Σχολεία: Διανύουμε τα μέσα της σχολικής χρονιάς με τους μαθητές να έχουν στραμμένο το ενδιαφέρον στο Πάσχα 2025 καθώς ο εορτασμός του φέρνει μια αξιολόγη ανάπαυλα 14 ημερών μακριά από τα μαθήματα και τις σχολικές υποχρεώσεις.
Φέτος, η δεύτερη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, «πέφτει» σχετικά νωρίς με τους πιστούς να αναμένεται να την εορτάσουν με όλη την κατάνυξη και την λαμπρότητα την Κυριακή 20 Απριλίου.
Το Πάσχα είναι ένα από τα σπουδαιότερα ορόσημο για το ορθόδοξο κοινό, μια γιορτή με βαθιές θρησκευτικές και πνευματικές παραμέτρους για τους χριστιανούς γιατί συμβολίζει την ανάσταση του Ιησού Χριστού.
Για πολλούς πιστούς, το Πάσχα είναι συνώνυμο της ανανέωσης, της ελπίδας και της νίκης επί του θανάτου.
Το Πάσχα είναι κινητή εορτή και διαρκεί δύο εβδομάδες: από την Κυριακή των Βαΐων (συμβολίζει την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα) ως την Κυριακή του Θωμά. Η πρώτη εβδομάδα ονομάζεται Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών, αρχίζει με την Κυριακή των Βαΐων και λήγει το Μεγάλο Σάββατο.
Όλη τη Μεγαλοβδομάδα υπάρχει συνήθεια να νηστεύουν οι χριστιανοί και να παρακολουθούν τακτικά τις εκκλησιαστικές λειτουργίες. Η δεύτερη εβδομάδα του Πάσχα ονομάζεται Εβδομάδα του Πάσχα ή Λαμπροβδομάδα ή Λαμπρή και αρχίζει με την Κυριακή του Πάσχα.
Όλες οι ήμερες που ακολουθούν θεωρούνται ημέρες χαράς και διασκέδασης.
Το Πάσχα είναι κινητή εορτή, γι΄αυτό και κάθε χρόνο η ημερομηνία του διαφέρει, δεδομένου ότι υπολογίζεται βάσει της εαρινής ισημερίας. Παραδοσιακά το Ορθόδοξο Πάσχα καθορίζεται με βάση το παλαιό ημερολόγιο και γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας, αρκεί να μην συμπίπτει με το εβραϊκό Πάσχα.
Στον αντίποδα, το Καθολικό Πάσχα ακολουθεί το νέο ημερολόγιο (Γρηγοριανό). Φέτος, η Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών του Κυρίου ξεκινά στις 14 Απριλίου 2025, οπότε το Πάσχα πέφτει στις 20 Απριλίου 2025, ενώ συμπίπτει ημερολογιακά για Ορθόδοξους και Καθολικούς.
Με βάσει τα παραπάνω δεδομένα οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα πάνε για τελευταία φορά για μάθημα στα σχολεία πριν τις διακοπές του Πάσχα 2025 την Παρασκευή 11 Απριλίου.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου εκείνη την ημέρα το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων θα τηρηθεί στο ακέραιο, θα υπάρχει υποχρεωτικό παρουσιολόγιο ενώ δεν αποκλείεται σε ορισμένες σχολικές μονάδες οι τελευταίες ώρες να αφιερωθούν σε κάποια μικρή γιορτή για τους μαθητές στο πνεύμα του τελετουργικού του Πάσχα.
Οι μαθητές θα ξεκουραστούν και θα διασκεδάσουν μακριά από τα θρανία για μπόλικες μέρες με την επιστροφή τους στις σχολικές αίθουσες να δρομολογείται βάσει κείμενης νομοθεσίας για την Δευτέρα 28 Απριλίου, μετά την Κυριακή του Θωμά.
Σχολεία: Πού θα λειτουργήσουν τα 22 Ωνάσεια – Τι είναι
Επικυρώθηκε και επίσημα, με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση με τα 22 πρότυπα δημόσια σχολεία σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις.
