Εφορία: Η ΑΑΔΕ επιστρέφει πρόστιμα λόγω λάθους μέχρι και 10 χρόνων πίσω. Τροπολογία στη Βουλή. Δείτε παραδείγματα και αν δικαιούστε χρήματα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Νέα δυνατότητα στους φορολογουμένους να ζητήσουν από την ΑΑΔΕ να επανεξεταστούν και να ανακληθούν πράξεις της Φορολογικής Διοίκησης επικαλούμενοι ότι έγιναν «πρόδηλα σφάλματα», ακόμα και αν έχουν προσφύγει στη ΔΕΔ ή στα δικαστήρια, δίνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας με τροπολογία που κατέθεσε στο νομοσχέδιο για κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου.
Αν δηλαδή, για παράδειγμα, υπάρχει ένα αθροιστικό λάθος ή 5 μηδενικά παραπάνω που πληκτρολογήθηκαν κατά λάθος σε μια Έκθεση Ελέγχου ή στη βεβαίωση προστίμου κλπ, η ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπει στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει αν υπάρχουν όντως πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν ήδη προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια.
Έτσι, φορολογούμενοι που αναγκάζονται να υποβάλουν αίτημα ζητώντας επανεξέταση του σφάλματος, ξοδεύουν πολύτιμο χρόνο αναμένοντας απαντήσεις που, αν καθυστερήσουν πάνω από πχ ένα μήνα, χάνουν την προθεσμία να υποβάλουν ενδικοφανή προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ) ή για προσφυγή στα δικαστήρια κλπ).
Αν, αντιθέτως, επιλέξουν να καταθέσουν άμεσα προσφυγή να μη χάσουν τις διορίες περιμένοντας πότε θα λάβουν απάντηση, η σημερινή διάταξη στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας δεν επιτρέπει στη Φορολογική Διοίκηση να διορθώσει το προφανές σφάλμα που έχει κάνει, παρά μετά από μήνες ή χρόνια και αφού εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις της ΔΕΔ ή των δικαστηρίων.
Η προτεινόμενη διάταξη επιτρέπει στη Φορολογική Διοίκηση να διορθώνει σφάλματά της, ακόμη και αν υπάρχει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια που είναι εκκρεμής, διορθώνοντας ταχύτερα αδικίες που μπορεί να έχουν γίνει.
Τέτοια λάθη, δυστυχώς, έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν λόγω φόρτου ή απειρίας των ελεγκτών. Για λόγους χρηστής διοίκησης, η διάταξη θα ισχύσει αναδρομικά για όλες τις πράξεις που έχουν εκδοθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, ημερομηνία ισχύος του αρχικού Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α’ 170).
Επί της ουσίας, όπως επισημαίνει και η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει την τροπολογία, θα προκύψει «δαπάνη ή απώλεια εσόδων κατά περίπτωση, από την ακύρωση ή επιστροφή των ποσών που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί» και, μάλιστα, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί πενταετούς παραγραφής.
Όπως αναφέρει και η διάταξη, εάν έχουν γίνει βεβαιώσεις ποσών εις βάρος των φορολογουμένων και έχουν καταβληθεί ποσά βάσει της εσφαλμένης πράξης της Φορολογικής Διοίκησης, αυτά δεν θεωρούνται παραγεγραμμένα εις βάρος του φορολογουμένου και επιστρέφονται.
Εφορία: Ποιους αφορά – Παραδείγματα
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, πάντως, δεν επέρχεται οποιαδήποτε μεταβολή ως προς τις ουσιαστικές προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης, για την οποία απαιτείται περιοριστικά είτε πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης, είτε λογιστικά ή υπολογιστικά σφάλματα.
Τέτοιες περιπτώσεις έχουν εντοπιστεί και δικαιωθεί πολλάκις από τη ΔΕΔ και τα δικαστήρια. Για παράδειγμα, Απόφαση ΔΕΔ 1569e/2023 (Αθήνα) αναφέρει:
«Επειδή, προκύπτει η πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης για το προσφεύγοντα σχετικά με τον ΕΝ.Φ.Ι.Α για τα έτη 2014 και 2015, γεγονός το οποίο έγινε αποδεκτό από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. καθόσον δέχτηκε τις τροποποιητικές δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης (Ε9) για τα επόμενα έτη από 2018 έως 2022. Αποφασίζουμε την αποδοχή της ενδικοφανούς προσφυγής».
