Αυτοκίνητα: Ήρθε η ώρα -και μετά από πιέσεις της Ε.Ε.- να λάβει η Ελλάδα μέτρα για τα παλιά ρυπογόνα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους. Τι έρχεται…Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η παλαιότητα του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας είναι το… αγκάθι στην υποχρέωση μείωσης του Ευρωπαϊκού περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρα μας.
Όταν η Ελλάδα έχει κάνει τα πιο δραστικά βήματα τα τελευταία χρόνια, για την απεξάρτησή της -για την παραγωγή ρεύματος- από τον λιγνίτη, το πετρέλαιο και το κάρβουνο (οι πρώτες ύλες καύσης για την παραγωγή) και έχοντας καταφέρει μία ενεργειακή αυτονομία με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) ακόμα και κατά 70%, δεν μπορεί να έχει 17,3 ετών μέσο όρο ηλικίας τα Ι.Χ. της και πάνω από 20 τα φορτηγά.
Σαφώς και η ανανέωση των αυτοκινήτων έχει σχέση και με την οικονομική δυνατότητα των πολιτών της χώρας. Αυτός είναι ο λόγος που εξετάζονται σοβαρά κίνητρα αλλαγής των παλιών αυτοκινήτων με νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και κυρίως ηλεκτρικών, παράλληλα με τη σταδιακή εφαρμογή αντικινήτρων χρήσης των παλιών, αρχής γενομένης με τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2026 .
Η Ελλάδα λοιπόν, μετα και τις πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες για την περιβαλλοντική νομοθεσία, έχει θέσει υπό συζήτηση την επιβολή ενός νέου τέλους στα οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, τα οχήματα που θα επηρεαστούν άμεσα θα είναι κυρίως εκείνα με ηλικία άνω των δέκα ετών, με στόχο την απομάκρυνση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους.
Μια Τεχνική Ομάδα Εργασίας θα συσταθεί από την Κυβέρνηση, με αποστολή της, την ανάλυση όλων των δεδομένων και τη διαμόρφωση ενός δίκαιου και βιώσιμου σχεδίου τιμολόγησης, που θα λαμβάνει υπόψιν τις οικονομικές και τις περιβαλλοντικές πτυχές.
Ο σκοπός είναι όσο το δυνατόν να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, με τα εισπραττόμενα ποσά (φόροι, Τέλη, κλπ) να χρηματοδοτούν τα κίνητρα για αγορά νέου αυτοκινήτου.
Η ήδη νομοθετημένη ενθάρρυνση για την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων μέσω κινήτρων, όπως μειωμένα τέλη κυκλοφορίας , φορολογικές ελαφρύνσεις και την επιδότηση των +8.000€, έχει συμβάλλει σε απόσυρση παλαιότερων αυτοκινήτων. Ομως δείχνει οτι δεν αρκούν αυτ’α τα μέτρα.
Η αυξημένη τιμή των EV δεν επιτρέπει σε πολύ μεγάλη μερίδα των πολιτών αλλά και των επιχειρήσεων, να προβούν σε μια τέτοια δραστική και κοστοβόρα αλλαγή, αν και θα το ήθελαν.
Για το λόγο αυτό, η Τεχνική Ομάδα Εργασίας έχει την ευθύνη να ισορροπήσει μεταξύ της ανάγκης για οικολογική αναβάθμιση του στόλου οχημάτων και της ανάγκης για οικονομική… προσιτότητα.
Αυτοκίνητα: Τέλη Κυκλοφορίας
Όλα θα ξεκινήσουν με τα Τέλη Κυκλοφορίας, τα οποία αναμένεται να έχουν για όλους μικρές αυξήσεις -μεγαλύτερες στα παλαιά- εκτός των ηλεκτρικών που θα συνεχίσουν να έχουν πλήρη απαλλαγή…
Οι νέες ρυθμίσεις, που θα τεθούν σε ισχύ από το 2026 και μετά, προβλέπουν τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους να υπόκεινται σε μια κλιμακωτή κλίμακα τελών, ανάλογα με το επίπεδο των εκπομπών τους.
