Πανελλήνιες 2022: Μπορεί να απέχουμε αρκετούς μήνες ακόμα από τις Πανελλήνιες 2022, όμως όπως φαίνεται έρχονται τροποποιήσεις. Δείτε στο xristika.gr τι αλλάζει…
Ειδικότερα, σε αλλαγές προσανατολίζεται να προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στις επικείμενες πανελλαδικές εξετάσεις καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν… δεύτερες σκέψεις για το «διπλό μηχανογραφικό» το οποίο θα εφαρμοζόταν φέτος για πρώτη φορά.
Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» και η δημοσιογράφος Μάρνυ Παπαματθαίου σε σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα , υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την εφαρμογή του διπλού μηχανογραφικού από τις ερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το θέμα έχει απασχολήσει σοβαρά την κυβέρνηση, καθώς θεωρείται πολύ πιθανό να συνοδευθεί από παρενέργειες που θα ανατρέψουν και πάλι την ισορροπία του συστήματος.
Την ίδια στιγμή, ο αρχικός σκοπός, που ήταν ο περιορισμός των εισακτέων με χαμηλότατες βαθμολογίες και η στροφή των υποψηφίων προς τα τμήματα του ενδιαφέροντός τους, θεωρείται από πολλούς ότι έχει ήδη επιτευχθεί με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, θέμα άλλωστε που είχε σηκώσει πλήθος διαμαρτυριών μεταξύ υποψηφίων αλλά και πολιτικών κομμάτων.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείο Παιδείας ο οποίος φαίνεται πως τίθεται εν αμφιβόλω, στις επόμενες πανελλαδικές οι υποψήφιοι θα είχαν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου (20% στην περίπτωση των Επαγγελματικών Λυκείων).
Στη δεύτερη φάση που θα ακολουθούσε εάν εφαρμοζόταν το συγκεκριμένο μέτρο, δεν θα υπήρχε περιορισμός επιλογών, αλλά τα επόμενα μηχανογραφικά θα συμπληρώνονται μόνο από όσους υποψηφίους δεν εισήχθησαν στην Α’ φάση και θα περιείχαν μόνο τις θέσεις που θα απέμεναν κενές και τα τμήματα που δεν θα είχαν συμπληρώσει τις θέσεις τους (εφόσον επιτυγχανόταν και η καθορισμένη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος).
Πανελλήνιες 2022: Οι αδικίες
Αυτό ωστόσο οδηγεί εύκολα στην παρακάτω πιθανή παρενέργεια όπως αναφέρει η εφημερίδα: Ενας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να συμπληρώσει τις σχολές που τον ενδιαφέρουν αλλά και μερικές σχολές χαμηλότερου βαθμολογικού επιπέδου με στόχο, εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε, να εισαχθεί σε αυτές.
Και μπορεί όντως να εισαχθεί τελικά σε αυτές, αλλά στη συνέχεια, στη δεύτερη κατανομή θέσεων και στο επόμενο μηχανογραφικό, κάποιος άλλος υποψήφιος να κερδίσει με πολύ λιγότερα μόρια μια θέση στις σχολές που περιλαμβάνονταν στις αρχικές επιλογές του αλλά δεν μπήκε. Ετσι, οι πανελλαδικές εξετάσεις μετατρέπονται τελικά σε ένα απρόβλεπτο… παιχνίδι, το οποίο σίγουρα δεν είναι δίκαιο για τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους και ενέχει και πιθανά προβλήματα αντισυνταγματικών ανισοτήτων.
Στην περίπτωση πάντως που το «διπλό μηχανογραφικό» τελικά δεν εφαρμοστεί, το εξεταστικό σύστημα θα έχει την περυσινή μορφή – Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με τις νέες προσαρμογές των ΑΕΙ στους συντελεστές τους κ.ο.κ.
Να θυμίσουμε ότι στις πανελλαδικές εξετάσεις συμμετέχουν ετησίως περίπου 100.000 άτομα, ενώ πέρυσι προσφέρθηκαν από το υπουργείο Παιδείας συνολικά 77.415 θέσεις στην ανώτατη εκπαίδευση.
