Προσωπικός Αριθμός Πολίτη 2024: Έρχεται τέλος Αυγούστου – Τι πρέπει να κάνετε

Προσωπικός Αριθμός Πολίτη: Με καθυστέρηση κάποιων μηνών έρχεται η μεγάλη αλλαγή που θα περιληφθεί και στις ταυτότητες. Οι ημερομηνίες, η διαδικασία και όσα πρέπει να γνωρίζετε στο xristika.gr.

Σε λίγες μέρες βγαίνει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά στον Προσωπικό Αριθμό Πολίτη, ο οποίος έχει νομοθετηθεί από το 2020, ήταν να ξεκινήσει να βγαίνει από τον Νοέμβριο του 2023, αλλά τελικά πάμε για καθυστέρηση κάτι λιγότερο από έναν χρόνο.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, βρισκόμαστε πλέον στην τελική ευθεία για να ανέβει στον αέρα η σχετική πλατφόρμα.

Ο υπουργός περιέγραψε την διαδικασία που θα ακολουθούν οι πολίτες για να διαλέξουν τον προσωπικό τους αριθμό, μέσω του οποίου θα διασυνδέονται με όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα είπε, ότι «το myinfo είναι η πλατφόρμα όπου θα μπαίνουμε για να διαλέγουμε τον προσωπικό αριθμό -θα είναι τρία αριθμητικά ψηφία συν το ΑΦΜ μας, εμείς επιλέγουμε από τα τρία ψηφία τα δύο. Το σημαντικό είναι ότι παράλληλα με τη νέα ταυτότητα, σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, φτιάχνουμε έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης πολύ πιο ισχυρό, παρέχοντας νέους κωδικούς (για όσους επιθυμούν να τους έχουν, ενώ όσοι θέλουν θα κρατήσουν τους παλιούς τους), ώστε να πάμε σε έναν ψηφιακό κόσμο που θα είναι πολύ πιο ασφαλής».

Πώς αποκτάς προσωπικό αριθμό πολίτη – Αναλυτικά η διαδικασία

Συνοπτικά, ο Προσωπικός Αριθμός αποτελείται από τρία αλφαριθμητικά ψηφία και το ΑΦΜ μας.

Έχει δηλώσει χαρακτηριστικά:

«Από τα τρία αλφαριθμητικά, τα κοινά γράμματα του ελληνικού και λατινικού αλφαβήτου και αριθμοί, μπορώ εγώ να βάλω έναν προσωπικό αριθμό άλφα, βήτα και το τρίτο ψηφίο δημιουργείται μόνο του και στην ουσία λέγεται checkdigit και είναι αυτό το οποίο επαληθεύει την ορθότητα του αριθμού. Είναι πολύ απλός ο τρόπος. Και το πιο μαγικό είναι ότι μέχρι να φτάσουμε στο σημείο εκείνο έχουμε πλέον βεβαιωθεί ότι το ελληνικό δημόσιο ξέρει πλέον ξέρει ποιοι είμαστε και έχουν διορθωθεί και τα οποιαδήποτε λάθη».

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, η διαδικασία για τον προσωπικό αριθμό πλέον απλοποιείται ως εξής:

Κάνοντας μια αίτηση σε έναν φορέα δημόσιο, ιδιωτικό, ο οποίος θέλει δύο – τρία στοιχεία μας, ποιοι είμαστε, πιθανώς την οικογενειακή μας κατάσταση, το εισόδημά μας, όλα αυτά πλέον με ένα μήνυμα που θα έρχεται στο wallet, θα μπορούμε να τα απαντάμε απευθείας.

Θα έρχεται, δηλαδή, ένα μήνυμα που θα λέει, για παράδειγμα, ότι για την αίτηση εγγραφής του παιδιού σας στον παιδικό σταθμό, θέλουμε αυτά τα στοιχεία σας, ποιος είστε, πόσα παιδιά έχετε, το εισόδημά σας, συμφωνείτε να τα αντλήσουμε για εσάς, και με την έγκριση του πολίτη, όλη η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα.

