ΑΑΔΕ:Ο χειρότερος εφιάλτης κάθε Έλληνα φορολογούμενου παίρνει… σάρκα και οστα τις επόμενες ημέρες καθώς έρχεται «ντου» της ΑΑΔΕ!
Αλλαγές και στη «γεωγραφία» των φορολογικών ελέγχων» τίθενται σε εφαρμογή από την 27η Ιουνίου, που ξεκινά η λειτουργία των έξι Ελεγκτικών Κέντρων της Εφορίας, σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Με την απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται οι περιοχές και οι φορολογούμενοι που είναι στην αρμοδιότητα των ελεγκτών των Ελεγκτικών Κέντρων, με τον διαχωρισμό να γίνεται με βάση τη ΔΟΥ στην οποία υπάγονται αλλά και με βάση τον ΑΦΜ.
Όπως τονίζεται στην απόφαση του κ. Πιτσιλή, τα Ελεγκτικά Κέντρα (ΕΛ.ΚΕ.) είναι Περιφερειακές Ελεγκτικές Υπηρεσίες και ο επιχειρησιακός στόχος τους είναι ο εντοπισμός και η πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και εν γένει κάθε μορφής απάτης σε βάρος των φορολογικών εσόδων.
Ως προς την αρμοδιότητά τους, στα πλαίσια της χωρικής τους αρμοδιότητας, με την απόφαση καθορίζονται τα ακόλουθα γεωγραφικά όρια:
Στο 1ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, με έδρα την Περιφέρεια Αττικής, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ. Α΄ Αθηνών, Δ΄ Αθηνών και ΙΓ΄ Αθηνών, όπως εκάστοτε ισχύει.
Στο 2ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, με έδρα την Περιφέρεια Αττικής, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ. ΙΖ΄ Αθηνών, ΙΒ΄ Αθηνών, Ηλιούπολης, Γλυφάδας και Καλλιθέας, όπως εκάστοτε ισχύει.
Στο 3ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, με έδρα την Περιφέρεια Αττικής, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ. Χολαργού, Ψυχικού, Νέας Ιωνίας, Αμαρουσίου, Κηφισιάς, Παλλήνης και Κορωπίου, όπως εκάστοτε ισχύει.
Στο 4ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, με έδρα την Περιφέρεια Αττικής, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ Α΄ Πειραιά, Σάμου, Ε΄ Πειραιά, Νίκαιας, Αγίων Αναργύρων, Περιστερίου, Ελευσίνας και Αιγάλεω, όπως εκάστοτε ισχύει.
Στο 1ο ΕΛ.ΚΕ. Θεσσαλονίκης, με έδρα την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ. Α΄ Θεσσαλονίκης, Ε΄ Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης, Λαγκαδά, Κιλκίς και Ιωνίας Θεσσαλονίκης, όπως εκάστοτε ισχύει.
Στο 2ο ΕΛ.ΚΕ. Θεσσαλονίκης, με έδρα την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Δ.Ο.Υ. Δ΄ Θεσσαλονίκης, Ζ΄ Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς, όπως εκάστοτε ισχύει.
ΑΑΔΕ: Και με βάση τον ΑΦΜ
Παράλληλα, κάθε ΕΛ.ΚΕ., με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.) και του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.), έχει αρμοδιότητα για φορολογουμένους που υπάγονται σε Δ.Ο.Υ. της χωρικής του αρμοδιότητας και για φορολογουμένους, οι οποίοι υπάγονται ως προς την καθ’ ύλην αρμοδιότητα, σε Δ.Ο.Υ. της χωρικής του αρμοδιότητας, καθώς και για τους φορολογουμένους, οι οποίοι υπάγονται στις Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, οι οποίοι κατανέμονται στα ΕΛ.ΚΕ. με βάση τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) ως εξής :
Στο 1ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής φορολογούμενοι αρμοδιότητας των Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών και Πειραιώς με ΑΦΜ που λήγει σε 1, 2 και 3. 13
Στο 2ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, φορολογούμενοι αρμοδιότητας των Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών και Πειραιώς με ΑΦΜ που λήγει σε 4, 5 και 6.
Στο 3ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, φορολογούμενοι αρμοδιότητας των Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών και Πειραιώς με ΑΦΜ που λήγει σε 7, 8 και 9.
Στο 4ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής, φορολογούμενοι αρμοδιότητας των Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών και Πειραιώς με ΑΦΜ που λήγει σε 0.
Στο 1ο ΕΛ.ΚΕ. Θεσσαλονίκης, φορολογούμενοι αρμοδιότητας της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης με ΑΦΜ που λήγει σε 0, 1, 2, 3 και 4.
Στο 2ο ΕΛ.ΚΕ. Θεσσαλονίκης, φορολογούμενοι αρμοδιότητας της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης με ΑΦΜ που λήγει σε 5, 6, 7, 8 και 9.
ΑΑΔΕ: Μας ζητά να γίνουμε οι ρουφιάνοι της!
