Νέες ταυτότητες: Ο προσωπικός αριθμός πολίτη φέρνει και αλλαγές στη διαδικασία των ραντεβού για τις νέες ταυτότητες.
ύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης το Προεδρικό Διάταγμα που ορίζει τη διαδικασία χορήγησης του Προσωπικού Αριθμού, έχει λάβει την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), αναμένεται να δημοσιευτεί τις επόμενες ημέρες ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία απόκτησής του από τους πολίτες
Η απόκτηση του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ) από τους πολίτες θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myinfo η οποία θα τεθεί σε λειτουργία τις επόμενες ημέρες
Ο υπουργός περιέγραψε την διαδικασία ως εξής:
«Το myinfo είναι η πλατφόρμα όπου θα μπαίνουμε για να διαλέγουμε τον προσωπικό αριθμό (τρία αριθμητικά ψηφία συν το ΑΦΜ μας, εμείς επιλέγουμε από τα τρία ψηφία τα δύο). Το σημαντικό είναι ότι παράλληλα με τη νέα ταυτότητα, σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, φτιάχνουμε έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης πολύ πιο ισχυρό, παρέχοντας νέους κωδικούς (για όσους επιθυμούν να τους έχουν, ενώ όσοι θέλουν θα κρατήσουν τους παλιούς τους), ώστε να πάμε σε έναν ψηφιακό κόσμο που θα είναι πολύ πιο ασφαλής.
Εάν υπάρχει αναντιστοιχία στον τρόπο γραφής κάποιου στοιχείου τους, του επωνύμου, του ονόματος, της ημερομηνίας γέννησης, θα τους βγει μια οθόνη που θα τους λέει, στο μητρώο πολιτών φαίνεστε έτσι, στο μητρώο της Αστυνομίας φαίνεστε διαφορετικά. Θα πρέπει να διορθώσουμε αυτά τα στοιχεία. Προφανώς, αν είναι λάθος, το επίθετο δεν μπορεί να το διορθώσει από τον υπολογιστή. Θα πρέπει μία και μόνη φορά, αν υπάρχει τέτοιο σοβαρό ζήτημα, να επισκεφθεί ένα ληξιαρχείο για να γίνει αυτή η διόρθωση και από εκεί και πέρα μπορούμε να εγγυηθούμε ότι όποτε κι αν αλλάξει ταυτότητα, όποτε κι αν αλλάξει διαβατήριο, δεν θα έχει κανένα πρόβλημα γιατί αυτές οι αλλαγές θα γίνουν την ίδια μέρα και θα ενημερώνεται οριζόντια όλο το δημόσιο για οποιαδήποτε τέτοιου είδους αλλαγή
Όσο αφορά στις νέες ταυτότητες, προχωρά το σύστημα κανονικά, ωστόσο αναμένεται μια πολύ μεγαλύτερη κίνηση από την ώρα που θα εκδοθεί ο Προσωπικός Αριθμός.
Παράλληλα, έχουμε ετοιμάσει ένα καινούργιο σύστημα για να διευκολύνουμε και τη λειτουργία της αστυνομίας, ένα σύστημα για τα ραντεβού. Όλο αυτό λοιπόν θα ξεκινήσει παράλληλα με την εισαγωγή του Προσωπικού αριθμού»
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός του Πολίτη
Ο Προσωπικός Αριθμός του Πολίτη, θα είναι ο ΑΦΜ μας συν τρία ακόμα ψηφία, ένα γράμμα και δύο αριθμοί, που θα τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης σε ειδική πλατφόρμα στο gov.gr.
Η καταγραφή στις νέες ταυτότητες θα γίνεται μετά την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, για το οποίο η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δημοσίευσε την απαιτούμενη Γνωμοδότησή της 1/2024
Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) των πολιτών θα είναι υποχρεωτικός για τις συναλλαγές με το δημόσιο, δηλαδή όταν οι πολίτες επισκέπτονται π.χ. κάποιον γιατρό, θα δίνουν τον προσωπικό τους αριθμό και εκείνος θα εντοπίζει τον ΑΜΚΑ για να τους γράψει τα φάρμακα ή το παραπεμπτικό της εξέτασης
Συγκεκριμένα:
Με τον νόμο 4727/2020 καθιερώνεται Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.), ο οποίος αποτελεί στοιχείο για την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων που συναλλάσσονται με τους φορείς του δημόσιου τομέα και χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.)
Νόμος 4727/2020 – ΦΕΚ Τεύχος A 184/23.09.2020
Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Άρθρο 11
Προσωπικός Αριθμός
H ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τον τίτλο «Στοιχεία προσώπου (myInfo)»
Αριθμ. 16000 ΕΞ 2024 – ΦΕΚ Τεύχος Β 2739/13.05.2024
Επιβεβαίωση και Διόρθωση Στοιχείων Φυσικών Προσώπων σε Μητρώα του Δημοσίου Τομέα.
