Parking: Εφαρμογή για εύρεση θέσεων στάθμευσης σε ιδιωτικούς χώρους. Το σύστημα ParkIn αποτελεί το βασικό αποτέλεσμα ερευνητικού έργου, το οποίο υλοποιείται από το Πολυτεχνείο Κρήτης και την ερευνητική ομάδα Indigo. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Μια φρέσκια ιδέα που έρχεται να συμβάλει στην αντιμετώπιση του έντονου προβλήματος εύρεσης θέσης στάθμευσης, προκειμένου οι πολίτες να μην ξοδεύουν άσκοπα χρόνο και καύσιμο μέσα στην πόλη, ψάχνοντας να σταθμεύσουν το όχημά τους, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης.
Πρόκειται για το σύστημα ParkIn αποτελεί το βασικό αποτέλεσμα ερευνητικού έργου, το οποίο υλοποιείται από το Πολυτεχνείο Κρήτης και την ερευνητική ομάδα Indigo (Industrial and Digital Innovations Research Group), με επιστημονικά υπεύθυνο τον αναπληρωτή καθηγητή Γιώργο Αραμπατζή της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, και την Περιφέρεια Αττικής, με τη συμβολή της Ειδικής Γραμματείας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού.
«Η καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου έχει δημιουργήσει σειρά προβλημάτων, μεταξύ των οποίων και το πρόβλημα της στάθμευσης, ιδιαίτερα σε μεγάλα αστικά κέντρα, με προεξέχουσα την Αθήνα, αλλά και περιοχές με ιδιόμορφα χαρακτηριστικά, όπως οι νησιωτικές, τουριστικές πόλεις με ραγδαία αύξηση των χρηστών των οδικών δικτύων τους λόγω εισερχόμενου τουρισμού κατά περιόδους» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Αραμπατζής, ο οποίος πρόσθεσε ότι «το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και υπό αυτό το πλαίσιο, η δημιουργία θέσεων στάθμευσης οι οποίες καλύπτουν τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση, δεν είναι μία περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμη επιλογή, εύκολα και άμεσα εφαρμόσιμη σε ευρύ φάσμα».
Εμπνεόμενο από τις βασικές αρχές του διαμοιρασμού, το έργο ParkIn φιλοδοξεί να προσεγγίσει τους πολίτες ώστε να συμμετέχουν ενεργά στο πρόβλημα της αντιμετώπισης αυτού του επίμονου προβλήματος.
« Η “οικονομία διαμοιρασμού” είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται ευρέως τα τελευταία χρόνια για να περιγράψει την εμπορική δραστηριότητα μέσω διαδικτυακών πλατφορμών όπου τρίτα μέρη συναλλάσσονται μεταξύ τους, παρέχοντας πρόσβαση σε διαθέσιμους πόρους ή σε πόρους που δεν χρησιμοποιούν επαρκώς, με οικονομικά κυρίως κίνητρα» είπε ο υπεύθυνος του ερευνητικού έργου που επισήμανε ότι μερικά γνωστά παραδείγματα περιλαμβάνουν τις ενοικιάσεις διαμερισμάτων, τη φιλοξενία ταξιδιωτών, τη χρήση αυτοκινήτων τρίτων για σύντομο χρονικό διάστημα και τη χρήση ιδιωτικών ΙΧ για τη μεταφορά τρίτων.
«Το ParkIn βασίζεται σε αυτή ακριβώς την προσέγγιση, επεκτείνοντας την κουλτούρα του διαμοιρασμού στη στάθμευση. Ιδιοκτήτες ιδιωτικών θέσεων στάθμευσης, και όχι μόνο, συμμετέχουν παραχωρώντας την προσωπική τους θέση στο σπίτι τους, για όσο χρόνο επιθυμούν, έχοντας τη δυνατότητα να αποκομίσουν ανταποδοτικά οφέλη, όπως άμεση εύρεση θέσης στάθμευσης αντίστοιχα, σε περιοχή που επιθυμούν ή αναζητούν, ή λοιπά οικονομικά οφέλη» επισήμανε ο κ. Αραμπατζής που επισήμανε ότι «ταυτόχρονα, επιτυγχάνει τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης μειώνοντας δραστικά το χρόνο αναζήτησης θέσης στάθμευσης, με περιβαλλοντικά (μείωση εκπομπών), ενεργειακά (εξοικονόμηση καυσίμου), κοινωνικο-οικονομικά (εξοικονόμηση χρημάτων και ελεύθερου χρόνου) οφέλη».