Οι 11 περιοχές που επελέγησαν είναι: Κολωνός και Κυψέλη, Μενίδι, Πέραμα, Περιστέρι, Κορδελιό, Κοζάνη, Ξάνθη, Ρόδος και Ηράκλειο Κρήτης, ενώ στόχος είναι τα 6 πρώτα σχολεία να είναι έτοιμα στην έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς και τα υπόλοιπα να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 18μηνου, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2026.
Μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών των Ωνάσειων σχολείων θα είναι μαθήματα και δραστηριότητες με έμφαση την πληροφορική, τις ξένες γλώσσες, το STEM, τις τέχνες και τον πολιτισμό και τέλος ενισχυτική διδασκαλία προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Η εισαγωγή θα γίνεται στην Α’ Γυμνασίου ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα και στην Α’ Λυκείου να γίνει εισαγωγή μαθητών.
Παράλληλα, όπως επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης η σύμπραξη αυτή βεβαιώνει ότι είναι κεντρική επιλογή οι ίσες ευκαιρίες για όλους σημειώνοντας ότι από το Ίδρυμα Ωνάση θα δοθούν συνολικά 160 εκατ. ευρώ σε βάθος 12ετιας και εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι τα σχολεία αυτά θα γίνουν περιζήτητα.
Σχολεία: Οι αργίες της νέας χρονιάς
Η Καθαρά Δευτέρα το 2025 πέφτει στις 3 Μαρτίου οπότε οι μαθητές απολαμβάνουν ένα τριήμερο. Ο εορτασμός της επετείου της Επάναστασης του 1821 πέφτει την Τρίτη 25 Μαρτίου οπότε η σχολική γιορτή θα γίνει την Δευτέρα 24 Μαρτίου.
Διακοπές Πάσχα 2025: Το Πάσχα 2025 θα εορταστεί στις 20 Απριλίου. Παραδοσιακά τα σχολεία θα κλείσουν παραμονές της Μεγάλης Εβδομάδας και θα ανοίξουν μετά την εβδομάδα της Διακαινησίμου ήτοι θα κλείσουν την Παρασκευή 11 Απριλίου και θα ανοίξουν την Δευτέρα 28 Απριλίου.
Η 1η Μαΐου «πέφτει» Πέμπτη και εκείνη τη μέρα τα σχολεία θα είναι κλειστά λόγω της καθιερωμένης αργίας της Πρωτομαγιάς.
Η τελευταία σχολική αργία είναι αυτή του Αγίου Πνεύματος που πέφτει την Δευτέρα 9 Ιουνίου χαρίζοντας ένα ακόμη τριήμερο στους μαθητές.
Φυσικά στις σχολικές αργίες θα πρέπει να υπολογίσετε και την ημέρα της εορτής του Πολιούχου της έδρας του σχολείου και την ημέρα της τοπικής εθνικής εορτής.
Σχολεία: Κυλικεία… τέλος – Χιλιάδες παιδιά χωρίς τρόφιμα
Ένας ολόκληρος κλάδος απειλείται με αφανισμό όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κυλικείων Δημοσίων και Ιδιωτικών Σχολείων (ΠΟΚΔΙΣ).
Όπως καταγγέλουν το πρόβλημα είναι το εξής: ενώ με απόφαση της κυβέρνησης που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ τα κυλικεία α) εξαιρούνται του μέτρου της τεκμαρτής φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και β) ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα για περιορισμένο χρονικό διάστημα», μετέπειτα απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ «διατάσσει» προσδιορισμό του φόρου με βάση 255 μέρες ετησίως για τα κυλικεία σε Δημοτικά σχολεία και 274 μέρες για τα κυλικεία σε Γυμνάσια – Λύκεια.
Ο φόρος που καταλογίζεται είναι αυξημένος σε επίπεδα δυσβάστακτα με κίνδυνο μαζικών κλεισιμάτων κυλικείων. Συγκεκριμένα είναι 2.000-3.000 παραπάνω.