Άρθρο 1
Αντικείμενο – Σκοπός
- Στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨΗΔ) σχεδιάζεται, αναπτύσσεται και λειτουργεί ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τον τίτλο «Στοιχεία προσώπου (myInfo)» για την επιβεβαίωση ή διόρθωση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στα μητρώα του δημόσιου τομέα, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 2 της παρούσας.
- Αντικείμενο της παρούσας αποτελεί η ρύθμιση των ειδικότερων ζητημάτων σχετικά με τη λειτουργία της εφαρμογής, η εξειδίκευση των στοιχείων που εμφανίζονται σε αυτή, η διαδικασία επιβεβαίωσης ή διόρθωσής τους, ο καθορισμός των τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την επεξεργασία τους και των αναγκαίων διαλειτουργικοτήτων.
- Σκοπός της παρούσας είναι η διασφάλιση της ορθότητας, της ακεραιότητας, της ακρίβειας και της διαρκούς επικαιροποίησης των προσωπικών στοιχείων των φυσικών προσώπων που τηρούνται σε επιμέρους μητρώα φορέων του δημόσιου τομέα.
Άρθρο 11
Έναρξη Ισχύος
Η παραγωγική λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής με τον τίτλο «Στοιχεία προσώπου (myInfo)» εκκινεί από τη δημοσίευση σχετικής διαπιστωτικής πράξης του Γενικού Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφορικά με τα μητρώα που αναφέρονται στις περ. α’ έως δ’ του άρθρου 2 της παρούσας.
Με όμοια πράξη διαπιστώνεται η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ειδικής εφαρμογής, η οποία δημοσιεύεται όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2024, ειδικά για τα μητρώα που αναφέρονται στις περ. ε’ και στ’ του άρθρου 2.
Νέες ταυτότητες: Αλλάζει το σύστημα με τα ραντεβού – Τι πρέπει να κάνετε
Καινούρια δεδομένα στις νέες ταυτότητες αναμένεται να φέρει η εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού, καθώς αναμένεται να αυξηθεί η κίνηση στα Αστυνομικά Τμήματα για την έκδοση τους.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμούς θα ξεκινήσει παράλληλα η λειτουργία ενός νέου συστήματος ραντεβού για την έκδοση ταυτοτήτων, ώστε να διευκολυνθεί η λειτουργία της αστυνομίας.
Υπενθυμίζεται όσοι μέχρι σήμερα για την έκδοση νέας ταυτότητας, απαιτείται ηλεκτρονικό ραντεβού.
Η διορία λήγει τον Αύγουστο του 2026.
Ο νόμος αναφέρει:
Για την έκδοση της νέας ταυτότητας απαιτείται ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους 10,00€ (Τύπος Παραβόλου: [1894] – “Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη”). Εάν είστε πολύτεκνος, το παράβολο που θα πρέπει να πληρώσετε είναι το μισό, δηλαδή 5,00€ (Τύπος Παραβόλου: [1895] – “Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη (πολυτέκνων)”). Επιπλέον, στην αίτηση έκδοσης επικολλάται το προβλεπόμενο ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50 € (Τύπος Παραβόλου: [2043] – “Η αίτηση (καρτέλα) για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνος υπηκόου (Ένσημο ΕΛ.ΑΣ.)”). Σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς της ταυτότητας, χρειάζεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους 9,00€ (Τύπος Παραβόλου: [1889] – “Αντικατάσταση δελτίων ταυτότητας λόγω φθοράς/απώλειας”).
Κατά την είσοδο στο id.gov.gr ο πολίτης πρέπει να επιλέξει την Περιφέρεια στην οποία υπάγεται, την περιφερειακή ενότητα καθώς και το αστυνομικό τμήμα στο οποίο επιθυμεί να εκδόσει την νέα ταυτότητα.
Πώς κλείνετε ραντεβού (σήμερα)
Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία, και καταχωρεί τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και προαιρετικά αριθμό τηλεφώνου. Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.
Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ (8) ώρες πριν. Είκοσι-τέσσερις (24) ώρες πριν και δύο (2) ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Διευκρινίζεται ότι διατηρείται χρονική απόσταση, μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων για την ίδια Αρχή Έκδοσης δελτίων ταυτότητας, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει ένα επόμενο. Οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν, λαμβάνοντας υπόψη περιορισμούς στο ωράριο και τη διαθεσιμότητα της Αρχής Έκδοσης, ανά χρονικά διαστήματα και ανά θέση εργασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του αστυνομικού δελτίου ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου δελτίου.
Νέες ταυτότητες: Έτσι θα βγάζουμε τον Προσωπικό Αριθμό – Τι είναι
Τον τρόπο που θα δημιουργείται ο Προσωπικός Αριθμός περιέγραψε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Αφού τόνισε πως ο προσωπικός αριθμός θα ενσωματωθεί στις νέες ταυτότητες τόνισε πως, θα είναι το ΑΦΜ μας συν τρια ψηφία και με αυτόν τον αριθμό που θα παραχθεί τον Δεκέμβριο, θα μπορεί ο πολίτης να κάνει οποιαδήποτε συναλλαγή στο Δημόσιο»
Ο ίδιος χαρακτήρισε μεγάλη μεταρρύθμιση τον προσωπικό αριθμό, «ο οποίος θα είναι το ΑΦΜ μας συν τρία ψηφία και με αυτόν τον αριθμό που θα παραχθεί τον Δεκέμβριο, θα μπορεί ο πολίτης να κάνει οποιαδήποτε συναλλαγή στο Δημόσιο.
