Ηλεκτρικό ρεύμα: Το ηλεκτρικό ρεύμα εξελίσσεται σε εφιάλτη για εκατομμύρια νοικοκυριά και όλοι αναζητούν τρόπους για να μειώσουν τους λογαριασμούς τους.
Με τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος να βρίσκονται στα ύψη και τα νοικοκυριά να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στους φουσκωμένους λογαριασμούς, έχετε σκεφτεί πόσα χρήματα θα εξοικονομούσατε αν κλείνατε τελείως τις συσκευές – βαμπίρ; Δηλαδή αυτές που συνεχίζουν να καταναλώνουν ενέργεια, παρότι δεν λειτουργούν και είναι κλειστές.
Για να σας βγάλουμε από τον κόπο, αυτήν ακριβής την έρευνα υλοποίησε η εταιρεία British Gas στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία κατέδειξε ότι τα βρετανικά νοικοκυριά πληρώνουν 3,16 δισ. λίρες (3,74 δισ. ευρώ) ετησίως, μόνο και μόνο για να έχουν τις συγκεκριμένες συσκευές σε κατάσταση stand-by. Δηλαδή κλειστές, χωρίς να βγαίνουν από την πρίζα.
Σύμφωνα με το BBC, αυτό το ποσό ισούται με 147 λίρες (173 ευρώ) για κάθε νοικοκυριό ετησίως ή αλλιώς με το αντίτιμο δύο μηνιαίων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.
Κάθε ηλεκτρική συσκευή που παραμένει συνδεδεμένη στην πρίζα, ανεξαρτήτως αν λειτουργεί ή όχι, εξακολουθεί να καταναλώνει ενέργεια, με αποτέλεσμα το… ρολόι να συνεχίζει να γράφει.
Λάπτοπ, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, φορτιστές, φούρνοι μικροκυμάτων κ.ο.κ., επομένως, συνιστούν τους αθόρυβους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, την παρουσία των οποίων αντιλαμβανόμαστε μόνο στο τέλος κάθε μήνα, όταν έρχεται ο λογαριασμός.
Μπορεί να είναι άβολο κάθε φορά που κλείνεις την τηλεόραση να την «βγάζεις» κι από την πρίζα, αλλά αυτό μπορεί να σου εξοικονομήσει 24,61 λίρες ετησίως (29 ευρώ), όπως αναφέρεται στη σχετική έρευνα. Το ίδιο ισχύει και με έναν αποκωδικοποιητή συνδρομητικής τηλεόρασης (όφελος 27,3 ευρώ ετησίως).
Και πάει λέγοντας:
- Κονσόλες παιχνιδιών 12,17 λίρες (15 ευρώ)
- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές 11,22 λίρες (13,2 ευρώ)
- Φούρνος μικροκυμάτων 16,37 λίρες (19,7 ευρώ)
- Πλυντήριο πιάτων 4,73 λίρες (5,5 ευρώ)
- Εκτυπωτής 3,81 λίρες (4,5 ευρώ)
- Φορτιστής κινητού 1,26 λίρα (1,48 ευρώ)
Ηλεκτρικό ρεύμα: Πώς μας κλέβουν οι πάροχοι
Η συνεχής άνοδος της τιμής της kWh και μαζί της οι τιμές χρέωσης των παρόχων, έχουν εκτοξεύσει στα ύψη τις τιμές των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Στην άνοδο αυτή σημαντικό ρόλο παίζει η Ρήτρα Αναπροσαρμογής. Ειδικότερα, από τις 5 Αυγούστου 2021 η ΔΕΗ έχει εισάγει έναν νέο τρόπο τιμολόγησης για το ρεύμα που καταναλώνεται από νοικοκυριά αλλά και επαγγελματίες στη χαμηλή τάση.
Η ΔΕΗ αντικατέστησε τη ρήτρα CO2 που ίσχυε μέχρι για τα τιμολόγια ρεύματος χαμηλής τάσης με την Ρήτρα Αναπροσαρμογής που βασίζεται στην τιμή που έχει η χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής λειτουργεί με τους εξής τρόπους:
- Συνδέοντας τα τιμολόγια της ΔΕΗ με την εξέλιξη της αγοράς του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
- Αντικαθιστώντας τον αντίστοιχο μηχανισμό που ίσχυε και βασίζονταν στη ρήτρα CO2 δηλαδή στη διακύμανση των τιμών με βάση τα δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
Παρά το ότι υπάρχει απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) που ξεκαθαρίζει το πλαίσιο δραστηριοποίησης των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, το τοπίο παραμένει θολό είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, Νίκος Τσεμπερλίδης.
Στο παρελθόν οι εταιρείες-πάροχοι για να μπουν στην αγορά έκαναν προτάσεις ελκυστικές για να προσελκύσουν πελάτες χωρίς να διασφαλίζουν ότι μπορούν να τους δίνουν την υποσχόμενη ηλεκτρική ενέργεια στην προδιαγεγραμμένη τιμή.
