Ακρίβεια: Την ώρα που οι πολίτες στενάζουν από την ακρίβεια, στο τραπέζι έχει πέσει η ιδέα για αυξήσεις σε ίντερνετ και τηλεφωνία!
Το αυξημένο κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών ανέλυσε την Πέμπτη και ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας, Χάρης Μπρουμίδης, σημειώνοντας ότι θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη πρόκληση και για την επόμενη χρονιά.
Ιδιαίτερα απαισιόδοξος εμφανίστηκε ο επικεφαλής του Ομίλου Vodafone, Χάρης Μπρουμίδης, για το λειτουργικό κόστος στις τηλεπικοινωνίες.
Όπως ανέφερε, το ενεργειακό κόστος και οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν κοστίσει στη Vodafone Ελλάδος πάνω από 60 εκατ. ευρώ μέσα στο 2022 και οι πιέσεις που υπάρχουν είναι ιδιαίτερα υψηλές.
Αναφερόμενος στο ενεργειακό κόστος, υπογράμμισε ότι οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρες, καθώς κάθε εταιρεία του κλάδου «καίει» ρεύμα όσο μια μεσαία πόλη της χώρας.
Καθώς μάλιστα η χρήση των δεδομένων από τους καταναλωτές καλπάζει, η απαιτούμενη ενέργεια αυξάνει, παρά τα όποια βήματα γίνονται στη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης και την αύξηση της χρήσης περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.
«Το κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών, οι οποίες εκ φύσεως είναι πολύ ενεργοβόρες είναι πολύ αυξημένο. Όλο το δίκτυο καταναλώνει ενέργειά, άρα υπάρχει ένα κόστος πολύ ανεβασμένο. Ταυτόχρονα ήδη έχουμε δει ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα υλικά, τα οποία χρησιμοποιούμε.
Για παράδειγμα, μόνο στις οπτικές ίνες το κόστος σε κάποιες περιοχές έχει αυξηθεί κατά 80% και βεβαια υπάρχει και το εργασιακό κόστος καθώς σε ένα περιβάλλον πληθωρισμού 10%, 11% ή 9% πρέπει να γίνουν αυξήσεις μισθολογικές ιδιαίτερα στους πιο χαμηλόμισθους έτσι ώστε να ανταποκριθούν οι άνθρωποί μας στο αυξημένο κόστος διαβίωσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Δεν θέλω να αναφέρω ότι πρέπει να γίνουν αυξήσεις (στις χρεώσεις)», είπε χαρακτηριστικά αλλά χαρακτήρισε δυσβάσταχτο το κόστος που υπομένει η Vodafone, αλλά και οι άλλες τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις. Μιλώντας, ωστόσο, σε πηγαδάκια δημοσιογράφων, σημείωσε ότι αν δεν υπάρξουν αυξήσεις στις χρεώσεις, οι εταιρείες ή θα περιορίσουν τα επενδυτικά τους προγράμματα ή θα αναγκαστούν να μειώσουν προσωπικό ή και τα δύο μαζί.
Ακρίβεια: Πόσο θα πληρώσουμε σε ρεύμα για τα… λαμπάκια
Η ώρα του χριστουγεννιάτικου στολισμού έφτασε, ωστόσο άπαντες «τρέμουν» τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Με τους λογαριασμούς στο ρεύμα να είναι στα ύψη, η κατανάλωση παίζει σημαντικό ρόλο ακόμη κι αν πρόκειται για τον εποχικό στολισμό του σπιτιού… για τα Χριστούγεννα.
Η λύση για φέτος είναι αναμφισβήτητα τα led λαμπάκια, καθώς τα κλασικά που χρησιμοποιούσαμε χρόνια τώρα καταναλώνουν αρκετό ρεύμα και σίγουρα «απαγορεύονται» ελέω ενεργειακής κρίσης.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα 100 λαμπάκια led βγάζουν περίπου 7 watt κατανάλωσης, όταν τα παλιά ήταν στα 60 watt.
Για ένα δέντρο δηλαδή που χρειάζεται, για παράδειγμα, 400 λαμπάκια, με τα παλιά η κατανάλωση ήταν 400 watt και με τα led είναι μόλις 30!
Και για να καταλάβετε λίγο καλύτερα τι σημαίνει η κατανάλωση αυτά, με τα παλιά φωτάκια στο λογαριασμό μπορεί να κληθείτε να πληρώσετε έως και… 100 ευρώ το μήνα.
Για να στολίσετε με το κεφάλι σας ήσυχο, πρέπει:
- Nα επιλέξετε πιστοποιημένα φωτάκια – τόσο για την κατανάλωση όσο και για την ασφάλειά σας
- Να επιλέξετε led φωτάκια
- Μία με δύο σειρές φωτάκια δεν θα κάνουν καμία διαφορά στο λογαριασμό σας
- Να κλείνετε το πολύμπριζο ή να βγάζετε από την πρίζα τα λαμπάκια όταν φεύγετε από το σπίτι
- Να μην χρησιμοποιείτε λαμπάκια με φθαρμένα καλώδια
Ακρίβεια: Οργή των καταναλωτών – Τα προϊόντα που ακρίβυναν έως και 24%
Ανήμποροι να αγοράσουν και τα βασικά είναι πλέον οι καταναλωτές καθώς τα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι απλησίαστα!
