Δίπλωμα οδήγησης: Οι κάτοχοι χάρτινου ροζ διπλώματος πρέπει να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων, ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σήμερα, όλα τα νέα διπλώματα οδήγησης που χορηγούνται στους επιτυχόντες των εξετάσεων έχουν την μορφή της πλαστικής κάρτας, ενώ το τελευταίο διάστημα οι οδηγοί μπορούν να περάσουν τα διπλώματα στα smartphones τους σε ψηφιακή μορφή.
Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που εξακολουθούν να έχουν στην κατοχή τους το ροζ (τρίπτυχο) χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να αντικατασταθεί με νέου τύπου.
Το παλιό ροζ δίπλωμα οδήγησης έχει ισχύ μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033 και μέχρι το 65ο έτος ηλικίας του οδηγού, ενώ το νεότερο τύπου κάρτας διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του.
Συγκριτικά με το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το νέο τύπου (ή αλλιώς κοινοτικού τύπου) έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία, ενώ ευνοεί την χρήση του στο εξωτερικό διότι αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου και με λατινικούς χαρακτήρες.
Επιπλέον, φέρει μοναδικό αύξοντα αριθμό στην πίσω όψη με τον οποίο αναζητείται από τις διωκτικές αρχές σε περίπτωση κλοπής.
Δίπλωμα οδήγησης: Το πρόστιμο για φθαρμένο δίπλωμα
Επιπροσθέτως, τα στοιχεία του νέου τύπου διπλώματος δεν μπορούν να αλλοιωθούν και να φθαρούν, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει με τα χάρτινα διπλώματα, λόγω του υλικού από το οποίο είναι κατασκευασμένο.
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι κάτοχοι παλαιού τύπου διπλώματος είναι ότι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αν ένα έντυπο άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην είναι εύκολος ο έλεγχος των στοιχείων της, τότε το δίπλωμα «αντιμετωπίζεται» ως ληγμένο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση ελέγχου, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο ύψους 200 ευρώ. (άρθρο 95 ΚΟΚ)
Ειδικότερα, όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 50 (Νόμος 4155/2013), «η άδεια οδήγησης ή οι επιμέρους κατηγορίες της παύουν αυτοδικαίως να ισχύουν εφόσον:
α. λήξει η χρονική ισχύς τους ή
β. ο ενδιαφερόμενος παύει να πληροί τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας του Παραρτήματος ΙΙΙ ή
γ. το έντυπο της άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή έχει αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων της».
Εφόσον, λοιπόν, το δίπλωμά σας έχει φθαρεί υπερβολικά, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται ευκρινώς τα στοιχεία (π.χ. όνομα ή φωτογραφία), καλό είναι να το αντικαταστήσετε με νέου τύπου.
Ξέχασες το δίπλωμα οδήγησης; Αυτό είναι το πρόστιμο που σε περιμένει
Δίπλωμα οδήγησης: Μπορεί να είναι σπάνιο, μπορεί δύσκολα να μην έχουμε το δίπλωμα οδήγησης μαζί μας, ωστόσο συμβαίνει και ειδικά όταν χρησιμοποιούμε περισσότερα του ενός οχήματα, είτε αυτοκίνητα είτε μοτοσικλέτες. Τα πράγμα όμως πλέον αγριεύουν και αν δεν έχεις μαζί το δίπλωμα οδήγησης τρως πρόστιμο. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, όσοι κάθονται πίσω από το τιμόνι πρέπει να φέρουν μαζί τους το δίπλωμα οδήγησης σε υλική μορφή. Ποια είναι η εναλλακτική για να αποφύγουν το πρόστιμο.
Με την οδική ασφάλεια να αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα, άπαντες οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, συνδράμοντας στο να γίνουν οι δρόμοι ασφαλέστεροι.
Απαραίτητη προϋπόθεση, ωστόσο, για να «βγούμε» στον δρόμο είναι να είμαστε κάτοχοι διπλώματος οδήγησης, του εντύπου, δηλαδή, που πιστοποιεί ότι κατέχουμε τις απαραίτητες οδηγικές ικανότητες.
