Πάσχα 2022: Δεν μας έφταναν οι τιμές που είναι στα ύψη, δεν μας έφτανε ο κορονοϊός, τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την έλλειψη… κάρβουνου!
Για πρώτη φορά φέτος το Πάσχα, το πατροπαράδοτο έθιμο του ψησίματος του οβελία, τίθεται σε… κίνδυνο και πολλοί, μπορεί να μην καταφέρουν να το απολαύσουν.
Οχι, γιατί έτσι το έφεραν οι καιροί και υπήρξε κάποια στροφή στα διατροφικά μας έθιμα, αλλά γιατί η αγορά του ξυλοκάρβουνου βρίσκεται πλέον και αυτή σε κρίση, λόγω των μεγάλων ελλείψεων και της ακρίβειας σύμφωνα με το pelop.gr
Ενας από τους μεγαλύτερους εμπόρους κάρβουνου στην Πάτρα, ο Χρήστος Ζήρος, επιβεβαίωσε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ότι η αγορά έχει… ξεμείνει από κάρβουνο. «Φέτος ξεχάστε το σούβλισμα του αρνιού και ετοιμάστε τους φούρνους», είπε μεταξύ σοβαρού και… αστείου ο κ. Ζήρος, για να περιγράψει την κρίση που επικρατεί στην αγορά.
Ο ίδιος πέρυσι τέτοια εποχή είχε απόθεμα 400 τόνων ξυλοκάρβουνου στην επιχείρησή του, ενώ φέτος διαθέτει μόλις 40 τόνους. Οπως εξήγησε, αυτή την εποχή, η αγορά κυριαρχείται από εισαγωγές, οι οποίες πλέον έχουν γίνει πανάκριβες λόγω των μεταφορικών, καθιστώντας ασύμφορο το εμπόριο αυτού εμπορεύματος.
Ενα κοντέινερ κόστιζε πριν από έναν χρόνο 2000 – 3000 ευρώ και σήμερα η τιμή του έχει ξεπεράσει τις 15000 ευρώ, είπε ο κ. Ζήρος. Σε μεγάλη επιχείρηση της Πάτρας, ένα δεκάκιλο σακί ξυλοκάρβουνου, κοστίζει σήμερα γύρω στα 20 ευρώ, από 8 που κόστιζε πέρυσι. «Το Πάσχα θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα», παραδέχθηκε ο κ. Ζήρος, καθώς η εγχώρια παραγωγή ξυλοκάρβουνο ξεκινά αργότερα.
Την ίδια εικόνα, περιέγραψε στην «Π» και ο έμπορος ξυλοκάρβουνου από το Αίγιο, Γρηγόρης Αδαμόπουλος.
Το σοβαρότερο πρόβλημα κατά τον κ. Αδαμόπουλο, είναι η υπολειτουργία των περισσότερων λιμανιών του κόσμου, λόγω των περιορισμών της πανδημίας, με αποτέλεσμα να δίνεται προτεραιότητα στην εκφόρτωση ευπαθών προϊόντων και όπως είναι λογικό, τα ξυλοκάρβουνα μένουν για το τέλος.
Επίσης, το μεταφορικό κόστος είναι πλέον τεράστιο, με την τιμή ενός κοντέινερ να φτάνει ακόμα και τις 19000 ευρώ, είπε ο κ. Αδαμόπουλος.
Και αν η έλλειψη ξυλοκάρβουνου, χαλάσει την διάθεση σε κάποιους από εμάς, που δεν θα βρίσκουμε ένα σακί με κάρβουνα για να ψήσουμε τον πασχαλινό οβελία, τι να πουν οι επαγγελματίες και οι ψησταριές;
«Οι ελλείψεις είναι πολύ σοβαρές. Η αγορά δουλεύει αυτή τη στιγμή, στο 10% σε όλη την Ελλάδα. Και μιλάμε για προϊόν που είναι πανάκριβο και χωρίς καλή καύση. Ενα σακί ξυλοκάρβουνο κοστίζει 12 – 14 ευρώ και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και τα 20 ευρώ», είπε ο κ. Αδαμόπουλος.
Πασχα 2022: Θα πούμε το αρνί… αρνάκι
Με τις τιμές των βασικών αγαθών να έχουν πάρει την ανηφόρα, πιο ακριβό θα είναι φέτος το πασχαλινό τραπέζι, αφού κρέας, γλυκά και αρτοσκευάσματα πωλούνται σε υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με πέρσι.
