Κι όμως: Επιτρέπεται να περάσεις με κόκκινο το φανάρι – Μόνο σε μια περίπτωση όμως

Νέος ΚΟΚ: Ως γνωστόν, μόνο μια ειδική κατηγορία οχημάτων μπορεί να παραβιάζει τα κόκκινα φανάρια, πάντα όμως υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Μπορεί όμως ένας οδηγός να πράξει το ίδιο χωρίς επιπτώσεις; Όλες οι εξελίξεις και ο νεός ΚΟΚ στο xristika.gr.

Ο νέος ΚΟΚ και η τήρησή του είναι απαραίτητη για την γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση όλων των οδηγών, αλλά ορισμένες φορές αρκετοί οδηγοί καταφεύγουν σε μικρές παρανομίες για να «διευκολυνθούν».

Το να μην ακινητοποιείται όμως ένας οδηγός στη θέα του ερυθρού σηματοδότη αποτελεί εγκληματική πράξη, για ευνόητους λόγους. Και φυσικά ο Κ.Ο.Κ. δεν «συγχωρεί» μια τέτοια πράξη, και επιφυλάσσει ιδιαίτερα αυστηρές ποινές για όσους αδιαφορούν για τους φωτεινούς σηματοδότες.

Σεβασμό στα φανάρια πρέπει να δείχνουν όλοι οι οδηγοί, εκτός και εάν πρόκειται για οχήματα άμεσης ανάγκης ή οχήματα που μεταφέρονται άτομα που χρήζουν άμεσης βοήθειας.

Και πάλι όμως, για να περάσουν έναν ερυθρό σηματοδότη τα συγκεκριμένα οχήματα, θα πρέπει να προειδοποιούν τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου μέσω ειδικών συσκευών (φάροι, σειρήνες) και φυσικά να μην δημιουργούν επικίνδυνες συνθήκες κυκλοφορίας.

Υπάρχει όμως μία κατάσταση που είναι απαραίτητο να περάσει ένας απλός οδηγός το κόκκινο φανάρι. Προσοχή όμως, πρόκειται για μια εξαιρετικά σπάνια συνθήκη που σας επιτρέπει να πραγματοποιήσετε την παρανομία, για να διευκολύνεται καταστάσεις.

Εάν υπάρχουν πίσω σας οχήματα έκτακτης ανάγκης όπως ασθενοφόρα, πυροσβεστική ή περιπολικά με αναμμένους φάρους και σειρήνα, είστε υποχρεωμένοι να τους κάνετε χώρο και να τα αφήσετε να περάσουν.

Σε περίπτωση που αυτό συμβεί την στιγμή που βρίσκεστε σε ένα κόκκινο φανάρι και δεν έχετε άλλες επιλογές για να εξυπηρετήσετε τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, μπορείτε να περάσετε προσεκτικά την γραμμή ακινητοποίησης για να κάνετε χώρο.

Όταν τα οχήματα έκτακτης ανάγκης περάσουν, θα πρέπει να περιμένετε μετά τη γραμμή στάσης έως ότου ανάψει πράσινο ή να κάνετε όπισθεν και να να σταθείτε πάλι πίσω από αυτή, αρκεί βέβαια να μπορείτε.

Πέρα όμως από αυτή την ειδική συνθήκη, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι, όποιος «καίει» το κόκκινο φανάρι τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και με αφαίρεση επιτόπου της διπλώματος οδήγησης για 60 μέρες.

Σε περίπτωση, μάλιστα, που ένας οδηγός διαπράξει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα 5 ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται δια βίου.

Νέος ΚΟΚ: Πινακίδα STOP ή φανάρι; Ποιο υπερισχύει; Όλοι το κάνουμε λάθος

Ακόμα και ο πιο άπειρος οδηγός γνωρίζει ότι όταν αντικρίσει πράσινη ένδειξη σε έναν φωτεινό σηματοδότη (φανάρι) συνεχίζει κανονικά την πορεία του.

Επίσης, άπαντες κατανοούν ότι οι πινακίδες STOP υποχρεώνουν τους οδηγούς να διακόψουν εντελώς την πορεία τους σε μία διαστάυρωση, ώστε να ελέγξουν με προσοχή αν διέρχεται κάποιο όχημα στις διασταυρούμενες οδούς.

Τι συμβαίνει, ωστόσο, στην περίπτωση που σε μία διασταύρωση υπάρχει φανάρι που εκπέμπει πράσινο φως, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει και πινακίδα STOP η οποία περνά το ακριβώς αντίθετο μήνυμα, δηλαδή την υποχρεωτική διακοπή πορείας;

Την απάντηση δίνει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στην παράγραφο 6 του Άρθρου 26 «Ισόπεδοι οδικοί κόμβοι και υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας», όπου αναγράφεται ότι «οι ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών κυκλοφορίας υπερισχύουν των ενδείξεων των πινακίδων σήμανσης, οι οποίες καθορίζουν την προτεραιότητα.

Με απλά λόγια, όταν συναντάμε πράσινο φανάρι, δίπλα στο οποίο υπάρχει πινακίδα STOP, οι οδηγοί συνεχίζουμε κανονικά την πορεία μας.

