπει να αντληθούν (σσ τα ύδατα) έτσι ώστε να αποκατασταθεί ουσιαστικά η διάβρωση[…] Εκεί βεβαίως θα πρέπει να γίνει πάλι επανατοποθέτηση όλων των οπλισμών που καταστράφηκαν αλλά και σκυροδέτηση έτσι ώστε το νερό να λέει πολύ πιο εύκολα προς τα κάτω[…]».
Σε άλλο σημείο ανέφερε «[…] η διακινδύνευση η οποία υπάρχει είναι μεγάλη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη κίνηση, είναι ο κεντρικός άξονας του λεκανοπεδίου. Από κει και πέρα όμως, εκείνο το οποίο ορθώς επισημάνατε πάλι, είναι το θέμα της κουλτούρας. Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε την κουλτούρα της συντήρησης των έργων. Δεν υπάρχει έλεγχος των έργων μετά από την κατασκευή τους. Συνήθως αφήνονται στην τύχη τους[…] Βεβαίως υπάρχει από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να καταγραφούν οι γέφυρες, να υπάρχουν συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης των παραμορφώσεων και των άλλων δεδομένων που πρέπει να έχουμε σε κεντρικό επίπεδο για όλες τις γέφυρες της χώρας. Συνεπώς, υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη έτσι ώστε να παρακολουθούνται όλα τα τεχνικά έργα, να παρακολουθούνται κυρίως οι γέφυρες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο για τον Κηφισό αλλά για όλη την Ελλάδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά πρέπει όμως να βελτιώσουμε το επίπεδο συντήρησης όλων των έργων σε όλο τον ελληνικό χώρο».
Για το αν υπάρχει περίπτωση αν δούμε εικόνες Βαλένθια ο κ. Λέκκας είπε «σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που είχαμε από την πρώτη στιγμή της μετάβασης στη Βαλένθια, είναι ότι πρέπει να αναθεωρήσουμε το σχεδιασμό μας σε παγκόσμιο επίπεδο, γιατί η κλιματική κρίση είναι σε εξέλιξη. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν 10 ή 30 και 40 και 50 χρόνια έχουν αλλάξει. Συνεπώς ο σχεδιασμός μας θα πρέπει να αλλάξει» και πρόσθεσε « Δεν είναι μόνο αυτό όμως. Δεν έχουμε κατανοήσει σε επίπεδο επαρκές τις φυσικές διεργασίες ή τα φυσικά φαινόμενα. Εξελισσόταν και θα εξελίσσονται με ιδιαίτερη ένταση και το επόμενο χρονικό διάστημα, εξελισσόταν εκατομμύρια χρόνια πριν. Εμείς σχεδιάζαμε με βάση τις γνώσεις που θεωρούσαμε ότι είναι σωστές. Δυστυχώς το παράδειγμα της Βαλένθια είναι ένα παράδειγμα που ανατρέπει τη φιλοσοφία μας σχεδιασμού των έργων, που μας λέει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με νέα δεδομένα».