Τώρα που αυξήθηκε κατά πολύ η τιμή του ρεύματος, προσπαθούν να αλλάξουν, και μάλιστα κρυφά, τους όρους στα συμβόλαια με ρήτρα σταθερής τιμής του ρεύματος.
Πώς το κάνουν; Με μια ειδοποίηση στα ψιλά γράμματα μέσα στον λογαριασμό του ρεύματος, εκεί που δεν τα διαβάζει κανένας, τους ενημερώνουν ότι ένας όρος του συμβολαίου πολύ σημαντικός όπως είναι η τιμή, αλλάζει μονομερώς. Αυτό δεν το πήραν είδηση οι καταναλωτές παρά μόνον αργά, όταν τους ήρθε ο αυξημένος λογαριασμός.
Αφού όμως αυτές κάνουν αυτό και ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να σπάσει το συμβόλαιο με τον πάροχο.
Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να μην πληρώσει την αυξημένη τιμή, να καταγγείλει την εταιρεία που το έκανε και να κάνει σύμβαση με μια άλλη εταιρία.
Επίσης η ΡΑΕ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Είναι εποπτεύουσα Αρχή, μπορεί να επιβάλει διοικητικές κυρώσεις και εάν οι εταιρίες δεν επανορθώσουν να τις αποβάλει από την αγορά.
Έχουμε αποφάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή που δικαίωσαν τους καταναλωτές και οι εταιρίες-πάροχοι πήραν πίσω αυτές τις αποφάσεις.
Έχουμε την απόφαση της ΡΑΕ του 2021, που είναι ευρωπαϊκή νομοθεσία και έπρεπε να έχει εφαρμοστεί. Κανείς δεν θα χάσει τα λεφτά του, αντίθετα με αυτές τις ενέργειες αυτές οι επιχειρήσεις θα οδηγηθούν εκτός αγοράς, είπε.
Επίσης, στους καταναλωτές που έχουν το Κοινωνικό Τιμολόγιο, τους επέβαλαν Ρήτρα Αναπροσαρμογής χωρίς να δικαιούνται οι εταιρίες να κάνουν κάτι τέτοιο.
Η ΡΑΕ πρέπει να είναι πιο αποφασιστική κι εμείς οι καταναλωτές να μην το αφήσουμε να περάσει, έχουμε συνείδηση και φωνή, κατέληξε ο κ. Τσεμπερλίδης.
«Έχουμε δώσει ξεκάθαρη εντολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να παρακολουθεί την εμπορική πρακτική των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, εάν περνούν τις επιδοτήσεις και για το κατά πόσο υπάρχουν υπερκέρδη αυτών των επιχειρήσεων, ώστε αυτά να αξιοποιηθούν προς όφελος των πολιτών» τόνισε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Ηλεκτρικό ρεύμα: «Βόμβα» στη Βουλή – Έτσι μας κλέβουν!
Σε μια καταγγελία που θα προκαλέσει σάλο προχώρησε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή καθώς έκανε λόγο για αλλαγή συμβολαίων από τη ΔΕΗ εν αγνοία των πελατών!
Να απαντήσει η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εάν καταναλωτές της ΔΕΗ και των άλλων παρόχων ενέργειας μετακινήθηκαν εν αγνοία τους σε άλλα προγράμματα απ’ αυτά που είχαν επιλέξει.
Οπως καταγγέλλεται κατά κόρον τον τελευταίο καιρό, ζητούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με σχετική ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.
Όπως τονίζουν: «η λαίλαπα αυξήσεων συνεχίζεται για την ενέργεια και εν προκειμένω για τη ΔΕΗ η οποία πλέον επιβάλλει αλλεπάλληλες αυξήσεις και για όσους πελάτες επιλέξουν ακριβότερη αλλά σταθερή τιμή κιλοβατώρας προκειμένου να γλυτώσουν τις διακυμάνσεις στις τιμές και βέβαια τη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Οι νέες αυξήσεις επιβλήθηκαν μόλις στις 11/04 με απλή ενημέρωση των τιμοκαταλόγων της εταιρείας μέσα στο site της – χωρίς έστω μια ξεχωριστή ανακοίνωση – και αφορούν στα λεγόμενα ”σταθερά προγράμματα”, που δεν έχουν κυμαινόμενες τιμές και άρα είχαν στοιχειωδώς προστατεύσει από τις αυξήσεις που είχαν εφαρμοστεί μέχρι στιγμής (άλλες δύο αυξήσεις από την αρχή του έτους δηλαδή) τους πελάτες που τα είχαν επιλέξει.
