Νέος ΚΟΚ: Με την πρόσφατη εισαγωγή του νόμου 5039/2023 στην Ελλάδα, οι ποινές για την παραβίαση του ορίου ταχύτητας έχουν αυξηθεί σημαντικά. Για ποιους προβλέπεται φυλάκιση έως και 10 χρόνια. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, πλέον τιμωρείται ποινικά με αυστηρές ποινές.
Με την εφαρμογή νέων διατάξεων από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, οι οδηγοί που υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρές ποινικές κυρώσεις.
Συγκεκριμένα, τα νέα μέτρα προβλέπουν φυλάκιση έως τρία (3) έτη εάν από την πράξη μπορεί να προκύψει «κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα».
Αν υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή, η φυλάκιση είναι τουλάχιστον ενός (1) έτους.
Εντούτοις, οι ποινές μπορεί να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές. Εάν η πράξη οδηγήσει σε βαριά σωματική βλάβη ή προκαλέσει σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, η κάθειρξη μπορεί να φτάσει έως δέκα (10) έτη.
Επιπλέον, αν η υπέρβαση ταχύτητας έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο κάποιου, η κάθειρξη είναι τουλάχιστον δέκα (10) ετών.
Σε περιπτώσεις όπου ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων έχει προκληθεί, το δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Αναλυτικά ο Νόμος 5039/2023 – ΦΕΚ Τεύχος Α 83/03.04.2023
«Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις
Άρθρο 66
Επικίνδυνη οδήγηση – Υπέρβαση επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας – Τροποποίηση άρθρου 290Α Ποινικού Κώδικα
Στην παρ. 1 του άρθρου 290A του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) προστίθενται περ. γ’ και δ’ και το άρθρο 290Α διαμορφώνεται ως εξής:
Επικίνδυνη οδήγηση
- Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες:
α) οδηγεί όχημα, μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
ή
β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες,
ή
γ) οδηγεί όχημα i) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον εξήντα (60) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον τριάντα (30) χλμ. ανά ώρα, ii) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον σαράντα (40) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον είκοσι (20) χλμ. ανά ώρα,
ή
δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,
γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
- Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.»
Νέος ΚΟΚ: Αναλυτικά, τα όρια ανώτατα όρια ταχύτητας ανά κατηγορία οχήματος και τύπο οδού:
Νέος ΚΟΚ: Η παραβίαση που κάνουμε καθημερινά και κοστίζει 700 ευρώ
Πολλοί δεν δίνουν καμία σημασία. Άλλοι υποψιάζονται ότι μάλλον δεν είναι σωστό. Οι περισσότεροι όμως το αγνοούν. Και όμως αν σταλούν από κάμερες τα πρόστιμα τότε εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες θα πρέπει να πληρώσουν χιλιάδες ευρώ…
Ο λόγος για την πιο συχνή παραβίαση που γίνεται στους δρόμους μας που είναι η καταπάτηση της διπλής διαχωριστικής γραμμής.
Οι αυστηρές κυρώσεις για την παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής αποσκοπούν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στην προστασία των οδηγών και των συνεπιβατών τους, καθώς και των πεζών.
Η παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις, όπως οι πρόωρες ή απρόσεκτες προσπεράσεις, που μπορούν να καταλήξουν σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα.
Είναι όμως η πιο συνηθισμένη παράβαση, ενώ θρηνούμε πολλά θύματα. Πρόσφατα μάλιστα η επιτόπια στροφή -με παράλληλη καταπάτηση της διπλής διαχωριστικής- σε σημείο της παραλιακής κόστιζε τη ζωή σε έναν άνθρωπο.
Είναι μία παράβαση που την κάνουμε καθημερινά σε όλους τους δρόμους, αφού σχεδόν στο 70% το οδικού δικτύου απαγορεύεται η προσπέραση με διπλή διαχωριστική στο δρόμο. Αν κάποια στιγμή βεβαιώνονταν οι συγκεκριμένες παραβάσεις από τις κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας, τότε θα μιλούσαμε για εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα…
Σύμφωνα λοιπόν με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), η παραβίαση της διπλής διαχωριστικής λωρίδας αποτελεί σοβαρή παράβαση και τιμωρείται με χρηματικό πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος και των πινακίδων για διάστημα 20 ημερών.
Νέος ΚΟΚ: Ποια παραβίαση «λατρεύουν» οι Αθηναίοι
Τελικά οι οδηγοί στην Αττική φαίνεται ότι «λατρεύουν» να κινούνται με υπερβολική ταχύτητα και σύμφωνα με τα αποτελέσματα των τροχονομικών ελέγχων αποτέλεσε την πιο «δημοφιλή» παράβαση για το μήνα Νοέμβριο.
Ειδικότερα στο πλαίσιο των στοχευμένων δράσεων της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής για την τροχονομική αστυνόμευση και την αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην περιοχή της Αττικής, κατά το μήνα Νοέμβριο 2022, βεβαιώθηκαν 19.439 παραβάσεις από τις οποίες 860 σε βαθμό πλημμελήματος.
Ενδεικτικά βεβαιώθηκαν 226 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, από τις οποίες οι 32 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος, 1.345 παραβάσεις ορίου ταχύτητας, 165 παραβάσεις για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, 531 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου, 802 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας, 529 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους και 34 παραβάσεις για επικίνδυνους ελιγμούς.
Το ίδιο χρονικό διάστημα στην περιοχή αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής σημειώθηκαν 570 τροχαία ατυχήματα με 688 παθόντες και ειδικότερα 15 θανατηφόρα με 16 νεκρούς, 13 σοβαρά με 14 σοβαρά τραυματίες και 542 ελαφρά με 658 ελαφρά τραυματίες.
Τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων αυτών ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.