Η επιτυχία, ωστόσο, στις εξετάσεις και η χορήγηση του διπλώματος δεν αρκεί. Άπαντες που κάθονται πίσω από το τιμόνι οφείλουν να φέρουν το συγκεκριμένο έγγραφο, ανεξαρτήτως από το είδος του διπλώματος (πλαστοποιημένη κάρτα ή ροζ τρίπτυχο παλαιού τύπου).
Διαφορετικά, σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20 ευρώ, όπως ορίζεται στο Άρθρο 100 του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπου, επίσης, αναφέρονται και τα υπόλοιπα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.
«Ο οδηγός οδικού οχήματος υποχρεούται, όταν οδηγεί, να φέρει τη νόμιμη άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το αποδεικτικό ασφάλισης, την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και κατά περίπτωση την ειδική άδεια οδήγησης οδηγού Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.), το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) του ν. 1741/1987 (Α’225), το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου, τη βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα, καθώς και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, βεβαίωση, ή πιστοποιητικό απαιτείται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος από τις ειδικές διατάξεις. Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
»Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της πιο πάνω παραγράφου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ για την έλλειψη καθενός από τα παραπάνω έγγραφα».
Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι εδώ και λίγους μήνες οι οδηγοί μπορούν να κατεβάσουν το Gov.gr Wallet, το οποίο τους επιτρέπει να έχουν το δίπλωμα οδήγησης, αλλά και την αστυνομική ταυτότητα, στο κινητό τους τηλέφωνο σε ψηφιακή μορφή.
Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να φέρουν μαζί τους του δίπλωμα σε υλική μορφή, μιας και σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου μπορούν να επιδείξουν το ψηφιακό έγγραφο.
Δίπλωμα οδήγησης: Έχετε «άδειο» το πορτμπαγκάζ; Έρχεται πρόστιμο
Μπορεί να καθίστανται υποχρεωτικές οι αλυσίδες στα ΙΧ προκειμένου να μην υπάρξουν φαινόμενα όπως τα περσινά στην Αττική Οδό, ωστόσο, το πιο συχνό πρόστιμο που μπορεί να φάει κάποιος είναι να μην έχει στο αυτοκίνητό του φαρμακείο, τρίγωνο και πυροσβεστήρα.
Όλα τα αυτοκίνητα πρέπει να εξοπλίζονται με κάποια συγκεκριμένα αξεσουάρ ασφαλείας. Με βάση όσα προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος υποχρεωτικός εξοπλισμός σε κάθε όχημα, είτε αυτό είναι καινούριο είτε παλαιότερων ετών, αποτελείται από:
- Προειδοποιητικό τρίγωνο
- Φαρμακείο αυτοκινήτου
- Πυροσβεστήρα
Tα τρία αυτά αξεσουάρ απαιτείται να είναι τοποθετημένα σε θέση που να εξασφαλίζει, σε περίπτωση ανάγκης, την ευχέρεια χρησιμοποίησης τους.
Βάσει της νομοθεσίας προβλέπεται η ετήσια συντήρηση του πυροσβεστήρα από αναγνωρισμένη εταιρεία συντήρησης πυροσβεστικών μέσων.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πυροσβεστήρας στο αυτοκίνητο το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται στα 80 ευρώ.
Δίπλωμα οδήγησης: Το τεράστιο λάθος με τον συμπλέκτη
Μια από τις συνηθέστερες βλάβες στο αυτοκίνητο είναι εκείνη του συμπλέκτη και κοστίζει και εκατοντάδες ευρώ. Πώς θα σωθείτε;
O συμπλέκτης βρίσκεται ανάμεσα στην είσοδο ισχύος (βολάν στροφαλοφόρου) και την είσοδο ισχύος του κιβωτίου ταχυτήτων.
Συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που χρησιμοποιούνται στα συστήματα τετρακίνησης μπορούμε να πούμε πως υπάρχουν τρία συστήματα σύμπλεξης που χρησιμοποιούν την τριβή (μηχανικός συμπλέκτης), ηλεκτρισμό (ηλεκτρομαγνητικός) και υδραυλικό υγρό (υδροδυναμικός).
