Νέο μέτρο για την ακρίβεια: Τι είναι το κλιματικό εισιτήριο

Ακρίβεια: Στο τραπέζι βρίσκεται και ένα μέτρο… έκπληξη που αφορά τα «κλιματικά εισιτήρια» στα ΜΜΜ (μετρό, λεωφορεία, τρένα, κ.α) σε μια προσπάθεια καταπολέμησης για την ακρίβεια.

Τι είναι όμως τα «κλιματικά εισιτήρια»; Πρόκειται για ένα νέο «εργαλείο» που εφαρμόζεται ήδη στην Αυστρία, στη Γερμανία και στην Ισπανία (ξεκινάει τον Σεπτέμβρη), ενώ έχει αξιολογηθεί στην Ευρώπη ως έναν «καλό θεσμό» για τις χώρες. Μάλιστα ενόψει του δύσκολου χειμώνα που έρχεται -λόγω ενέργειας και αυξήσεων-, υπάρχει πιθανότητα να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες χώρες ακόμα και στην Ελλάδα.

Οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, λόγω των αυξήσεων στις τιμές στην ενέργεια, στα καύσιμα και γενικά λόγω ενεργειακής κρίσης, προσπαθούν να δώσουν κίνητρο στους πολίτες για να αφήσουν τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια και να προτιμήσουν τα ΜΜΜ.

Κάποια από αυτά τα κίνητρα είναι τα πολύ φθηνά εισιτήρια ή ακόμα και δωρεάν, και σε αστικά αλλά και σε υπεραστικά μέσα, και με αυτόν τον τρόπο οι πολίτες γλυτώνουν αρκετά χρήματα μέσα στον χρόνο αλλά και έτσι κρατάνε τον πληθωρισμό σε «φυσιολογικά επίπεδα»

Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραπάνω συζήτηση έχει γίνει και στην Ελλάδα, και μάλιστα δεν αποκλείεται η ελληνική κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης να το εισάγει στα έξι «σίγουρα» μέτρα στήριξης που θα ανακοινώσει στη ΔΕΘ.

Αν φυσικά ανακοινωθεί κάτι τέτοιο, θα έχει πολλά οφέλη. Εκτός από την οικονομική ελάφρυνση των πολιτών θα μειωθεί και αισθητά η κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως είναι η Αθήνα. Φυσικά αν οι περισσότεροι πολίτες μετακινούνται με ΜΜΜ τότε βοηθάει αρκετά και στη μείωση της ρύπανση στην ατμόσφαιρα.

Αρχικά, η χώρα που έγινε «νονά» του συγκεκριμένου μέτρου είναι Αυστρία, καθώς είναι η πρώτη που καθιέρωσε και το «κλιματικό εισιτήριο» τα τέλη του 2021 κι ενώ ήδη η ενεργειακή κρίση είχε αρχίσει ήδη να δείχνει τα δόντια της αλλά… λιγότερο από τώρα.

Ακρίβεια: Τι είναι το «κλιματικό εισιτήριο» και πόσο κοστίζει

Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για ένα ετήσιο πάσο αξίας 1.095 ευρώ (αντιστοιχεί σε 21 ευρώ την εβδομάδα ή 3 ευρώ την ημέρα), με το οποίο οι πολίτες μπορούν να κάνουν απεριόριστες μεταφορές με τα μέσα μεταφοράς, δημόσια και ιδιωτικά τρένα, αστικές συγκοινωνίες, εξαιρουμένων των δημοφιλών τουριστικών προορισμών.

Μάλιστα έχει γίνει πρόβλεψη και για ηλικιωμένους, για ανέργους, για ΑΜΕΑ και για νέους μειωμένο «κλιματικό εισιτήριο» στα 821 ευρώ αλλά και οικογενειακό κλιματικό εισιτήριο αξίας 1.205 ευρώ για έως εξαμελείς οικογένειες (δύο γονείς και έως τέσσερα παιδιά ηλικίας μέχρι 15 ετών).

Υπενθυμίζεται ότι τα παιδιά έως 5 ετών ταξιδεύουν δωρεάν.

Μάλιστα μόλις τον Ιούλιο του 2022 η Αυστρία επέκτεινε την διάρκεια του «κλιματικού εισιτηρίου» στους 13 μήνες, προσφέροντας έναν επιπλέον μήνα δωρεάν, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το όφελος για τους πολίτες αλλά και για την εθνική οικονομία.

Την τακτική αυτή ακολούθησε και η Γερμανία εισάγοντας τον περασμένο Μάιο 2022 και για τους τρεις μήνες του καλοκαιριού πάσο για όλα τα μέσα μεταφοράς, αστικά και υπεραστικά, κόστους 9 ευρώ το μήνα.

Η Ισπανία σε λίγες ημέρες -τον Σεπτέμβρη συγκεκριμένα- θα γίνει η τρίτη χώρα η όποια καθιερώνει δωρεάν δρομολόγια τρένου για αποστάσεις έως 300 χιλιόμετρα κι ενώ είχε ήδη μειώσει κατά 30% τα εισιτήρια σε όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ακρίβεια: Οργή των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ

Οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται στα… σκοινιά καθώς η ακρίβεια δεν τους αφήνει να αγοράσουν ούτε τα βασικά!

