Σούπερ μάρκετ: Όλη η λίστα που θα κοινοποιηθεί στα Σούπερ μάρκετ από το υπουργείο Ανάπτυξης. Πλέον τα Σούπερ μάρκετ θα πρέπει να προσπαθήσουν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν σταθερές τις τιμές σε συνεργασία με τις Βιομηχανίες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Συνολικά 31 κατηγορίες προϊόντων και 51 προϊόντα, περιλαμβάνονται στην τελική λίστα που διαμόρφωσαν τα υπηρεσιακά στελέχη και η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης για το “καλάθι του νοικοκυριού”.
Στη λίστα, που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το newmoney περιλαμβάνονται επίσης τα αναψυκτικά καθώς και τρεις κατηγορίες καφέ, όπως είχαμε αποκαλύψει απ’ το πρωί, αφήνοντας εκτός τις συσκευασίες espresso.
Η λίστα αναμένεται να κοινοποιηθεί τις επόμενες ώρες στα Σούπερ Μάρκετ, τα οποία με τη σειρά τους θα πρέπει να προσπαθήσουν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν σταθερές τις τιμές σε συνεργασία με τις Βιομηχανίες.
Εκπρόσωποι των τελευταίων εξάλλου αναμένεται να κληθούν τις επόμενες μέρες για σύσκεψη με την ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης υπό τον κ. Αδ. Γεωργιάδη προκειμένου να δεσμευθούν ότι θα καταβάλλουν κάθε προσπάθεια ώστε να παραμείνουν σταθερές οι τιμές των βασικών προϊόντων και να προφυλαχθούν κατά κύριο λόγο τα φτωχά νοικοκυριά.
Η λίστα, όπως αποκαλύπτει το Newmoney είναι η εξής:
1 PYZI
• Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο
2 ΨΩΜΙ
• Ψωμί για τοστ
• Ψωμί φραντζόλα
• Φρυγανιές
3 ΖΥΜΑΡΙΚΑ
• Μακαρόνια Νο 6
4 XOIPINO
• Συσκευασμένα
5 ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ
• Συσκευασμένα
6 ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ
7 ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
• Ένα τουλάχιστον προϊόν
8 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ
• Γάλα φρέσκο πλήρες
9 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ
• Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%
10 ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ
• Γάλα εβαπορέ
11 ΓIAOYPTI
• Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
• Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
12 TYPIA
• Φέτα
• Γκούντα
• Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά
13 ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
• Χυμός τομάτας διατηρημένος
14 AYΓA
• Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα
15 ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ
• Μαργαρίνες
16 ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
• Παρθένο ελαιόλαδο
17 ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ
• Ηλιέλαιο
18 ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
• Τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
19 ZAXAPH
• Λευκή ζάχαρη
20 ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ
• Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
• Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)
21 ΚΑΦΕΣ
• Ελληνικός καφές
• Στιγμιαίος καφές
• Γαλλικός καφές
23 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ
• Τσάι ή Χαμομήλι
24 KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
• Κακάο σε σκόνη
25 ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)
• Εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό (500 ml ή 1lt)
26 ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ
• Χυμός πορτοκάλι
27 ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
• Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
• Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
• Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
• Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
• Χαρτί κουζίνας
28 ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
• Οδοντόκρεμες
• Χαρτί υγείας
• Σερβιέτες
• Ταμπόν
• Σαμπουάν
• Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
• Πάνες ακράτειας
29 ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ
• Πάνες για μωρά
• Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
• Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
30 ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ
• Τροφή για σκύλους
• Τροφή για γάτες
31 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ
• Ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού
Σούπερ μάρκετ: Έτσι θα εντοπίσετε τα φτηνότερα προϊόντα
Φρένο στις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης συμφώνησαν να βάλουν οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι οποίοι συναντήθηκαν χθες με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνη Γεωργιάδη.
Οπως δήλωσε, κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα παρουσιάσει μέσα στον Οκτώβριο ένα καλάθι με 50 προϊόντα πρώτης ανάγκης και ευρείας κατανάλωσης, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Οπως εξήγησαν στον «Ε.Τ.» αρμόδια στελέχη, βασική επιδίωξη είναι οι τιμές των 50 προϊόντων που θα επιλεχθούν από κάθε σούπερ μάρκετ να ακολουθήσουν χαμηλότερο ρυθμό αύξησης από αυτόν του μέσου πληθωρισμού, να συγκρατηθούν και όπου υπάρχουν περιθώρια να μειωθούν.
Αυτό που προέχει είναι να προσδιοριστούν οι κατηγορίες των προϊόντων από το ΥΠΑΝ, για να μπορέσει, στη συνέχεια, κάθε αλυσίδα να επιλέξει τα 50 προϊόντα που θα συμπεριλάβει στο καλάθι της.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, συνολικά οι κατηγορίες υπολογίζεται πως θα είναι περίπου 20.
Παρ’ ότι δεν έχουν «κλειδώσει» ακόμη, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι στο «καλάθι» θα περιληφθούν τρόφιμα, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια, το ψωμί, τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλατα, τυριά, γιαούρτια), τα κρεατικά, τα έλαια, ο καφές, η ζάχαρη, αλλά και απορρυπαντικά (πιάτων και πλυντηρίου), χαρτικά (χαρτί κουζίνας και χαρτί υγείας) και είδη προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, αφρόλουτρα κ.λπ.). Με άλλα λόγια, θα είναι προϊόντα απαραίτητα για τη διαβίωση, ώστε να μπορούν να τα αγοράσουν, πρωτίστως, οικονομικά ευάλωτα νοικοκυριά, με χαμηλά εισοδήματα.
