Επιχειρήσεις: Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στις εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες, με συμφωνίες εξαγοράς, αλλά και νέες συνεργασίες, προκειμένου να αυξήσουν το μερίδιό τους σε μια αγορά που ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ ετησίως.
Εξάλλου, πρόκειται για έναν κλάδο που επιδεικνύει ισχυρές αντοχές, καθώς η πανδημία έχει στρέψει τους καταναλωτές σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και προϊόντα όπως το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί εντάσσονται καθημερινά στη διατροφή των Ελλήνων, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος».
Εθνικός πρωταθλητής
Το διπλό «χτύπημα» του αμερικανικού fund CVC Capital Partners, αφενός, με την εξαγορά της Vivartia, μητρική της γαλακτοβιομηχανίας ΔΕΛΤΑ, και αφετέρου με την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΩΔΩΝΗ, αποδεικνύει ότι στόχος του είναι να αναδειχθεί σε… εθνικό πρωταθλητή.
Αν και το ποσοστό που απέκτησε στη ΔΩΔΩΝΗ, καθώς και το τίμημα της συναλλαγής δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστά, οι ιδιοκτήτες της SI Foods, μέχρι πρότινος βασικός μέτοχος της ΔΩΔΩΝΗ, παραμένουν ενεργοί μέτοχοι, διατηρώντας τη διοίκηση της εταιρίας, των θυγατρικών εταιριών και των λειτουργιών της.
Στόχος της συνεργασίας, σύμφωνα και με σχετική ανακοίνωση, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη στην κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, καθώς και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων μέσω επενδύσεων και πιθανών εξαγορών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Στο πλαίσιο αυτό, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο η CVC Capital, είτε μόνη της είτε σε κοινό σχήμα με τη SI Foods Holding, να καταθέσει προσφορά για την απόκτηση του ποσοστού της ΜΕΒΓΑΛ, που δεν κατέχει η Vivartia.
Σημειώνεται ότι η ηπειρωτική γαλακτοβιομηχανία, η οποία είναι ηγέτις σε πωλήσεις επώνυμης Φέτας ΠΟΠ, ιδιωτικοποιήθηκε το 2012 με την πώληση των μετοχών της στην SI Foods Ltd, έναν επιχειρηματικό επενδυτικό όμιλο στον οποίο μετέχει και η Lime Capital Partners Ltd.
Από την ιδιωτικοποίησή της έως σήμερα, οι υφιστάμενοι ιδιοκτήτες έχουν πετύχει σημαντική αναδιοργάνωση της εταιρίας, επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ανάπτυξη της οργανωτικής δομής και την ενίσχυση των πωλήσεων και της εμπορικής παρουσίας.
Ολα αυτά συνετέλεσαν στον διπλασιασμό των πωλήσεών της, οι οποίες το 2019 άγγιξαν τα 107,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 9,99 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 2,25 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν πλέον το 50% του τζίρου της, δεδομένου ότι δραστηριοποιείται σε περίπου 50 αγορές του εξωτερικού.
- ΔΕΛΤΑ-DANONE
Στο μεταξύ, την περαιτέρω διείσδυσή της στην αγορά του γιαουρτιού επιδιώκει η ΔΕΛΤΑ, η οποία πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας της με τη γαλλική Danone, αναλαμβάνοντας την παραγωγή του πρώτου στραγγιστού γιαουρτιού με προβιοτικά, Activia, στην Ελλάδα.
«Στις μέρες μας, τα μεγάλα brands γνωρίζουν πώς να κάνουν επιτυχείς συνεργασίες», σημείωσε ο εμπορικός διευθυντής της ΔΕΛΤΑ, Κωστής Βαλιάδης, συμπληρώνοντας ότι «ο συνδυασμός γνώσης, εμπειρίας και εξειδίκευσης μπορεί να δημιουργήσει καινοτομία στην αγορά και να προσφέρει μεγαλύτερη ικανοποίηση στις απαιτήσεις των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν και επιλέγουν όλο και περισσότερα προϊόντα που συνδυάζουν αυθεντική παραδοσιακή γεύση και καινοτομία».
Από την πλευρά του, ο market leader της Danone στην Ελλάδα, Διονύσης Τσάκωνας, επισήμανε ότι «ύστερα από πολύμηνες προσπάθειες και έρευνες, η Danone επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον της για την ελληνική αγορά ξεκινώντας μια εξαιρετική συνεργασία με τη ΔΕΛΤΑ», υπογραμμίζοντας ότι «αυτό αποτελεί μόνο την αρχή ενός οράματος, το οποίο συνίσταται στο να κάνουμε το “Activia Στραγγιστό” το προϊόν-πρεσβευτή του ελληνικού γιαουρτιού και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Danone διαθέτει παρουσία σε 120 αγορές, με ετήσιες πωλήσεις άνω των 24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 52% προέρχεται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Αντίστοιχα, η ΔΕΛΤΑ, θυγατρική του ομίλου Vivartia, το 2019 παρουσίασε τζίρο ύψους 282,5 εκατ. ευρώ.