Πρόσφατα, ο μέχρι πρότινος υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου, είχε εξηγήσει:

«Εσύ θα λες μαζί με το ΑΦΜ μου βάλε το 1 το 8 και το Α. Είναι αυτό που θα βοηθήσει, πέραν των χαρακτηριστικών που έχει μία ταυτότητα, και στη διευκόλυνση της συναλλαγής με το κράτος σε μία σειρά από υπηρεσίες στον Έλληνα πολίτη. Από το Δεκέμβριο και μετά θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί».

Προσωπικός αριθμός πολίτη: Πότε ανοίγει το gov.gr

Το gov θα έχει μια νέα πλατφόρμα που θα ανοίξει και λέγεται myinfo.gov.gr. Εκεί θα μπορούν οι πολίτες να βάλουν σε έναν αριθμό τα τέσσερα διαφορετικά μητρώα της δημόσιας διοίκησης που διαθέτουν σήμερα.

Ο νέος προγραμματισμός θέλει να βγαίνει στον αέρα η πλατφόρμα στα τέλη Αυγούστου.

Ραντεβού για νέα ταυτότητα: Όλα τα δικαιολογητικά

Ο προσωπικός αριθμός πολίτη περνά και στη νέα ταυτότητα για όσους έχουν βγάλει. Όσοι δεν έχουν βγάλει νέα ταυτότητα, δεν σημαίνει ότι δεν θα βγάζουν προσωπικό αριθμό πολίτη.

Απλώς, όσοι βγάζουν, θα έχουν «περασμένο» και τον προσωπικό αριθμό.

Αν έχετε βγάλει νέα ταυτότητα πριν ανοίξει η πλατφόρμα για τον προσωπικό αριθμό, θα πρέπει να ξανακλείσουν ραντεβού.

Τα ραντεβού κλείνονται ηλεκτρονικά, μέσω πλατφόρμας του gov.gr (ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ) και στη συνέχεια μεταβαίνοντας στο αστυνομικό τμήμα που επιλέγετε για να εκδώσετε τη νέα σας ταυτότητα.

Ένα από τα προβλήματα ωστόσο είναι ότι δεν υπάρχει ΚΑΝΕΝΑ διαθέσιμο ραντεβού, πουθενά, σε κανένα αστυνομικό τμήμα της Αττικής, μέχρι το τέλος Μαρτίου, ενώ δεν έχουν ανοίξει ακόμα άλλα για τον Απρίλιο και μετά.

Διαβάστε αναλυτικά τι χρειάζεστε:

Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.

Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:

  • Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.
  • Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.

Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.

Αν είναι η πρώτη φορά, για την έκδοση δελτίου ταυτότητας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσετε είναι τα εξής:

Για την έκδοση Δελτίου Ταυτότητας υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

1. Δύο (02) πρόσφατες ασπρόμαυρες φωτογραφίες (για ταυτότητα), διαστάσεων 3,6*3,6 cm.

2. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των στοιχείων του αιτούντος, από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή. Η διαδικασία αναζήτησης των στοιχείων μέσω του (ΟΠΣΕΔ), δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Ο δήμος στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών δεν διαθέτει διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) και

Δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του δήμου στα δημοτολόγια, του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.

3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό γέννησης. Η αίτηση εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή.

4. Βεβαίωση Νοσηλευτικού Ιδρύματος ή Υγειονομικού Εργαστηρίου για την ομάδα Αίματος και το RHESUS (εφόσον επιθυμείτε την αναγραφή τους στο δελτίο σας.)

5. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων «ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ και ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ» των ενδιαφερόμενων, με λατινικούς χαρακτήρες (εφόσον επιθυμείτε αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική υπεύθυνη δήλωση).

6. Για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας, απαιτείται η βεβαίωση των στοιχείων του αιτούντος από έναν μάρτυρα. Σε περίπτωση ανηλίκου, η βεβαίωση των στοιχείων του γίνεται από έναν γονέα του ή από εκείνον που έχει την επιμέλεια ή επιτροπεία του.