Εντούτοις, ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να εξετάσει τις ήδη υπάρχουσες φορολογικές δομές και να βρει τρόπους ώστε να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους ιδιοκτήτες χαμηλού εισοδήματος, οι οποίοι ενδέχεται να μην έχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης του οχήματός τους.
Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει και μία εντιμη συμπεριφορά της Κυνβέρνησης, σε όλους αυτούς που άλλαξαν ήδη το αυτοκίνητό τους, θέλοντας να απολαύσουν τα ισχύοντα φορολογικά κίνητρα.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για δίκαιη μετάβαση προς μια πιο πράσινη οικονομία, το σχέδιο προβλέπει επίσης τη δυνατότητα παροχής κινήτρων για την απόσυρση των παλαιότερων οχημάτων.
Αυτά τα κίνητρα μπορεί να περιλαμβάνουν οικονομικές ενισχύσεις, προγράμματα ανταλλαγής ή επιδοτήσεις για την αγορά πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.
Τέλος, αναμένεται να υπάρξει μια συνολική πολιτική που θα συνδυάζει τη φορολογική πολιτική με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Είναι σαφές ότι η επιτυχία τέτοιων μέτρων θα εξαρτηθεί από την ικανότητα να κατανοηθούν και να σταθμιστούν οι ποικίλλοντες ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, ώστε να μην δημιουργηθούν νέα κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα, αλλά αντίθετα να ενισχυθεί η οικονομική ανάπτυξη και να προαχθεί η δημόσια υγεία.
Αυτοκίνητα: Προσοχή! Το «κόλπο» που κάνουν και τα αρπάζουν Σαββατοκύριακα
Σαρώνει ο νέος τρόπος κλοπής των αυτοκινήτων. Η τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά δεν είναι πάντα στην υπηρεσία του πολίτη, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθούν και εναντίον του. Ιδού τι έχει καταγραφεί από την Αστυνομία και προκαλεί μεγάλη ανησυχία. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Το αυξημένο ενδιαφέρον για την τεχνολογία και την καινοτομία δεν επηρεάζει μόνο τους κλάδους της πληροφορικής και της επικοινωνίας, αλλά έχει επεκταθεί και στον πιο σκοτεινό κόσμο της εγκληματικότητας, ιδιαίτερα στην κλοπή αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα, παρατηρείται μια ανησυχητική τάση με την εμφάνιση μιας νέας, υψηλής τεχνολογίας μεθόδου κλοπής, γνωστή ως «ασύρματη διακοπή κλειδώματος».
Οι εγκληματίες, χρησιμοποιώντας εξελιγμένες συσκευές, εκμεταλλεύονται την ασύρματη φύση των σύγχρονων κλειδιών αυτοκινήτων.
Καθώς ο ιδιοκτήτης επιχειρεί να κλειδώσει το όχημά του με το ασύρματο κλειδί, οι δράστες αναμεταδίδουν ένα… διαταραχτικό σήμα που εμποδίζει την επικοινωνία μεταξύ του κλειδιού και του οχήματος.
Το αποτέλεσμα; Το αυτοκίνητο παραμένει ξεκλείδωτο, εν αγνοία του ιδιοκτήτη, καθιστώντας το ιδανικό στόχο για κλοπή.
Οι συσκευές που χρησιμοποιούνται είναι συχνά μικρές, φορητές και δύσκολο να εντοπιστούν. Επιπλέον, η πώληση και κατοχή τέτοιων συσκευών είναι εύκολη μέσω διαδικτύου.
Ήδη η Ελληνική Αστυνομία έχει προχωρήσει σε σχετικές συλλήψεις…
Απέναντι σε αυτή την απειλή, έχουμε τα συστήματα συναγερμού που λειτουργούν ανεξάρτητα από την ασύρματη επικοινωνία ή τη χρήση μηχανικών κλειδαριών που δεν επηρεάζονται από σήματα κλπ..
