Αττική Οδός: Οι μεγάλοι όμιλοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για να είναι έτοιμοι στο «προσκλητήριο» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ. Στο επίκεντρο Αττική Οδός και ΒΟΑΚ. Ποιος θα πάρει το «φιλέτο» των αυτοκινητοδρόμων; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι δύο μεγαλύτεροι εν εξελίξει διαγωνισμοί υποδομών της χώρας έφτασαν στο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την υποβολή των προσφορών.
Τόσο για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Χερσόνησος, όσο και για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι μεγάλοι όμιλοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για να είναι έτοιμοι στο «προσκλητήριο» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ. Φιλέτο η Αττική Οδός, με τους μνηστήρες να χτυπιούντια στο προσκήνιο και το παρασκήνιο.
Στα τέλη Μαϊου οριοθετήθηκε και η ημερομηνία υποβολή των δεσμευτικών προσφορών του πιο «ποθητού» για το κατασκευαστικό γίγνεσθαι έργου, που είναι η νέα 25ετής παραχώρηση της υφιστάμενης Αττικής Οδού. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζεται για την ημερομηνία αυτή η οποία όμως είναι στην «διακεκαυμένη ζώνη».
Η συγκεκριμένη περίοδος ενδέχεται να είναι είτε μεταξύ των πρώτων και των δεύτερων εκλογών είτε με πολύ νωπή κυβέρνηση και έχει περισσότερες πιθανότητες να μετατεθεί.
Στον διαγωνισμό συμμετέχουν οκτώ σχήματα που κυριαρχούνται από ξένα funds καθώς θα χρειαστεί να μπει πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη για την απόκτηση του πολυτιμότερου ελληνικού asset στον χώρο των υποδομών.
Μιλάμε για τα εξής σχήματα:
Το δεδομένο που έχουν όλοι αυτοί οι ενδιαφερόμενοι είναι πως το διόδιο θα διαμορφωθεί σε 2,50 ευρώ, δηλαδή 30 λεπτά λιγότερο από σήμερα, αλλά δεν θα υπάρχει κατασκευαστικό αντικείμενο πέρα από την συντήρηση του άξονα.
Αν δεν έχουμε εκπλήξεις, στις 31 Μαρτίου θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο παραχώρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο που έχει προϋπολογισμό κοντά στα 1,1 δισ. ευρώ.
Σε αυτή την περίπτωση αν δεν έχουμε μετάθεση, σύμφωνα και με όλα τα δεδομένα ίσως οι προσφορές να προλάβουν την διενέργεια των εθνικών εκλογών, έστω και οριακά. Σε άλλη περίπτωση θα χρειαστεί να δοθεί παράταση σε χρόνο μετά τις εκλογές.
Στο υπουργείο Υποδομών δουλεύουν εντατικά για αυτό το στόχο και το μόνο που απομένει είναι η έγκριση από το ΥΠΕΝ της περιβαλλοντικής μελέτης.
Ακόμα και αυτό όμως δεν αποτελεί εμπόδιο καθώς το συγκεκριμένο τμήμα «πατάει» σε υφιστάμενο οδικό άξονα, οπότε η διαδικασία των προσφορών μπορεί να προχωρήσει κανονικά.
Αναφορικά με την χρηματοδότηση, όσον αφορά στην χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, αυτή θα καλυφθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Άλλωστε στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν εγγραφεί συνολικά 427 εκατ. ευρώ, ποσό που θα δοθεί και για τρία τμήματα, δηλαδή και το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη (πού είναι ΣΔΙΤ) και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (το δημόσιο έργο του ΒΟΑΚ).
Οι συμμαχίες που έχουν προκύψει σε επίπεδο εκδήλωσης ενδιαφέροντος και που έχουν συμμετάσχει στην Β`φάση του διαγωνισμού (ο οποίος ξεκίνησε ήδη από το 2018) είναι:
Μια τεράστια αλλαγή εξετάζεται στα διόδια της Αττικής Οδού, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή».
Η μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού βρίσκεται «στο τραπέζι» ενόψει της νέας παραχώρησης του «χρυσοφόρου» οδικού άξονα (μετά τον Οκτώβριο του 2024), με την τελική απόφαση να λαμβάνεται πριν από το τέλος του έτους.
Πάντως, η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ (στην οποία έχει περάσει ο έλεγχος της Αττικής Οδού) για κλιμακωτές χρεώσεις ανάλογα με την ώρα της ημέρας φαίνεται ότι έχει απορριφθεί οριστικά.
Η «Αττική Οδός Α.Ε.» έχει εισπράξει περισσότερα από 3,3 δισ. ευρώ από τα διόδια από την αρχή της παραχώρησης το 2005 (οπότε τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ο δρόμος) έως το 2021.
Όπως είναι επόμενο, το ύψος των διοδίων στην Αττική Οδό των αυτοκινητοδρόμων απασχολεί συζητήσεις σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, καθώς δεν αποτελεί μόνο κρίσιμο στοιχείο του νέου διαγωνισμού αλλά και πολιτικό θέμα (και μάλιστα λίγους μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές).
Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με την εφημερίδα «Η Καθημερινή», για τη νέα παραχώρηση του οδικού άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την απόφαση της κυβέρνησης για το ύψος των διοδίων, ώστε να δώσει στις οκτώ κοινοπραξίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον το σχέδιο της σύμβασης για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.
Πρόκειται για μια μάλλον ανορθόδοξη στρατηγική από πλευράς Ταμείου (η οποία είχε γίνει και κατά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού), χαρακτηριστική της λογικής του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συνδιαμορφώσουν τη σύμβαση που θα υπογράψουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, n εισήγηση του υπουργείου Υποδομών προς τον πρωθυπουργό είναι τα διόδια να διατηρηθούν στο ίδιο ή σε λελογισμένα χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα.
