ΔΕΗ: Σε… μάστιγμα εξελίσσονται οι απατεώνες που παριστάνουν τους υπαλλήλους της ΔΕΗ. Πώς δρουν και τι πρέπει να προσέξουν οι πολίτες. Η ανακοίνωση της ΔΕΗ που όλοι πρέπει να διαβάσουν. Οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Έξαρση παρουσιάζει πάλι – όπως προειδοποιεί η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ – το φαινόμενο των κλοπών από κακοποιούς που υποδύονται τους υπαλλήλους της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με τη ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί και καχύποπτοι κάθε φορά που επιτήδειοι ζητούν να ελέγξουν την εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση. Αυτός και μόνον είναι αρκετός λόγος για να υποψιαστούν ότι «κάτι δεν πάει καλά».
Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι κανείς από τους τεχνικούς της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ δεν έχει αρμοδιότητα να μπει στο σπίτι τους και σίγουρα οι «κανονικοί» τεχνικοί δεν το κάνουν όταν επεμβαίνουν για να αντιμετωπίσουν βλάβες.
ΔΕΗ: Τι να προσέχουμε
Όπως αναφέρει η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, «οι διοικήσεις των εταιρειών του Ομίλου ΔΕΗ χρειάζεται να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών ώστε να σταματήσει η δράση των δήθεν τεχνικών που επιλέγουν, συνήθως ηλικιωμένους, για να τους εξαπατήσουν.
Ακόμα, οι διοικήσεις θα μπορούσαν να επαναχορηγήσουν στο προσωπικό, διακριτικές κάρτες με τις οποίες ήταν εφοδιασμένοι παλαιότερα οι τεχνικοί των συνεργείων της ΔΕΗ».
Πάντως και με αφορμή τελευταίο περιστατικό, η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ καλεί τους πολίτες να μην επιτρέπουν σε αγνώστους να μπαίνουν μέσα στο σπίτι τους.
ΔΕΗ: Το κόπλο με το βραχυκύκλωμα
Το κόλπο με το υποτιθέμενο βραχυκύκλωμα στον ηλεκτρικό πίνακα που δήθεν μπορεί να προκαλέσει πυρκαγιά έχει παλιώσει πια, ωστόσο ακόμη όλο και κάποιος ηλικιωμένος πείθεται από «μαϊμού» τεχνικούς της ΔΕΗ να βγάλει τις οικονομίες του εκτός σπιτιού, με αποτέλεσμα να τις χάσει.
Τελευταίο θύμα ήταν μια ηλικιωμένη γυναίκα σε περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας, η οποία δεν υποψιάστηκε τον πραγματικό σκοπό του άγνωστου που της χτύπησε την πόρτα το απόγευμα της Τρίτης με το πρόσχημα ότι θα επιδιόρθωνε την τάχα επικίνδυνη βλάβη.
Ο απατεώνας έπεισε την άτυχη γυναίκα να βάλει ό,τι είχε αξία σε μια… μαξιλαροθήκη και την βγάλει στην αυλή.
Η ηλικιωμένη έβαλε στη μαξιλαροθήκη όλες τις οικονομίες της ύψους 1.500 ευρώ και τα κοσμήματα που είχε μαζί με την αστυνομική της ταυτότητα και έμεινε άγαλμα, όταν είδε τον «υπάλληλο της ΔΕΗ» να τα αρπάζει και να γίνεται… λαγός!
Η ηλικιωμένη υπέβαλε καταγγελία στους αστυνομικούς του τμήματος Αρχαίας Ολυμπίας, οι οποίοι σχημάτισαν δικογραφία για απάτη σε βάρος αγνώστου και προσπαθούν να εντοπίσουν τον δράστη.
ΔΕΗ: Το κόλπο του εφοριακού
«Μαϊμού» εφοριακοί είναι η νέα… μόδα στις απάτες, με τελευταίο παράδειγμα μια γυναίκα στη Λαμία η οποία έχασε 11.000 ευρώ μέσα σε λίγα λεπτά!
Το περιστατικό – που είναι επαναλαμβανόμενη ιστορία γνωστών και μη γνωστών απατεώνων που παρά τις καταδίκες είναι μόνιμα ελεύθεροι – σημειώθηκε σε περιοχή της νότιας Λαμίας.
Οι απατεώνες, όπως προέκυψε από την έρευνα της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Λαμίας, είναι ένας 50χρονος και ένας 28χρονος από το Ζεφύρι Αττικής, οι οποίοι ταυτοποιήθηκαν και σε βάρος τους σχηματίσθηκε ποινική δικογραφία.
Προσέγγισαν την ηλικιωμένη στο δρόμο, και με το πρόσχημα ότι συγγενικό της πρόσωπο δικαιούται επιστροφή χρημάτων από την Εφορία, την έπεισαν να επιβιβασθεί στο όχημά τους, για να την μεταφέρουν στο σπίτι της, αφού επάνω της δεν είχε χρήματα για να ολοκληρώσει τη διαδικασία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του LamiaReport, όσο η γιαγιά έδινε στον έναν, το χρηματικό ποσό των 1.000 ευρώ περίπου, που ζήτησαν για την «τακτοποίηση» της υπόθεσης, ο άλλος αφαίρεσε φάκελο με χρήματα, που βρισκόταν σε ντουλάπα του σπιτιού, το οποίο υπολογίζεται στα 10.000 ευρώ!
Σαν να μην έφτανε αυτό οι θρασύτατοι δράστες, έπεισαν την ηλικιωμένη να τους δώσει και τα κοσμήματα που φορούσε, υποτίθεται για την ασφάλισή τους.
Την προανάκριση διενεργεί η Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Λαμίας, ωστόσο είναι δεκάδες οι παρόμοιες υποθέσεις που απασχολούν όλη τη χώρα.
