Οδήγηση: Τα γυαλιά ηλίου προστατεύουν τα μάτια μας από την υψηλή ακτινοβολία, όμως όταν τα φοράμε χωρίς προφανή λόγο, ερχόμαστε αντιμέτωποι με αρκετούς κινδύνους. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Τα γυαλιά ηλίου δεν αποτελούν απλώς ένα στιλάτο αξεσουάρ το οποίο μπορεί να απογειώσει την εμφάνισή μας.
Βασική χρησιμότητά τους είναι η προστασία των ματιών μας από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου.
Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η μακροχρόνια έκθεσή μας στον ήλιο δίχως την κατάλληλη προστασία των ματιών μας αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης οφθαλμικών παθήσεων όπως η εκφύλιση της ώχρας κηλίδος, ο καταρράκης κ.ο.κ.
Αναντίρρητα, τα γυαλιά ηλίου αποδεικνύονται ιδιαίτερα χρήσιμα και όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι, σε καθεστώς υψηλής ηλιοφάνειας, μιας και χωρίς αυτά δεν θα ήταν εύκολο να βλέπουμε τον δρόμο.
Υπάρχουν, βέβαια, και αυτοί που δεν αποχωρίζονται τα γυαλιά ηλίου από το πρόσωπό τους, ακόμα και όταν ο ήλιος έχει πια «πέσει».
Φαινομενικά πρόκειται για μια ακίνδυνη συνήθεια, αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.
O μη αποχωρισμός αυτού του δημοφιλούς αξεσουάρ κρατάει τις κόρες των ματιών μας διεσταλμένες για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Αυτό εκθέτει ολόκληρο το οπτικό μας σύστημα σε λιγότερο φως και μπορεί να μειώσει την ικανότητα του αμφιβληστροειδούς μας να προσαρμόζεται γρήγορα σε συνθήκες πιο έντονου φωτός.
Επιπλέον, έρευνα από την Εθνική Βιβλιοθήκη Ιατρικής διαπίστωσε ότι το φως είναι απαραίτητο για τη διατήρηση ενός φυσικού ρυθμού και όταν τα μάτια δεν έχουν αρκετό φως – όπως όταν φοράμε γυαλιά ηλίου – μπορεί να προκαλέσει κόπωση των ματιών και να οδηγήσει σε υπνηλία.
Ενδεικτικά των κινδύνων που συνδέονται με την υπνηλία πίσω από το τιμόνι είναι τα αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου για το 2023. Όσον αφορά στην υπνηλία κατά τη διάρκεια οδήγησης, το 26% των Ελλήνων οδηγών έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι ενώ στους 2 στους 10 οδηγούς έχει εμπλακεί -ή παραλίγο να έχει- σε ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
Μην ξεχνάμε ότι η υπνηλία μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια αυτοσυγκέντρωσης και μείωση των αντανακλαστικών.
Ακόμη και αν χάσουμε τη συγκέντρωσή μας για μόλις μερικά δέκατα του δευτερολέπτου, θα έχουμε διανύσει αρκετά μέτρα με το όχημά μας, οπότε ο κίνδυνος ατυχήματος είναι ιδιαίτερα μεγάλος.
Σημειώνεται ότι ο ελληνικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση σχετικά με τα γυαλιά ηλίου.
Σε άλλες χώρες, ωστόσο, αυτό το αξεσουάρ απαγορεύεται όταν δεν επικρατεί ηλιοφάνεια, με τους παραβάτες να τιμωρούνται με πρόστιμο.
Οδήγηση: Πόσο κοστίζει η αλλαγή κατεύθυνσης χωρίς φλας
Με χρηματικό πρόστιμο τιμωρούνται σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όσοι ποδηλάτες ή χρήστες μικρών ηλεκτρικών οχημάτων δεν σηκώνουν το χέρι τους όταν αλλάζουν κατεύθυνση. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Παλαιότερα , πολλοί οδηγοί κυρίως μικρών μοτοσικλετών και ποδηλάτων όταν ήθελαν να στρίψουν ενημέρωναν τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου σηκώνοντας τα χέρια τους. Δηλαδή, αν ήθελαν να στρίψουν αριστερά, σήκωναν το αριστερό χέρι, αν ήθελαν να κινηθούν δεξιά, σήκωναν αντίστοιχα το δεξί χέρι.
Ελάχιστοι πλέον το κάνουν, ακόμα και όταν το όχημα, δεν διαθέτει ενημερωτικά φλας. Για όσους όμως δεν το γνωρίζουν, η αλλαγή κατεύθυνσης χωρίς προειδοποίηση με τα χέρια επιφέρει και σύμφωνα πάντα με τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, χρηματικό πρόστιμο.
Συγκεκριμένα, οι αναβάτες ποδηλάτων αλλά και όσοι κάνουν χρήση Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα), όπως για παράδειγμα τα πατίνια, είναι υποχρεωμένοι όταν αλλάζουν κατεύθυνση να ενημερώνουν με τα χέρια. Αν δεν το πράξουν τότε το χρηματικό πρόστιμο της Τροχαίας ισοδυναμεί με 40 ευρώ.
