Καύσιμα: Αδιανότη ακρίβεια, απίστευτη αύξηση των τιμών στα καύσιμα. Η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης στα 1,802 ευρώ το λίτρο. Στα ύψη το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σε ανοδική πορεία παραμένουν οι τιμές του φυσικού αερίου, με το ράλι να τροφοδοτείται από τη λήξη των συμβολαίων του Φεβρουαρίου και την επιδείνωση του καιρού στα βορειοανατολικά των ΗΠΑ.
Οι παράγοντες αυτοί έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στην εφοδιαστική αλυσίδα η πανδημία και η μείωση των αποθεμάτων καυσίμων διεθνώς, καθώς και η στρατιωτική ένταση Ρωσίας-Ουκρανίας.
Στο Χρηματιστήριο Παραγώγων της Νέας Υόρκης το συμβόλαιο Φεβρουαρίου NGG22 σημείωσε χθες ιστορικό ρεκόρ ανόδου +46,5%, ενώ το συμβόλαιο Μαρτίου είχε άνοδο 6,1%.
Την ίδια ώρα, το πετρέλαιο τύπου Μπρεντ παραμένει στην περιοχή των 90 δολαρίων το βαρέλι, όπου βρίσκεται για πρώτη φορά μετά το 2014. Το αργό βρίσκεται στα 86,93 δολάρια το βαρέλι, ενισχυμένο κατά 0,37%, σε υψηλό επτά ετών, καθώς η παγκόσμια κατανάλωση ανέκαμψε από τις επιπτώσεις της πανδημίας, διαβρώνοντας τα αποθέματα.
Οι τιμές έχουν ανοδική πορεία και εξαιτίας της ανησυχίας που υπάρχει όσον αφορά την ενδεχόμενη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Παρά το γεγονός ότι μία σύγκρουση σε ουκρανικό έδαφος κρύβει μεγάλους κινδύνους για τις χρηματοπιστωτικές αγορές και ειδικότερα όσον αφορά τα ενεργειακά εμπορεύματα όπως είναι το πετρέλαιο αλλά και το φυσικό άεριο, το βασικό σενάριο της Goldman Sachs αναφέρει πως δεν θα υπάρξει καμιά διαταραχή στις προμήθειες.
Στο μεταξύ μεγάλες αμερικανικές τράπεζες έχουν κάνει πρόβλεψη με βάση την οποία το 2022 οι τιμές του πετρελαίου θα φτάσουν τα 100 δολάρια το βαρέλι την ώρα που η παγκόσμια αγορά γίνεται πιο σφιχτή, με τη ζήτηση να είναι μεγαλύτερη από την προσφορά.
Οι παραγγελίες για αποστολή φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδο από την 1η Ιανουαρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Eustream. Ωστόσο, όπως αναφέρει το Bloomberg, εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από το κανονικό.
Στη χώρα μας, οι τιμές λιανικής παραμένουν στα ύψη. Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών του υπουργείο Ανάπτυξης, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης την περασμένη Δευτέρα ήταν 1,802 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή της αμόλυβδης 100 οκτ. αγγίζει τα 2 ευρώ (1,947 ευρώ το λίτρο) και του ντίζελ 1,547 ευρώ/λίτρο.
Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ήταν στο 1,212 ευρώ, όμως αναμένεται να έχει αυξηθεί λόγω της επέλασης της κακοκαιρίας.
Καύσιμα: Έτσι μας κλέβουν τα πρατήρια
Η παραβατικότητα εμφανίζει αυξητικές τάσεις, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΑΑΔΕ που εντοπίζει παράνομες δεξαμενές με χημικές ουσίες που αναμειγνύονται με τα καύσιμα.
Στα 50-90 εκατ. ευρώ ετησίως εκτιμάται η απώλεια των καταναλωτών από τις ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων σε πρατήρια με “πειραγμένες” αντλίες, ενώ άλλα 100-150 εκατ. ευρώ είναι η απώλεια εσόδων του Δημοσίου από την παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία).
Τις εκτιμήσεις αυτές διατύπωσε, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννης Αληγιζάκης, τονίζοντας παράλληλα ότι ενώ έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο η παραβατικότητα παραμένει διαχρονικό πρόβλημα καθώς οι “επιτήδειοι” εφευρίσκουν νέους τρόπους παράκαμψης της νομοθεσίας.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η παραβατικότητα εμφανίζει αυξητικές τάσεις, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΑΑΔΕ που εντοπίζει παράνομες δεξαμενές με χημικές ουσίες που αναμειγνύονται με τα καύσιμα.
Ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα μνημόνιο συνεργασίας με την ΑΑΔΕ με στόχο την πιστοποίηση και ορθή λειτουργία των συστημάτων ελέγχου των εισροών – εκροών στα πρατήρια, τα οποία έχουν τοποθετηθεί από το 2010 αλλά δεν είναι πλήρως λειτουργικά.
Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η υπογραφή των αποφάσεων για επέκταση των συστημάτων αυτών σε όλες τις δεξαμενές (ΚΤΕΛ, εργοτάξια κλπ.), ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, επίσπευση των δικαστικών αποφάσεων, σφράγιση των πρατηρίων στα οποία εντοπίζονται παραβάσεις, μεταφορά των κλιμακίων ελέγχου (ΚΕΔΑΚ) στην ΑΑΔΕ και ορισμό της Αρχής ως συντονιστή με αποφασιστικές αρμοδιότητες για την ολοκλήρωση του έργου.
Σε σχέση με την πορεία της αγοράς, τονίστηκε ότι το πρώτο τετράμηνο του έτους καταγράφηκε μείωση λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν αλλά στη συνέχεια η άρση τους και η καλή τουριστική σεζόν έφεραν θετικό πρόσημο. Συνολικά, στο 8μηνο η αγορά καυσίμων εμφανίζει πτώση 7 %, αν και τα καύσιμα κίνησης κινούνται ανοδικά (βενζίνη +2 %, πετρέλαιο κίνησης +6 %), καθώς η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης είναι μειωμένη κατά 41 %.
Ο ΣΕΕΠΕ ζητά επέκταση του επιδόματος θέρμανσης στη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, δηλαδή να καταργηθούν τα εισοδηματικά κριτήρια ή να εξαιρεθεί το 5 – 10% των υψηλότερων εισοδημάτων, καθώς επικρατεί ανησυχία για τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης των τιμών στην καταναλωτική συμπεριφορά.
Το πετρέλαιο θέρμανσης πωλείται σε τιμές 45% ακριβότερες σε σχέση με πέρυσι, παρ’ όλα αυτά είναι για πρώτη φορά ελαφρώς φθηνότερο από το φυσικό αέριο το οποίο ακρίβυνε ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ η τιμή του φυσικού αερίου είναι 0,974 ευρώ ανά κιλοβατώρα έναντι 0,955 για το πετρέλαιο θέρμανσης.
Σε σχέση, τέλος, με τις Κοινοτικές Οδηγίες για τον μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ως το 2050, ο κλάδος επισημαίνει την ανάγκη να προστατευθούν οι καταναλωτές από αύξηση του κόστους καυσίμων.
Ακόμη πιο ακριβά κοστίζει το φουλάρισμα στον οδηγό που χρησιμοποιεί το όχημά του καθημερινά, είτε κινείται με μικρό, είτε με μεγαλύτερο οικογενειακό μοντέλο, εξαιτίας των αυξήσεων που τραβάνε τον ανήφορο τους τελευταίους δέκα μήνες.
Οι κάτοχοι των μοντέλων βενζίνης διαπιστώνουν ότι πλέον το γέμισμα κοστίζει πολύ παραπάνω σε σχέση με το πόσο κόστιζε στις αρχές της χρονιάς. Ειδικότερα, για ένα SUV, που πριν από δέκα μήνες με κινητήρα 1,5 λίτρου φούλαρε με 71 ευρώ (με ρεζερβουάρ 50 λίτρων και την τιμή στα 1,43 ευρώ), σήμερα το φουλάρισμα ανέβηκε στα 87,5 ευρώ, 16,5 ευρώ παραπάνω απ’ ό,τι στις αρχές της χρονιάς. Αλλά και στα μικρά μοντέλα, που διαθέτουν πιο οικονομικούς κινητήρες, το φουλάρισμα «καίει» την τσέπη του οδηγού.
