Πήγε για το μεγάλο… κόλπο και την πάτησε: Χαστούκι για το e-food

Efood: Μεγάλος πονοκέφαλος για το efood, καθώς δεν μπορεί να ολοκληρώσει το deal που θα το γιγαντώσει στην Ελλάδα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Ειδικότερα, εν αμφιβόλω θέτει το deal εξαγοράς των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη – ήτοι των «ΑΛΦΑ ΔΙΑΝΟΜΕΣ Α.Ε.», «INKAT SA», «DELIVERY Ι.Κ.Ε.» και «E-TABLE Ι.Κ.Ε» από την μητρική της efood, Delivery Hero, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από εισήγησή της για τη μη έγκριση της συναλλαγής λόγω ενδεχόμενων συσπειρωτικών επιπτώσεων που προκύπτουν.

Eνόψει της εξέτασης του deal στην Ολομέλεια την Πέμπτη 14 Απριλίου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέδωσε εισήγηση μη έγκρισης της εξαγοράς ώστε να μην αποκτήσει η συγχωνευθείσα επιχείρηση την ικανότητα και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, διαταράσσοντας τις υγιείς συνθήκες ανταγωνισμού της αγοράς.

Παρότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική, αν η τελική απόφαση της Ολομέλειας συμβαδίσει με αυτή – βγει δηλαδή αρνητική για την ολοκλήρωση του deal – η Delivery Herο θα κληθεί να τροποποιήσει την συμφωνία, λαμβάνοντας μια δέσμη διορθωτικών μέτρων που θα άρουν τα πιθανολογούμενα προβλήματα ανταγωνισμού που προκύπτουν από τη συγκέντρωση. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν είτε να αφήνουν εκτός deal κάποια από τις εξαγορασθείσες εταιρείες είτε να αφορούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τον τρόπο δραστηριοποίησής της νέας εταιρείας.

Να θυμίσουμε ότι η Delivery Hero SE αποτελεί τη μητρική εταιρεία ομίλου που δραστηριοποιείται κυρίως στην παροχή υπηρεσιών διαδικτυακής παραγγελίας και διανομής φαγητού σε περισσότερες από 40 χώρες. Μεταξύ των θυγατρικών της στην Ελλάδα περιλαμβάνεται η εταιρεία «Online Delivery A.E.», η οποία λειτουργεί τη διαδικτυακή πλατφόρμα παραγγελιών «efood», μέσω της οποίας οι καταναλωτές συνδέονται με εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών και λοιπά τοπικά καταστήματα, καθώς και η εταιρεία «Delivery Hero Dmart Greece A.E.», η οποία λειτουργεί το διαδικτυακό κατάστημα ψιλικών «efood market».

Όσο για τις εξαγορασθείσες εταιρείες συμπεριλαμβάνουν την «Άλφα Διανομές Α.Ε.» η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά της χονδρικής διανομής αγαθών σούπερ μάρκετ, την Inkat SA που δραστηριοποιείται στη χονδρική και, κυρίως, τη λιανική πώληση ειδών παντοπωλείου μέσω των καταστημάτων ψιλικών «kiosky’s», την «Delivery.gr ΙΚΕ» που λειτουργεί την πλατφόρμα «delivery.gr», η οποία παρέχει υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για παραγγελίες από εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών και λοιπά τοπικά καταστήματα και την «Ε-table Κρατήσεις Εστιατορίων μέσω Διαδικτύου Μονοπρόσωπη IKE» η οποία παρέχει υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πραγματοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια, μέσω της υπηρεσίας «e-table».

Efood: Γιατί κόλλησε το deal

Σύμφωνα με το σκεπτικό της εισήγησης το πρόβλημα δεν προκύπτει από την συγχώνευση της efood.gr με την delivery.gr, αφού όπως επισημαίνεται το ισχυρό μερίδιο που θα κατέχει η Delivery Hero στην αγορά της επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την διάθεση προϊόντων σούπερ μάρκετ, δεν θα είναι σε θέση να μεταβάλει ουσιωδώς τις ανταγωνιστικές συνθήκες σε σύγκριση με την κρατούσα προ της συγκέντρωσης κατάσταση.

