Όρια ταχύτητας: Η παραβίαση των ορίων ταχύτητας είναι ένα ακριβό… σπορ σε περίπτωση που ο άτακτος οδηγός πέσει στα ραντάρ της Τροχαίας. Πώς μπορούμε να το αποφύγουμε; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας είναι μία από τις πιο συχνές παραβάσεις, ιδίως στην χώρα μας όπου οι αντίστοιχες πινακίδες είναι μάλλον… διακοσμητικές για τους περισσότερους Έλληνες οδηγούς.
Η παραβίαση των ορίων κοστίζει πολλά και αδειάζει τσέπες μιας και το πρόστιμο μπορεί να φτάσει πάνω από τα 1.000 ευρώ…
Για να μην συμβαίνει αυτό, και για λόγους ασφαλείας στους δρόμους, οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν εφαρμόσει τον τελευταίο καιρό ένα σύστημα το οποίο έρχεται να προφυλάξει τους οδηγούς από την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
Πρόκειται για τους παθητικούς περιοριστές ταχύτητας οι οποίοι ειδοποιούν τους οδηγούς εάν υπερβούν το όριο ταχύτητας κατά περισσότερο από 10 χιλιόμετρα την ώρα, παρέχοντας τόσο ηχητικές όσο και οπτικές προειδοποιήσεις για να ενθαρρύνουν την επιβράδυνση.
Η τεχνολογία ISA έχει μια ιστορία που χρονολογείται από τις παθητικές και ενεργές μορφές της που εισήχθησαν στη Γαλλία τη δεκαετία του 1980.
Ενώ τα παθητικά συστήματα προειδοποιούν τους οδηγούς για την υπερβολική ταχύτητα χωρίς να επιβάλλουν όρια, τα ενεργά συστήματα μπορούν να περιορίσουν φυσικά τις ταχύτητες των οχημάτων.
Ήδη στην Ευρωπαϊκή Ένωση εφαρμόζεται ένας κανονισμός, ο οποίος επιβάλλει ότι όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται πρέπει να διαθέτουν παθητικούς περιοριστές που παρέχουν ηχητικές και οπτικές ειδοποιήσεις στους οδηγούς.
Αυτή η νομοθετική κίνηση ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες τάσεις για αυξημένη οδική ασφάλεια μέσω της τεχνολογίας.
Για παράδειγμα, η Volvo περιόρισε εθελοντικά την τελική ταχύτητα των νέων οχημάτων της στα 180 χλμ/ώρα το 2020.
Σε κάθε περίπτωση, η παραβίαση του ορίου ταχύτητας είναι κάτι που όλοι αντιμετωπίζουν πλέον ως μία από τις κυριότερες αιτίες για τα δυστυχήματα στους δρόμους, οπότε τα συστήματα αυτά έρχονται να βοηθήσουν τους οδηγούς να είναι πιο προσεκτικοί.
Και βεβαίως να γλιτώσουν και αρκετά χρήματα από τα ραντάρ και τις κάμερες της Τροχαίας που καραδοκούν.
Άλλαξαν τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα
Τέλος στα γκάζια βάζει ο νέος ΚΟΚ.
Στόχος είναι να τεθεί όριο 30 χλμ/ώρα σε αρκετές περιοχές των πόλεων, σε ζώνες που θα υποδείξουν οι δημοτικές αρχές. Ειδικά έξω από τα σχολεία, ο Δήμοι θα μπορούν να προτείνουν ακόμα χαμηλότερο όριο, στα 20 χλμ/ώρα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν στο νέο ΚΟΚ θα παραμείνει η αφαίρεση πινακίδων του οχήματος ως ποινή για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις.
«Η κεντρική φιλοσοφία του ΚΟΚ δεν αλλάζει. Αλλά οφείλουμε, γιατί αυτό είναι το σωστό και έχει ήδη γίνει, να είμαστε σε αγαστή συνεργασία κυρίως με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ώστε να ενσωματώσουμε και τις όποιες πιθανόν δυνητικές παρατηρήσεις υπάρχουν από το συναρμόδιο υπουργείο», είχε δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρόστιμα θα έρχονται στους παραβάτες μέσω sms, ενώ το ιστορικό των παραβάσεων θα είναι διαθέσιμο στο gov.gr.