Ενδεικτικά, ένα τραπέζι πέντε ατόμων:
- Αρνί: 12,5€/ κιλό (από 10,5 €)
- Κατσίκι: 13€/ κιλό (από 11 €)
*Ψήσιμο σε:
- Φούρνο της γειτονιάς (15 € – 20 €)
- Στη σούβλα (κάρβουνα 15 κιλά: 16€ (από 15 €)
- Ψωμί(1 κιλό): 2,40€ (από 1,90 €)
- Αυγά(6άδα) 2,17 € (από 2,10 €)
- Τσουρέκι(κιλό): 13€ (από 11 €)
- Μαρούλι(τμχ): 1,10 € (από 0,50€)
- Ντομάτες(1 κιλό): 3€ (από 1,50 €)
- Πατάτες(1 κιλό): 1,50€ (από 0,90€)
- Αναψυκτικά (1,5 λίτρο): 1,20€ (από 1,10 €)
Σύνολο: 62€ – 63,5€ (από 50,5 €)
Μιλώντας στο MEGA ο Σάββας Κεσίδης, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, σημείωσε πως ήδη μέχρι τα Χριστούγεννα τα βοοειδή είχαν παρουσιάσει αύξηση στην τιμή 15 – 20%.
Οι ανατιμήσεις των τελευταίων μηνών έχουν οδηγήσει σε αυτήν την αύξηση σε σύγκριση με πέρσι, με το κατσίκι και το αρνί να πωλούνται φέτος κατά 2 περίπου ευρώ ακριβότερα.
«Είμαστε σε δυσοίωνες καταστάσεις, οι αυξήσεις συμπαρασύρουν τα πάντα».
Πάσχα 2022: Μας τα χαλάει και ο καιρός;
Δεν είναι καλά τα νέα για τον καιρό του Πάσχα, σύμφωνα με τα μερομήνια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον πρακτικό μετεωρολόγο Νικόλαο Γεωργίου Βογιατζή, συνταξιούχο του 307 ΤΣΥΑΥ (ΠΕΒ) τα μερομήνια κατέγραψαν τα εξής για τους επόμενο διάστημα και μέχρι τα τέλη Μάη:
Τον Μάρτιο η κακοκαιρία συνεχίζεται τουλάχιστον μέχρι τις 20 του μήνα με μικρά διαστήματα καλοσύνης. Από 21 έως 31 Μαρτίου μάλιστα εκτός από βροχές, μπουρίνια, και καταιγίδες δεν αποκλείεται να δούμε και χιόνια.
Το ίδιο σκηνικό συνεχίζεται και από 1 έως 5 Απριλίου. Τα φαινόμενα γίνονται πιο ήπια από 6 έως 13 Απριλίου που ο καιρός θα είναι βροχερός, όπως επίσης και για το διάστημα από 14 έως 20 του μήνα. Για την περίοδο αυτή τα μερομήνια δείχνουν ήπιο καιρό με ισχυρούς όμως ανέμους και ενδεχομένως βροχοπτώσεις.
Εάν επαληθευτούν τα μερομήνια μάλλον Πάσχα θα κάνουμε με άσχημο καιρό, καθώς σύμφωνα με τον εμπειρικό μετεωρολόγο από 21 έως 30 Απριλίου, μέσα στο Πάσχα δηλαδή, όλα δείχνουν κακοκαιρία (γκρίζα σύννεφα από βορειοδυτικά προς νοτιοανατολικά και δυτικά προς νότο και ανατολικά προς δυτικά).
Ο Μάιος μπαίνει με κακοκαιρία, μπουρίνια και καταιγίδες το διάστημα από 1 έως 5 του μήνα. Ο καιρός καλυτερεύει από 6 έως 20, αλλά ανήμερα του Αγίου Κωνσταντίνου, δηλαδή από 21 Μαΐου έως 31 του μήνα, προβλέπονται βροχές και ισχυροί άνεμοι.
Τι είναι και πώς μπορούμε να μάθουμε τον καιρό
Οι άνθρωποι της υπαίθρου διατήρησαν από γενιά σε γενιά και για χιλιάδες χρόνια την πρακτική γνώση της μελέτης και πρόγνωσης του καιρού.