Το σύστημα ParkIn αποτελείται από μια εφαρμογή για έξυπνες συσκευές (smart phones, tablets), στην οποία θα καταχωρούνται σύμφωνα με την προσέγγιση του διαμοιρασμού, ιδιόκτητες θέσεις στάθμευσης, οι οποίες παραμένουν κενές κατά τη διάρκεια απουσίας των ιδιοκτητών, αλλά διαθέσιμες για υποψήφιους ενδιαφερόμενους που κινούνται στην περιοχή.
Η εφαρμογή θα έχει άμεση σύνδεση με ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία αξιολογώντας τα δεδομένα που λαμβάνει από την εφαρμογή, θα παρουσιάζει εκτιμήσεις σχετικά με τα περιβαλλοντικά, ενεργειακά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που αποκομίζει ο χρήστης.
«Στο πλαίσιο του έργου, το σύστημα Parkin θα δοκιμαστεί σε περιοχή υψηλής πληθυσμιακής πυκνότητας (Αθήνα) με έντονο πρόβλημα στάθμευσης, καθώς και σε νησιωτική επαρχιακή πόλη (Χανιά).
Στόχος της ομάδας έργου είναι να δημιουργήσει και προσφέρει στους πολίτες μία εύκολη στη χρήση εφαρμογή, η οποία θα παρέχει δεδομένα σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα για άμεση παρακολούθηση των εξοικονομήσεων σε περιβαλλοντικό, ενεργειακό και οικονομικό επίπεδο» διευκρίνισε ο κ. Αραμπατζής.
Το σύστημα ParkIn, θα αναπτυχθεί με στόχο τη δυνατότητα αναπαραγωγής και επέκτασης από διαφορετικές περιοχές (ηπειρωτικές, νησιωτικές, μεγάλου/μεσαίου μεγέθους), αξιοποιώντας στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που θα εξασφαλίσουν τη συμμετοχή ιδιοκτητών και χρηστών, και θα αυξήσουν τα οφέλη για τους πολίτες, αλλά και την πολιτεία.
«Το πρόβλημα της στάθμευσης είναι απτό και εντείνεται καθημερινά, συνεπώς, προτάσεις και ιδέες όπως το σύστημα ParkIn, θα μπορούσαν να αποδώσουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, άμεσα, με ελάχιστο κόστος, βιώσιμα, και περιβαλλοντικά φιλικά, αποσυμφορώντας τις πόλεις μας, μειώνοντας την ατμοσφαιρική και ηχητική ρύπανση, αλλά και αντιμετωπίζοντας την καθημερινή ταλαιπωρία εκατοντάδων οδηγών από πλευράς χρόνου, κόστους και επιπέδων άγχους» κατέληξε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπεύθυνος του ερευνητικού έργου.
Το έργο ParkIn ξεκίνησε επίσημα τον Μάιο του 2023, έχει διάρκεια 2 χρόνια και χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο στο πλαίσιο του Άξονα Προτεραιότητας 3: Έρευνα και Εφαρμογή, του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Φυσικό Περιβάλλον & Καινοτόμες Δράσεις 2022».