Επιπλέον η «εμβόλιμη» απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, την 1η Οκτωβρίου του 2024, οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις την εκκαθάριση των φορολογικών τους δηλώσεων, με αποτέλεσμα να παρέρχονται κρίσιμες προθεσμίες και να χάνονται δικαιώματα όπως αιτήσεις για φοιτητικά επιδόματα, παιδικούς σταθμούς κ.λ.π., που οδηγεί σε επιπλέον και κατά περίπτωση ακόμη πιο μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις.
Το συνδυασμένο αποτέλεσμα των παραπάνω είναι δυσβάστακτες οικονομικές επιβαρύνσεις που δημιουργούν κίνδυνο κύματος φυγής από τον κλάδο με μαζικά κλεισίματα κυλικείων. Ηδη πριν προκύψει η «διαταγή» της ΑΑΔΕ της 1ης Οκτωβρίου από σύνολο 4.000 δηλώσεων του κλάδου είχαν εκκαθαριστεί περίπου 200.
Η ΠΟΚΔΙΣ με υπόμνημά της με αφορμή τη συζήτηση για την τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών είχε επισημάνει τις ιδιαιτερότητες και δυσκολίες του επαγγέλματος:
«1. Εξυπηρετούμε συγκεκριμένο αριθμό ανήλικων μαθητών για τον οποίο πληρώνουμε ανάλογο μίσθωμα στο σχολείο. Αυτονόητο είναι ότι από το κυλικείο ψωνίζει κατά μέσο όρο το 1/3 των φοιτούντων παιδιών.
- Υπάρχει συγκεκριμένη περιοριστική λίστα με επιτρεπόμενα προϊόντα προς πώληση, η οποία είναι πολύ μικρή και δεν καλύπτει το εύρος των αναγκών της σχολικής κοινότητας.
- Υπάρχει διατίμηση για τα περισσότερα από τα επιτρεπτά προϊόντα, η οποία έχει να αναθεωρηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ ο πληθωρισμό έχει αλλάξει ριζικά το κόστος των πρώτων υλών και λοιπών αγαθών. Σημειωτέον δε ότι δεν έχουμε μειωμένο ΦΠΑ όπως θα ήταν αυτονόητο σε διατιμημένα προϊόντα.
- Ο μέσος όρος ημερών εργασίας πανελλαδικά δεν ξεπερνά τις 135, ενώ πολύ συχνά χάνουμε το αναμενόμενο μεροκάματό μας για πάρα πολλούς λόγους (απουσία εκπαιδευτικών η οποία συνεπάγεται κενές ώρες σε πολλαπλά τμήματα, εκδρομές, γιορτές, συνελεύσεις εκπαιδευτικών, τοπικές γιορτές, καταλήψεις μαθητών, καιρικά φαινόμενα κ.λπ.). Τις ημέρες αυτές έχουμε και ζημιά από το εμπόρευμα που δεν πωλείται, ενώ έχει ετοιμαστεί.
- Μεγάλη οικονομική πληγή για εμάς είναι η μη τήρηση των κανονισμών του σχολείου, όταν στην πλειοψηφία οι εξώπορτες των σχολείων παραμένουν ανοιχτές και οι μαθητές παραγγέλνουν delivery οτιδήποτε άλλο εκτός από αυτά που έχει το κυλικείο. Πέραν της οικονομικής απώλειας για εμάς, προκύπτει συχνά να είναι και πολύ επικίνδυνο για την ασφάλεια των μαθητών, όταν στο σχολείο μπορεί να εισέλθει το οτιδήποτε.
- Κάθε χρόνο οι μαθητές σε όλα τα σχολεία μειώνονται, με αποτέλεσμα να μειώνεται και το εισόδημα.
Στις 24 Απριλίου εκδόθηκε το ΦΕΚ 2436/Β, παράγραφος 7, Γ που αναφέρει επακριβώς ότι: «Οι νέοι κωδικοί 45-46 εμπίπτουν στις διατάξεις των περί β ή δ της παραγράφου 6 του άρθρου 28Α ΚΦΕ και εξαιρείστε από την εφαρμογή του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος. […] Γ) Ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για περιορισμένο χρονικό διάστημα βάσει νομοθετικής ή κανονιστικής ρύθμισης».