Όταν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων αποσυνδέονται, ώστε να ολοκληρώνεται με ασφάλεια η αλλαγή της ταχύτητας.
Οι συμπλέκτες τριβής που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα αυτοκίνητα αποτελούνται από τρία εξαρτήματα: έναν δίσκο, μια πλάκα πίεσης και ένα ρουλεμάν.
Ο δίσκος μεταδίδει την κίνηση και καλύπτεται με ειδική επένδυση από υλικό ανθεκτικό στην τριβή και στη θερμότητα. Η πλάκα πίεσης είναι ένα εξάρτημα μόνιμα συνδεδεμένο με τον στρόφαλο, ο οποίος έρχεται σε επαφή με το δίσκο του συμπλέκτη μέσω ενός δακτυλίου πίεσης.
Όταν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη, τα ελατήρια της πλάκας πίεσης σπρώχνουν τον δακτύλιο μακριά από τον συμπλέκτη.
Έτσι, δημιουργείται ένα μικρό κενό μεταξύ του δίσκου του συμπλέκτη και του στροφάλου και αποσυνδέονται το κιβώτιο ταχυτήτων και ο κινητήρας.
Το ρουλεμάν, από την άλλη πλευρά, έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει την πίεση απευθείας από το πεντάλ στα ελατήρια του δίσκου.
Ο συμπλέκτης είναι ένα αναλώσιμο στοιχείο.
Το πόσο συχνά χρειάζεται αντικατάσταση καθορίζεται κυρίως από τον τρόπο χρήσης και τον τρόπο οδήγησης. Κατά κανόνα, όσο πιο συχνά ενεργοποιείται ο συμπλέκτης, όπως για παράδειγμα σε κίνηση μέσα στην πόλη, τόσο πιο εύκολο μπορεί να καταπονηθεί.
Σημαντικό μειονέκτημα, τόσο για τον ίδιο τον μηχανισμό όσο και για τον οδηγό, είναι να διατηρείται το πόδι ακριβώς πάνω από τον συμπλέκτη όταν το αυτοκίνητο κινείται και είναι η λεγόμενη οδήγηση με μισό συμπλέκτη. Αντίθετα, το αριστερό πόδι πρέπει να στηρίζεται στο ειδικό στήριγμα ποδιών στην αριστερή πλευρά του πεντάλ του συμπλέκτη, σε ειδική θέση που έχουν δημιουργήσει σκόπιμα οι κατασκευαστές.
Η οδήγηση σε αστική κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένας από τους πιο συχνά αναφερόμενους λόγους φθοράς του συμπλέκτη, λόγω της συχνής χρήσης του συμπλέκτη.
Όταν οδηγείτε σε μποτιλιάρισμα είναι καλύτερο να προσπαθείτε να ξεκινάτε μόνο όταν υπάρχει αρκετός χώρος μπροστά από το αυτοκίνητο και όχι να διανύουμε μισό ή ένα μέτρο ειδικά όταν τα προπορευόμενα οχήματα είναι σταματημένα και να περιμένουμε και πάλι το ξεκίνημα με τον συμπλέκτη πατημένο.
Πολλοί οδηγοί δεν συνειδητοποιούν ότι ο λάθος χειρισμός του συμπλέκτη μπορεί να οδηγήσει σε αστοχία του συμπλέκτη και δαπανηρές επισκευές.
Πολλοί οδηγοί χρησιμοποιούν το συμπλέκτη πολύ νωρίτερα για να ξεκινήσουν στα φανάρια, με αποτέλεσμα να πιέζεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ο συμπλέκτης.
Ο σωστός τρόπος είναι να πατηθεί την κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει το αυτοκίνητο. Ένα επίσης λάθος είναι ότι ορισμένοι οδηγοί δεν πατούν πλήρως το πεντάλ του συμπλέκτη κατά τη διάρκεια της αλλαγή των ταχυτήτων.
Η βλάβη του συμπλέκτη συνήθως δεν συμβαίνει ξαφνικά.
Η φθορά είναι σταδιακή και τα σημάδια της φθοράς ένας έμπειρος οδηγός μπορεί να τα καταλάβει έγκαιρα. Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα είναι η λεγόμενη ολίσθηση του συμπλέκτη.
