Πληρωμές Σεπτεμβρίου: Ο πιο δύσκολος μήνας της πληρωμής λογαριασμών θα έπρεπε να χαρακτηρίζεται ο Σεπτέμβρης, μιας και οι πληρωμές Σεπτεμβρίου για τις οικογένειες είναι ιδιαιτέρως αυξημένες. Δείτε τι πρέπει να πληρώσουμε τα επόμενα 24ωρα, στο xristika.gr.
Σε αυξημένη επιφυλακή, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τυχόν αρρυθμίες στις αποπληρωμές των δανείων και δη, όσων έχουν ρυθμιστεί που υπολογίζονται σε άνω των 15 δισ. ευρώ, βρίσκονται οι τράπεζες, αναγνωρίζοντας πως οι πληρωμές Σεπτεμβρίου για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις είναι πολύ αυξημένες, με το καλεντάρι των πληρωμών να είναι γεμάτο, ενόσω ο πληθωρισμός παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το γεγονός ότι τα δανειακά χαρτοφυλάκια επέδειξαν ανθεκτικότητα το α’ εξάμηνο του 2022, αλλά και τον Ιούλιο, με τις αθετήσεις πληρωμών να είναι μικρές και κυρίως στο κομμάτι του retail, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων «κόκκινων» δανείων το αμέσως προσεχές διάστημα.
Το φθινόπωρο, άλλωστε, προμηνύεται δύσκολο για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αφού επιστρέφοντας από τις καλοκαιρινές διακοπές τους βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα… βουνό υποχρεώσεων, όπως, για παράδειγμα, την πληρωμή της τρίτης δόσης του φόρου εισοδήματος, που προέκυψε από την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων, αλλά και της πέμπτης δόσης του ΕΝΦΙΑ, ο οποίος εξοφλείται σε 10 δόσεις – αρχής γενομένης από τον περασμένο Μάιο.
Παράλληλα, τα νέα από το μέτωπο του πληθωρισμού είναι μάλλον ανησυχητικά. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον ετήσιο εναρμονισμένο δείκτη της Eurostat, οι τιμές καταναλωτή στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 11,1% τον περασμένο Αύγουστο έναντι 11,3% τον Ιούλιο και 11,6 τον Ιούνιο. Παρά την επιβράδυνση, τα στοιχεία εξακολουθούν να απέχουν παρασάγγας σε σχέση με τον Αύγουστο του 2021, όταν ο ετήσιος πληθωρισμός είχε καθοριστεί στο 1,2%!
Οι επιπτώσεις του είναι εμφανείς, τόσο στο διαθέσιμο εισόδημα, όσο και στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2022 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά:
- το κόστος ενέργειας κατά 76%,
- το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και εμπορευμάτων κατά 43,5%,
- το κόστος καυσίμων οχημάτων κατά 57,8%,
- το κόστος προμήθειας εξοπλισμού και μηχανημάτων κατά 26,2%.
Περισσότερες από μία στις τρεις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (37,1%), μάλιστα, δήλωσαν ότι έχουν μηδενικά ρευστά διαθέσιμα (27,8%) ή διαθέσιμα που επαρκούν λιγότερο από μήνα (9,2%), με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στις μικρότερες, με βάση τον αριθμό εργαζομένων και τον κύκλο εργασιών, επιχειρήσεις, αλλά και αυτές τις εστίασης. Στο πλαίσιο αυτό, εκφράζουν αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους το αμέσως επόμενο διάστημα ως εξής:
- Το 16,6% προς τον πρώην ΟΑΕΕ και το 15,5% προς την εφορία.
- Το 15,4% προς τις επιχειρήσεις ενέργειας, ενώ το 13,1% προς προμηθευτές.
- Το 12% προς τις τράπεζες.
- Το 11,5% προς τους ιδιοκτήτες ακινήτων και το 10,2% προς το πρώην ΙΚΑ.
«Εάν στα παραπάνω προστεθεί και η παραδοχή πως ο μεσοπρόθεσμος αντίκτυπος της κρίσης covid-19 δεν έχει αποτυπωθεί στα οικονομικά των νοικοκυριών και αρκετών κλάδων της εγχώριας επιχειρηματικότητας, τότε είναι πολύ πιθανό η ποιότητα των δανειακών χαρτοφυλακίων των τραπεζών να δεχθεί πλήγμα προσεχώς», εξηγούν.
Αξίζει να αναφερθεί πως τα ρυθμισμένα δάνεια αποτελούν σήμερα το 38% του συνόλου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) να υπογραμμίζει το γεγονός ότι υψηλό ποσοστό αυτών εμφανίζει πάλι καθυστέρηση σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη συνομολόγηση της ρύθμισης. Το σύνολο των δανείων, στα οποία έχουν εφαρμοστεί ρυθμίσεις (δηλαδή, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εξυπηρετούνται κανονικά) ανέρχεται σε 15,3 δισ. ευρώ.
Πληρωμές Σεπτεμβρίου: Μοιράζει… ραβασάκια και εγκεφαλικά η ΑΑΔΕ
Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ μπαίνουν ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, οι οποίοι πήραν πίσω τις πινακίδες για ένα μήνα, πληρώνοντας τα ανάλογα τέλη, αλλά στη συνέχεια και μετά το πέρας των 30 ημερών, δεν επέστρεψαν τις πινακίδες.
Αντιθέτως συνέχισαν να κυκλοφορούν το όχημά τους, παραλείποντας να καταβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας.
