Έκτακτη είδηση: Η εφορία κάνει μαζικό «ντου» – Ποιους θα ελέγξει τις επόμενες ημέρες

ΑΑΔΕ: Τρέχουν και δεν φτάνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι καθώς η ΑΑΔΕ δεν σταματά την πολιορκία!

Σημειώματα με την επιβολή έξτρα φόρων και προστίμων φτάνουν μαζικά τις τελευταίες ημέρες από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ενόψει της παραγραφής, στο τέλος του τρέχοντος έτους, μιας σειράς υποθέσεων που αφορούν από αναδρομικά αποδοχών τα οποία εισπράχθηκαν το 2016 και δεν δηλώθηκαν, εισοδήματα από ενοικίαση ακινήτων ή ακόμα και συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών- προμηθευτών οι οποίες είτε δεν υποβλήθηκαν το 2016 είτε υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα.

Με τα σημειώματα η ΑΑΔΕ ενημερώνει τους φορολογούμενους για τις πράξεις καταλογισμού φόρων και προστίμων που έχουν εκδοθεί στο όνομά τους για παραβάσεις του παρελθόντος.

Οι φορολογούμενοι που έλαβαν σημειώματα θα πρέπει να τα εξοφλήσουν εντός 30 ημερών ενώ σε περίπτωση αμφισβήτησης της καταλογιστικής πράξης έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα επανεξέτασης της υπόθεσης εντός διαστήματος 30 ημερών.

Τα μηνύματα αφορούν κυρίως φορολογούμενους που έχουν εντοπιστεί από τις διασταυρώσεις να μην έχουν υποβάλει δηλώσεις από το 2016 και μετά, συνταξιούχους που δεν δήλωσαν αναδρομικά ,επιχειρήσεις με σημαντική δραστηριότητα αλλά με μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ.

Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται ανάλογα με το αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».

Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2016 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2021. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2013, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2019.
  • Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2019, εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2019, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.

Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2011, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία.

Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία.

  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2011 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2012
  • Οι υποθέσεις του έτους 2006. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής.

Η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2006. Η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης.

ΑΑΔΕ: Αμόλησε τα… σκυλιά – Δείτε τι τάζει στους εφοριακούς για να μας ελέγξουν

Σε ένα ανελέητο κυνήγι των φορολογούμενων έχει επιδοθεί η ΑΑΔΕ, τάζοντας μάλιστα μπόνους στους εφοριακούς!

Εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων, καθώς και των διαδικασιών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο δρομολογεί η ΑΑΔΕ, μέσω της καθιέρωσης ειδικών πριμ στους εφοριακούς υπαλλήλους.

Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή καθιερώνονται συγκεκριμένοι στόχοι που οφείλουν να επιτυγχάνουν τα ελεγκτικά τμήματα, αλλά τα τμήματα που θα υπερβούν τους στόχους ως προς τους αριθμούς των ελέγχων και της βεβαίωσης φόρων και προστίμων, θα λαμβάνουν και ειδική χρηματική αμοιβή.

Η αξιολόγηση των Οργανικών μονάδων της Αρχής, με σκοπό τη βράβευση αυτών, αποβλέπει στη μέτρηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας αυτών βάσει της συνεισφοράς τους στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων, αναφέρει η απόφαση.

Τα κριτήρια είναι οι αριθμοί των τακτικών και προληπτικών ελέγχων που πραγματοποιούν και τα πρόστιμα που βεβαιώνουν.

Η αξιολόγηση θα γίνεται από ειδική επιτροπή, με βάση το σύστημα των μορίων, ανάλογα με την επίδοση και το προσωπικό και τον τομέα δράσης της κάθε υπηρεσίας.

Το χρηματικό έπαθλο θα μοιράζεται σε όλους του υπαλλήλους κάθε τμήματος και όχι μόνο στους ελεγκτές.

