Πανελλήνιες 2025: Προ των πυλών με την πανελλαδική εξεταστική διαδικασία να κάνει πρεμιέρα την προσεχή Παρασκευή 30 Μαΐου για τους μαθητές των ΓΕΛ με το μάθημα της Νεολληνικής Γλώσσας.

Για ακόμη μια χρονιά το πλαίσιο διεξαγωγής της πανελλαδικής εξέτασης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευσης θέτει αυστηρούς περιορισμούς για τη  διαδικασία και υπάρχει ρητή απαγόρευση κατοχής και χρήσης κινητού τηλεφώνου από τους υποψηφίους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Οι υποψήφιοι κατά την διάρκεια των εξετάσεων επιτρέπεται να έχουν μόνο στυλό μόνο ανεξίτηλης μελάνης (μαύρο ή μπλε), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα και μπουκαλάκι με νερό ή αναψυκτικό.

Υπογραμμίζεται πως το μολύβι γενικά δεν επιτρέπεται στις απαντήσεις, παρά μόνο αν το διευκρινίζουν οι οδηγίες των θεμάτων. Να σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι γίνονται δεκτοί στις εξετάσεις με βασικό αποδεικτικό στοιχείο το Δελτίο Εξεταζόμενου 2025 και δεν είναι απαραίτητο να έχουν άλλο αποδεικτικό στοιχείο (ταυτότητα ή διαβατήριο).

Για να μην βρεθούν οι υποψήφιοι προ εκπλήξεως και μηδενιστεί το γραπτό τους χωρίς τη δυνατότητα να δώσουν περαιτέρω εξηγήσεις, σε κάθε περίπτωση πρέπει να μην έχουν στην κατοχή τους τόσο κατά την αναμονή των θεμάτων όσο και κατά τη διάρκεια της εξέτασης το κινητό τους τηλέφωνο και φυσικά να μην το χρησιμοποιήσουν.

Η απαγόρευση δεν εξαιρεί και την κατοχή απενεργοποιημένου κινητού τηλεφώνου. Όπως τονίζεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, απαγορεύεται η κατοχή κινητού, έστω και απενεργοποιημένου, μέσα στην αίθουσα εξέτασης και συνιστά επαρκή λόγο για μηδενισμό του γραπτού.

Στην περίπτωση που κάποιος εξεταζόμενος, κατά την προσέλευσή του στο Εξεταστικό Κέντρο, φέρει μαζί του κινητό τηλέφωνο, οφείλει να το παραδώσει υποχρεωτικά στον Πρόεδρο της Επιτροπής Ε.Κ., ο οποίος θα το φυλάσσει σε ειδικό χώρο.

Μετά τη λήξη της εξέτασης, ο υποψήφιος παραλαμβάνει το κινητό του και αποχωρεί. Πριν την είσοδο στις αίθουσες πρέπει ο πρόεδρος της Επιτροπής του Ε.Κ. πρέπει να υπενθυμίζει στους υποψηφίους την υποχρέωσή τους να παραδίδουν τα κινητά τους και ότι η κατοχή κινητού (έστω και απενεργοποιημένου) μέσα στην αίθουσα συνιστά επαρκή λόγο μηδενισμού του γραπτού τους.

Τόσο κατά την παράδοση όσο και κατά την παραλαβή του κινητού, ο υποψήφιος θα υπογράψει σε ειδική κατάσταση ενώπιον του προέδρου της Επιτροπής Ε.Κ. ότι αναλαμβάνει ο ίδιος την ευθύνη της παράδοσης και παραλαβής του κινητού του.

Τα ανωτέρω ισχύουν επίσης για τους επιτηρητές, το βοηθητικό προσωπικό και τους λοιπούς εμπλεκόμενους σε κάθε Εξεταστικό Κέντρο, καθώς επίσης και για υποψήφιους με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Πανελλήνιες 2025: Προειδοποίηση Στρατηγάκη για τα μαθήματα «κόφτες» – Ποια είναι

Η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες 2025 έχει μπει στην τελική ευθεία, καθώς οι εξετάσεις ξεκινούν στις 30 Μαΐου.

Ο μαθηματικός και εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, με μια ενδιαφέρουσα ανάλυση, επισημαίνει πώς οι αριστούχοι μαθητές, παρόλο που παρουσιάζουν άριστες επιδόσεις στα σχολικά μαθήματα, συχνά αποτυγχάνουν στις Πανελλαδικές.

Όπως εξηγεί, η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων συνοδεύεται από μεγάλη απογοήτευση και «χαμηλές πτήσεις» σε μαθήματα στα οποία θεωρούνταν άριστοι.

Σύμφωνα με τον Στρατηγάκη, το μάθημα με το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας είναι η Ιστορία, ακολουθούμενη από τα Μαθηματικά και τη Φυσική.

Τα τρία αυτά μαθήματα έχουν ποσοστό αποτυχίας περίπου 60%, ενώ τα υπόλοιπα κυμαίνονται μεταξύ 32% και 41%.