Όπως και να έχει, καλό είναι πάντα να ελέγχουμε με το χέρι αν το αυτοκίνητό μας έχει κλειδώσει…
Μαζικές κλοπές αυτοκινήτων – Τι πρέπει να προσέξουν όλοι
Ποιες μάρκες αυτοκινήτων κλέβουν περισσότερο. Ποιοι πρέπει να προφυλαχτούν και πώς; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Τη νέα μέθοδο που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για τις κλοπές αυτοκινήτων και για τη διάθεσή τους στην αγορά αναλύει η εκπομπή «Συνδέσεις» στο ERTNews.
Η μέθοδος που χρησιμοποιούν και η επινοητικότητά τους ξεπερνά κάθε φαντασία.
«Καταρχάς αγοράζουν αμάξια τα οποία έχουν βγει εκτός λειτουργίας, δεν επιδέχονται καμίας επισκευής, από πλημμύρες, φωτιές, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να πάνε στην ανακύκλωση ή θα έπρεπε να πάνε σε ανακύκλωση και να μην επανακυκλοφορήσουν στην αγορά.
Αυτά τα αμάξια κάποιοι επιτήδειοι τα αγοράζουν όχι για ανταλλακτικά αλλά για τα νομιμοποιητικά τους έγγραφα.
Παίρνουν την άδεια κυκλοφορίας, τον σειριακό αριθμό, τις πινακίδες. Αυτά τα νομιμοποιητικά έγγραφα τα ταιριάζουν με αυτοκίνητα που έχουν κλέψει.
Αυτοκίνητα τα οποία είναι κλεμμένα εμφανίζονται κανονικά, σύμφωνα με τις αρχές, σε σελίδες πώλησης που επισκέπτεται κάποιος που θέλει να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.
Ο αγοραστής το παίρνει σε τιμή ευκαιρίας και αργά ή γρήγορα ανακαλύπτουν ότι είναι κλεμμένα ή τους παίρνει η αστυνομία, καθότι ένα στα δύο κλεμμένα αμάξια εντοπίζεται από τις αρχές.
Το αμάξι, σε μία περίπτωση που αναλύθηκε σε ρεπορτάζ της εκπομπής «Φάσμα» στο ERTNews, είχε ξανακλαπεί και να ξαναμπεί στη σελίδα.
Η ροή στην αλυσίδα των κλεμμένων ΙΧ: Κλέβω – Διαθέτω – Το ξανακλέβω – Το ξαναδιαθέτω στην αγορά
Όπως επισήμαναν οι αρχές στη δημοσιογράφο Ελβίρα Κρίθαρη που έκανε το ρεπορτάζ, οι συμμορίες συντονίζονται γύρω από κάποιες μάντρες αυτοκινήτων. Όπως εξηγεί αν δεν υπάρχει το δίκτυο διοχέτευσης αυτών των οχημάτων στην αγορά, δεν υπάρχει και η κλοπή.
Κλοπές αυτοκινήτων: Προσοχή στις ευκαιρίες στις ιστοσελίδες πώλησης οχημάτων
Πρόκειται σίγουρα για έναν καινούργιο τρόπο κλοπής και διάθεσης ΙΧ, καθώς έως τώρα είχαμε συνηθίσει τα ανταλλακτικά να κλέβονται.
Τώρα οι αρχές προειδοποιούν ότι όταν βρίσκουμε στις ιστοσελίδες πώλησης οχημάτων ευκαιρίες, πρέπει να υποψιαστούμε τι ευκαιρία είναι αυτή.
Η Αστυνομία μπορεί πολύ εύκολα να εντοπίσει το κλεμμένο Ι.Χ, καθώς μπορεί να κάνει ταυτοποίηση από την πινακίδα που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Αυτό που συμβαίνει όταν αγοράζεις ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και το πηγαίνεις στο συνεργείο για να δεις μηχανολογικά αν είναι εντάξει, δεν τσεκάρεις αν ανταποκρίνεται ο σειριακός αριθμός στα νομιμοποιητικά έγγραφα.
Οι μάρκες αυτοκινήτων που κλέβουν κυρίως, γιατί ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις των αγοραστών είναι το Toyota C-HR και τα Peugeot 108 και 208. Τα εύχρηστα και μεσαία αυτοκίνητα.
Το χρόνο στην Ελλάδα κλέβονται 30.000 αυτοκίνητα. Τα περισσότερα από αυτά στην Αττική.