Το κύμα ανατιμήσεων που στραγγαλίζει τα ελληνικά νοικοκυριά τους τελευταίους μήνες ίσως δεν είναι τίποτα μπροστά σε αυτό που θα ακολουθήσει τον ερχόμενο χειμώνα – αν επιβεβαιωθούν τα χειρότερα σενάρια που θέλουν κλείσιμο της στρόφιγγας του φυσικού αερίου από τον Πούτιν, αλλά και άνοδο των επιτοκίων.

Οι υπέρογκοι λογαριασμοί ρεύματος κι οι αυξήσεις στα καύσιμα, αλλά και στο σύνολο σχεδόν των βασικών αγαθών, έχει περιορίσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη αλλά και την κατανάλωση, προμηνύοντας ακόμη μεγαλύτερη «βουτιά» στις πωλήσεις το επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με στέλεχος αλυσίδας σουπερμάρκετ, που επικαλείται το Βήμα, ήδη σε επίπεδο όγκου πωλήσεων η μείωση φτάνει το 9% το πρώτο εξάμηνο εφέτος συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Η ίδια εικόνα συνεχίζεται και τον Ιούλιο, με τους καταναλωτές να αναζητούν προσφορές και φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

«Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές, περίπου το 74%, αγοράζει με κριτήριο μόνο την τιμή», σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης.

«Η ενέργεια, από την άλλη, τρώει από το διατιθέμενο εισόδημα, σε μέσους όρους, το 17%» .

Oι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη ακόμη και σε βασικά αγαθά
Γάλα, γιαούρτια, τυριά, αβγά, ξηροί καρποί, φρούτα, κρέας, κατεψυγμένα τρόφιμα, κονσέρβες, σνακ, αναψυκτικά, αρτοσκευάσματα, είδη ζαχαροπλαστικής, όσπρια, φρέσκα ψάρια και θαλασσινά, αλκοολούχα ποτά, χαρτικά, απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς είναι τα βασικά ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που οι πωλήσεις τους σε όγκο έχουν μειωθεί από 0,5% έως και 13,5%.

Xαρακτηριστική είναι η περίπτωση των γαλακτοκομικών, όπου ο όγκος πωλήσεων υποχωρεί περίπου 7% στο εξάμηνο εφέτος, σύμφωνα με τις εταιρείες μετρήσεων, ενώ σε ποσοστό 6% μειώνεται ο όγκος των πωλήσεων των κατεψυγμένων και κατά 8% στα απορρυπαντικά.

Με δεδομένο ότι το κόστος των πρώτων υλών και των τιμών εισαγωγών συνεχίζει να αυξάνεται, οι προβλέψεις για την πορεία του όγκου πωλήσεων είναι μάλλον δυσοίωνες παρά την πολύ καλή πορεία του τουρισμού.

Ακρίβεια: «Φωτιά» οι τιμές στα σούπερ μάρκετ

Την ώρα που ο πληθωρισμός έχει «σκαρφαλώσει» τον Ιούνιο στο 12,1%, τα είδη πρώτης ανάγκης γίνονται όλο και πιο ακριβά, αδειάζοντας τα πορτοφόλια των καταναλωτών.

Όπως αναφέρει πελάτης σούπερ μάρκετ που μόλις έχει βγει από αυτό με τη γυναίκα του και το γιο του, το κόστος έχει διπλασιαστεί. «Πριν μισό χρόνο αυτά τα πλήρωνα μισή τιμή» λέει χαρακτηριστικά.

Εκτός από το ιδιαίτερα υψηλό κόστος στην ενέργεια και την μετακίνηση, πλέον οι καταναλωτές καλούνται να πληρώσουν της ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά όπως τα τρόφιμα, τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα απορρυπαντικά και όχι μόνο.

Αυτή η αύξηση στις τιμές του σούπερ μάρκετ έχει «γονατίσει» τα νοικοκυριά. «Είναι όλα πανάκριβα, έχουν αυξηθεί 20-30%» λέει γυναίκα στο σούπερ μάρκετ.

Από Ιούνιο 2021 σε Ιούνιο 2022 οι τιμές διαμορφώθηκαν:

Φρέσκο γάλα: από 1,18 στα 1,41
Λάδι: από 6,32 στα 8,25
Ψωμί (κιλό): από 1,60 στα 2,60
Σαρδέλα : από 3,00 στα 5,00
Φασόλια φρέσκα : από 2,50 στα 3,99
Ζάχαρη: από 0,74 στα 1,20
Βερίκοκα : από 1,70 στα 2,89

Όπως αναφέρει το ινστιτούτο καταναλωτών, από τον Μάρτιο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022 το κόστος ζωής έχει αυξηθεί κατά 50%. Με λίγα λόγια, μία τετραμελής οικογένεια έδινε στο σούπερ μάρκετ περίπου 300 ευρώ τον μήνα, ενώ πλέον δίνει τουλάχιστον 450 ευρώ.