Εξετάζοντας συστηματικά κάποια φυσικά φαινόμενα ή «σημάδια» στον ουρανό, μπορούσαν να μαντέψουν ή να «δουν» τα μερομήνια, δηλαδή ν’ αποκωδικοποιήσουν τον καιρό ολόκληρου του επόμενου έτους, αρχής γενομένης από την εμφάνιση του ένατου φεγγαριού μέχρι και το χάσιμο του επόμενου ογδόου (μετρώντας πάντα τα φεγγάρια από την αρχή του εκάστοτε έτους).
Αυτοί ήσαν συνήθως άνθρωποι της υπαίθρου, της θάλασσας και οι ιδίως οι μοναχοί, οι οποίοι καθώς φαίνεται είχαν αφιερώσει αρκετό μέρος της ζωής τους, στην σπουδή και την παρατήρηση του σύμπαντος, με τον τρόπο που διέθετε έκαστος αλλά και με την βοήθεια των καιρικών φαινομένων.
Οι αποκλίσεις που υπάρχουν τόσο στα παρατηρούμενα σημάδια, όσο και στις ημέρες κατά τις οποίες γίνονται οι παρατηρήσεις μπορούν να δικαιολογηθούν από τις διάφορες, εδαφολογικές και τις κλιματολογικές συνθήκες του κάθε τόπου.
Μερομήνια ονομάζει ο λαός τις δώδεκα (12) πρώτες ημέρες του ογδόου φεγγαριού του έτους.
Παρατηρώντας τα καιρικά φαινόμενα αυτών των πρώτων ημερών της, οι άνθρωποι μάντευαν την καιρική κατάσταση των επόμενων δώδεκα (12) στην αρχή φεγγαριών και αργότερα μηνών. Μερομήνια ονομάζονται οι μέρες που γίνεται η πρόβλεψη, από τις λέξεις «μέρα και μήνας» γιατί σε κάθε μέρα απ’ αυτές, αντιστοιχεί ένα πλήρες κύκλος του φεγγαριού (γιόμιση και χάση) ή ένας μήνας.
Κατά τον Ν. Πολίτη τα μερομήνια ήταν λείψανα αρχαίων προγνωστικών του καιρού, που έχουν άμεση σχέση με αστρολογικές παρατηρήσεις.
Επειδή ο Αύγουστος θεωρείται η αρχή του Χειμώνα, γι’ αυτό στο μήνα αυτό εντοπιζόταν η πρόγνωση του καιρού. (Γαλανίδου- Μπαλφούσια Έλσα, μν. Έργο, σελ 192).
Τα μερομήνια δεν περιγράφονται, είναι θέμα γνώσης και πρακτικής και όχι θεωρίας. Είναι υπόθεση πείρας και αντίληψης που χρήζει μιας ιδιαίτερης προσοχής.
Μπορεί αρκετοί άνθρωποι να παρατηρούν το ίδιο πράγμα αλλά να έχουν διαφορετικές αντιλήψεις και οι προβλέψεις τους να μην ταυτίζονται.
Η διαφορά δεν θα είναι ακραία, μα η πρόβλεψη του καθενός μπορεί να μη συμπέσει ως προς την ένταση του φαινομένου.
Είναι κατάλοιπο παλαιών αστρολογικών αντιλήψεων που απόκτησε ο άνθρωπος εξετάζοντας τα καιρικά φαινόμενα με βάση τ’ άστρα.
Πίστευαν ότι μπορούσαν να μαντέψουν τον καιρό που θα έχει κάθε μήνας αν εξέταζαν τις πρώτες τρεις ή εξι ή δώδεκα μέρες των μηνών Ιουλίου ή Αυγούστου κατ’ άλλους του Μαρτίου ή Ιανουαρίου.
Τα Μερομήνια (Μήνας+ημέρα) είναι γνωστά και ως Μηναλλάγια (Μήνας+αλλαγή). Σε άλλες περιοχές της χώρας μας είναι γνωστά ως Μεραμήνια, Μηνολόγια, Καταμήνια, Νερομήνια, Κεφαλομήνια, Καταμηνάτα, Αλλαξομήνια, Προφάνερα ή Φανερά, Λογομήνια, Δρίμες, Δρίματα κ.λπ.
Πιστεύεται ότι ο Θεός έδωσε τα μερομήνια σαν σημάδια του καιρού και εμφύτευσε νου και γνώση στους ανθρώπους και τους βοήθησε να μπορούν να τα διαβάζουν ώστε να προγραμματίζουν και να σχεδιάζουν για το επόμενο καλλιεργητικό έτος. Αν αναλογιστούμε ότι ένα μήνα περίπου μετά τα μερομήνια, άρχιζε το έτος της σποράς.