Ο Στρατηγάκης αναδεικνύει και άλλες βασικές αιτίες, εκτός από την υποχρηματοδότηση και την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού στην εκπαίδευση.

Ειδικότερα, επισημαίνει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα «κοιμίζει» τους μαθητές, δίνοντάς τους την εντύπωση ότι όλα πάνε καλά, μέχρι να έρθει η «σφαλιάρα» των Πανελληνίων, με αποτέλεσμα την απότομη και απογοητευτική ανώμαλη προσγείωση.

Όταν τα 20άρια πέφτουν «βροχή» σε άριστους, πολύ καλούς, καλούς ακόμη και μέτριους μαθητές καλλιεργείται η ψευδαίσθηση ότι όλα βαίνουν καλώς.

Οι οικογένειες καμαρώνουν για τα βλαστάρια τους που αριστεύουν, οι μαθητές νιώθουν σαν τον superman, αφού με λίγο διάβασμα τα καταφέρνουν μια χαρά, οπότε μπορούν απερίσπαστοι να αφοσιωθούν στο… Tik Tok.

Σε σύνολο 680.000 μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου το σχολικό έτος 2023-2024 είχαμε 179.225 αριστούχους, ποσοστό 26,35%. Πρόκειται για ονειρεμένους αριθμούς που θα ζήλευε και η χώρα με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο. Περισσότεροι από ένας στους τέσσερις μαθητές είναι άριστοι. Πολύ ωραίο για να είναι αληθινό.

Και μετά έρχονται οι Πανελλαδικές.

Στις Πανελλαδικές εξετάζονται σε κάθε μάθημα μόνο όσοι υποψήφιοι επέλεξαν το Γενικό Λύκειο και όχι το ΕΠΑΛ (που έχει ειδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ), από αυτούς μόνο όσοι επέλεξαν να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές και από αυτούς μόνο όσοι επέλεξαν να εξεταστούν στα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού στην οποία είναι καλύτεροι, συνεπώς έχουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Αυτό σημαίνει ότι τα ποσοστά αποτυχίας δεν απεικονίζουν το τι ξέρουν οι μαθητές μας, αλλά ένα μόνο μέρος τους, που έχει τα ευνοϊκότερα αποτελέσματα, αφού είναι το τμήμα των μαθητών που τα καταφέρνει καλύτερα.

Παρόλα αυτά σε όλα τα μαθήματα ένας στους τρεις έως ένας στους δύο γράφει κάτω από 10, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Αν η εξέταση σε κάθε μάθημα ήταν υποχρεωτική για όλους τους μαθητές προφανώς τα ποσοστά των υποψηφίων με βαθμολογία κάτω από 10 θα ήταν πολύ μεγαλύτερα.

Το μάθημα με το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας είναι η Ιστορία, με τα Μαθηματικά και τη Φυσική να ακολουθούν. Τα τρία αυτά μαθήματα έχουν ποσοστό αποτυχίας γύρω στο 60%, με τα υπόλοιπα να βρίσκονται μεταξύ 32% και 41%.

Φυσικά τα θέματα που τίθενται στις Πανελλαδικές δεν έχουν σκοπό να μετρήσουν το επίπεδο των μαθητών μας, αλλά να τους κατατάξουν σε μία λίστα. Πρόκειται για ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, όπως έχουμε γράψει πολλές φορές. Αυτό σημαίνει ότι τα τελευταία θέματα είναι πολύ δύσκολα.

Τα πρώτα θέματα, όμως, δεν είναι δύσκολα, καθώς ζητούν απλά πράγματα από τη θεωρία ή κάποιες ασκήσεις που είναι στοιχειώδεις.

Στην αξιολόγηση PISA που διενεργείται σε μαθητές της Α Λυκείου τα αποτελέσματα είναι εξίσου απογοητευτικά: Ένας στους τρεις μαθητές δεν γνωρίζει ούτε τα στοιχειώδη σε τουλάχιστον ένα από τα τρία εξεταζόμενα αντικείμενα· την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τη φυσική. Και ένας στους τέσσερις δεν γνωρίζει ούτε τα στοιχειώδη και στα τρία εξεταζόμενα αντικείμενα. Ένας στους τέσσερις είναι λειτουργικά αναλφάβητος στην Α Λυκείου· εύκολο θύμα κάθε απατεώνα.

Όλες οι μετρήσεις δείχνουν ότι ο αριθμός των αριστούχων δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα· είναι ψεύτικος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επαναπαύονται γονείς και μαθητές στις ανύπαρκτες γνώσεις και επιτυχίες τους. Αφού τελειώσουν το σχολείο έρχονται οι Πανελλαδικές και το παιδί, που είναι αριστούχος αλλά αγχώνεται, και δεν μπορεί να αποδώσει στα γραπτά αποτυγχάνει παταγωδώς. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό γίνεται πολύ αργά. Δεν υπάρχει χρόνος να διορθώσει την πορεία του ο μαθητής. Έχει ήδη τελειώσει το Λύκειο όταν βιώνει την πρώτη και μοναδική του αποτυχία.