Ωστόσο η υφιστάμενη διάταξη (άρθρο 63Β) του ΚΦΔ δεν κάλυπτε τον φορολογούμενο, σε περίπτωση που ήθελε να προσφύγει και στη ΔΕΔ ή στα δικαστήρια. Μάλιστα, η απόδειξη του «πρόδηλου» σφάλματος, δεν είναι πάντοτε απλή υπόθεση αλλά απαιτεί κόπο και χρόνο για την απόδειξη του πραγματικού γεγονότος.
Επιπλέον, η τροπολογία προβλέπει ότι η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος μετά από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής.
Η σχετική διάταξη αναφέρει τα εξής:
«Ρυθμίσεις για την ακύρωση ή τροποποίηση άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξης προσδιορισμού φόρου και πράξης επιβολής προστίμου στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 74, προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 74 και προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 84 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
1. Στην παρ. 5 του άρθρου 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί ακύρωσης ή τροποποίησης άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξης προσδιορισμού φόρου και πράξης επιβολής προστίμου, το τρίτο εδάφιο αντικαθίσταται, και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Η διαδικασία του παρόντος δεν αναστέλλει την προθεσμία και δεν κωλύει την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ή της προσφυγής ενώπιον του δικαστηρίου. Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ή η εκκρεμοδικία δεν κωλύουν τη διαδικασία του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή, η προθεσμία της παρ. 2 λήγει ένα (1) έτος μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης.».
2. Στο άρθρο 74 του Κ.Φ.Δ., περί ακύρωσης ή τροποποίησης άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξης προσδιορισμού φόρου και πράξης επιβολής προστίμου, προστίθεται παρ. 6 ως εξής: «6. Ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.».
3. Στο άρθρο 84 του Κ.Φ.Δ., περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης της παρ. 2 του άρθρου 74 υποβάλλεται και η ακύρωση ή τροποποίηση χωρίς αίτηση της παρ. 3 του άρθρου 74 εκδίδεται σε σχέση με πράξεις άμεσου προσδιορισμού ή πράξεις διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξεις επιβολής προστίμου που εκδίδονται από την 1η Δεκεμβρίου 2014 και μετά.»
Εφορία: Στέλνει χιλιάδες ραβασάκια με καθυστέρηση – Ποιοι είναι οι άτυχοι
Εκκαθαριστικά σημειώματα σε χιλιάδες φυσικά πρόσωπα τα οποία δεν υπέβαλαν δηλώσεις φόρου εισοδήματος το 2018 και τα επόμενα χρόνια, αποστέλλει η ΑΑΔΕ, με τα οποία τους καλεί να πληρώσουν (αναλόγως) φόρο εισοδήματος, εισφορά αλληλεγγύης, τέλος επιτηδεύματος, φόρο πολυτελούς διαβίωσης και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι εντοπίστηκαν από εκτεταμένες διασταυρώσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και προέβη στον εκτιμώμενο προσδιορισμό φόρου, λόγω μη υποβολής δήλωσης του φορολογούμενου μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου.
Μάλιστα, οι εν λόγω φορολογούμενοι υποχρεούνται σε καταβολή του οφειλόμενου με βάση την πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού του φόρου.
Αν διαφωνεί με τον καταλογιζόμενο φόρο και γενικά με το εκκαθαριστικό της ΑΑΔΕ, θα πρέπει να υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος, οπότε ο φόρος θα υπολογιστεί με βάση το περιεχόμενο της δήλωσης και όχι με τα στοιχεία που βρήκε η ΑΑΔΕ, αλλά δεν θα αποφύγει τα πρόστιμα.
Η πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου κοινοποιείται ηλεκτρονικά και ο φορολογούμενος λαμβάνει στην προσωπική θυρίδα του στο taxisnet ειδοποίηση με διαδρομή (link) που τον οδηγεί στην αντίστοιχη σελίδα του δικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε., όπου έχει τη δυνατότητα να δει και να εκτυπώσει την εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου.