- ΚΡΙ ΚΡΙ
Την ίδια ώρα, στην αγορά παγωτού ποντάρει η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ ΚΡΙ για τη βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους, εφόσον ανακάμψουν οι πωλήσεις του.
Στην ανακοίνωση για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 αναφέρει ότι οι πωλήσεις παγωτού μειώθηκαν κατά 9,6% στα 25,4 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρίας αυξήθηκε κατά 11,6% στα 126 εκατ. ευρώ ευνοούμενος από τις καλές επιδόσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων (+18,2%). Αναλυτικά, στην εγχώρια αγορά η πτώση πωλήσεων περιορίστηκε σε 4,6% στο παγωτό, ενώ τα έσοδα στην αγορά γιαουρτιού ενισχύθηκαν κατά 12,9%.
«Καθώς το μικτό περιθώριο στο παγωτό είναι υψηλότερο συγκριτικά με το αντίστοιχο στο γιαούρτι, δυνητική ανάπτυξη των πωλήσεων παγωτού φέτος θα βελτιώσει το μίγμα. Ετσι, θα προκύψει όφελος στο τελικό περιθώριο για την εταιρία», επισήμανε ο οικονομικός διευθυντής της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας, Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών.
Σε ό,τι αφορά το γιαούρτι, οι πωλήσεις της ΚΡΙ ΚΡΙ άγγιξαν το 2020 σχεδόν τα 50 εκατ. ευρώ, επίδοση που αποδίδεται τόσο στη μεγέθυνση της αγοράς κατά 3,7% όσο και στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς των επώνυμων γιαουρτιών ΚΡΙ ΚΡΙ, καθώς και στην αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ετσι, το μερίδιο αγοράς των γιαουρτιών ΚΡΙ ΚΡΙ διαμορφώθηκε σε 16,3%, διατηρώντας τη 2η θέση της αγοράς (στοιχεία IRI σε όγκο, Δεκέμβριος 2020).
Τέλος, στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις γιαουρτιού συνέχισαν την έντονη ανάπτυξη με αύξηση 24%, με τη συνολική αξία των εξαγωγών να διαμορφώνεται στα 50 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το 50% της δραστηριότητας των γαλακτοκομικών.
Επιχειρήσεις: Τα πήρε όλα σε Ευρώπη και ΗΠΑ η ΦΑΓΕ
Τίναξε την μπάνκα η γαλακτοβιομηχανία Φιλίππου. Aπό την Πατησίων στις ΗΠΑ με «όπλο» το κορυφαίο ελληνικό γιαούρτι. Πώς κατάφερε να κερδίσει Ευρώπη και Αμερική. Σε θέσεις… μάχης και οι υπόλοιπες γαλακτοβιομηχανίες στην Ελλάδα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Όταν το 1926 ο Αθανάσιος Φιλίππου άνοιγε γαλακτοπωλείο – ζαχαροπλαστείο στην οδό Πατησίων, δύσκολα κάποιος θα φανταζόταν ότι 95 χρόνια μετά, αυτό θα είχε εξελιχθεί σε έναν μεγάλο όμιλο με πωλήσεις πάνω από 500 εκατ. δολάρια, με παραγωγικές μονάδες σε Ελλάδα, ΗΠΑ και πωλήσεις σε 32 χώρες.
Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή έπαιξαν οι δύο γιοι του ο Ιωάννης και ο Κυριάκος, ο οποίος τη Δευτέρα, 19 Απριλίου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.
Ο Ιωάννης, η «καρδιά» της ΦΑΓΕ με έφεση κυρίως στην προώθηση των προϊόντων στην αγορά και ο Κυριάκος, το «μυαλό», ο χημικός μηχανικός ήταν αυτοί που έδωσαν πρώτοι όνομα στο ελληνικό γιαούρτι, λανσάροντας πρώτοι στην αγορά τυποποιημένο επώνυμο γιαούρτι και αυτοί που έκαναν γνωστοί το ελληνικό γιαούρτι στο εξωτερικό ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Ο Κυριάκος Φιλίππου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Μαθήτευσε στο 8ο Γυμνάσιο Αθηνών, κοντά στην Πλατεία Κολιάτσου, όπου γρήγορα παρουσίασε εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθηματικά, την φυσική και τη χημεία.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι αποφοίτησε από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Σχεδίασε μηχανολογικά τη σύγχρονη μέθοδο βιομηχανικής παραγωγής γιαουρτιού και πήρε για αυτή του την εφεύρεση δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Έτσι ξεκίνησε η εκπληκτική εκτόξευση της εταιρίας ΦΑΓΕ, από μικρή οικογενειακή βιοτεχνία, στην γνωστή εταιρεία που είναι σήμερα.