Αυτό είναι κάτι που αναφέρεται στον ΚΟΚ, ωστόσο ελάχιστοι το γνωρίζουν, ενώ μηδενικές πρέπει να είναι και οι καταγεγραμμένες παραβάσεις από ποδηλάτες ή χρήστες μικρών ηλεκτρικών οχημάτων.
Οδήγηση: Αυτά είναι τα νέα όρια ταχύτητας – Με πόσα μπορούμε να τρέχουμε
Τέλος στο πόδι στο γκάζι μπαίνει με τους νέους νόμους!
Και αν η κλιματική αλλαγή… ορίζει μείωση των ορίων για χαμηλότερους ρύπους (αυτό βέβαια είναι σχετικό), οι σύγχρονοι νέοι αυτοκινητόδρομοι επιβάλουν αύξηση και η εντός των πόλεων δρόμοι μείωση, για λόγου ασφάλειας.
Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα όρια ταχύτητας καθορίζονται από τους εθνικούς νόμους και μπορεί να διαφέρουν μεταξύ των κρατών μελών. Τα όρια ταχύτητας είναι σημαντικά για την ασφάλεια των οδηγών και των πεζών και επηρεάζουν επίσης την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Συνήθως, τα όρια ταχύτητας διαφέρουν ανάλογα με τον τύπο του δρόμου και την περιοχή.
Για παράδειγμα, σε κατοικημένες περιοχές, τα όρια είναι συνήθως περίπου 50 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ σε εθνικές οδούς και αυτοκινητόδρομους μπορεί να φτάσουν τα 100-130 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Μερικές χώρες, όπως η Γερμανία, έχουν μέρη του αυτοκινητοδρόμου όπου δεν υπάρχει τυπικό όριο ταχύτητας, αν και υπάρχει μια «συνιστώμενη» ταχύτητα των 130 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Άλλες χώρες, όπως η Εσθονία και η Κύπρος, έχουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ.
Στην ευρωπαϊκή οδική κοινότητα, η συζήτηση για την ταχύτητα στους αυτοκινητοδρόμους παίρνει νέες διαστάσεις.
Ηδη μία χώρα έλαβε αποφάσεις και μία δεύτερη θα λάβει άμεσα:
Στην Ιταλία, η συζήτηση για την αύξηση της ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται ενώ στην Τσεχία με πρόσφατη έγκριση νόμου, η αύξηση της ταχύτητας είναι πλέον μέχρι τα 150 χλμ./ώρα στους αυτοκινητοδρόμους.
Στην Ελλάδα επίσημα η κουβέντα έχει ξεκινήσει, κάτι που έπρεπε να γίνει, αφού πλέον υπάρχουν οδικοί άξονες με τραγελαφικά μειωμένα όρια, όπως κάποια με υψηλά σε σημεία που δε θα έπρεπε…
Οι προτάσεις είναι να αυξηθούν σε κάποια σημεία στους αυτοκινητοδρόμους, όπως σε μεγάλες ευθείες των νέων αυτοκινητοδρόμων (της Ολυμπίας Οδού, του Αιγαίου, του Μορέα, της Εγνατίας Οδού, ακόμα και της Αττικής Οδού) και σε κάποια σημεία να μειωθούν, όπως μέσα στις πόλεις.
Φυσικά με ανάλογη προσαρμογή στις καιρικές συνθήκες.
Δηλαδή το όριο σε κομμάτι αυτοκινητοδρόμου, των 150km/h να μειώνεται στα 100 σε περίπτωση βρεγμένου οδοστρώματος.
Το σίγουρο είναι ότι ακόμα και μέσα στη χρονιά θα παρθούν αποφάσεις και για την Ελληνική επικράτεια.
Ιδού τα μέγιστα όρια ταχύτητας στην Ε.Ε:
Αυστρία: 130 km/h
Βέλγιο: 120 km/h
Βουλγαρία: 140 km/h
Κροατία: 130 km/h
Κύπρος: 100 km/h
Τσεχία: 150 km/h
Δανία: 130 km/h
Εσθονία: 110 km/h (Καλοκαίρι), 90 km/h (Χειμώνας)
Φινλανδία: 120 km/h (Καλοκαίρι), 100 km/h (Χειμώνας)
Γαλλία: 130 km/h (Καλοκαίρι), 110 km/h (Όταν βρέχει)
Γερμανία: Δεν υπάρχει μέγιστο όριο σε ορισμένα τμήματα της Autobahn, αλλά υπάρχει συνιστώμενη ταχύτητα 130 km/h.
Ελλάδα: 130 km/h
Ουγγαρία: 130 km/h
Ιρλανδία: 120 km/h
Ιταλία: 130 km/h
Λετονία: 110 km/h
Λιθουανία: 130 km/h
Λουξεμβούργο: 130 km/h
Μάλτα: 80 km/h
Ολλανδία: 130 km/h (σε ορισμένες περιοχές μπορεί να μειωθεί στα 100 km/h)
Πολωνία: 140 km/h
Πορτογαλία: 120 km/h
Ρουμανία: 130 km/h
Σλοβακία: 130 km/h
Σλοβενία: 130 km/h
Ισπανία: 120 km/h
Σουηδία: 120 km/h