Επί της ουσίας, οι κατηγορίες από τις οποίες θα προκύψουν τα 50 προϊόντα θα είναι ίδιες, αλλά τα 50 αγαθά θα είναι διαφορετικά σε κάθε σούπερ μάρκετ.
Οπως ανέφερε στον «Ε.Τ.» ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Μασούτης, Γιάννης Μασούτης, οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές κάθε καλαθιού και να παρακολουθούν την εξέλιξή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πέρα από τις προωθητικές ενέργειες των αλυσίδων, το καλάθι με τα 50 προϊόντα και τις τιμές του θα είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis ή στην ίδια εφαρμογή που είναι διαθέσιμη στα κινητά τηλέφωνα.
Ετσι, τα νοικοκυριά θα μπορούν να βλέπουν την τιμή του καλαθιού σε κάθε αλυσίδα, να συγκρίνουν τις τιμές και να επιλέγουν ποιο από όλα θα αγοράσουν.
Αλλωστε, όπως επισημαίνει ο κ. Μασούτης στον «Ε.Τ.», «στο εν λόγω καλάθι θα υπάρχει από την αρχή μια συγκεκριμένη τιμή, που σε περίπτωση ανοδικής μεταβολής θα μπορεί να γίνει αντιληπτή από τον καταναλωτή, καθώς τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται σε αυτό θα είναι προκαθορισμένα», επισημαίνει ο κ. Μασούτης στον «Ε.Τ.».
Πάντως, σε γενικές γραμμές, αναμένεται να προτιμηθούν προϊόντα από τις ιδιωτικές ετικέτες των αλυσίδων, διότι είναι πιο οικονομικά, χωρίς, ωστόσο, να είναι δεσμευτικό.
Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο το «καλάθι» να αλλάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, π.χ. άλλα προϊόντα να περιλαμβάνει το «καλάθι» μιας αλυσίδας τον Νοέμβριο και άλλα τον Δεκέμβριο.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα μπορέσει να τεθεί σε ισχύ από τη στιγμή που θα προσδιοριστούν τα 50 προϊόντα από όλα τα σούπερ μάρκετ, και σύμφωνα με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, αυτό θα γίνει πιθανότατα μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
«Θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις από τους άμεσα εμπλεκομένους, με σκοπό να είναι πλήρως ενήμεροι οι καταναλωτές», σημειώνουν κύκλοι του ΥΠΑΝ στον «Ε.Τ.», διευκρινίζοντας πως πρόκειται για ένα μέτρο έκτακτης φύσεως, με διάρκεια όση κι αυτή των πληθωριστικών πιέσεων.
Μάλιστα, αντίστοιχες ενέργειες έχουν γίνει και στην Ισπανία, η οποία έχει επίσης καθιερώσει ένα καλάθι με ευρεία γκάμα προϊόντων πρώτης ανάγκης που πωλούνται φθηνότερα.
Ενδεικτικά, μεγάλη πολυεθνική αλυσίδα που δραστηριοποιείται στη χώρα της Ιβηρικής πουλά στους Ισπανούς καταναλωτές ένα καλάθι με 30 βασικά αγαθά έναντι 30 ευρώ, ενώ αντίστοιχα πακέτα ετοιμάζουν και άλλες εταιρίες.
Πάντως, στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν στον «Ε.Τ.» ότι η αποκλιμάκωση ή έστω η σταθεροποίηση των τιμών δεν θα έρθει σύντομα.
«Ο πληθωρισμός των τροφίμων είναι ήδη στο 15% και τώρα αναμένεται νέος γύρος ανατιμήσεων, καθώς τα αποθέματα με τις παλιές τιμές έχουν εξαντληθεί. Ετσι, θα αρχίσουν να μπαίνουν στα ράφια προϊόντα που αγοράστηκαν από τους προμηθευτές σε αυξημένες τιμές λόγω της ανόδου του κόστους των πρώτων υλών», τονίζουν στον «Ε.Τ.» οι ίδιες πηγές.
Και προσθέτουν ότι οι νέες ανατιμήσεις θα ενταθούν το τελευταίο δίμηνο του έτους, θα υπάρξει μια επιβράδυνση στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου και από το Πάσχα του 2023 θα αρχίσει η σταθεροποίηση των τιμών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των στελεχών των σούπερ μάρκετ, το 2022 αναμένεται να κλείσει με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 8% και αύξηση του τζίρου κατά 2%, ως αποτέλεσμα βέβαια του πληθωρισμού και όχι της αυξημένης κατανάλωσης.
Κατά τη συνάντηση εξετάστηκε, ακόμη, το ζήτημα της επάρκειας των προϊόντων.
«Η ελληνική αγορά, όπως και κατά την περίοδο της Covid, κατάφερε να ξεχωρίσει και να μην έχει ζητήματα ελλείψεων, θα καταφέρει και τώρα να έχει πλήρη επάρκεια προϊόντων παρά τις πολύ μεγάλες διεθνείς πιέσεις σε διάφορα είδη», δήλωσε σχετικά ο κ. Γεωργιάδης.
Σούπερ μάρκετ: Το κόλπο που δεν θέλουν να γνωρίζουμε
Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αρχίζουν και αντιλαμβάνονται το “κόλπο” των εταιρειών τροφίμων στα σούπερ μάρκετ, που μικραίνουν λίγο τις συσκευασίες τους, ώστε να μη γίνει αυτό αντιληπτό με την πρώτη ματιά…
Το λένε shrinkflation και το κάνουν όλοι.
Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα.
Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος.
Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά.
Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα.
Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα.
Σούπερ μάρκετ: Δείτε τι αποφάσισαν να κάνουν
Την ώρα που οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν λένε να πέσουν οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν τέλος στις προσφορές 1+1!
Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).
Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.
Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.
Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).
Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.