Σούπερ μάρκετ: Αβάσταχτη η ακρίβεια. Αδύνατον να ψωνίσουν οι πολίτες ακόμα και τα βασικά. Ποια προϊόντα κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η τελευταία πίεση του ενεργειακού κόστους και των αυξημένων πρώτων υλών που διαπερνά όλη την εφοδιαστική αλυσίδα δεν αφήνει ανεπηρέαστους τους τελευταίους κρίκους, τη λιανική και τους καταναλωτές, καθώς και αυτοί καλούνται να πληρώσουν μέρος του επιπρόσθετου κόστους.
Ως αποτέλεσμα η μεν λιανική βλέπει τα περιθώρια κέρδους της να ροκανίζονται έτι περαιτέρω, οι δε καταναλωτές διαπιστώνουν ότι οι αυξήσεις «τρώνε» το διαθέσιμο εισόδημά τους περιορίζοντας τελικά και την ίδια την αγοραστική τους δύναμη.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η ακρίβεια φαίνεται ότι εκτίναξε τον αριθμό των νοικοκυριών που αύξησαν το 2021 τις δαπάνες τους για τα ίδια βασικά αγαθά κατά 12%.
Ενα ποσοστό που φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί φέτος! Συγκεκριμένα η έρευνα κατέγραψε πως το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού (20% το αντίστοιχο ποσοστό το 2020), το 52,8% για είδη διατροφής (26,2% το 2020), το 51,9% για θέρμανση (12,9% το 2020) και το 34,7% για υγεία και φάρμακα (26% το 2020).
Οπως τονίζεται, οι αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν για 1 στα 2 νοικοκυριά την κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του.
Ταυτόχρονα η έρευνα κατέδειξε πως περισσότερα από 5 στα 10 νοικοκυριά (50,9%) περιόρισαν το 2021 τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.λπ.). Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, ενώ το 43,3% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση.
«Η κατάσταση στο λιανεμπόριο είναι τραγική. Η αγορά ανεβαίνει τον δικό της γολγοθά», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. «Ο πληθωρισμός είναι στα ύψη, με την ενέργεια και τα βασικά αγαθά να απορροφούν σχεδόν το σύνολο του διαθέσιμου εισοδήματος του Ελληνα.
Ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα έχει κάνει στην κυριολεξία βουτιά. Σε αυτά τουλάχιστον που δεν πουλάνε βασικά είδη. Ηδη δεν σας κρύβω ότι επικρατεί μεγάλη ανασφάλεια των επαγγελματιών πρώτα απ’ όλα για την επιβίωσή τους», προσθέτει.
Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται απαισιόδοξος και με την προοπτική να τονωθεί λίγο η αγορά κοντά στην εορταστική περίοδο του Πάσχα.
«Η μειωμένη αγοραστική δύναμη, η ανασφάλεια και το γεγονός ότι δεν έχουμε ξεπεράσει ακόμη τον COCVID-19 δεν νομίζω ότι αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Δυστυχώς όλα πλέον αμφισβητούνται. Υποτίθεται ότι περιμέναμε φέτος μια καλή τουριστική κίνηση που θα βοηθούσε, αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος πια. Προς το παρόν είμαστε εν αναμονή κάποιων μέτρων στήριξης για τις μικρές επιχειρήσεις. Θέλουμε οξυγόνο, αφού αυτό που λείπει είναι η ρευστότητα».
Σούπερ μάρκετ: Προς το 8% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο
Οπως φαίνεται, πάντως, οι καταναλωτές θα κληθούν να δαπανήσουν ακόμα περισσότερα από το διαθέσιμο εισόδημά τους σε βασικά αγαθά, αφού πληροφορίες του «b.s.» αναφέρουν πως το τελευταίο δεκαήμερο φθάνουν στα σούπερ μάρκετ νέοι τιμοκατάλογοι από τους προμηθευτές με αυξήσεις σε σειρά προϊόντων. Κίνηση με την οποία ουσιαστικά ανοίγει ένας ακόμη κύκλος ανατιμήσεων, χωρίς καλά-καλά να έχει κλείσει ο προηγούμενος που είχε εκδηλωθεί με την αλλαγή του έτους!
Γεγονός που ενισχύει και την άποψη ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή που τον περασμένο μήνα σκαρφάλωσε στο 7,2%, το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, θα προσεγγίσει, αν όχι θα ξεπεράσει, το 8% αυτό τον μήνα.
Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου έδειξαν ξεκάθαρα πάντως πως η νέα έκρηξη του πληθωρισμού οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και ειδικά στις ανατιμήσεις κατά 71,4% στον ηλεκτρισμό (σε ετήσια βάση), που έχει και την πιο σημαντική επίπτωση στον δείκτη, και ακολουθεί το φυσικό αέριο με ετήσια αύξηση 78,5% και το πετρέλαιο θέρμανσης με 41,5%.