Κι αυτό γιατί αφενός το μερίδιο της συγχωνευθείσας εταιρείας δεν αναμένεται να μεταβληθεί σημαντικά στο μέλλον δεδομένου της αποκλειστικής συνεργασίας της με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ κι αφετέρου χάρη στην διαπραγματευτική δύναμη των λοιπών σούπερ μάρκετ, των οποίων οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτυγχάνονται κατά βάση μέσω ιδιόκτητων ιστοτόπων, έναντι των επιγραμμικών πλατφορμών.

Ωστόσο από το deal προκύπτουν «ενδεχόμενες συσπειρωτικές επιπτώσεις μη συντονισμένης συμπεριφοράς» από τον συνδυασμό του e-table και του efood, δηλαδή των σημαντικών δραστηριοτήτων της νέας οντότητας στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πραγματοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια και στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού.

Για την ακρίβεια «εκτιμάται ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση θα έχει τόσο την ικανότητα όσο και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, προσφέροντας τις υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού για τις οποίες ήδη κατέχει ισχυρή θέση στην αγορά, από κοινού με τις υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να μειωθεί η ικανότητα ή τα κίνητρα των ανταγωνιστών της στην αγορά υπηρεσιών διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια να ασκήσουν αποτελεσματικό ανταγωνισμό.

Efood: Γιατί σκοτώνεται με το Wolt και Box

Σε ένα έντονα ανταγωνιστικό τοπίο εξελίσσεται η αγορά του e-delivery στην Ελλάδα, με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και διαρκείς εξελίξεις στο σύνολό της. Ποιος θα κερδίσει τη μάχη; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Xαρακτηριστικότερη των εξελίξεων αυτών ήταν η εξαγορά των εταιρειών Άλφα Διανομές, ΙΝΚΑΤ (Κiosky’s), delivery.gr και e-table από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero –ιδιοκτήτη της e-food στην Ελλάδα− τον Σεπτέμβριο του 2021 από τον όμιλο Μούχαλη.

Σε ό,τι αφορά τη Wolt, τον Νοέμβριο του 2021 εξαγοράστηκε η μητρική εταιρεία από την DoorDash με τίμημα ύψους 7 δισ. ευρώ, γεγονός που, όπως ανέφεραν στο Capital.gr πρόσφατα πηγές της εταιρείας, δεν διαφοροποιεί σημαντικά το μοντέλο λειτουργίας στη χώρα μας.

Tην ίδια στιγμή, και ο όμιλος ΟΤΕ επενδύει σε αναδυόμενα ψηφιακά κανάλια αγορών, όπως είναι η διανομή φαγητού μέσω της BOX, καθώς και σε άλλους τομείς όπου είτε ήδη έχει εισέλθει είτε πρόκειται να εισέλθει προσεχώς.

Σύμφωνα με την efood, το 2021 κινήθηκε περαιτέρω ανοδικά σε επίπεδο πωλήσεων. Όπως επισημαίνεται ταυτόχρονα από πηγές της efood, την περασμένη χρονιά καταγράφηκε ανάπτυξη σε πολλαπλά επίπεδα.

Η εταιρεία κατέγραψε διπλή επέκταση, γεωγραφική, με την προσθήκη περισσότερων πόλεων στην πλατφόρμα της, καθώς και σε επίπεδο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, όπως και κατηγοριών επιχειρήσεων, με την ενσωμάτωση του efood market στις υπηρεσίες που παρέχει.

Έως αυτήν τη στιγμή η efood μετράει συνεργασίες με περισσότερες από 20.000 επιχειρήσεις εστίασης, καθώς και εμπορικά καταστήματα σε 100 πόλεις της Ελλάδας.

Εντός του 2021 οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 56,7%, ως αποτέλεσμα της σημαντικής διεύρυνσης των εργασιών της και του πελατολογίου της.

Υπενθυμίζουμε ότι ο κύκλος εργασιών της efood το 2020 ήταν 64,48 εκατ. ευρώ, από 43,17 εκατ. ευρώ το 2019. Με βάση αυτά τα δεδομένα, ο τζίρος της για το 2021 υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ, ανερχόμενος στα 101 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με το efood market, από την εταιρεία μάς ενημερώνουν ότι αυτήν τη στιγμή η εξυπηρέτηση πραγματοποιείται και τις 7 ημέρες της εβδομάδας, από τις 8.30 το πρωί έως τις 10.30 το βράδυ.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει επενδύσει σε ένα ευρύ δίκτυο dark stores, logistics και last-mile delivery.