Το 2021, δύο τμήματα ΑΕΙ είχαν μετά την εξεταστική διαδικασία λιγότερους των 10 εισακτέων, 29 λιγότερους των 30 και 111 είχαν πληρότητα 50% των θέσεων που έλαβαν από την κατανομή του υπουργείου Παιδείας. Περίπου 35.000 υποψήφιοι έμειναν τελικά εκτός ΑΕΙ, με τους 25.000 από αυτούς από την κατηγορία των Γενικών Λυκείων.
Πανελλήνιες 2022: Σε ποια μαθήματα εξετάζονται οι υποψήφιοι
Οι μαθητές/τριες της τελευταίας τάξης Γενικού Λυκείου και οι απόφοιτοι-υποψήφιοι/ες, οι οποίοι/ες θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022, θα εξεταστούν σε τέσσερα (4) μαθήματα και θα είναι υποψήφιοι/ες για ένα (1) μόνο συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο/η υποψήφιος/α. Οι μαθητές/τριες εξετάζονται υποχρεωτικά στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που ήδη έχουν επιλέξει και παρακολουθούν, ενώ οι απόφοιτοι μπορούν να επιλέξουν να εξεταστούν στα μαθήματα οποιασδήποτε Ομάδας Προσανατολισμού.
Συγκεκριμένα:
Ι. Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Οι υποψήφιοι/ες της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα του 1ου Επιστημονικού Πεδίου: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές επιστήμες και τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι τα εξής τέσσερα (4):
1. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας
2. Αρχαία Ελληνικά Ομάδας Προσανατολισμού
3. Ιστορία Ομάδας Προσανατολισμού
4. Λατινικά Ομάδας Προσανατολισμού
II. Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ και ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Οι υποψήφιοι/ες της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, μπορούν να έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα είτε του 2ου Επιστημονικού Πεδίου είτε του 3ου Επιστημονικού Πεδίου.
Οι υποψήφιοι για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές επιστήμες εξετάζονται υποχρεωτικά στα εξής τέσσερα (4) μαθήματα:
1. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας
2. Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού
3. Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού
4. Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού
Οι υποψήφιοι/ες για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής εξετάζονται υποχρεωτικά στα εξής τέσσερα (4) μαθήματα:
1. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας
2. Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού
3. Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού
4. Βιολογία Ομάδας Προσανατολισμού
IΙΙ. Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Oι υποψήφιοι/ες της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, έχουν πρόσβαση στις Σχολές και τα Τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής και τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι τα εξής τέσσερα (4):
1. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας
2. Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού
3. Πληροφορική Ομάδας Προσανατολισμού
4. Οικονομία Ομάδας Προσανατολισμού
Πανελλήνιες 2022: Οι συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής
Οι συντελεστές ΕΒΕ αυτοί θα ισχύσουν για τις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις του 2022.
Υπενθυμίζεται ότι για την εξαγωγή του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) υπολογίζεται ο μέσος όρος των επιδόσεων των εξετασθέντων, βάσει των βαθμολογιών του συνόλου των υποψηφίων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται ένας βαθμός στη βαθμολογική κλίμακα του 20, επί του οποίου κάθε τμήμα επιλέγει μια μέγιστη και μια υψηλότερη τιμή.
Για παράδειγμα, έστω ότι η ΕΒΕ για ένα πεδίο διαμορφώνεται στο 12 βάσει των βαθμολογιών των υποψηφίων. Αν το τμήμα επιλέξει να ορίσει τον συντελεστή στο 0,90, τότε η βάση για το τμήμα διαμορφώνεται σε 10,8. Αντίθετα, με συντελεστή 1,20 η βάση διαμορφώνεται στο 14,4.
Κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου.
[ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]
Το υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ). Για παράδειγμα: Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 12/20. ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 10,8. Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 11/20. ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 9,9.