Αυτοί οι παραβάτες θα έρθουν αντιμέτωποι με πρόστιμο στις πληρωμές Σεπτεμβρίου, το οποίο είναι διπλάσιο των ετησίων τελών μετά την αφαίρεση του διπλάσιου των μηνιαίων τελών που έχουν καταβληθεί.
Σύμφωνα με το ισχύον νόμο ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος πρέπει να θέσει εκ νέου το όχημά του σε ακινησία έως και την τελευταία ημέρα περιόδου κυκλοφορίας του, για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας και εάν αυτή είναι μη εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, την επόμενη εργάσιμη για τη φορολογική διοίκηση ημέρα.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης θέσης σε ακινησία ή μη θέσης σε ακινησία, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του διπλάσιου ποσού των ήδη καταβληθέντων δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Πληρωμές Σεπτεμβρίου: «Ντου» στους τραπεζικούς λογαριασμούς μας από την ΑΑΔΕ
Τον έλεγχο του… αιώνα ετοιμάζεται να κάνει η ΑΑΔΕ καθώς θα ελέγξει όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς!
Ο φορολογούμενος που τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς θα πρέπει να είναι σε θέση να δικαιολογήσει στην Εφορία τα ποσά που έχει καταθέσει σε αυτούς και να εξηγήσει τα ποσά που καταθέτουν τρίτοι ή τα εμβάσματα που αποστέλλει ο ίδιος.
Αυτά διευκρινίζει η ΑΑΔΕ, μέσω της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), σε απόφαση που εξέδωσε κατόπιν προσφυγής φορολογούμενους που αμφισβήτησε τους φόρους και τα πρόστιμα που του επιβλήθηκαν, αλλά έχασε την υπόθεση.
Ειδικότερα η ΑΑΔΕ διευκρινίζει ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με συντελεστή 33%.
Ωστόσο, σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας, αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία, είτε απαλλάσσεται από τον φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.
Η προσαύξηση της περιουσίας μπορεί να αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, όπως οικόπεδα, σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη, τραπεζικές καταθέσεις και πάσης φύσεως χρεόγραφα, (μετοχές, τοκομερίδια, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.), η οποία δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος.
Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές -κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα.
Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα.
Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό.
Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς.
Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων.
Όταν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προσαύξηση της περιουσίας, τότε αυτή φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε. Ο φορολογούμενος δύναται σε κάθε περίπτωση να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο.
Στις περιπτώσεις αποστολών εμβασμάτων που πραγματοποιούνται από κοινούς λογαριασμούς πρέπει να γίνεται καταρχήν ισομερής επιμερισμός αυτών μεταξύ των συνδικαιούχων του λογαριασμού προέλευσης του εμβάσματος.
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εκδίδεται εντολή ελέγχου σε όλα τα πρόσωπα του κοινού λογαριασμού.
Σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος επικαλείται διαφορετική αναλογία των χρηματικών αυτών ποσών οφείλει να αποδείξει τον ισχυρισμό του με κάθε πρόσφορο μέσο.
Επί αμφισβήτησης του ισχυρισμού του ελεγχόμενου από τη φορολογική αρχή η ίδια οφείλει να αιτιολογήσει την αναλογία που αυτή επικαλείται εάν αυτή είναι διαφορετική του ισομερούς επιμερισμού και η αιτιολόγηση αυτή πρέπει να είναι ειδική και εμπεριστατωμένη.
Σε ότι αφορά στις καταθέσεις και αναλήψεις από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή το Εξωτερικό), του φορολογούμενου, της συζύγου και των προστατευόμενων μελών αυτών (λογαριασμοί προσωπικοί, οικογενειακοί και επαγγελματικοί).
Αν βρεθούν ποσά που δεν δικαιολογούνται, σε κοινούς λογαριασμούς, καταλογίζονται στον πραγματικό δικαιούχο, ο οποίος καθορίζεται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις και τη φύση των συναλλαγών.
Εφόσον αυτό δεν είναι δυνατό, τα ποσά κατανέμονται ισόποσα σε όλους τους συνδικαιούχους (ποσό διά αριθμό συνδικαιούχων).».
Το (σημαντικό) χρηματικό ποσό που εισέρχεται στον κοινό λογαριασμό και το οποίο δεν καλύπτεται από τα νομίμως φορολογηθέντα ή απαλλαχθέντα του φόρου, εισοδήματα που έχουν δηλώσει στη φορολογική αρχή οι συνδικαιούχοι του λογαριασμού ούτε από άλλη συγκεκριμένη και αρκούντως τεκμηριωμένη πηγή ή αιτία, την οποία είτε επικαλείται ο ελεγχόμενος συνδικαιούχος του λογαριασμού, είτε εντοπίζει η φορολογική αρχή, συνιστά εισόδημα του συγκεκριμένου συνδικαιούχου του λογαριασμού.».
Τα αδικαιολόγητα ποσά για την εφορία, θα πρέπει να αιτιολογηθούν είτε από τον βασικό δικαιούχο του λογαριασμού είτε από τους υπόλοιπους συνδικαιούχους.
Ακόμη και αν υπάρχει έμμεση απόδειξη ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος και αντίστοιχης φορολογικής παράβασης, ποσό τραπεζικού λογαριασμού και αντίστοιχου εμβάσματος μπορεί να λογισθεί και να φορολογηθεί ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα του δικαιούχου του λογαριασμού και χορηγήσαντος την εντολή διενέργειας του εμβάσματος, εφόσον δεν καλύπτεται από τα δηλωθέντα εισοδήματά του.