Οι κλοπές αυτών των αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 1.000%. Ο λόγος είναι το TikTok. Δεν είναι πλέον μόνο τα Smart που σαρώνουν οι κλέφτες, αλλά και μάρκες που δεν περιμέναμε. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Οι κλοπές κάποιων μοντέλων της Hyundai και της Kia δεκαπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια. Ο λόγος; Μια σειρά αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν πώς ο καθένας μπορεί να κλέψει αυτά τα αυτοκίνητα.
Οι αιτήσεις στις ασφαλιστικές για αποζημιώσεις κλεμμένων Hyundai και Kia αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 1.000% μεταξύ του πρώτου εξαμήνου του 2020 και του πρώτου εξαμήνου του 2023 στις ΗΠΑ, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Highway Loss Data Institute.
Έως και τις αρχές του 2020, οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων δεν είχαν ιδιαίτερο λόγο να ανησυχούν. Το πρώτο εξάμηνο του 2020, είχαν κλαπεί περίπου 1,6 ανά 1.000 ασφαλισμένα Hyundai και Kia, με τη συχνότητα των κλοπών να κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα με τις άλλες μάρκες. Όμως, μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο ρυθμός είχε αυξηθεί σε 11,2 ανά 1.000 αυτοκίνητα. Αντίθετα, τα ποσοστά των κλοπών για όλες τις άλλες μάρκες αυτοκινήτων παρέμειναν περίπου τα ίδια.
Όπως εξηγεί το CNN, ορισμένα μοντέλα Hyundai και Kia που κατασκευάστηκαν μεταξύ του 2015 και του 2019 είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις κλοπές. Λιγότερο ακριβές εκδόσεις, όπως τα Hyundai Santa Fe και Tucson και τα Kia Forte και Sportage που παίρνουν μπροστά με το κλειδί, έχουν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να κλαπούν από άλλα οχήματα παρόμοιας ηλικίας.
Πολλά από αυτά τα οχήματα δεν διαθέτουν τεχνολογίες πρόληψης κλοπής, όπως ηλεκτρονικά immobilizer. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούν ένα τσιπ στο αυτοκίνητο και άλλο ένα στο κλειδί, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους για να επιβεβαιώσουν ότι το κλειδί είναι αυθεντικό και ανήκει πραγματικά σε αυτό το όχημα.
Έτσι, στα social media και ειδικά στο TikTok άρχισαν να διαδίδονται βίντεο που δείχνουν πώς ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να κλαπεί, εάν κάποιος χρησιμοποιήσει την μεταλλική άκρη ενός καλωδίου USB για να το βάλει μπροστά.
Το πρόβλημα έγινε τόσο μεγάλο ώστε ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες σε κάποιες αγορές αρνούνταν να ασφαλίσουν αυτά τα παλαιότερα μοντέλα Hyundai και Kia.
Το 2023, η Hyundai και η Kia κατέληξαν σε συμβιβασμό με 9 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που τις κατηγορούσαν ότι δεν έλαβαν αρκετά μέτρα για να κάνουν τα αυτοκίνητά τους ασφαλή. Οι εταιρείες συμφώνησαν να πληρώσουν 200 εκατ. δολάρια.
Κλοπές αυτοκινήτων: Αυτά είναι τα πιο επικίνδυνα για κλοπή
Αυξάνονται οι κλοπές αυτοκινήτων στη χώρα μας, αφού λόγω της παλαιότητας τους, η ασφάλεια των οχημάτων είναι παλαιάς τεχνολογίας. Ιδού, στο xristika.gr, ποια αυτοκίνητα προτιμούν οι κλέφτες στη χώρα μας…
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα καταγράφονται περίπου 230 κλοπές αυτοκινήτων ανά 100.000 κατοίκους, με τη Νέα Ζηλανδία να κατέχει την πρώτη θέση με 1.171 κλοπές ανά 100.000 κατοίκους.
Την πεντάδα συμπληρώνουν η Ουρουγουάη με 558, η Ιταλία με 232 και οι ΗΠΑ με 228 κλοπές οχημάτων.