Ισχυρότερα μπόνους προβλέπονται για την αποκάλυψη σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από επικίνδυνες συνθήκες, αλλά και για τον επιτυχή χειρισμό υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας.

Ειδικότερα, με την απόφαση της ΑΑΔΕ, καθορίζεται το γενικό βραβείο αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας Οργανικών Μονάδων της ΑΑΔΕ και καθώς και ειδικά βραβεία για:

  • Την υψηλή απόδοση και την ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ και στην εκπλήρωση της αποστολής της ή στην επίτευξη οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας ή για την αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
  • Τη συμμετοχή των Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση σημαντικών έργων ή στην ανταπόκρισή τους σε έκτακτα γεγονότα, εκτός επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ.
  • Την ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ.
  • Τη διαχείριση υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας ή υπό ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας.
  • Κοινωνικής προσφοράς και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Κριτήριο αξιολόγησης της γενικής βράβευσης αποτελεί η αποδοτικότητα κάθε Οργανικής Μονάδας, ήτοι ο βαθμός επίτευξης αυτής ως προς τους τεθέντες στόχους της βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ, λαμβάνοντας υπόψη το ανθρώπινο δυναμικό της (στελέχωση).

Αναλυτικότερα, τα κριτήρια που θα μετράνε είναι:

  • Η υψηλή απόδοση έναντι στόχων και η ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης πολυπλοκότητας εντός ασφυκτικών χρονικών πλαισίων – προθεσμιών, με παράλληλη εκπλήρωση κρίσιμων δεικτών απόδοσης της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης σε ποσοστό άνω του 100%.
  • Ο επιτυχής συντονισμός Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση στόχων, επιχειρησιακών σχεδίων, προγραμμάτων, μεταρρυθμίσεων ή οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, με σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από ιδιαίτερα επικίνδυνες συνθήκες, με ουσιαστική βαρύτητα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων, που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ. Οι πρωτοβουλίες αξιολογούνται σύμφωνα με την πρωτοτυπία της ιδέας και την αποτελεσματικότητά της σε συνδυασμό με το πολλαπλασιαστικό όφελος που επιφέρουν.
  • Η υποβολή τεκμηριωμένης πρότασης κατόπιν μελέτης, η οποία οδηγεί σε αύξηση των δημοσίων εσόδων.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας (ως προς το αποτέλεσμα αυτών σε εισπραχθέντα ανά ελεγκτή Οργανικής Μονάδας έσοδα από καταλογισμό φόρων, δασμών ή τελών, κατόπιν ελέγχων).

ΑΑΔΕ: Δεν θα γλυτώσει κανείς – Ποιους θα ελέγξει άμεσα

Σε νέα αναδιάρθρωση των μηχανισμών για τους φορολογικούς ελέγχους και την είσπραξη των χρεών προς το δημόσιο προχωρεί η ΑΑΔΕ, αναδιοργανώνοντας πλήρως όλες τις υπηρεσίες της.

Στόχος των αλλαγών, που θα ισχύσουν από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, όπως προβλέπει η απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων, ο έλεγχος των offshore εταιρειών και η καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος, σε συνεργασία με άλλες ελληνικές αρχές ή υπηρεσίες άλλων «συνεργάσιμων» κρατών.

Ειδικότερα, στην ΑΑΔΕ συνιστώνται  δύο οργανικές μονάδες, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, με τίτλους «Γενική Διεύθυνση Φορολογίας (Γ.Δ.Φ.)» και «Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.)».

Επίσης συστήνονται τέσσερις οργανικές μονάδες, επιπέδου Διεύθυνσης, δύο (2) στη Γ.Δ.Φ., με τίτλους «Διεύθυνση Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.)» και «Διεύθυνση Διαδικασιών Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Δ.ΕΙΣ.ΕΠ.)» και δύο στη Γ.Δ.Φ.Λ., με τίτλους «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ.)» και «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Ε.Σ.Ε.Ε.)».