Σύμφωνα με μετρήσεις, η μέση αύξηση τιμών στην ομάδα «διατροφή» φθάνει στο 14,8% τον Οκτώβριο από 3% που ήταν πέρυσι στην ίδια κατηγορία!
Και μπορεί τα στοιχεία να μιλούν για μικρή κάμψη για τον μέσο πληθωρισμό τον Οκτώβριο, ωστόσο το κύμα ανατιμήσεων χτυπά πλέον τα βασικά είδη διατροφής.
24% ακριβότερα είναι τα γαλακτοκομικά, 19,3% υψηλότερα τα δημητριακά και το ψωμί, 17,3% τα κρέατα, 16,6% τα λάδια, 13,2% τα λαχανικά και 12% τα λοιπά τρόφιμα.
Συνολικά 16,1% υψηλότερο είναι το κόστος για τα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού.
Σε άλλους τομείς, οι αυξήσεις στις τιμές είναι σαρωτικές: το φυσικό αέριο κοστίζει 68% υψηλότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ακριβότερο κατά 20,8%. Στα καύσιμα-λιπαντικά οι τιμές είναι 17,8% υψηλότερες.
Ειδικότερα από την ανάλυση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τις μεταβολές των τιμών προκύπτουν τα εξής:
Ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο 9,1% από 3,4% αντίστοιχα το 2021 ενώ ο μέσος ρυθμός το διάστημα Νοέμβριος 2021- Οκτώβριος 2022 ήταν 9,2% έναντι 0% την ίδια περίοδο το προηγούμενο χρόνο.
Η επιβράδυνση των ανατιμήσεων στο 9,1% από 12% το Σεπτέμβριο οφείλεται κυρίως στον περιορισμό του κόστους στέγασης λόγω μείωσης των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα κατά 2.9%, στο φυσικό αέριο κατά 52,8%, στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 11.2% με αποτέλεσμα στην ομάδα στέγαση να υπάρξει μείωση των τιμών κατά 11,5% όταν το 2021 είχαν αυξηθεί κατά 7,8% ενώ σημαντική υποχώρηση κατά 7,7% παρουσίασαν οι τιμές στα ξενοδοχεία.
Αντίθετα επιτάχυνση των αυξήσεων των τιμών καταγράφεται στα είδη ένδυσης και υπόδησης με 3,5% από 1,5% και στα διαρκή αγαθά νοικοκυριού και υπηρεσίες με 1,6% από 0,4%
Η ενεργειακή ακρίβεια απλώνεται στα τρόφιμα με τις τιμές τους να αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς. Μέσα σε ένα μήνα τον φετινό Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο οι τιμές στα είδη διατροφής αυξήθηκαν κατά 1,3% από 0,1% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι με το χορό των ανατιμήσεων να σέρνουν το ψωμί με 2%, τα ζυμαρικά με 7,2%, το μοσχάρι με 0,8%, το χοιρινό με 1,1%, το αρνί και το κατσίκι με 2%, το γάλα με 3,4%, τα τυριά με 1,8%, το ελαιόλαδο με 1,3%, τα νωπά φρούτα με 1,4%, τα λαχανικά με 3,5% και οι πατάτες με 3,5%.
Σε ετήσια βάση οι τιμές στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά τρέχουν με 14,8% από 3% πέρυσι λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
Μεγαλύτερες είναι οι αυξήσεις τιμών σε σχέση με πέρυσι στην ομάδα αλκοολούχα ποτά και καπνός με 2,2% έναντι 0% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), στην 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση με 5,4% από 0,4%, στα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες με 10,6% από 0,8% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες, στην υγεία με 2,7% από 0% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη, στις μεταφορές με 13,8% από 9,2% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο, στην εκπαίδευση με 2% από 0,9% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευση και στα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια με 8,6% από 0,9% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
Ακρίβεια: Δείτε την τιμή που θα φτάσει το σουβλάκι
Σε είδος πολυτελείας εξελίσσεται το σουβλάκι καθώς η τιμή του έχει φτάσει στα ύψη!
Πολλά είδη διατροφής έχει συμπαρασύρει το κύμα της ακρίβειας, αυτό που προκαλεί ωστόσο τη μεγαλύτερη αίσθηση, είναι το σουβλάκι.
Κι αυτό γιατί το αγαπημένο -και φθηνό κάποτε- φαγητό των Ελλήνων έχει σταματήσει να είναι τόσο προσιτό όσο ήταν παλαιότερα, όπως τονίζουν επιχειρηματίες.