Αίσθηση προκαλούν και οι ετήσιες αυξήσεις 23,2% σε καύσιμα, λιπαντικά, αλλά και σε αρκετά τρόφιμα, όπως για παράδειγμα, αρνί και κατσίκι 14,4%, λαχανικά 15,2% και λάδι 16,8%. Πιο ακριβό κατά 5,9% αγόρασαν οι καταναλωτές το ψωμί, ενώ αύξηση 6,8% κατέγραψε η τιμή στα πουλερικά, 9,8% στα φρούτα, 6,8% στα γαλακτοκομικά και αυγά, 6% στο μοσχάρι, 4% και 4,1% στον καφέ.
Ως προς τις επήρειες παρατηρείται ετήσια αύξηση 22,9% στα αεροπορικά εισιτήρια και 11,6% στις τιμές των ξενοδοχείων, ενώ η ένδυση και η υπόδηση σημείωσαν αύξηση 5,6%. Οι τιμές στα καινούρια αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 7,6% και στα μεταχειρισμένα 11,5%.
«Δυστυχώς σε αυτή την ιστορία όλοι έχουν δίκιο και όλοι την πληρώνουν. Κατεβάσαμε όσο μπορούσαμε τα περιθώριά μας, αλλά και πάλι η εκτίναξη του κόστους ρεύματος, που πλέον είναι 3 και 4 φορές πιο ακριβό από πέρυσι, μας αποτρέπει ακόμα και από τη σκέψη να συγκρατήσουμε κάτι από τις αυξημένες χρεώσεις των προμηθευτών», σημειώνει στο «b.s.» στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ μιλώντας σε καθεστώς ανωνυμίας.
«Ειλικρινά δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να περνάμε στον καταναλωτή την αύξηση», προσθέτει, εξηγώντας παράλληλα ότι οι στοχευμένες προσφορές είναι αυτές που προς το παρόν διατηρούν κάποια ισορροπία στην αγορά.
Πάντως, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, παρά τις ανατιμήσεις, μειώθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο σε ποσοστό γύρω στο 3% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες το 2021. Μάλιστα το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσίασε κάμψη τον προηγούμενο μήνα, με εξαίρεση τα φρέσκα επί ζυγίω τρόφιμα.
Σούπερ μάρκετ: Ανατιμήσεις έως 17% σε 10 μέρες
Η μέση τιμή για ένα κιλό επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν την 1η Μαρτίου στο 1,28 ευρώ.
Στο 10ημερο που μεσολάβησε έως την 11η Μαρτίου με βάση τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-Καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση τιμή ανέβηκε κατά 7,8%, στο 1,38 ευρώ.
Στο επώνυμο αραβοσιτέλαιο (μπουκάλι του ενός λίτρου) η αύξηση της τιμής καταναλωτή ήταν 3 λεπτά του ευρώ το ίδιο διάστημα (+ 0,7%), στο αναψυκτικό cola η κλασική φιάλη του 1,5 λίτρου «τσίμπησε» 1 λεπτό του ευρώ, στο 1,48 ευρώ από 1,47, ενώ στο ψωμί του τοστ (συσκευασία των 500g) η άνοδος στη μέση τιμή μεταξύ 1η και 11η Μαρτίου ήταν 3,2%, στο 1,91 ευρώ από 1,85 ευρώ.
Σε ποσοστό 3,4% μέσα σε 10 ημέρες αυξήθηκε η μέση τιμή στις πατάτες. Συγκεκριμένα, ένα κιλό πατάτες Κύπρου την 1η Μαρτίου πωλούνταν στους πάγκους μαναβικής των αλυσίδων σούπερ μάρκετ προς 1,15 ευρώ (μέση τιμή), ενώ στις 11 Μαρτίου η τιμή είχε ανέβει στο 1,19 ευρώ. Κατά 6 λεπτά του ευρώ ακριβότερα πωλούνταν το ίδιο διάστημα και οι φακές (συσκευασία 500g), από 1,88 ευρώ στα 1,94 ευρώ.
Πολύ μεγαλύτερη ήταν η ποσοστιαία αύξηση που «είδαν» τα μήλα στάρκιν (χύμα). Από τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής, η μέση τιμή την 11η Μαρτίου ήταν 1,51 ευρώ το κιλό, όταν την 1η Μαρτίου 1,31 ευρώ το κιλό (+16,7%).
Στα επώνυμα απορρυπαντικά για τα πιάτα η αύξηση το πρώτο 10ημερο του Μαρτίου ήταν της τάξης του 2,3%, από 1,73 ευρώ στο 1,77 ευρώ (μπουκάλι των 400 ml), ενώ η μέση τιμή της φέτας (συσκευασία των 400g) μεταξύ της 1ης Μαρτίου και της 11ης Μαρτίου αυξήθηκε κατά 10 λεπτά του ευρώ (από 4,84 ευρώ στα 4,94 ευρώ).
Σούπερ μάρκετ: Εγκλωβισμένοι στο ενεργειακό κόστος
Την ίδια ώρα, βιομηχανία αλλά και το λιανεμπόριο να έχουν εγκλωβιστεί, αφού δεν υπάρχει ούτε περιθώριο απορρόφησης ανατιμήσεων ούτε όμως και εύκολης μετακύλησής τους στο ράφι δεδομένων των συνθηκών.
