Black Friday 2022: Καταφτάνει η πιο αγαπημένη Παρασκευή του Νοέμβρη για τους καταναλωτές. Τι πρέπει να προσέξετε για να μην σας πιάσουν «αδιάβαστους» οι επιτήδειοι.
Ιδιαίτερα φέτος η Black Friday είναι πολυαναμενόμενη, αφού δεν θα έχουν προηγηθεί οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου οι οποίες καταργήθηκαν και οι καταναλωτές δεν θα έχουν ψωνίσει με χαμηλές τιμές για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα μετά από καιρό.
Βέβαια, ο παράγοντας «ακρίβεια» παραμένει αγκάθι, όμως δεν αποκλείεται η συγκεκριμένη μέρα και να λειτουργήσει αντίστροφα, οδηγώντας περισσότερους στα μαγαζιά σε αναζήτηση ευκαιριών για είδη που χρειάζονται.
Υπενθυμίζεται πως αμέσως μετά τη μεγάλη «γιορτή του καταναλωτή» θα ακολουθήσει η Cyber Monday, κυρίως όμως για ηλεκτρονικές αγορές.
Σε κάθε περίπτωση, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει προειδοποιήσει για τις απάτες που μπορεί να σας κοστίσουν χρήματα, αφού οι επιτήδειοι παραμονεύουν αυτές τις περιόδους.
Black Friday 2022: Οι απάτες που πρέπει να προσέξετε
Μία από αυτές είναι τα ενημερωτικά δελτία, με τα οποία διάφορα καταστήματα σας καλούν να δηλώσετε το ενδιαφέρον σας για συγκεκριμένα προϊόντα. Αναλυτικά οι 4 πιο κοινές απάτες είναι οι εξής:
- Να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν, έτσι, νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είναι επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
- Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.
- Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα: (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.
- Να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες (πχ δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν «νεκρές» συνδέσεις [links] ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο περιεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ.).
Πότε είναι η Black Friday 2022
Κάθε χρόνο είναι την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Φέτος, δηλαδή, η Black Friday πέφτει την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022.
Πότε πέφτει η Cyber Monday 2022
Τρεις ημέρες μετά την Black Friday, έρχεται η Cyber Monday, μια ακόμα ευκαιρία για φθηνές αγορές.
Η ημέρα αυτή αφορά τις αγορές που γίνονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου.
Φέτος, η Cyber Monday πέφτει τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022.
Γιατί δεν θα έχουμε ενδιάμεσες εκπτώσεις Νοεμβρίου 2022
Μπορεί να είχαμε μάθει οι ενδιάμεσες εκπτώσεις να ξεκινούν τον Νοέμβριο, όμως ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή στα τέλη Ιουλίου ανέτρεψε μια συνήθεια, ικανοποίησε όμως ένα χρόνιο αίτημα των εμπόρων.
Η αιτιολογική έκθεση ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «δεν έχουν αποδώσει ουσιαστικά οφέλη στους εμπόρους και τους καταναλωτές».
Έτσι, στο εξής, θα έχουμε δύο εκπτωτικές περιόδους, κατά τη διάρκεια των οποίων επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων ή η παροχή υπηρεσιών με μειωμένες τιμές, ορίζονται οι εξής:
- Χειμερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου
- Θερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου
Οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων, πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Οι 2 επόμενες Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά το 2022
Με τις αλλαγές που έχουν εφαρμοστεί, οι επόμενες Κυριακές του 2022 θα πέσουν:
- Στις 11 Δεκεμβρίου 2022, την προτελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
- Στις 18 Δεκεμβρίου 2022, την τελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
Τι έγινε με το νέο ωράριο καταστημάτων
Από τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων στην πόλη της Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκε ως εξής:
- Δευτέρα: 10:00 έως 16:00
- Τρίτη: 10:00 έως 19:00
- Τετάρτη: 10:00 έως 16:00
- Πέμπτη: 10:00 έως 19:00
- Παρασκευή: 10:00 έως 19:00
- Σάββατο: 10:00 έως 16:00
Πάντως, το πρώτο κρας τεστ έδειξε ότι οι έμποροι δεν ακολουθούν την πρόταση του Συλλόγου τους.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το θέμα έχει συζητηθεί και στην Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίας και Επιχειρηματικότητας με όλους τους συλλόγους.
Σημαντικό ρόλο στο πώς θα κινηθούν τα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα θα έχει η σχετική απόφαση που θα λάβει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, που με τη σειρά του εξετάζει το θέμα για μειωμένο ωράριο.