Το σουβλάκι τείνει να γίνει… είδος πολυτελείας, με την τιμή του να έχει εκτοξευθεί ραγδαία μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα.
Κι αυτό γιατί:
Η τιμή στο καλαμάκι χοιρινό το 2021 δεν ξεπερνούσε το 1,8 ευρώ.
Φέτος η τιμή για το καλαμάκι χοιρινό έχει φτάσει ως και τα 2,20 ευρώ.
Η τιμή για το τυλιχτό σουβλάκι πέρυσι έφτανε μέχρι τα 2,6 ευρώ.
Φέτος, όμως, η τιμή για το τυλιχτό σουβλάκι ως και τα 3,30 ευρώ.
Στην επαρχία, βέβαια, υπάρχουν αρκετοί που πωλούν το τυλιχτό σουβλάκι ακόμη πιο ακριβά, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ANT1.
Οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες όπως στο κρέας, στο λάδι αλλά και στα υλικά της συσκευασίας συμπαρασύρουν προς τα πάνω τις τιμές.
«Φανταστείτε ότι δεν έχουμε καθόλου καταλόγους διανομής, διότι δεν ξέρουμε αν τον επόμενο μήνα οι τιμές θα είναι οι ίδιες» αναφέρει στον ΑΝΤ1 ο Αναστάσιος Μοναστηριώτης που διατηρεί σουβλατζίδικο στην Αθήνα.
Ακρίβεια: Δείτε πού έφτασαν μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κοτόπουλο
Οι τιμές του κρέατος, σε σύγκριση με πέρυσι, έχουν αυξηθεί από 25%-30%. Μία με δύο το πολύ φορές την εβδομάδα βάζουν κρέας στα σπίτια οι μικρομεσαίοι καταναλωτές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σε σημαντικό περιορισμό της κατανάλωσης οδηγεί η ακρίβεια, ενώ παράλληλα παρατηρείται μπαράζ ανατιμήσεων το τελευταίο διάστημα στη τιμή του κρέατος.
Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι τα κόστη είναι αυξημένα και από 50 ευρώ χρειάζονται ακόμα και 90 ευρώ για τα ίδια ψώνια.
Η αύξηση στο κόστος των ζωοτροφών, στο ενεργειακό κόστος και στα μεταφορικά είναι οι βασικοί παράγοντες που ανεβάζουν τις τιμές.
-Το κοτόπουλο από 3,20 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 4,40 ευρώ το κιλό.
-Το χοιρινό από 5,80 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 7,90 ευρώ το κιλό.
-Ο χοιρινός λαιμός από 5,20 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 6,70 ευρώ το κιλό.
-Το μοσχάρι από 10,50 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 13,50 ευρώ το κιλό και είναι ακόμα ακριβότερο όταν είναι εισαγόμενο.
Τα αρνιά από 9 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλούνται στα 13 ευρώ το κιλό ενώ τα παϊδάκια εκτινάσσονται στα 17 ευρώ το κιλό.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο εκπρόσωπος Τύπου της Ένωσης Καταστηματαρχών Κρεοπωλών Αττικής «Οι Ταξιάρχες» Βασίλης Ντεληφιλιππίδης, ανέφερε ότι οι τιμές, σε σύγκριση με πέρυσι, έχουν αυξηθεί από 25%-30% με κλιμακωτή αύξηση.
Όπως εξήγησε, οι καταστηματάρχες δεν μπορούν να κάνουν οικονομία, καθώς δεν μπορούν να κλείσουν τα ψυγεία.
Ερωτηθείς για το πώς αντιδρούν οι καταναλωτές, ο κ. Ντεληφιλιππίδης είπε: «Οι καινούργιες συμπεριφορές των καταναλωτών είναι η μεριδοποίηση.
Δεν μιλάμε για κιλά πλέον, μιλάμε για τεμάχια, δηλαδή πόσες μερίδες κρέας θέλει. Τα κιλά έχουν αρχίσει και χάνονται, ο κόσμος βασικά έχει τρομάξει», πρόσθεσε, λέγοντας ότι η ψυχολογία του καταναλωτή είναι στα τάρταρα.
«Αν ο καταναλωτής δεν έχει ψυχολογία και να έχει λεφτά δεν θέλει να τα χαλάσει», επισήμανε.
Ακρίβεια: Έτσι μας κλέβουν τα σούπερ μάρκετ
Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αρχίζουν και αντιλαμβάνονται το “κόλπο” των εταιρειών τροφίμων στα σούπερ μάρκετ, που μικραίνουν λίγο τις συσκευασίες τους, ώστε να μη γίνει αυτό αντιληπτό με την πρώτη ματιά…
Το λένε shrinkflation και το κάνουν όλοι.
Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα.
Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος.
Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά.
Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα.
Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα.
Ακρίβεια: Προσφορές τέλος!
Την ώρα που οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν λένε να πέσουν οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν τέλος στις προσφορές 1+1!
Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).
Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.
Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.
Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).
Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.