Οι διοικήσεις των επιχειρήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο από τη μια πλευρά και οι βιομήχανοι και βιοτέχνες από την άλλη, προσπαθούν να λύσουν τη δύσκολη εξίσωση της εκτίναξης των λειτουργικών δαπανών εξαιτίας του νέου γύρου αυξήσεων ενεργειακού κόστους και των τιμών πρώτων υλών.
Το ράλι στις ενεργειακές τιμές έχει αυξήσει το κόστος στο λιανεμπόριο κατά 1,2% αναφέρουν στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ενώ εξωπραγματικό χαρακτηρίζεται το λειτουργικό κόστος από τους εκπροσώπους των μεσαίων βιομηχανιών.
Με τις προβλέψεις των επιχειρήσεων σε σχέση με τις τιμές ενέργειας το επόμενο εξάμηνο να είναι δυσοίωνες, οι ανησυχίες επικεντρώνονται στις επιπτώσεις στις πωλήσεις, στις εξαγωγές και στα κέρδη, προβλέποντας μειώσεις από 10% έως 20%. Μία στις πέντε επιχειρήσεις αναμένει μείωση πωλήσεων και μία στις τέσσερις, μειώσεις στις εξαγωγές αλλά και στα κέρδη.
Σούπερ μάρκετ: Δεν έχουμε ξαναζήσει κάτι τέτοιο
«Βόμβα» παγκοσμίων διαστάσεων στα τρόφιμα. Απειλούνται και τα λάδια μαγειρικής. Μειώνονται τα αποθέματα σε ηλιέλαιο και καλαμποκέλαιο εξαιτίας του πολέμου. Πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σοβαρές ελλείψεις έχουν ήδη αρχίσει να καταγράφονται σε ορισμένα από τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα, όπως το μαγειρικό λάδι.
Ένα σημαντικό ποσοστό και συγκεκριμένα, το 60% των εξαγωγών ηλιέλαιου από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας καθυστερεί να φτάσει σε πολλές χώρες της Δύσης, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.
Στο μεταξύ, αυξάνονται οι ανησυχίες γύρω από το ζήτημα της παραγωγής ηλίανθου και καλαμποκιού. Αισθητά μειωμένη αναμένεται να είναι η παραγωγή σε Ουκρανία και Ρωσία, σύμφωνα με τον Τζέιμς Φράι, βετεράνο αναλυτή και πρόεδρο της συμβουλευτικής εταιρείας LMC International.
Μόλις έναν μήνα πριν, η εταιρεία εκτιμούσε πως οι εξαγωγές ηλιέλαιου από τη Μαύρη Θάλασσα θα αυξηθούν πολύ περισσότερο από 2 εκατομμύρια τόνους, αγγίζοντας έως και τους 13,5 εκατ. τόνους για την περίοδο 2021-22. Σύμφωνα ωστόσο, με τις τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι δηλώνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής θα χαθεί, εξαιτίας του πολέμου.
«Τα αποθέματα και οι εξαγωγικές προμήθειες λαδιών έχουν μειωθεί», είπε ο Φράι. «Η μόνη μας λύση είναι οι αυξήσεις στις τιμές να οδηγήσουν σε περιορισμό της ζήτησης και έτσι, να επέλθει η εξισορρόπηση της αγοράς» υποστηρίζει.
Σύμφωνα μάλιστα, με τα όσα μεταδίδει το Bloomberg, το ακατέργαστο φοινικέλαιο για τοπική παράδοση στη Μαλαισία πιθανότατα να διαπραγματεύεται από 1.578 δολάρια σε 1934 δολάρια ανά τόνο μέχρι τον Ιούλιο.
Οι συνδυασμένες αποστολές φοινικέλαιου από τη Νοτιοανατολική Ασία δεν θα ξεπεράσουν τους όγκους του 2020 μέχρι το τρίτο τρίμηνο.
Παράλληλα, εκτιμάται πως η παραγωγή σε χώρες όπως η Μαλαισία θα αυξηθεί μόλις κατά 3%-4% φέτος λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού, ενώ η «πραγματική κρίση» στις προμήθειες μαγειρικού λαδιού θα αποτυπωθεί μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Οι παραγγελίες σογιέλαιου πιθανότατα θα μειωθούν και αυτές, κατά τη διάρκεια του έτους, λόγω της υψηλότερης ζήτησης στις χώρες εξαγωγής.
Παρόλα αυτά, οι τιμές του φοινικέλαιου, του βρώσιμου λαδιού με τη μεγαλύτερη κατανάλωση διεθνώς, θα μειωθούν τελικά, καθώς θα αυξάνεται η προσφορά αλλά και η ζήτηση ιδίως, κατά το δεύτερο μισό του έτους.
Αυτό πρακτικά, σημαίνει πως η τιμή του ακατέργαστου φοινικέλαιου για τοπική παράδοση στη Μαλαισία θα μειωθεί και θα κυμανθεί τελικά, από 1.480 δολάρια έως 1.671 δολάρια ανά τόνο.