ΔΕΗ: Τι συμβουλεύει η ΕΛ.ΑΣ.
Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο) ή με το πρόσχημα πρόκλησης ατυχήματος από συγγενικό σας πρόσωπο, το οποίο είχε ως συνέπεια το θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό ανήλικου συνήθως παιδιού. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά.
Επισημαίνεται ότι στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται
Η επικοινωνία να γίνεται άμεσα, με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι ή σας έδωσαν οι δράστες να μιλήσετε
Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού
Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει
Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.)
Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας
Ενημερώστε φίλους, συγγενείς και κυρίως τους ηλικιωμένους, προκειμένου να μην πέσουν θύματα εξαπάτησης.
ΔΕΗ: Οδηγός προστασίας
Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών από επιτήδειους δίνει η ΕΛ.ΑΣ, με αφορμή σχετικά περιστατικά, ενώ εφιστά την προσοχή τους ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ, συνήθως οι δράστες πραγματοποιούν τις εξής ενέργειες:
Εισέρχονται σε οικίες ανυποψίαστων πολιτών, με σκοπό την κλοπή ή ληστεία, εμφανιζόμενοι ως τεχνικοί (Δ.Ε.Η., συντήρησης ανελκυστήρων κ.λπ.) ή πωλητές διαφόρων ειδών ή γνωστοί συγγενικών προσώπων ή προφασίζονται εξόφληση χρέους από προγενέστερη αγορά ειδών ή ασφαλιστήριου συμβολαίου.
Πλησιάζουν, κυρίως ηλικιωμένους, δήθεν ως απεσταλμένοι συγγενικών τους προσώπων και προφασιζόμενοι άμεση και επείγουσα οικονομική ανάγκη, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν χρήματα. Συνήθως τους προσεγγίζουν κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες, σε εμπορικά καταστήματα ή αγορές.
Ενημερώνουν, κυρίως επαγγελματίες, ότι δήθεν εκ παραδρομής κατέθεσαν μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, ως αντίτιμο για υπηρεσία ή προϊόν που αγόρασαν από αυτούς και ζητούν την επιστροφή της διαφοράς.
Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί π.χ. για 700 ευρώ κατέθεσαν 7.000 ευρώ ή αντί για 1.300 ευρώ κατέθεσαν 13.000 ευρώ. Για να αποδείξουν μάλιστα τον ισχυρισμό τους, αποστέλλουν πλαστό αποδεικτικό της κατάθεσης χρημάτων.
Παράλληλα, όπως αναφέρει η ΕΛΑΣ σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι:
Τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες, προσποιούμενοι αστυνομικούς, γιατρούς ή δικηγόρους υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως παιδί τους, έχει προκαλέσει τροχαίο, με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό, συνήθως ανήλικου. Αμέσως μετά απαιτούν σημαντικά χρηματικά ποσά για να αποφευχθούν δήθεν επικείμενες ποινικές συνέπειες.
Αναζητούν υποψήφιους αγοραστές για να πωλήσουν, ως «ευκαιρία», διάφορα είδη (κοσμήματα, ηλεκτρικά είδη, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), δήθεν μεγάλης άξιας, σε χαμηλές τιμές. Αφού παζαρέψουν την τιμή, τελικά «συμβιβάζονται» σε μια χαμηλή τιμή και πωλούν τα είδη, τα οποία ωστόσο είναι κατά κανόνα ευτελούς αξίας.
Αναρτούν ή αναζητούν αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν αγοραπωλησία προϊόντων ή οχημάτων και εξαπατούν πολίτες. Ειδικότερα, ως αγοραστές, αποστέλλουν το χρηματικό αντίτιμο του προϊόντος που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν (π.χ. μέσω e-banking, paypal κ.λπ), χωρίς να το παραλάβουν ποτέ ή παραλαμβάνουν άλλο, ευτελούς αξίας, ενώ, ως πωλητές, πείθονται από τους δράστες ότι έχουν εξοφληθεί για το προϊόν που πούλησαν, κυρίως με τους εξής τρόπους:
Τους επιδεικνύουν ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, όπου αποτυπώνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό τους ή πλαστή βεβαίωση μεταφοράς εμβασμάτων.
Τους πείθουν να εκδώσουν, μέσω εφαρμογής πιστωτικού ιδρύματος, κωδικό με το αντίτιμο της συναλλαγής. Στη συνέχεια τους ζητούν τον κωδικό αυτό, ισχυριζόμενοι ότι θα καταθέσουν, μέσω του κωδικού, το οφειλόμενο πόσο στο λογαριασμό τους.
Όμως, στην πραγματικότητα, οι δράστες χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό, κάνουν ανάληψη, μέσω ΑΤΜ, του ποσού από τον λογαριασμό του πωλητή.
Για την αποφυγή εξαπάτησής τους η ΕΛΑΣ συμβουλεύει τους πολίτες:
- Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.
- Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
- Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.
- Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου, για παράδειγμα νοσηλεία σε νοσοκομείο. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού ή συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, για επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς τους.
Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε πιστωτικό κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε χωρίς να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.
Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι δημόσιας υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν καλέσει προηγουμένως οι ίδιοι.
Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα – εταιρείες για αγορά αγαθών – προσφορά υπηρεσιών.
Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.
Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κλπ).
Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνουν τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).
Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δεν γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν εντοπίζουν αγγελίες πώλησης οχημάτων σε δελεαστικές τιμές, ως «ευκαιρία αγοράς».
Να αποφεύγουν, κατά προτίμηση, τις συναλλαγές με πρόσωπα τα οποία παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας εκτός Ελλάδας.
Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
Να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν ή την ηλεκτρονική διεύθυνση της αγγελίας (URL) για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.