«Πασχαλινό καλάθι» – «Καλάθι του νονού»: Ποια προϊόντα θα περιλαμβάνουν

«Πασχαλινό καλάθι» – «Καλάθι του νονού»: Το «καλάθι του νοικοκυριού» διανύει την 20η εβδομάδα εφαρμογής του ενώ τις επόμενες μέρες αναμένονται οι ανακοινώσεις για τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες του υπουργείου Ανάπτυξης κατά την περίοδο του Πάσχα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Το πρώτο «καλάθι» το οποίο θα δημιουργηθεί στα σούπερ μάρκετ για την πασχαλινή περίοδο, θα αντικαταστήσει ουσιαστικά το «καλάθι της Σαρακοστής».

«Το πασχαλινό καλάθι» αναμένεται να εφαρμοστεί από την Τετάρτη 5 Απρίλιου, πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα δηλαδή, και θα περιέχει προϊόντα με αυξημένη εποχική ζήτηση. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτά θα είναι: αρνί και κατσίκι, τσουρέκι και σοκολατένια αβγά.

Από τις 29 Μαρτίου έως τις 15 Απριλίου επίσης θα εφαρμοστεί στα καταστήματα παιχνιδιών και το «καλάθι των νονών».

Σε αυτό αναμένεται να συμμετάσχουν υποχρεωτικά οι επιχειρήσεις παιχνιδιών με ετήσιο τζίρο άνω του 1.000.000 ευρώ αλλά και εθελοντικά όσες, με μικρότερο τζίρο, το επιθυμούν.

Οι κατηγορίες παιχνιδιών που θα διαμορφωθούν από το αρμόδιο υπουργείο και από τις οποίες η κάθε επιχείρηση θα επιλέγει κάθε εβδομάδα τα προϊόντα που θα απαρτίζουν τους καταλόγους της, αναμένεται να είναι παρόμοιες με εκείνες των Χριστουγέννων. Θα προστεθούν ωστόσο και οι λαμπάδες με παιχνίδια για τις αγορές των νονών προς τα βαφτιστήρια τους.

Σημειώνεται πως η πρωτοβουλία το «καλάθι του νοικοκυριού» αναμένεται να συνεχίσει να εφαρμόζεται έως τις 30 Ιουνίου 2023.

«Πασχαλινό καλάθι» – «Καλάθι του νονού»: Στα τρόφιμα οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην Ελλάδα

Οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα «καίνε» τους καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη καθώς η ακρίβεια στα τρόφιμα έχει πάρει τη σκυτάλη από τις αυξήσεις στο ρεύμα. Οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου έχουν καταγράψει μείωση συμπαρασύροντας προς τα κάτω τον γενικό δείκτη τιμών των χωρών, όμως οι τιμές σε βασικά προϊόντα έχουν πάρει την ανιούσα. Η ενέργεια δεν ήταν πλέον ο κύριος πυροδοτικός μηχανισμός της αύξησης του πληθωρισμού, αφού πρόσθεσε προσθέτοντας μόνο 2,79 ποσοστιαίες μονάδες. Αντίθετα τα τρόφιμα συνεισέφεραν 2,88 ποσοστιαίες μονάδες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα, ως προς την ετήσια αύξηση των τιμών των τροφίμων για τον μήνα Δεκέμβριο, βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των αυξήσεων στην Ευρώπη (+17,8%) και την Ευρωζώνη (+16%), καταγράφοντας άνοδο 15,4%. Μεγάλη αύξηση στα τρόφιμα καταγράφει η Πορτογαλία στο 20%, η Γερμανία στο 19,5%, η Ολλανδία 16,8%, η Ισπανία 15,7%, η Γαλλία 12,9%, η Ιταλία, 13,2% και το Λουξεμβουργο 11%.

Παρά την υποχώρηση του πληθωρισμού στη χώρα μας μεγάλες ανατιμήσεις συνεχίζουν να καταγράφουν τα τρόφιμα.Φαίνεται ότι η μείωση των διεθνών τιμών, όπως και οι επιδοτήσεις στο ρεύμα συγκράτησαν την άνοδο, ενώ στα τρόφιμα έχουν πάρει τη ανιουσα. Όπως αποτύπωσαν τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ στις αρχές του μηνα, ο κλαδικός δείκτης των τροφίμων έκλεισε στο 15,5% και είναι υψηλότερος σε σχέση με τον Νοέμβριο που είχε διαμορφωθεί στο 15%. Το ρεύμα έχει αρνητικό ρυθμό μεταβολής -8,8%, δηλαδή ήταν φθηνότερο το κόστος του ρεύματος τον Δεκέμβριο του 2022 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021.

Τη μεγάλη αύξηση εμφανίζουν: Ψωμί με 18,1%, κρέατα 17,8%, γαλακτοκομικά 25,6% και στα λαχανικά 13,1%. Σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται επίσης στις μεταφορές: 32,9% στα ταξί, 36,7 στα αεροπλάνα, 26,7% στα πλοία, ενώ όσον αφορά την ενέργεια, οι τιμές στο φυσικό αέριο κατέγραψαν αύξηση 50%.

«Πασχαλινό καλάθι» – «Καλάθι του νονού»: «Χρυσά» τα όσπρια

Η ακρίβεια έχει πλήξει ακόμα και τα παραδοσιακά ελληνικά όσπρια. Φασόλια, γίγαντες, φακές, ρεβίθια τείνουν να γίνουν είδος πολυτελείας. «Τους γίγαντες τους πουλάγαμε γύρω στα 6 ευρώ πέρσι και τώρα έχουν 7 μισή, το οποίο προσπαθούμε να το κρατήσουμε στο 7.50». Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στα συσκευασμένα φασόλια όπου από 5,50 ευρώ που κόστιζαν πέρσι, έφτασαν να πωλούνται έως 7μιση ευρώ το κιλό. «Τα πληρώνουμε αλλά είναι ακριβά». Πέρα όμως από τις υψηλές τροφές στα τρόφιμα, οι καταναλωτές έχουν να πληρώσουν και τους δυσβάστακτους λογαριασμούς στο ρεύμα, παρά τις επιδοτήσεις. Η ακρίβεια με τις συνεχείς ανατιμήσεις στην πραγματική οικονομία, έχουν προκαλέσει μεγάλη ζημιά στα εισοδήματα και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.