Το κύριο επιχείρημα του υπουργείου Υποδομών είναι ότι ο άξονας εξυπηρετεί υπεραστικές μετακινήσεις (από την ανατολική στη δυτική Αττική, προς και από το αεροδρόμιο κ.ο.κ.) και δεν πρέπει να δεχθεί την περαιτέρω κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα έφερνε στον αυτοκινητόδρομο ένα πολύ χαμηλότερο ποσό διοδίων.
Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε (να μην επιβαρύνεται ο άξονας από σύντομες μετακινήσεις) είχε επιλεγεί εξαρχής, από το 2004, η χρέωση ενιαίου ποσού, ανεξάρτητα από τη διαδρομή που ο οδηγός θα διανύσει.
Το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι το ποσό διοδίων θα πρέπει να διατηρηθεί περίπου στα σημερινά επίπεδα, με δυνατότητα αύξησης σε βάθος χρόνου ανάλογα με τα κυκλοφοριακά δεδομένα.
Η πρόταση αυτή δεν είναι η μόνη που εξετάζεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κυβερνητικό επίπεδο έχει τεθεί παραχώρησης της Αττική Οδού και η πρόταση μιας πολύ μεγάλης μείωσης στην τιμή των διοδίων, με το επιχείρημα ότι ο άξονας έχει αποσβεστεί και συνεπώς δεν θα πρέπει ο οδηγός να επιβαρύνεται περαιτέρω με ένα τόσο υψηλό ποσό διοδίων. Η προσέγγιση αυτή είναι προφανώς πιο πολιτική.
Τέλος, η πρόταση που έχει καταθέσει το ΤΑΙΠΕΔ είναι η χρέωση να είναι υψηλότερη τις ώρες αιχμής του αυτοκινητοδρόμου και χαμηλότερη τις υπόλοιπες, με το σκεπτικό ότι η υψηλότερη χρέωση θα αποθαρρύνει την περαιτέρω επιβάρυνση τις ώρες αιχμής και θα αποτρέψει τον κορεσμό του δρόμου.
Η πρόταση αυτή, ωστόσο, δείχνει να έχει απορριφθεί, καθώς θεωρήθηκε ότι θα μετατρέψει τον οδικό άξονα σε «απρόσιτη πολυτέλεια» για ακόμα μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού.
Κατά τα λοιπά, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο διαγωνισμός να προχωρήσει όσο πιο σύντομα γίνεται για δύο βασικούς λόγους.
Πρώτον, να αποφευχθεί το ενδεχόμενο το Δημόσιο να «συρθεί» σε παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης και, δεύτερον, για λόγους αξιοπιστίας απέναντι στους επενδυτές.
Η ημερομηνία κατάθεσης οικονομικών προσφορών είναι ακόμα ρευστή και θα εξαρτηθεί από το πλήθος των παρατηρήσεων που θα κάνουν οι ενδιαφερόμενοι στο σχέδιο της σύμβασης.
Να σημειωθεί πάντως ότι, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, το TAIΠΕΔ δεν έχει όλα αυτά τα χρόνια εκπονήσει κυκλοφοριακή μελέτη για την Αττική Οδό, ώστε να έχει στοιχεία «από πρώτο χέρι», αλλά επαφίεται στα στοιχεία που παρέχει ο παραχωρησιούχος.
Μια τεράστια αλλαγή θα δούμε τους επόμενους μήνες στους δρόμους, καθώς οι σταθμοί των διοδίων θα αποτελέσουν παρελθόν και θα πληρώνουμε με βάση την απόσταση!
Το συγκεκριμένο σύστημα με τα νέα ηλεκτρονικά διόδια αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι και το τέλος του 2025, και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να γίνει ο διαγωνισμός για το έργο των 300 εκατ. ευρώ, ενώ αυτό που προωθείται είναι σύμπραξη Δημοσίου με Ιδιωτικού τομέα.
Το νέο σύστημα ουσιαστικά θα καταργήσει τους σταθμούς διοδίων, όπως είναι σήμερα, δεδομένου ότι οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που έχουν διανύσει.
Αυτό θα σημαίνει ότι θα εξασφαλιστεί μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης πολλών οδηγών, οι οποίοι βάσει του υφιστάμενου συστήματος πληρώνουν προκαταβολικά ένα προκαθορισμένο (και υψηλό) αντίτιμο, ενώ χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για μόλις λίγα χιλιόμετρα.
Το νέο σύστημα αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα free flow στους αυτοκινητοδρόμους, όπου δεν θα υπάρχουν σταθμοί διοδίων.
Αυτό θα διασφαλίσει ότι στα ταξίδια δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, μιας και τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων, ενώ τέλος δεν θα σχηματίσουν ουρές.
Το τέλος, μάλιστα, του «σταμάτα-ξεκίνα» στα διόδια θα έχει θετικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου (π.χ. για την πληρωμή του τέλους διοδίου), λόγω της τριβής των φρένων εκλύονται μικροσωματίδια που αποτελούν πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Η περιβαλλοντική επιβάρυνση αυξάνεται, φυσικά, και όταν τα αυτοκίνητα εξέρχονται από τους σταθμούς διοδίων, μιας και ο κινητήρας, κατά την επιτάχυνση, παράγει μεγαλύτερο έργο.
Σχετικά με τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, αυτά θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.
Για τα ΙΧ οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου η αντίστοιχη χρέωση, πάντα βάσει χιλιομέτρων.
Με βάση τον σχεδιασμό, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…