Επιπρόσθετα αποστέλλεται ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα από τον φορολογούμενο διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Σημειώνεται, πως, η επιλογή του έτους 2018 έγινε επειδή το συγκεκριμένο φορολογικό έτος παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι εντοπίστηκαν μέσα από ένα εκτεταμένο δίκτυο διασταυρώσεων, εισοδημάτων, καταθέσεων κ.λπ. για τα φορολογικά έτη 2018 και επόμενα, αναζητώντας περιπτώσεις φορολογούμενων, φυσικά πρόσωπα, τα οποία παρά την υποχρέωσή τους να υποβάλουν δήλωση φόρου εισοδήματος, δεν την υπέβαλαν.
Έτσι, εκδίδεται πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων με την προϋπόθεση ότι από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση προκύπτει:
Φορολογητέα ύλη για τον κατ’ εκτίμηση προσδιορισμό της φορολογικής υποχρέωσης και ποσό φόρου προς βεβαίωση για τον φορολογούμενο που υπερβαίνει το ποσό των 30 ευρώ. Με την ίδια πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού υπολογίζεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα φυσικά πρόσωπα, κατά περίπτωση. Σε περίπτωση εγγάμων ή μερών συμφώνου συμβίωσης δύναται να εκδίδεται πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου και για τους δύο συζύγους/μέρη συμφώνου συμβίωσης, εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται η έγγαμη σχέση ή το Σύμφωνο Συμβίωσης μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου.
Εφορία: «Κουρεύει» στο μισό τα πρόστιμα – Ποιοι είναι οι τυχεροί
Εφορία: Μειωμένα πρόστιμα από 25% έως και 50% μπορούν να εξασφαλίσουν φορολογούμενοι – φυσικά πρόσωπα αλλά και επιχειρήσεις από την 1η Οκτωβρίου εφόσον αποδεχτούν τα αποτελέσματα των ελέγχων της Εφορίας ή ομολογήσουν φοροδιαφυγή με την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», οι εκπτώσεις θα υπολογίζονται επί των προστίμων για μη υποβολή δηλώσεων ή για υποβολή ανακριβών δηλώσεων, στο πλαίσιο της νέας μόνιμης διαδικασίας εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Η έκπτωση στα πρόστιμα εξαρτάται από το ποιο στάδιο γίνεται η αποδοχή των ευρημάτων του ελέγχου. Εάν η ομολογία των παραβάσεων γίνει μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου η έκπτωση θα είναι στο 50%. Αντίθετα, εάν συμβεί λίγο προτού εκδικαστεί η υπόθεση στο διοικητικό δικαστήριο θα πέφτει στο 25%.
Τα πρόστιμα για τους φοροδιαφεύγοντες επιβάλλονται σε ποσοστό 10% έως 50% επί των φόρων που προκύπτουν από τις εκπρόθεσμες αρχικές δηλώσεις ή επί διαφορών του φόρου. Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου και μέσω της πλατφόρμας γίνεται η αίτηση αποδοχής του ελέγχου.
Υποθέσεις που εκκρεμούν και καταλογισμοί Στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δείχνουν πως από τον Νοέμβριο του 2020 κατατέθηκαν στην επιτροπή περίπου 5.500 υποθέσεις στις οποίες το συνολικό ποσό, που έχει καταλογιστεί από τις εφορίες άγγιζε το 1 δις ευρώ. Οι προτάσεις συμβιβασμού της επιτροπής αφορούν περίπου τα 650 εκατ. ευρώ.
Σε ό, τι αφορά στα πρόστιμα μετά τη μείωσή τους το 25% θα πρέπει να καταβληθεί σε διάστημα εντός τριών ημερών μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, που θα ενεργοποιηθεί στις αρχές Οκτωβρίου. Το υπόλοιπο της οφειλής όμως θα πρέπει να εξοφληθεί μέσα σε 12 μηνιαίες δόσεις ή σε 48 έντοκες μηνιαίες δόσεις με πάγια ρύθμιση.
Εφορία: Τα πήρε από χιλιάδες φορολογούμενους άδικα – Τι έκανε
Εφορία: Στη βάσανο του φορολογικού ελέγχου και της δοκιμασίας των εξοντωτικών προστίμων υπέβαλαν άδικα οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ περισσότερους από 21.000 φορολογούμενους, οι οποίοι τελικά δικαιώθηκαν και σβήστηκαν οι φόροι και τα πρόστιμα οποία τους επιβλήθηκαν πρωτοδίκως.
Αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία της ίδιας της ΑΑΔΕ που δείχνουν ότι τα τελευταία 11 χρόνια, από το 2013, αμφισβήτησαν τους φορολογικούς ελέγχους 104.464 φορολογούμενοι (φυσικά ή νομικά πρόσωπα).
Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι υπέβαλαν προσφυγές στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ, θεωρώντας ότι αδικήθηκαν από τον φορολογικό έλεγχο. Από τις υποθέσεις αυτές, εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ οι 87.738 υποθέσεις εκ των οποίων:
- Απορρίφθηκαν οι προσφυγές για τις 47.430 περιπτώσεις και επικυρώθηκαν οι φόροι και τα πρόστιμα που επέβαλε αρχικά ο φορολογικός έλεγχος.
- Έγιναν δεκτές εν μέρει ή στο σύνολό τους οι προσφυγές 21.487 φορολογουμένων, το 25%, και διαγράφηκε το σύνολο ή μέρος των φόρων και των προστίμων που είχαν καταλογιστεί.
- Για 662 υποθέσεις οι ελεγχόμενοι παραιτήθηκαν της εκδίκασης από τη ΔΕΔ και αναγνώρισαν εκ των υστέρων το αποτέλεσμα του φορολογικού ελέγχου.
- Αξιοσημείωτο είναι πως εντός του 2024 εκδικάστηκαν 3.319 υποθέσεις από τη Διεύθυνση Επίλυσης
Διαφορών και τα αποτελέσματα ήταν τα ακόλουθα:
- Απορρίφθηκαν οι προσφυγές για τις 2.263 περιπτώσεις και επικυρώθηκαν οι φόροι και τα πρόστιμα που επέβαλε αρχικά ο φορολογικός έλεγχος.
- Έγιναν δεκτές εν μέρει ή στο σύνολό τους οι προσφυγές 944 φορολογουμένων, το 29%, και διαγράφηκε το σύνολο ή μέρος των φόρων και των προστίμων που είχαν καταλογιστεί.
- Για 7 υποθέσεις οι ελεγχόμενοι παραιτήθηκαν της εκδίκασης από τη ΔΕΔ και αναγνώρισαν εκ των υστέρων το αποτέλεσμα του φορολογικού ελέγχου.
- Για τα μεγάλα ποσοστά των αστοχιών των φορολογικών ελέγχων φταίει η πολυδαίδαλη φορολογική νομοθεσία, που αφήνει πολλές ερμηνείες για μία διαδικασία ή παράβαση, οι πιέσεις στους εφοριακούς υπαλλήλους να διενεργήσουν συγκεκριμένο αριθμό ελέγχων και να βεβαιώσουν συγκεκριμένα ποσά φόρων και προστίμων, καθώς και οι χρόνοι παραγραφής των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, οδηγούν σε πλήθος λαθών, τα οποία ταλαιπωρούν χιλιάδες φορολογούμενους.
Οι παράγοντες αυτοί, έχουν ως αποτέλεσμα να υποβάλλονται κατά χιλιάδες προσφυγές φορολογουμένων στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ, προκειμένου να βρουν το δίκιο τους, όταν νιώθουν ότι αδικήθηκαν από τους ελέγχους ή τις διασταυρώσεις των αρχείων του Taxisnet.
Η προσφυγή στη ΔΕΔ υποβάλλεται εντός 30 ημερών από τη ημερομηνία έκδοσης της Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου, ενώ κατόπιν χάνεται το δικαίωμα προσφυγής και ο φορολογούμενος δεν μπορεί να προσφύγει ούτε στα διοικητικά δικαστήρια.
Για να προσφύγει ο ελεγχόμενος στη ΔΕΔ, θα πρέπει να καταβάλει το 50% των φόρων και των προστίμων που του καταλόγισε ο έλεγχος και αν δικαιωθεί, το ποσό επιστρέφεται.
Συγχρόνως παρατηρείται ότι οι μισοί φορολογούμενοι από όσους δεν δικαιώνονται από τη ΔΕΔ, προσφεύγουν κατόπιν στα φορολογικά δικαστήρια και για να τελεσιδικήσει η υπόθεσή τους απαιτούνται πολλά χρόνια.