Σε μια προσπάθεια να προλάβει νέες μεταπηδήσεις πελατών στα συγκεκριμένα προγράμματα λοιπόν, η ΔΕΗ προχώρησε στην αύξησή τους.
Πιο συγκεκριμένα η τιμή της κιλοβατώρας στο myHomeOnline αυξάνεται στο 0,229 ευρώ από το 0,17, ενώ για όσους πελάτες έχουν νυχτερινό μετρητή, ανεβαίνει στο 0,176 ευρώ από το 0,13 ευρώ (αύξηση 38,5%).
Αντίστοιχα, στο myHomeEnter φθάνει το 0,245 ευρώ από το 0,18, (αύξηση 36,1%) ενώ για τους νυχτερινούς πελάτες διαμορφώνεται στο 0,18 από το 0,13.
Αντίστοιχα φαινόμενα έχουν παρατηρηθεί και σε άλλους παρόχους, η ΔΕΗ δε συνιστά το μοναδικό παράδειγμα.
Άλλες εταιρείες φθάνουν στο ίδιο αποτέλεσμα καταργώντας ολωσδιόλου τα σταθερά τιμολόγια ως ασύμφορα για τις ίδιες.
Υπάρχουν όμως και καταγγελίες πολιτών ότι καταργήθηκαν τα σταθερά προγράμματα στα οποία ΗΔΗ βρίσκονταν και ενώ δεν είχε τελειώσει η χρονική ισχύς του συμβολαίου τους με συνέπεια να έρθουν αντιμέτωποι με υπέρογκους λογαριασμούς χωρίς να γνωρίζουν το λόγο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί για τη νέα τιμή κιλοβατώρας που πλήρωναν.
Για το θέμα αυτό η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) είχε εκδώσει ανακοίνωση, δηλώνοντας ότι η μετακίνηση των πελατών σε άλλο τιμολόγιο είναι παράνομη, αν δεν έχει προηγηθεί η δέουσα ενημέρωση, περιοριζόμενη ωστόσο στη δήλωση ότι ”θα ασκήσει τον εποπτικό της ρόλο, εφόσον υπάρξει ικανός αριθμός καταγγελιών”, όπως αναφέρεται και στον τύπο.
Επειδή στα συγκεκριμένα προγράμματα της ΔΕΗ είχε υπάρξει ήδη αύξηση και τον Δεκέμβριο.
Επειδή όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, η ΔΕΗ το 2021 είχε τεράστια αύξηση των εσόδων κατά 1,057 δισ. ευρώ λόγω της επιβάρυνσης των καταναλωτών με τη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Επειδή οι στρεβλώσεις της αγοράς στη χώρα μας έχουν αφήσει έρμαια τους πολίτες σε μια άνευ προηγουμένου εκμετάλλευση στο θέμα της ενέργειας με αλλεπάλληλες αυξήσεις με αφορμή και πρόσχημα τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Επειδή στις απαντήσεις που έδωσαν 1.011 Έλληνες στο νέο Ευρωβαρόμετρο που δημοσιοποιήθηκε για τον χειμώνα 2021-2022 κι αφορά τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο, (διάστημα που δεν περιλαμβάνει, ουσιαστικά, τις εξελίξεις μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία) καταγράφεται ότι 3 στους 4 αδυνατούν να πληρώσουν τους μηνιαίους λογαριασμούς τους (77%, έναντι 33% στην ΕΕ των 27).
Προτίθεται να διερευνήσει τις καταγγελίες των πολιτών ότι μετακινήθηκαν εν αγνοία τους σε άλλα προγράμματα από τα σταθερά που είχαν επιλέξει με συνέπεια να πέσουν θύματα αισχροκέρδειας από εταιρείες παρόχους ενέργειας;
Προτίθεται να σταματήσει το ράλι των αυξήσεων στην ενέργεια από τη στιγμή που οι πάροχοι παρουσιάζουν αποδεδειγμένα τεράστια κέρδη και οι πολίτες αποδεδειγμένα δε μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στα κόστη της καθημερινότητάς τους;
Προτίθεται να συνδράμει τις Αρχές στον εποπτικό τους ρόλο με ουσιαστικό και συντεταγμένο τρόπο;
Προτίθεται να ενισχύσει τους πολίτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να σηκώσουν πλέον το ενεργειακό κόστος και κινδυνεύουν να μείνουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους σε σπίτια χωρίς ρεύμα;
Προτίθεται να ασκήσει η ΔΕΗ τον κοινωνικό και αναπτυξιακό της ρόλο, κατεβάζοντας την τιμή των σταθερών τιμολογίων, εφόσον παραδέχεται ότι στα αποτελέσματα του 2021 έχει διευρύνει το περιθώριο κέρδους στην παραγωγή και έχει λειτουργικά κέρδη…. εκατομμύρια ευρώ ή θα κερδοσκοπεί εις βάρος των καταναλωτών;».