Τη δυνατότητα στους καταναλωτές να καρφώνουν στην Εφορία τους επαγγελματίες που εκδίδουν «μαϊμού» αποδείξεις δίνει σύντομα η ΑΑΔΕ, μέσω ειδικής εφαρμογής που διατίθεται από το Play Store και το App Store και θα εγκαθίσταται στα smartphone κινητά τηλέφωνα.
Για όσους καταγγέλλουν περιπτώσεις που θα αποδεικνύεται ότι πράγματι υποκρύπτεται φοροδιαφυγή, θα προβλέπεται μπόνους μείωσης φόρου ή συμμετοχής σε κλήρωση με μεγάλα χρηματικά ποσά.
Με απόφαση της ΑΑΔΕ θα πραγματοποιηθεί διαγωνισμός για την κατασκευή εφαρμογής με στόχο την ψηφιακή εφαρμογή ελέγχου των αποδείξεων λιανικής πώλησης.
Η εφαρμογή θα ενσωματώνει τη δυνατότητα σάρωσης του QR code, θα προβάλει τα αποτελέσματα και σε περίπτωση που υπάρχει ένδειξη παράβασης, θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να υποβάλει τις σχετικές πληροφορίες στην Α.Α.Δ.Ε.
Η εφαρμογή θα διανεμηθεί από τα ηλεκτρονικά καταστήματα Google Play (Android) και App Store (iOS).
Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της εφαρμογής θα είναι τα ακόλουθα:
- Μηχανισμός σάρωσης του QR code των αποδείξεων λιανικής πώλησης.
- Αυτόματη αποστολή ερωτήματος στη σχετική βάση δεδομένων των Φ.Η.Μ.
- Προβολή του αποτελέσματος με εύληπτο και απλό τρόπο.
- Δυνατότητα φωτογράφισης της χάρτινης απόδειξης σε συνέχεια αποτελέσματος με ενδείξεις παράβασης.
- Αποστολή της απόδειξης (βασικά στοιχεία, φωτογραφία, αποτέλεσμα ελέγχου στην βάση δεδομένων) και προαιρετικά της γεωγραφικής θέσης του χρήστη (georeference) στο σύστημα λήψης και διαχείρισης πληροφοριών της Α.Α.Δ.Ε.
- Επιλογή για υποβολή πληροφορίας, είτε κατόπιν ταυτοποίησης του χρήστη (με κωδικούς taxisnet), είτε ανώνυμα.
- Δυνατότητα προβολής ενημερωτικών μηνυμάτων
- Περιβάλλον λειτουργίας σε ελληνικά και αγγλικά.
- Έκδοση στατιστικών στοιχείων για την παρακολούθηση της χρήσης της εφαρμογής
- Λειτουργία σε λειτουργικό σύστημα Android και iOS.
- Κοινό εικαστικό μέρος της εφαρμογής θα είναι κοινό σε όλες τις πλατφόρμες, ώστε να μη δημιουργεί σύγχυση, και θα ακολουθεί τον οδηγό εταιρικής ταυτότητας της Α.Α.Δ.Ε. (λογότυπο, χρώματα κ.λπ.).
- Δυνατότητα αναβαθμίσεων.
- Αυξημένη Χρηστικότητα (Enhanced Usability). Σαφής και φιλική προς το χρήστη πλοήγηση στις επιμέρους ενότητες της εφαρμογής.
Ως ελάχιστες πιθανές ενδείξεις παράβασης θα λαμβάνονται οι παρακάτω:
- Η απόδειξη δεν έχει διαβιβαστεί
- Η απόδειξη έχει διαβιβαστεί με διαφορετικά στοιχεία
- Ο Φ.Η.Μ. δεν είναι δηλωμένος ή είναι ανενεργός
- Ο Φ.Η.Μ. είναι δηλωμένος με άλλα στοιχεία επιχείρησης (Α.Φ.Μ., διεύθυνση).
- Έλεγχος
Ήδη αρκετά καταστήματα εκδίδουν αποδείξεις με κωδικό QR, τον οποίο ο καταναλωτής που θα λαμβάνει την απόδειξη, θα έχει τη δυνατότητα να σκανάρει τον κωδικό QR, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή της ΑΑΔΕ.
Η εφαρμογή θα ενημερώνει το Taxisnet για το περιεχόμενο της απόδειξης και κατόπιν θα διασταυρώνει, εάν η συγκεκριμένη απόδειξη έχει καταχωρηθεί στο MyData του επιχειρηματία-εκδότη της απόδειξης.
Εφόσον έχει καταχωρηθεί και στο MyData ο επιχειρηματίας δεν έχει πρόβλημα. Αν όμως διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει τέτοια απόδειξη στο MyData, σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας εκδίδει αποδείξεις από «παράλληλο» μηχανισμό ή παράνομη ταμειακή μηχανή και φυσικά δεν δηλώνει ολόκληρο τον τζίρο που πραγματοποιεί.
Αυτομάτως ο επιχειρηματίας θα μπαίνει στη λίστα των υπό έλεγχο επιχειρηματιών και θα αποστέλλεται συνεργείο για τη διενέργεια επιτόπιου προληπτικού ελέγχου.