Σχολεία: Τέλος το κινητό – Νέος νόμος αλλάζει τα πάντα
Στις Βρυξέλλες, οι μαθητές θα ξεκινήσουν τη νέα τους σχολική χρονιά με διαφορετικούς κανόνες καθώς στο Διεθνές Σχολείο Bogaerts, απαγορεύεται το κινητό και καλούνται να βάζουν τα smartphones τους σε ένα ντουλάπι.
«Αν τους πιάσουμε με κινητό, το κατάσχουμε και τους το επιστρέφουμε στο τέλος της ημέρας», δηλώνει ο διευθυντής του σχολείου, David Bogaerts.
Σύμφωνα με το Politico, πρόκειται για μια πολιτική που σύντομα θα εφαρμόζεται από εκατοντάδες σχολεία στις Βρυξέλλες και τη νότια περιφέρεια της Βαλλωνίας στο Βέλγιο, αφού το καλοκαίρι η νέα κυβέρνηση της γαλλόφωνης κοινότητας ανακοίνωσε σχέδια για απαγόρευση των smartphone στα δημοτικά σχολεία και τα τρία πρώτα έτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πολλά σχολεία, ωστόσο, δεν περιμένουν την οριστικοποίηση του σχεδίου για να προχωρήσουν σε δικές τους απαγορεύσεις.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του ιστότοπου, πρόκειται για μια τάση που δεν αφορά μόνο στο Βέλγιο: Η Ολλανδία έχει απαγορεύσει τις κινητές συσκευές και οι υπουργοί Παιδείας στη Γαλλία και την Ιρλανδία δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι επίσης εξετάζουν αυτήν την πιθανότητα.
Η απαγόρευση των smartphone στην τάξη μοιάζει με εύκολη λύση εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών ότι τα κινητά και τα tablet οδηγούν σε απόσπαση της προσοχής και αποτελούν «εργαλεία» για διαδικτυακό εκφοβισμό.
Οι επιπτώσεις της υπερβολικής έκθεσης στην οθόνη στην ψυχική υγεία των παιδιών βρίσκεται πλέον πολύ ψηλά στην πολιτική ατζέντα, και αναφέρθηκαν από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ανακοίνωση του προγράμματός της για την επόμενη θητεία της.
«Τα πρώτα και εφηβικά χρόνια είναι κρίσιμα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας – και αποτελούν επίσης περιόδους κατά τις οποίες οι ανήλικοι είναι ευάλωτοι σε βλάβες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον υπερβολικό χρόνο μπροστά στην οθόνη», έγραψε η ίδια.
Τα σχολεία ένας από τους συνηθέστερους χώρους όπου εμφανίζεται αυτό το πρόβλημα, με τους εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν πολλές εφαρμογές που έχουν τη δυνατότητα να αποσπάσουν την προσοχή των μαθητών από τη μάθηση. Ορισμένες είναι ιδιαίτερα γνωστές και δημοφιλείς, όπως το TikTok, το Snapchat αλλά και το TenTen, μια εφαρμογή που μετατρέπεται σε… walkie-talkie, επιτρέποντας τους μαθητές να συνομιλούν με φίλους τους σε άλλες τάξεις.
Εφαρμογές όπως οι προαναφερόμενες οδήγησαν τα σχολεία στην αναζήτηση τρόπων «να αποφύγουν καταχρήσεις που θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων», ανέφερε σε δήλωσή της η Géraldine Kamps, εκπρόσωπος της γαλλόφωνης σχολικής ομοσπονδίας Wallonie-Bruxelles Enseignement (WBE). Η σχολική ομοσπονδία έχει πλέον καταλήξει στην απλή και ξεκάθαρη λύση της πλήρης απαγόρευσης των smartphones.