Σήμερα, ένα μικρό – μικρομεσαίο 1.000άρι μοντέλο χρειάζεται 70 ευρώ, από 57 ευρώ που ήθελε για το φουλάρισμα της εβδομάδας (13 ευρώ παραπάνω μέσα σε λίγους μήνες). Να σημειωθεί ότι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στις αρχές Ιανουαρίου του 2021 ήταν 1,43 ευρώ, ενώ σήμερα αγγίζει τα 1,75 ευρώ (αύξηση 21,9%).
Αλλά και στα ντίζελ, όσον αφορά το κόστος μετακίνησης, που κάποτε αποτελούσε «όαση» για όσους είχαν επιλέξει ένα μοντέλο με σύγχρονο πετρελαιοκινητήρα, το φουλάρισμα πλέον προκαλεί πονοκεφάλους στους ιδιοκτήτες, τόσο των μικρών ντίζελ οχημάτων, όσο και αυτών που έχουν επιλέξει μεγαλύτερα μοντέλα με ντίζελ μοτέρ.
Συγκεκριμένα, και με γνώμονα ότι στις αρχές του έτους το κόστος του ντίζελ ήταν στα 1,15 ευρώ/λίτρο, σήμερα, η μέση τιμή πανελλαδικώς αγγίζει το 1,49 ευρώ/λίτρο – αύξηση 0,34 ευρώ.
Αν υπολογίσουμε ότι ένα μεσαίο οικογενειακό με ντίζελ κινητήρα απαιτούσε 57 ευρώ για το φουλάρισμά του, σήμερα, με την τιμή του ντίζελ να είναι στα 1,49 ευρώ, το φουλάρισμά του αγγίζει τα 74,5 ευρώ.
Οι αυξήσεις στα καύσιμα έχουν ανεβάσει κατακόρυφα και το ταξίδι με το αυτοκίνητο. Αν για παράδειγμα, πριν από 10 μήνες, ένα μεσαίο SUV με κινητήρα βενζίνης 1,3 λίτρων ήθελε 85 ευρώ για να ταξιδέψει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με την επιστροφή (υπολογισμένο με 1,43 ευρώ το λίτρο και με γνώμονα ότι καίει 6 λίτρα/10 χλμ.), σήμερα, για το ίδιο μοντέλο το κόστος έχει ανέβει στα 105 ευρώ (υπολογισμένο με μέση τιμή 1,75 ευρώ το λίτρο αμόλυβδης 95 οκτανίων).
Απάτη στα καύσιμα: Συμβουλές οικονομίας
Αρκετοί οδηγοί πλέον έχουν… ξεσκονίσει τις χρυσές συμβουλές οικονομίας, που εκτός από το «φανταστικό» αβγό ανάμεσα στο γκάζι και το πόδι, δεν αποκλείεται, με μια πιο συνετή χρήση να επιτύχετε σημαντική οικονομία και να «επιστραφούν» στην τσέπη σας ευρώ.
Πρώτη και πιο σημαντική συμβουλή είναι η αλλαγή των σχέσεων στο κιβώτιο. Μην περιμένετε να… σπάσετε το στροφόμετρο, αλλά αλλάζετε ταχύτητα στα μοντέλα βενζίνης στις μεσαίες στροφές (3.000-4.000 σ.α.λ), ενώ στα ντίζελ λόγω της υψηλής ροπής που είναι διαθέσιμη από τις χαμηλές στροφές, μπορεί να είναι εφικτή η αλλαγή των σχέσεων στο κιβώτιο ακόμη και από τις 1.500 σ.α.λ.
Κάντε προβλέψιμη οδήγηση: Mην περιμένετε να φθάσετε λίγα μέτρα πριν από το κόκκινο φανάρι για να αρχίσετε να φρενάρετε απότομα, αλλά ελαττώστε ταχύτητα σταδιακά.
Κάντε απαλές εκκινήσεις, ενώ σε πολλά σύγχρονα μοντέλα το σύστημα start – stop που απενεργοποιεί τον κινητήρα στα φανάρια, μπορεί να σας εξοικονομήσει έως και 20% καύσιμο.
Ελέγχετε την πίεση στα ελαστικά. Ελαστικά με μειωμένη πίεση θα σας επιφέρουν αύξηση στην κατανάλωση από 10% έως 20%, ενώ ένας κακοσυντηρημένος κινητήρας είναι πολύ πιθανόν να «καταπίνει» πιο γρήγορα τα λίτρα από το πανάκριβο ρεζερβουάρ βενζίνης στο ΙΧ σας.