ΑΑΔΕ: Πώς εντοπίζει αν έχετε κρύψει εισοδήματα
Δεν έχει τέλος το… σκάουτινγκ των λαγωνικών της ΑΑΔΕ για τα κρυμμένα εισοδήματα καθώς καταφέρνει να εντοπίσει οτιδήποτε επιχειρήσει να κρύψει κάποιος.
Από 7 πηγές βρίσκει η ΑΑΔΕ τυχόν εισοδήματα που ξέχασαν να τα δηλώσουν οι φορολογούμενοι τα προηγούμενα χρόνια ή τα απέκρυψαν σκόπιμα, προκειμένου να γλιτώσουν την πληρωμή αυξημένου φόρου.
Αυτή την περίοδο εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι παραλαμβάνουν σημειώματα από την Εφορία, για εισοδήματα παρελθόντων ετών, τα οποία φαίνεται να μην τα έχουν δηλώσεις σύμφωνα με τις διασταυρώσεις, που έχει πραγματοποιήσει η ΑΑΔΕ.
Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι οι διαπιστώσεις της Εφορίας είναι και σωστές, καθώς μπορεί να έχουν προκύψει λάθος συμπεράσματα από τις διασταυρώσεις όπως έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν.
Στις περιπτώσεις αυτές, το βάρος της απόδειξης το φέρει ο φορολογούμενος ο οποίος θα πρέπει να αποδείξει ότι τα εισοδήματα που φέρεται να μην έχει δηλώσει είτε δεν τα έχει λάβει ποτέ, είτε τα δήλωσε αλλά για κάποιο λόγο δεν τα «βλέπουν» οι διασταυρώσεις του Taxisnet.
Τα σημειώματα με τις διαπιστώσεις της Εφορίας εκδίδονται με βάση στοιχεία που έχουν αντληθεί από τη φορολογική δήλωση του υπόχρεου ή και από στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, από άλλες πηγές.
Σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, η ΑΑΔΕ διασταυρώνοντας τις φορολογικές δηλώσεις των προηγουμένων ετών και συγκεκριμένα τα δηλωθέντα εισοδήματα και τα στοιχεία που προκύπτουν από άλλες πηγές, εκδίδει και κοινοποιεί αναλόγως φόρους, πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Μάλιστα, έχει τη δυνατότητα αποστολής εκκαθαριστικών σημειωμάτων με φόρους κατ΄ εκτίμηση ή και με προληπτικούς φόρους.
Επίσης, η νομοθεσία προβλέπει την έκδοση πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου με βάση στοιχεία που έχουν τυχόν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική δήλωση ή κάθε άλλο στοιχείο που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση.
Σε περίπτωση που από στοιχεία που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, προκύπτει ότι έχουν αποκτηθεί από φορολογούμενο (φυσικό πρόσωπο) εισοδήματα, ημεδαπής ή αλλοδαπής, αδιακρίτως κατηγορίας και πηγής προέλευσης ήτοι από μισθούς, συντάξεις, αμοιβές από επιχειρηματική δραστηριότητα, ενοίκια, μερίσματα, τόκους, δικαιώματα κ.λπ.
Τα συγκεκριμένα εισοδήματα προστίθενται, εφόσον δεν έχουν περιληφθεί σε δήλωσή του, τότε εκδίδεται και κοινοποιείται νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, με την οποία προσδιορίζεται ο τυχόν οφειλόμενος επιπλέον φόρος και κατά περίπτωση, τα τυχόν ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
Για τον διοικητικό προσδιορισμό του φόρου, η Φορολογική Διοίκηση αντλεί στοιχεία, από τις ακόλουθες πηγές πληροφοριών:
- Ετήσιες βεβαιώσεις εισοδημάτων που έχουν ληφθεί με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου (βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα, εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα, όπως προβλέπονται ειδικότερα για παράδειγμα στις Α.1025/2020, Α.1009/2019, ΠΟΛ.1025/2017 Αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ),
- Στοιχεία αποδοχών που έχουν ληφθεί μέσω των μηνιαίων αναλυτικών εγγραφών της ηλεκτρονικής δήλωσης απόδοσης του φόρου μισθωτών υπηρεσιών,
- Πληροφορίες που λαμβάνονται ηλεκτρονικά και αφορούν σε εισοδήματα ή δαπάνες,
- Πληροφορίες που ζητούνται από οργανισμούς και φορείς κατόπιν αιτήματος της Α.Α.Δ.Ε.,
- Πληροφορίες που αντλούνται στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών,
- Κάθε διαθέσιμη πληροφορία από τρίτους, που λαμβάνει η Φορολογική Διοίκηση με βάση τις διατάξεις του άρθρου 15 του ΚΦΔ, με σκοπό τη διασταύρωση των δηλούμενων εισοδημάτων.
- Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, τα οποία διασταυρώνει και αξιοποιεί τα συμπεράσματά τους.