H κατηγορία efood market ξεκίνησε από την Αττική και αυτήν τη στιγμή δραστηριοποιείται σε 7 πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Λάρισα, Ηράκλειο Κρήτης, Βόλος), έχοντας στη διάθεσή της περισσότερα από 40 hubs αποθήκευσης και διανομής σε κομβικά σημεία, με περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων προς διανομή. Πρώτος στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της υπηρεσίας, εκτός από τα εστιατόρια και τα καταστήματα, στον τομέα της μικρής λιανικής.

Η Wolt, από την πλευρά της, επενδύει στην ελληνική αγορά, δημιουργώντας στα τέλη της περασμένης χρονιάς το τέταρτο darkstore της στην Αττική, και συγκεκριμένα στη Γλυφάδα, το οποίο ήρθε να προστεθεί σε εκείνα του Νέου Κόσμου, του Αμαρουσίου και του Περιστερίου, με σκοπό την εξυπηρέτηση των παραγγελιών και της διανομής προϊόντων σούπερ-μάρκετ μέσω του Wolt Market, το οποίο επίσης έρχεται να αποτελέσει μια αυτόνομη οντότητα με το προαναφερόμενο αντικείμενο σε σχέση με την προηγηθείσα δραστηριότητα της Wolt στη διανομή φαγητού.

Πηγές κοντά στη Wolt αναφέρουν ότι κατάφερε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της κατά 3,5 φορές.

Στο δίκτυό της αυτήν τη στιγμή εντάσσονται 4.500 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις σε 7 πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Ηράκλειο και Χανιά. Υπολογίζεται ότι η Wolt έκλεισε το 2021 με τζίρο πάνω από 27 εκατ. ευρώ, από 7,3 εκατ. ευρώ το 2019, δεδομένης της ανάπτυξης που παρουσιάζει η αγορά του food delivery αλλά και του e-retail, στο οποίο επίσης δραστηριοποιείται η Wolt μέσα από την πλατφόρμα Wolt Market.

Από την πλευρά της, η ΒΟΧ του ομίλου ΟΤΕ προχώρησε σε συμφωνία για την απόκτηση του Skroutz Food ήδη από το 2020, ενσωματώνοντας την υπηρεσία διανομής και τη βάση δεδομένων της πλατφόρμας που είχε δημιουργήσει η Skroutz, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία της στην αγορά.

Πηγές κοντά στην εταιρεία αναφέρουν ότι στην ελληνική αγορά η BOX, η οποία αποτελεί την πλατφόρμα online παραγγελίας φαγητού της Cosmote A.E., συνεργάζεται αυτήν τη στιγμή με 9.000 καταστήματα σε 60 πόλεις της Ελλάδας.

Όπως αναφέρουν, επίσης, ο τζίρος και οι χρήστες του BOX υπερδιπλασιάστηκαν στη διάρκεια του 2021.

Ταυτόχρονα, παρέχει και τη δυνατότητα παραγγελίας φρέσκων τροφίμων, σε συνεργασία με κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, delicatessen και ζαχαροπλαστεία, καθώς και ψιλικά.

Nα σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του ομίλου ΟΤΕ στη συγκεκριμένη αγορά αποτελεί μέρος της στρατηγικής για την επέκτασή του και σε αναδυόμενες ψηφιακές δραστηριότητες πέραν των παραδοσιακών, μέρος των οποίων αποτελεί η ανάπτυξη της πλατφόρμας ασφαλιστικών υπηρεσιών Cosmote Insurance, η Cosmote e-Payments αλλά και το διαδικτυακό στοίχημα.

Σημειώνεται ότι στο σύνολό τους οι πλατφόρμες ξεκίνησαν να συνεργάζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας με μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ.

Επί παραδείγματι, η efood συνεργάζεται με τον Σκλαβενίτη, η Wolt με τα My Μarket και η BOX με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός, γεγονός που αποτελεί ακόμα μία πτυχή των δραστηριοτήτων τους.