Το 1954 ο αδερφός του Κυριάκου, Ιωάννης, εισήλθε στην οικογενειακή επιχείρηση που είχε ιδρύσει ο πατέρας τους και συνέβαλε στο να δημιουργηθεί η πρώτη αλυσίδα χονδρικής πώλησης γιαουρτιού.
Το 1964 ο Κυριάκος Φιλίππου μαζί με τον αδερφό του Ιωάννη ίδρυσαν στο Γαλάτσι βιοτεχνία παραγωγής γιαουρτιού, ενώ το 1975 η εταιρεία μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις στη Μεταμόρφωση, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.
Ήταν η χρονιά που η ΦΑΓΕ λάνσαρε πρώτη στην ελληνική αγορά τυποποιημένο επώνυμο γιαούρτι, το οποίο έως τότε πωλούνταν χύμα.
Το 1983 η ΦΑΓΕ ξεκινά τις εξαγωγές γιαουρτιού σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία, ενώ το 1998 ξεκινά τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, βάζοντας στην ουσία τις βάσεις για τη δημιουργία 10 χρόνια αργότερα παραγωγικής μονάδας στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.
Με τις εξαγωγές στις ΗΠΑ να φτάνουν το 2004 τους 2.146 τόνους, η εταιρεία είδε σημαντική προοπτική στην αμερικανική αγορά και αποφάσισε τότε να επενδύσει σε παραγωγική μονάδα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2005 ιδρύθηκε η FAGE USA Dairy Industry Inc. με στόχο τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής γιαουρτιού στο Τζονστάουν, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Αν και αρχικός στόχος ήταν να επενδυθούν 33 εκατ. δολάρια για τη δημιουργία μονάδας με παραγωγική ικανότητα 6.000 τόνων, η μεγάλη απήχηση που είχε το γιαούρτι ΦΑΓΕ στην αμερικανική αγορά, οδήγησε τη διοίκηση της εταιρείας στο να δώσει εντολή στους μηχανικούς να αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα σε 12.000 τόνους και σταδιακά να φτάσει στους 160.000 τόνους που είναι σήμερα. Η λειτουργία του εργοστασίου ξεκίνησε το 2008.
Η επιτυχία της ΦΑΓΕ και του στραγγιστού της γιαουρτιού, το γνωστό μας Total, άνοιξε την όρεξη σε πολλούς ανταγωνιστές της στις ΗΠΑ, οι οποίες λάνσαραν στην αγορά γιαούρτι «ελληνικού τύπου» με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα το Chobani, το Yoplait της General Mills, το Dannon του ομίλου Danone, το Oikos, το Stonyfield.
Το ίδιο συνέβη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου, πάντως, το 2014 έληξε οριστικά με νίκη της ΦΑΓΕ η διαμάχη της με την Chobani για τη χρήση του χαρακτηρισμού «greek yoghurt» (ελληνικό γιαούρτι). Βεβαίως, ο δρόμος για την επιτυχία δεν ήταν πάντα στρωμένος με ροδοπέταλα.
Το 2005 η ΦΑΓΕ σημαδεύτηκε από το γεγονός ότι είχαν κυκλοφορήσει στην αγορά σημαντικές ποσότητες μουχλιασμένων γιαουρτιών, λόγω κάποιου προβλήματος στη γραμμή παραγωγής.
Την ίδια χρονιά είχε ξεκινήσει να λειτουργεί και το εργοστάσιο παραγωγής φρέσκου γάλακτος στο Αμύνταιο, με την εταιρεία ωστόσο ενάμιση περίπου χρόνο μετά, να αποχωρεί από την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος και να συνεχίζει να δραστηριοποιείται στην κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης και μακράς διαρκείας, καθώς και στο σοκολατούχο γάλα.
Το 2015 αποφάσισε να αποχωρήσει εντελώς από την αγορά του γάλακτος θεωρώντας την εν λόγω δραστηριότητα εξαιρετικά μη κερδοφόρα.
Τρία χρόνια πριν, το 2012, όταν η ελληνική οικονομία ήταν στην πιο βαθιά κρίση η εταιρεία μεταφέρει την έδρα της στο Λουξεμβούργο. Εκεί ανακοίνωσε το 2016 ότι πρόκειται να κατασκευάσει μονάδα παραγωγής γιαουρτιού, σχέδιο, ωστόσο, που τελικώς «ναυάγησε».
Φέτος, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα για την οικονομική χρήση του 2020, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νέα μονάδα παραγωγής γιαουρτιού στη Δυτική Ευρώπη.
Πρόκειται για επένδυση ύψους περίπου 170 εκατ. δολαρίων και αναμένεται να προσθέσει στην παραγωγική ικανότητα της ΦΑΓΕ περί τους 40.000 τόνους ετησίως.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘2000 τα ηνία της ΦΑΓΕ κρατούν οι γιοι του Ιωάννη και του Κυριάκου Φιλίππου, Αθανάσιος Φιλίππου και Αθανάσιος – Κύρος Φιλίππου.