Ο προσωπικός θα είναι καταγεγραμμένος στις νέες ταυτότητες μετά τον Δεκέμβριο».
Όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου τον προσωπικό αριθμό θα τον επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης, καθώς «θα ανοίξει πλατφόρμα στο gov.gr και θα επιλέξει τον προσωπικό του αριθμό».
Μιλώντας στο OPEN, ο Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε ότι «η επόμενη μέρα είναι το νέο wallet, η νέα εφαρμογή στο κινητό που με την έγκρισή του ο πολίτης θα μπορεί να διεκπεραιώνει τις δουλειές του χωρίς να χρειάζεται να προσκομίζει κανένα έγγραφο».
Στο μεταξύ, ο κ. Παπαστεργίου έκανε λόγο για την χρήση της τεχνολογίας στην αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων, καθώς όπως είπε μπορεί να μας δώσει έγκαιρη πρόγνωση ή στις περιπτώσεις πυρκαγιών «με συστήματα που έχουν αναπτυχθεί με λέιζερ να έχεις ένα γρήγορο σήμα ότι πιθανόν σε κάποια απομακρυσμένη περιοχή να έχεις πυρκαγιά. Ήδη δοκιμάζουμε τέτοια συστήματα ώστε την επόμενη περίοδο να τα έχουμε σε χρήση», ενώ επανέλαβε την πλατφόρμα που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών για ακαθάριστα οικόπεδα. «Από 1η Μαΐου όλα αυτά θα είναι ηλεκτρονικά, ο πολίτης θα ξέρει πως το οικόπεδό του θα πρέπει να είναι καθαρό, θα λάβει ένα μήνυμα και εάν δεν το κάνει θα επιβάλλεται αυτόματα και ηλεκτρονικά από τον δήμο το πρόστιμο».
Όσον αφορά στο πρόγραμμα «Έξυπνες Πόλεις» ο υπουργός σημείωσε ότι είναι ένα πρόγραμμα που δίνει την δυνατότητα στον κάθε δήμο να δει τις ανάγκες που έχει και «μέσα στα επόμενα δυο χρόνια θα πρέπει να υλοποιήσει λύσεις που θα κάνουν την ζωή των πολιτών πιο εύκολη».
Νέες ταυτότητες: Ποιοι θα έχουν έκπτωση 50%
Οι νέες αστυνομικές ταυτότητες έχουν «πάρει μπρος» και για κάποιους το κόστος της θα είναι 5 ευρώ.
Για την έκδοση νέου δελτίου αστυνομικής ταυτότητας, η οποία έχει το σχήμα πιστωτικής κάρτας, καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 10 ευρώ.
Πρόκειται για ένα ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου, στα έξοδα εκτύπωσής του, στη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του από και προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αθήνα, αλλά και στη φωτογραφία εφόσον ο πολίτης επιθυμεί να τη βγάλει στο Τμήμα Ασφαλείας.
Ωστόσο, δεν θα πληρώνουν όλοι δέκα ευρώ, καθώς όπως έχει γίνει γνωστό, οι πολύτεκνοι θα έχουν έκπτωση 50%, δηλαδή με άλλα λόγια το κόστος έκδοσης θα είναι στα 5 ευρώ.
Στο νέο δελτίο ταυτότητας εκτυπώνονται τα εξής στοιχεία:
Εμπρόσθια πλευρά: Φωτογραφία κατόχου, Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας, Επώνυμο, Όνομα, Φύλο, Ημ. Γέννησης, Ιθαγένεια, Ημ. Έκδοσης, Ημ. Λήξης, Αρχή Έκδοσης, Υπογραφή Κατόχου.
Πίσω πλευρά: Όνομα Πατέρα, Όνομα Μητέρας, Τόπος γέννησης, Ομάδα αίματος (προαιρετικά), Ύψος (υποχρεωτικά από το 24ο έτος). Εφόσον αποφασισθεί σχετικά, έχει προβλεφθεί χώρος για να τυπωθεί ο Προσωπικός Αριθμός πολίτη.
Στο ανέπαφο χώρο αποθήκευσης περιλαμβάνονται:
Φωτογραφία κατόχου σε ψηφιακή μορφή
Στοιχεία μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης
Δύο δακτυλικά αποτυπώματα
Επώνυμο πατρός
Επώνυμο μητρός
Δήμος εγγραφής και αριθμός δημοτολογίου
Τόπος έκδοσης
Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται, από την ημερομηνία της αίτησης στο αστυνομικό τμήμα μέχρι και την παραλαβή θα κυμαίνεται στις επτά ημέρες.