Κινητή τηλεφωνία

Κινητή τηλεφωνία: Σημαντικές ανατροπές φέρνει ο νέος κανονισμός που ενέκρινε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων, με τους καταναλωτές να… χαμογελούν!

Αρχικά, ο καταναλωτής που έχει δέσμευση μέσω συμβολαίου, θα μπορεί να αλλάξει το πακέτο υπηρεσιών του, χωρίς κανένα κόστος για τον ίδιο, όταν κάποια από τις υπηρεσίες του πακέτου του είναι προβληματική.

Με άλλα λόγια, αν ο καταναλωτής έχει πακέτο σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και Ίντερνετ και κάποια από αυτές τις υπηρεσίες του παρουσιάσει πρόβλημα, μπορεί να καταγγείλει το σύνολο του πακέτου για το οποίο είναι δεσμευμένος, χωρίς κανένα κόστος.

Σύμφωνα με τα όσα ίσχυαν έως τώρα, εφόσον ο καταναλωτής δεσμευόταν από το συμβόλαιό του, θα μπορούσε να αλλάξει, χωρίς κόστος για τον ίδιο, την υπηρεσία που παρουσιάζει πρόβλημα.

Η δεύτερη σημαντική βελτίωση για τα συμβόλαια στις τηλεπικοινωνίες, είναι ότι με τον νέο κανονισμό, στην περίπτωση που ο καταναλωτής καταγγείλει νωρίτερα ένα δεσμευτικό για τον ίδιο συμβόλαιο, η αποζημίωση για το υπόλοιπο του χρόνου δέσμευσης, θα υπολογίζεται με βάση τη πραγματική χρέωση.

Αυτή η ρύθμιση έχει μεγάλη σημασία για τους καταναλωτές, γιατί μέχρι πρόσφατα η αποζημίωση του παρόχου για τον υπολειπόμενο χρόνο δέσμευσης γίνονταν, όχι με την συμφωνηθείσα (πραγματική) χρέωση μεταξύ παρόχου και πελάτη, αλλά με την ονομαστική.

Για μια υπηρεσία που κοστίζει (ονομαστικά) 100 ευρώ τον μήνα και είχε παρασχεθεί από τον πάροχο με έκπτωση π.χ. στα 70 ευρώ, η αποζημίωση για τον υπόλοιπο χρόνο του δεσμευτικού συμβολαίου γίνονταν με βάση την ονομαστική χρέωση, δηλαδή τα 100 ευρώ.

Τώρα με το νέο κανονισμό η αποζημίωση θα δίδεται στον πάροχο με βάση την πραγματική τιμή, δηλαδή τα 70 ευρώ.

Μια τρίτη αλλαγή έχει να κάνει με την αυτόματη μετατροπή ενός συμβόλαιο τηλεφωνίας (π.χ. 12μηνο ή 24μηνο) ορισμένης διάρκειας σε αορίστου διάρκειας, χωρίς κόστος για τον καταναλωτή.

Με τον υφιστάμενο κανονισμό, ο πάροχος θεωρητικά έχει το δικαίωμα, μετά από τη λήξη της σύμβασης, να επαναφέρει τις αρχικές ονομαστικές χρεώσεις, δηλαδή να πάρει πίσω τις εκπτώσεις που είχε δώσει πριν 12 ή 24 μήνες, όταν ήθελε να δελεάσει τον καταναλωτή.

Τέλος, η αυτόματη διακοπή συμβολαίου λόγω οφειλών αυξάνει στα 150 ευρώ αντί 100 ευρώ που είναι σήμερα.

Επιδίωξη της ΕΕΤΤ με τις ρυθμίσεις αυτές, είναι σταματήσει η μεγάλη στρέβλωση που υπάρχει στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων.

Ο πραγματικός στόχος είναι η σύγκληση του επιπέδου ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες, έτσι ώστε να μην συμβαίνει το οξύμωρο: η Ελλάδα να συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο ακριβών χωρών της Ε.Ε. και ταυτόχρονα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι να παραπονιούνται για «ξεπούλημα» των υπηρεσιών τους.

Μία ακόμη αλλαγή που έρχεται με τον νέο κανονισμό στις τηλεπικοινωνίες, έχει να κάνει με το πράσινο αποτύπωμά της βιομηχανίας.

Κινητή τηλεφωνία: Data και με κομμένο τηλέφωνο

Οι τηλεπικοινωνίες είναι η πρώτη παραδοσιακή βιομηχανία utilities στην Ελλάδα που εισάγει υποχρεωτικά τους ψηφιακούς λογαριασμούς.

Από τις αρχές Ιουνίου, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι υποχρεωμένοι να στέλνουν ηλεκτρονικά τους λογαριασμούς στους πελάτες του, και προαιρετικά μέσω χαρτιού, για όποιον τον ζητήσει ή υπάρχει πρόβλημα παροχής της ψηφιακής υπηρεσίας.

Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικές αντιδράσεις στις ταχυδρομικές υπηρεσίες ενώ προϋποθέτει ο καταναλωτής να διαθέτει ηλεκτρονικό λογαριασμό κ.λπ.

Ωστόσο ο πάροχος δεν θα είναι υποχρεωμένος πλέον να στέλνει χάρτινους λογαριασμούς.

Οι παραπάνω, αλλά και αρκετές άλλες, αλλαγές, αναμένεται να ισχύσουν από τις αρχές Ιουνίου και αφού δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ο νέος ΓΚΑ που ενέκρινε χθες η ΕΕΤΤ.

Ο νέος Κανονισμός επιφέρει αλλαγές στις συμβάσεις των παρόχων με τους καταναλωτές και επιβάλλει στους παρόχους τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

  • Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
  • Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.
  • Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.
  • • Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.
  • Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).