Συγχρόνως αναδιαρθρώνονται οι αρμοδιότητες των Ελεγκτικών Κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα επιμέρους τμήματα φορολογικών ελέγχων και εισπράξεων φόρων της ΑΑΔΕ.

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.) είναι η διασφάλιση της ορθής και ενιαίας εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στους φορολογικούς ελέγχους, καθώς και στους ελέγχους δέουσας επιμέλειας, προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση: 

  • της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας του φοροελεγκτικού μηχανισμού και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των φορολογουμένων και 
  • της ποιότητας του ελεγκτικού έργου του φοροελεγκτικού μηχανισμού για τη μεγιστοποίηση της διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου.

Οι αρμοδιότητες της ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ. κατανέμονται μεταξύ των Τμημάτων της και είναι οι ακόλουθες:

  1. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και για την κατάρτιση κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα, που αφορούν στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων και έκδοση στοιχείων), στον καταλογισμό παραβάσεων και στην επιβολή προστίμων για τη μη συμμόρφωση με τις κείμενες διατάξεις, περί τήρησης βιβλίων, έκδοσης στοιχείων και υποχρέωσης χρήσης Φ.Η.Μ., με βάση τις διαμορφούμενες συνθήκες, τάσεις, μεταβολές και απαιτήσεις του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος και του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού, καθώς και η μέριμνα για την ερμηνεία αυτών.
  2. Η συνδυαστική αξιοποίηση (διασταύρωση) των Ηλεκτρονικών Βιβλίων «MyData».
  3. Ο καθορισμός των υπόχρεων έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με τη χρήση φορολογικών μηχανισμών, καθώς και εξαιρέσεων από τη χρήση αυτών.
  4. Η μελέτη και η κατάρτιση εγχειριδίων μερικών επιτόπιων ελέγχων, πρόληψης, κατά λόγο αρμοδιότητας, με βάση τις σχετικές με την τήρηση λογιστικών αρχείων επιχειρησιακές απαιτήσεις.
  5. Η διαχείριση θεμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό.
  6. Η εκπόνηση οδηγών ελέγχων και ελάχιστων ελεγκτικών επαληθεύσεων για ελέγχους, που διενεργούν οι Ελεγκτικές Υπηρεσίες της Γ.Δ.Φ.Λ., πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., για τους οποίους θα εφαρμόζονται μέθοδοι έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης, καθώς και η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και την κατάρτιση σχετικών κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα ελέγχου.
  7. Η εκπόνηση προγραμμάτων ελέγχου της ορθής και ποιοτικής εφαρμογής των διαδικασιών ελέγχου για την βελτίωση αυτών, προγραμμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό και την τήρηση διαδικασιών για το εύρος τύπων ελέγχου.
  8. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, ιδίως για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών, τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, πριν από την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και των προληπτικών και διασφαλιστικών μέτρων κατά τον έλεγχο και τα πρόστιμα και τις λοιπές διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου.
  9. Η γραπτή συναίνεση για τη μη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, ακόμη και όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
  10. Η παρακολούθηση της δικαστηριακής νομολογίας, που αφορά σε φορολογικά θέματα.
  11. Ο συντονισμός και η υποστήριξη των ενεργειών της Α.Α.Δ.Ε. για την πρόληψη και την καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  12. Η τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο περί αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών.
  13. Η υποστήριξη των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  14. Η εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων ελέγχων ηλεκτρονικού εμπορίου, ενδοομιλικών συναλλαγών, εξωχώριων (offshore) εταιρειών.
  15. Η μελέτη, έρευνα και συγκέντρωση στοιχείων από φορολογουμένους και από αρμόδιες υπηρεσίες στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, για θέματα ελέγχου ηλεκτρονικού εμπορίου.
  16. Η διερεύνηση συναλλαγών Ελλήνων φορολογουμένων με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς.

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου» με στόχο τον έλεγχο φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.