Γνωρίζουμε ότι οι ενοίκια των αγρών άρχιζαν του Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου Ύψωση του Τιμίου Σταυρού εκάστοτε έτους), δηλαδή η καλλιεργητική περίοδος άρχιζε και τέλειωνε αυτή την ημερομηνία. Εφόσον παρατηρούσαν τα μερομήνια, στην διάρκεια του ενός μηνός περίπου σχεδίαζαν τις εργασίες τους, ανάλογα με τον καιρό που πρόβλεπαν και ανέμεναν.
Τα μερομήνια συσχετίζονται κατ’ αρχήν με το Φεγγάρι, τ’ Άστρα, τον Ήλιο και τους Γαλαξίες. Δευτερέυοντα ρόλο σε αυτή την συσχέτηση έχουν, ο άνεμος, η υγρασία και τα σύννεφα. Ακόμη στην πρόβλεψη δύναται να συμβάλλουν οι ζωντανοί οργανισμοί και τα φυτά.
Βάσει των παρατηρήσεων που πραγματοποιούν αποφαίνονται στο, ότι καιρό θα κάνει τη πρώτη μέρα της παρατήρησης τον ίδιο καιρό θα κάνει τον πρώτο μήνα του χρόνου.
Ο υπολογισμός των μηνών για τις καιρικές προβλέψεις αρχίζει καθώς προανάφερα από την εμφάνιση του ογδόου φεγγαριού.
Αυτό συνεπάγεται από τις κινήσεις της Σελήνης και όχι μόνο. Αρκετοί καιροσκόποι αρχίζουν από διάφορες ημερομηνίες, όπως την 20 Ιούλη, αρχές Αυγούστου κ.α.
Αυτές είναι λανθασμένες πρόβλεψεις, διότι τις ημερομηνίες τις όρισε ο άνθρωπος ενώ οι κινήσεις της Σελήνης είναι ένα φυσικό φαινόμενο και όπως γνωρίζουμε η Σελήνη επηρεάζει κατά μεγάλο ποσοστό τις καιρικές συνθήκες.
Στην Ηλεία (Πελοπόννησος) ο καιρός της πρώτης Αυγούστου αντιστοιχεί για τον καιρό που θα κάνει το μήνα Αύγουστο.
Η δεύτερη μέρα του Αυγούστου αντιστοιχεί για το Σεπτέμβριο και ούτω καθεξής. Στη Λέσβο αρχίζουν τις παρατηρήσεις και προβλέψεις του καιρού από τις 26 Ιουλίου ως τις 6 Αυγούστου.
Στα Κύθηρα αρχίζουν από τις 20 Ιουλίου γιορτή του Προφήτη Ηλία. Στον Πόντο μετρούν τις πρώτες ημέρες του Γενάρη.
Οι παρατηρήσεις του καιρού της 1ης Γενάρη αφορούν τη πρόβλεψη του Γενάρη και ούτω καθεξής.
Σε άλλα μέρη της χώρας η πρόβλεψη του καιρού άρχιζε σε διαφορετικές ημερομηνίες.
Σε αρκετές περιοχές υπάρχει η αντίληψη, ότι οι μέρες αυτές είναι αποφράδες όπως οι δρίμες.
Κατά συνέπεια τις ημέρες των Μερομήνιων απαγορεύονται οι εργασίες.
Πίστευαν ότι αν τις ημέρες εκείνες ο ξυλουργός έκοβε ξύλα, η ξυλεία θα σάπιζε.
Αν οι νοικοκυρές έπλυναν τα ρούχα τότε αυτά θα φθειρόταν πολύ γρήγορα.
Πρόσεχαν πολύ τη κάθε εκδήλωση τους. Δεν έκαναν γάμους και προξενιά τις ημέρες των Μερομήνιων διότι πίστευαν ότι οι γάμοι θα διαλυόταν και τα προξενιά θα χαλούσαν.
Οι γυναίκες δεν λούζονταν την νύκτα και δεν έβγαιναν έξω από το σπίτι.
Τα Μερομήνια βασίζονται σε παμπάλαιες αντιλήψεις των αρχαίων που πίστευαν ότι τα ουράνια σώματα επηρεάζουν την ατμόσφαιρα της γης.
Ειδικά εκείνοι που μετρούσαν τα Μερομήνια από τις 20 Ιουλίου πίστευαν ότι τότε γίνεται η εμφάνιση του Αστερισμού του Κυνός.