Συμβαίνει όταν οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται έχοντας ταχύτητα στο κιβώτιο και το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει γρήγορα. Αυτό μπορεί να υποδηλώνει φθορά του δίσκου του συμπλέκτη, της πλάκας πίεσης ή του στροφάλου.
Ένα άλλο συχνά αναφερόμενο σημάδι επικείμενης αστοχίας συμπλέκτη είναι ένα υψηλό σημείο λειτουργίας.
Για να δουλέψει, πρέπει να το αφήσεις γρήγορα.
Από την άλλη, το πιο εμφανές σύμπτωμα που μπορεί να υποδηλώνει αστοχία του συμπλέκτη είναι η αδυναμία αλλαγής ταχύτητας.
Τέλος, κατά τη διάρκεια έντονης καταπόνησης του κινητήρα στην εκκίνηση (όπως ξεκίνημα σε μεγάλη ανηφόρα) η ύπαρξη δυσάρεστης οσμής είναι ένδειξη φθοράς του συμπλέκτη.
Επομένως, τη στιγμή που θα παρατηρήσετε τα πρώτα σημάδια μιας τέτοιας δυσλειτουργίας, είναι καλύτερο να απευθυνθείτε σε έναν μηχανικό που θα διαγνώσει σωστά το πρόβλημα και θα προβεί στις κατάλληλες επισκευές.
Δίπλωμα οδήγησης: Το κουμπί στα αυτοκίνητα που μειώνει την κατανάλωση βενζίνης!
Με την τιμή της βενζίνης να παραμένει στα… ουράνια, το αυτοκίνητο έχει γίνει μέσο πολυτελείας. Πώς θα καταφέρουμε, όμως, να εξοικονομήσουμε καύσιμο;
Ένα μικρό κουμπί που υπάρχει σε ορισμένα οχήματα μπορεί να μειώσει σημαντικά την κατανάλωση βενζίνης, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Express».
Πιο συγκεκριμένα, οι ειδικοί συνιστούν να το απενεργοποιούμε όταν μπαίνουμε στο ζεστό αυτοκίνητο μετά από αρκετή ώρα και στη συνέχεια να το ενεργοποιούμε μόλις το εσωτερικό του οχήματος δροσιστεί από τον κλιματισμό.
Αυτή τη φορά, όμως, πρόκειται για ένα πιο σπάνιο κουμπί, το οποίο όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα, μπορεί να μας βοηθήσει να καταναλώσουμε έως και 12% λιγότερο καύσιμο.
Ο λόγος για το λεγόμενο «σύστημα σταμάτα– ξεκίνα» το οποίο έχει ως στόχο την οικονομία καυσίμου και τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Το κουμπί αυτό περιλαμβάνει το γράμμα «Α», το οποίο περιβάλλεται από ένα κυκλικό τόξο.
«Εάν έχετε ένα τέτοιο κουμπί τότε, αυτό είναι το αυτόματο σταμάτα – ξεκίνα κουμπί του αυτοκινήτου σας. Θα απενεργοποιήσει αυτόματα τη μηχανή σας όταν αυτό είναι στάσιμο για αρκετή ώρα, όπως για παράδειγμα εάν έχετε σταματήσει στο κόκκινο φανάρι», αναφέρει η Express.
Αν και όλοι μας γνωρίζουμε πως το σβήσιμο της μηχανής κατά τη διάρκεια μιας στάσης συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμου, πολλοί είναι εκείνοι που βρίσκουν τη διαδικασία αρκετά κουραστική, ιδιαίτερα σε πολυσύχναστους δρόμους όπου τα κόκκινα φανάρια είναι πολλά.
Ωστόσο, η εν λόγω τεχνολογία είναι απολύτως αυτόματη και ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο έχει σταματήσει να κινείται, ο οδηγός έχει πατήσει το φρένο και ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στη «νεκρά».
Όταν είστε έτοιμοι να θέσετε το όχημα εκ νέου σε κίνηση και αφήσετε το φρένο ή βάλετε πρώτη ταχύτητα, τότε η μηχανή ανοίγει και πάλι, γεγονός που διευκολύνει διαδικασία.