Μεγάλη προσοχή: Αφήνετε το αυτοκίνητο σε parking; Τι πρέπει να προσέξετε
Η επιλογή ενός ελεγχόμενου parking είναι πέρα από κάθε αμφιβολία η ασφαλέστερη, είστε όμως σε θέση γνωρίζετε τι μπορεί να συμβεί από τη στιγμή που παραδίδετε τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η αναζήτηση μιας ελεύθερης θέσης parking στο κέντρο μια πόλης είναι από μόνη της μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί αρκετό χρόνο, ακόμα περισσότερη υπομονή και μπόλικη τύχη ώστε το κυνήγι του ελεύθερου χώρου να έχει ευτυχή κατάληξη.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί επιλέγουν την πιο ασφαλή, από πολλές απόψεις, λύση της παράδοσης του αυτοκινήτου τους σε ένα ιδιωτικό parking, το οποίο και αναλαμβάνει με το αζημίωτο τη φύλαξή του.
Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, παραδίδοντας τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας στον υπάλληλο ενός ιδιωτικού parking μπορείτε να αισθάνεστε σίγουρος ότι τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί, μολονότι στην πραγματικότητα έχετε παραχωρήσει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο και σε μια «τράπεζα» γεμάτη από ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίον πολλοί κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει διάφορες δικλείδες ασφαλείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τους να περιορίσουν την έκθεση της περιουσίας τους αλλά των προσωπικών δεδομένων σε εκείνους που θα θελήσουν να τα αξιοποιήσουν προς όφελός τους.
Ο λόγος για το «valet mode», το οποίο συναντάτε όλο και πιο συχνά στα σύγχρονα αυτοκίνητα, θέτοντας περιορισμούς σε κρίσιμες λειτουργίες.
Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως αυτή που συναντάμε στα μοντέλα της Tesla, το valet mode προχωρά αυτομάτως σε μια σειρά από ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα του χρήση αλλά και να αποτρέψει ένα… ατυχές συμβάν.
Ειδικότερα, το valet mode των Tesla ασφαλίζει το ντουλαπάκι του οδηγού και το αποθηκευτικό χώρο κάτω από το μπροστινό καπό, «κλειδώνει» τη δυνατότητα σύνδεσης συσκευών μέσω bluetooth ή WiFi, «κρύβει» τις καταχωρημένες τοποθεσίες στο σύστημα πλοήγησης, περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος όπως και τη μέγιστη ισχύ που αυτό αποδίδει.
Τέλος, απενεργοποιούνται και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και οι υπηρεσίες ημιαυτόνομης οδήγησης.
Ανάλογες λειτουργίες προσφέρει το valet mode και στα μοντέλα της Jaguar-Land Rover, της Ford και του ομίλου Hyundai-KIA, μόνον που σε αυτές τις περιπτώσεις οι περιορισμοί δεν σχετίζονται με την απόδοση του οχήματος αλλά κυρίως με την πρόσβαση σε αποθηκευτικούς χώρους και στα προσωπικά δεδομένα μέσω του infotainment.
Όπως είναι λογικό, τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη λειτουργία, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι δεν θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε από το αυτοκίνητο τα προσωπικά μας αντικείμενα ή τα αντικείμενα υψηλής αξίας.
Κρίσιμο είναι να σημειώσουμε και τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο του αυτοκινήτου, γνωστοποιώντας τον αριθμό αυτόν στη διεύθυνση του ιδιωτικού parking.
Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν θα πραγματοποιήσει άσκοπες διαδρομές κατά τη διάρκεια της απουσίας μας και δεν θα εγκαταλείψει τον φυλασσόμενο χώρο του parking.
Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί ένας οπτικός έλεγχος κατά την παράδοση του αυτοκινήτου και κατά την παραλαβή του ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει προκληθεί κάποια ζημιά.
Σίγουρα η παραπάνω διαδικασία ίσως φαντάζει υπερβολική, ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε -μεταξύ άλλων- ότι το αυτοκίνητο δεν… αφήνεται στην τύχη του, επισημαίνοντας στους υπαλλήλους του χώρου στάθμευσης τη φροντίδα και την προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν (στο παρακάτω βίντεο της Tesla μπορείτε να δείτε τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης εφαρμογής.