Πολλοί σε αυτό το σημείο, βέβαια, πολλοί θα αναρωτηθούν το εξής: Για ποιο λόγο, λοιπόν, να υπάρχει STOP δίπλα σε έναν φωτεινό σηματοδότη, εφόσον υπερισχύει πάντα ο τελευταίος;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα φανάρια ενδέχεται να αντιμετωπίσουν κάποια βλάβη με αποτέλεσμα να σταματήσει η λειτουργία τους.

Σε μία τέτοια περίπτωση η παρουσία του STOP κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη μιας και εφιστά την προσοχή των οδηγών, ώστε να διασχίσουν με προσοχή τη διασταύρωση.

Επιπροσθέτως, όπως έχουμε γράψει σε προηγούμενο άρθρο μας, μετά τις 12 το βράδυ πολλά φανάρια είτε παύουν να λειτουργούν είτε – πιο συχνά – αναβοσβήνουν.

Ο κόμβος σε αυτή την περίπτωση υποβιβάζεται σε απλή διασταύρωση και η ρύθμιση της κυκλοφορίας γίνεται με πινακίδες οδικής σήμανσης, όπως είναι το STOP.

Τέλος, όταν υπάρχει τροχονόμος, οι υποδείξεις του υπερισχύουν τόσο των φωτεινών σηματοδοτών, όσο και των πινακίδων οδικής σήμανσης.

Νέος ΚΟΚ: Το αφήνετε σε parking; Τι πρέπει να προσέξετε

Η αναζήτηση μιας ελεύθερης θέσης parking στο κέντρο μια πόλης είναι από μόνη της μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί αρκετό χρόνο, ακόμα περισσότερη υπομονή και μπόλικη τύχη ώστε το κυνήγι του ελεύθερου χώρου να έχει ευτυχή κατάληξη.

Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί επιλέγουν την πιο ασφαλή, από πολλές απόψεις, λύση της παράδοσης του αυτοκινήτου τους σε ένα ιδιωτικό parking, το οποίο και αναλαμβάνει με το αζημίωτο τη φύλαξή του.

Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, παραδίδοντας τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας στον υπάλληλο ενός ιδιωτικού parking μπορείτε να αισθάνεστε σίγουρος ότι τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί, μολονότι στην πραγματικότητα έχετε παραχωρήσει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο και σε μια «τράπεζα» γεμάτη από ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.

Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίον πολλοί κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει διάφορες δικλείδες ασφαλείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τους να περιορίσουν την έκθεση της περιουσίας τους αλλά των προσωπικών δεδομένων σε εκείνους που θα θελήσουν να τα αξιοποιήσουν προς όφελός τους.

Ο λόγος για το «valet mode», το οποίο συναντάτε όλο και πιο συχνά στα σύγχρονα αυτοκίνητα, θέτοντας περιορισμούς σε κρίσιμες λειτουργίες.

Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως αυτή που συναντάμε στα μοντέλα της Tesla, το valet mode προχωρά αυτομάτως σε μια σειρά από ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα του χρήση αλλά και να αποτρέψει ένα… ατυχές συμβάν.

Ειδικότερα, το valet mode των Tesla ασφαλίζει το ντουλαπάκι του οδηγού και το αποθηκευτικό χώρο κάτω από το μπροστινό καπό, «κλειδώνει» τη δυνατότητα σύνδεσης συσκευών μέσω bluetooth ή WiFi, «κρύβει» τις καταχωρημένες τοποθεσίες στο σύστημα πλοήγησης, περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος όπως και τη μέγιστη ισχύ που αυτό αποδίδει.

Τέλος, απενεργοποιούνται και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και οι υπηρεσίες ημιαυτόνομης οδήγησης.

Ανάλογες λειτουργίες προσφέρει το valet mode και στα μοντέλα της Jaguar-Land Rover, της Ford και του ομίλου Hyundai-KIA, μόνον που σε αυτές τις περιπτώσεις οι περιορισμοί δεν σχετίζονται με την απόδοση του οχήματος αλλά κυρίως με την πρόσβαση σε αποθηκευτικούς χώρους και στα προσωπικά δεδομένα μέσω του infotainment.

Όπως είναι λογικό, τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη λειτουργία, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι δεν θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε από το αυτοκίνητο τα προσωπικά μας αντικείμενα ή τα αντικείμενα υψηλής αξίας.

Κρίσιμο είναι να σημειώσουμε και τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο του αυτοκινήτου, γνωστοποιώντας τον αριθμό αυτόν στη διεύθυνση του ιδιωτικού parking.

Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν θα πραγματοποιήσει άσκοπες διαδρομές κατά τη διάρκεια της απουσίας μας και δεν θα εγκαταλείψει τον φυλασσόμενο χώρο του parking.

Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί ένας οπτικός έλεγχος κατά την παράδοση του αυτοκινήτου και κατά την παραλαβή του ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει προκληθεί κάποια ζημιά.

Σίγουρα η παραπάνω διαδικασία ίσως φαντάζει υπερβολική, ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε -μεταξύ άλλων- ότι το αυτοκίνητο δεν… αφήνεται στην τύχη του, επισημαίνοντας στους υπαλλήλους του χώρου στάθμευσης τη φροντίδα και την προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν (στο παρακάτω βίντεο της Tesla μπορείτε να δείτε τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης εφαρμογής.