Εντυπωσιακή είναι η διαφορά μεταξύ Ελλάδα και ΗΠΑ, καθώς έχουν μόλις ένα αυτοκίνητο διαφορά, 227 η Ελλάδα και 228 οι ΗΠΑ, ανά 100.000 κατοίκους!
Στο ερώτημα που θέσαμε σε ειδικούς εγκληματολόγους, γιατί στην Ελλάδα γίνονται τόσες κλοπές αυτοκινήτων, αφού δύσκολα σήμερα ένα κλεμμένο όχημα μπορεί να πουληθεί και να ξανακυκλοφορήσει σε Ελλάδα και εξωτερικό (εντοπίζεται εύκολα σήμερα), η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Μα, φυσικά, για τα ανταλλακτικά.
Η αυξημένη παλαιότητα του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας (+16 χρόνια), έχει δημιουργήσει μεγάλη ανάγκη για φθηνά ανταλλακτικά, τα οποία από τη μία δεν επαρκούν στην αγορά, λόγω των πολλών ζημιών (ταλαιπωρημένα – παλαιά αυτοκίνητα), ενώ από την άλλη τα γνήσια ανταλλακτικά είναι σαφώς πιο ακριβά από τα… κλεμμένα.
Οπότε οι κλεπταποδόχοι βρίσκουν εύκολα αγοραστές, οι οποίοι δε μπορούν (ή δε θέλουν) να δαπανήσουν πολλά χρήματα για την επισκευή του αυτοκινήτου τους.
Κατά καιρούς, δημιουργούνται κυκλώματα τα οποία υποδέχονται τα κλεμμένα αυτοκίνητα, και αφού τα λύσουν στα υπόγεια αυτοκινητικά… χειρουργεία, πουλάνε τα ανταλλακτικά τους συνήθως σε ελεύθερα συνοικιακά συνεργεία (μη εξουσιοδοτημένες μικρές επιχειρήσεις), τα οποία συνήθως αποθήκες δεν διατηρούν (εισερχόμενα, εξερχόμενα ανταλλακτικά), ενώ δεν κόβονται και τα ανάλογα παραστατικά για εργασίες και ανταλλακτικά.
Η γνώριμη έκφραση του «μάστορα» που συνήθως ακούνε οι κάτοχοι των αυτοκινήτων προς επισκευή είναι: …θα ψάξω να σου βρω ένα καλό, ελαφρώς μεταχειρισμένο ανταλλακτικό για να μην βάλεις το καινούργιο, το ακριβό.
Οι κλέφτες των αυτοκινήτων τώρα, επιλέγουν δημοφιλή αυτοκίνητα δηλαδή να έχουν πουληθεί αρκετά στην Ελλάδα, αλλά και πιο σπάνια που δεν βρίσκονται εύκολα ανταλλακτικά.
Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας των κλεμμένων αυτοκινήτων, οι ληστές επικοινωνούν με τον κάτοχο ζητώντας του «λύτρα» για να επιστρέψουν το αυτοκίνητο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, το αυτοκίνητο το οποίο προτιμούν κατά κόρον τα τελευταία χρόνια οι κλέφτες στην Ελλάδα, παραμένουν τα Smart, κυρίως χρονολογίας κατασκευής από 1998 έως και 2014, που έχουν πολλά κοινά ανταλλακτικά.
Φυσικά δεν προτιμούν το καινούργιο, που είναι ηλεκτρικό και κατά συνέπεια διαθέτει λίγα μηχανικά ανταλλακτικά.
Σημειώστε δε, πως ένα Smart μπορεί να κλαπεί ιδιαίτερα εύκολα και χωρίς διάρρηξη σε δρόμο, απλά σηκώνοντάς το σε μία μικρή πλατφόρμα…
Ως δεύτερη επιλογή τους οι κλέφτες προτιμούν τα Mini Cooper και ιδιαίτερα της πρώτη γενιάς του (2006-2008) για τους ίδιους λόγους με του Smart.
Ακολουθεί το προ-προηγούμενης γενιάς Toyota Yaris ως best seller (μεγάλη ζήτηση ανταλλακτικών).