Η ολομέλεια της Βουλής ψήφισε τον νέο Ποινικό Κώδικα, ο οποίος περιλαμβάνει αλλαγές και παρεμβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με αυστηρότερες ποινές σε κάποιες σοβαρές παραβάσεις.
Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά (άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 5090/2024).
- Με φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους, αν από την παράβαση προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο
- Με φυλάκιση έως 3 έτη, αν από την παράβαση προκύψει ζημιά σε ξένη περιουσία
- Με κάθειρξη έως 10 έτη, αν από την παράβαση, προκύψει βαριά σωματική βλάβη ή προκληθεί σημαντική ζημιά σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
- Με κάθειρξη/φυλάκιση τουλάχιστον 10 ετών, αν η παράβαση έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκληθεί θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
- Οι παραβάσεις που φέρουν τις παραπάνω ποινές είναι:
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
- Οδήγηση σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης, σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες
- Οδήγηση οχήματος, που είναι τεχνικά ανασφαλές ή φορτωμένο χωρίς ασφάλεια
- Οδήγηση σε αυτοσχέδιους αγώνες ή με επικίνδυνους ελιγμούς
- Οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της
- Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη
- Παραβίαση του ορίου ταχύτητας σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, κατά 60 χλμ (οδήγηση λεωφορείου, φορτηγού ή επιβατικού)
- Παραβίαση του ορίου ταχύτητας κατά 20, 30 ή και 40 χλμ (οδήγηση σε κατοικημένη περιοχή ή σε άλλο οδικό δίκτυο αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα.
Όρια ταχύτητας: Χαράτσι για όλους! Πόσα θα πληρώσουμε
Τελικά δεν έχει πολύ σημασία αν έχουμε παλιό ή νέο αυτοκίνητο καθώς θα πληρώσουμε όλοι χαράτσι.
Νέες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας φέρνει το υπουργείο Οικονομίας από το 2025, στέλνοντας στο ταμείο και ιδιοκτήτες νέων οχημάτων, την ώρα που το υπουργείο Μεταφορών «μαγειρεύει» αλλαγές και για τα παλαιά ΙΧ, στέλνοντάς στα ετησίως στα ΚΤΕΟ για έλεγχο.
Σε ό,τι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, προκειται για ρύθμιση που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ σε άλλα κρατη μέλη της ΕΕ.
Τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αποτέλεσαν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων ώστε να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2.
Ωστόσο τα αυτοκίνητα που μέχρι πρότινος είχαν μηδενικά τέλη φαίνεται ότι… έχουν παλιώσει μετά από 15 χρόνια!
Σημειώνεται πως η εφαρμογή μηδενικών τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2, αλλά πλέον το ένα μετά το άλλο τα κράτη μέλη της ΕΕ δίνουν μηδενικά τέλη μόνο για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα!
Με λίγα λόγια πιθανότατα θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και τα υβριδικά ΙΧ.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών αναζητά τρόπους για αυξημένη εποπτεία και των παλαιών αυτοκινήτων. Για τον λόγο αυτό βάζει ξανά στο τραπέζι τον ετήσιο έλεγχο των παλαιών οχημάτων στα ΚΤΕΟ.
Έτσι πέρα από τη διασύνδεση των ΚΤΕΟ με το ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου, που με τη σειρά του συνδέεται με την ΑΑΔΕ, εξετάζεται ένα ακόμα μέτρο.
Το μέτρο αυτό θα είναι η υποχρέωση ετήσιου ελέγχου για μια κατηγορία οχημάτων.
Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζει το ΥΜΕ, τα οχήματα αυτά θα είναι όσα έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά για περισσότερα από 10 ή 15 χρόνια.
Το συγκεκριμένο μέτρο δεν είναι νέο, καθώς στην πλειοψηφία των κρατών – μελών της ΕΕ ισχύει εδώ και πολλά χρόνια για τα οχήματα που έχουν συμπληρώσει 8 έτη κυκλοφορ