Αν, όμως, το παιδί είχε πάρει το μήνυμα από νωρίς θα μπορούσε να δει την αλήθεια, αυτό και οι γονείς του, να σκεφτεί και να διορθώσει την πορεία του. Φθάνοντας στις Πανελλαδικές θα ήταν υποψιασμένο και, συνεπώς, προετοιμασμένο. Σκοπός μας δεν πρέπει να είναι να κόψουμε τα παιδιά, αλλά να τα πείσουμε να διαβάσουν. Είναι προφανές ότι χαϊδεύοντάς τους τα αφτιά με τις ψηλές βαθμολογίες στο Γυμνάσιο και το Λύκειο τους κάνουμε μεγάλο κακό, οδηγώντας τα απροετοίμαστα στις Πανελλαδικές, οδηγώντας τα αμόρφωτα στο μέλλον τους. Η πανωλεθρία που παθαίνουν στις Πανελλαδικές απλά μας δείχνει ότι βγάζουμε από το Λύκειο παιδιά που είναι αγράμματα. Αν κάποιος καθηγητής τους προσπαθήσει να τους πει στην αρχή του Λυκείου ότι υπάρχει πρόβλημα ο “αριστούχος” και οι γονείς του δεν μπορούν ούτε να ακούσουν ούτε να πιστέψουν ότι το παιδί τους είναι αμόρφωτο. Έχουν αρχίσει και μου λένε καθηγητές για παιδιά που έχουν πρόβλημα ανάγνωσης· όχι πρόβλημα κατανόησης κειμένου, αλλά πρόβλημα να διαβάσουν. Συλλαβίζουν κομπιάζουν, δείχνουν ότι έχουν πρόβλημα με την ανάγνωση.

Πρέπει τα πράγματα να δυσκολεύουν βήμα – βήμα ώστε να μπορούν τα παιδιά να αντιλαμβάνονται τις αδυναμίες τους και να διορθώνουν την πορεία τους. Έτσι θα μάθουν, χωρίς να εγκαταλείψουν το σχολείο, που είναι και ο μεγάλος φόβος και θα σταματήσουμε να βγάζουμε αγράμματους από τα σχολεία μας.

Το μόνο καλό που βλέπω φέτος στα σχολεία είναι ότι τα περιστατικά βίας ανηλίκων έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τις ειδήσεις. Ελπίζω να πρόκειται για πραγματική μείωση των περιστατικών και όχι τη μη δημοσιοποίησή τους για να μη γίνεται διαφήμιση των πράξεων και πυροδοτείται έτσι η αύξησή τους.

Πρέπει ακόμη εμείς οι μεγάλοι να δούμε το θέμα με τα κινητά τηλέφωνα και τα social media. Δεν αρκεί η απαγόρευση των κινητών από τα σχολεία. Το παιδί έχει άλλες 18 ώρες κάθε μέρα. Τι κάνει με το κινητό του; Περνάει τις 13 από αυτές στο Tik Tok; Κάποια παιδιά ναι και επειδή δεν πρόκειται για μόνο ελληνικό φαινόμενο η Οξφόρδη έβγαλε ως λέξη της χρονιάς το Brain rot (σήψη του μυαλού).

Αυτό δημιουργεί η συνεχής ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα. Πρέπει να πείσουμε τα παιδιά να περιορίσουν τη χρήση των social για αν βρουν και λίγο χρόνο για διάβασμα. Δύο γονείς από μόνοι τους δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα. Χρειάζεται κινητοποίηση όλης της κοινωνίας προκειμένου να καταφέρουμε να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από την ελευθερία να καταστρέφουν τη ζωή τους.

Πανελλήνιες 2025: Πότε αρχίζουν οι εξετάσεις

Οι εξετάσεις στα Γενικά Λύκεια θα αρχίσουν στις 30 Μαΐου 2025 και θα ολοκληρωθούν στις 6 Ιουνίου 2025.

Ακολουθεί το πλήρες πρόγραμμα για τις Πανελλήνιες 2025 για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2025 ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΛ

Πανελλήνιες 2025 πρόγραμμα

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ.

Β. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΤΟΥΣ 2025 ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ

Πανελλήνιες 2025 πρόγραμμα

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3)

ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, για το οποίο η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις (4) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ.

Γ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ και ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 2025 ΓΙΑ ΓΕΛ & ΕΠΑΛ

Πανελλήνιες 2025 πρόγραμμα

Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης:

  • μέχρι τις 08:00 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08:30 π.μ.,
  • μέχρι τις 09:30 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 10:00 π.μ.

Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα:

  • των ξένων γλωσσών είναι τρεις (3) ώρες,
  • των Σχεδίων ( Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες,
  • για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 4΄ έως 6΄ λεπτά ανά υποψήφιο,
  • για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία», η εξέταση συνολικά έχει διάρκεια τρεις (3) ώρες και 30΄ λεπτά.

Δ. Ως προθεσμία διεξαγωγής Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) ακαδ. έτους 2025-26 ορίζουμε το διάστημα από τη Δευτέρα 16-6-2025 μέχρι και την Παρασκευή 27-6-2025.