Κινητή τηλεφωνία: Πώς θα «σπάνε» τα συμβόλαια

Επιπλέον, με τον Νέο Κανονισμό Γενικών Αδειών:

  • Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του τέλους πρόωρης διακοπής, στην περίπτωση που ο συνδρομητής διακόψει τη σύμβασή του πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου του συμβολαίου του.
  • Μειώνεται το ελάχιστο όριο, που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό. Το νέο όριο ορίζεται στα 100 ευρώ για μηνιαίο κύκλο τιμολόγησης και στα 200 ευρώ για διμηνιαίο κύκλο τιμολόγησης, από 150 ευρώ και 300 ευρώ που ίσχυαν αντίστοιχα.
  • Εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλει μία υπηρεσία της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης.

Κινητή τηλεφωνία: «Έριξε»… τορπίλη η ΔΕΗ!

Η ΔΕΗ έκανε το μεγάλο βήμα σκορπώντας πανικό στον ανταγωνισμό. Πώς ο ΔΕΔΔΗΕ ετοιμάζεται για την μεγάλη «εισβολή» ανέμεσα σε Cosmote, Vodafone και Wind. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Tην πόρτα στις τηλεπικοινωνίες ανοίγει η ΔΕΗ, εγκαινιάζοντας την είσοδο στις οπτικές ίνες, με σύμμαχο το εναέριο δίκτυο μέσης και χαμηλής τάσης του ΔΕΔΔΗΕ μήκους 241.000 χιλιομέτρων.

Μετά τις ΑΠΕ που αποτελούν το υπερόπλο της στρατηγικής της στο δρόμο για την ενεργειακή μετάβαση, η εταιρεία σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τα πολύτιμα asset που διαθέτει και να ανοίξει τη «βεντάλια» των δραστηριοτήτων σε τομείς που γεφυρώνουν τα telecoms με την ενέργεια.

Το πρώτο βήμα αυτού του σχεδιασμού προβλέπει τη δημιουργία ενός πιλοτικού προγράμματος εγκατάστασης οπτικών ινών συνολικής αξίας 15 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με παρόχους τηλεπικοινωνιών.

Σχετικές διαπραγματεύσεις έχουν ξεκινήσει από καιρό με την ΔΕΗ και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν συζητήσεις που βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία.

Ο σχεδιασμός για το πιλοτικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ, την περασμένη Τρίτη, το οποίο άναψε και το πράσινο φως για την έναρξη του μεγάλου πρότζεκτ.

Για τον τομέα των οπτικών ινών, η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει τα επόμενα χρόνια πόρους άνω από μισό δισ. ευρώ. Μάλιστα για την χρηματοδότηση του σχεδιασμού είναι σε πλήρη εξέλιξη σχετικές συζητήσεις με ελληνικές τράπεζες.

Σήμερα, ο ΟΤΕ είναι εκείνος που επενδύει σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών, καλύπτοντας περίπου 250.000 νοικοκυριά και τρέχει με αυξημένους ρυθμούς να τερματίσει πρώτος στις υποδομές για το «τελευταίο μίλι» παρακολουθώντας από πολύ κοντά τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται.

Η ΔEΗ όπως έχει δηλώσει δεν σκοπεύει να πουλάει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών στους τελικούς πελάτες. Θα πουλάει όμως υπηρεσίες χονδρικής, δηλαδή την υποδομή δικτύου, ώστε να φτάσουν άλλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι μέχρι το σπίτι του καταναλωτή το λεγόμενο τελευταίο μίλι (last mile) δηλαδή από την καμπίνα του δρόμου (ΚΑΦΑΟ) στο σπίτι του συνδρομητή, προσφέροντας πολύ υψηλές ταχύτατες άνω των 1.000Mbps.

Το business plan της ΔΕΗ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών αναμένεται να παρουσιαστεί μετά την πώληση του ΔΕΔΔΗΕ και προβλέπει την αξιοποίηση του δικτύου της και για το 5G.

Tα φιλόδοξα πλάνα της Επιχείρησης κινούνται στα μονοπάτια μεγάλων ευρωπαϊκών utilities, όπως η Ιταλική Enel, η οποία δημιούργησε ξεχωριστή εταιρεία οπτικών ινών, την Open Fiber.

H Ιταλική κυβέρνηση, εξετάζει ένα ευρύτερο σχέδιο συγκέντρωσης στις υποδομές μίσθωσης οπτικών ινών.

Πρόσφατα, το αμερικανικό ταμείο υποδομών KKR, το οποίο έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά μειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ, ολοκλήρωσε την απόκτηση του 37,5% της FiberCop που ανήκει στην Telecom Italia έναντι τιμήματος 1,8 δισ. Ευρώ και αποτελεί το δικό της αντίστοιχο βραχίονα στις υποδομές για το last mile.

Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου, συγχωνεύοντας το FiberCop με το Open Fiber που υποστηρίζεται από το κράτος.

Σύμφωνα πάντως με δημοσιεύματα στον ξένο τύπο, τα σχέδια για έναν μόνο φορέα δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί ενώ πληροφορίες του Reuters ανέφεραν πρόσφατα ότι η Ιταλία εξετάζει ένα νέο σχέδιο για να κερδίσει τον έλεγχο της Open Fiber.

Έναν παρεμφερή σχεδιασμό έχει ανακοινώσει και ο ΑΔΜΗΕ μέσω της Grid Telecom, αξιοποιώντας το δικό του δίκτυο κορμού οπτικών ινών μήκους 3.000 χιλιομέτρων αλλά και μια ευνοϊκή συγκυρία διεθνώς για τρεις κυρίως λόγους.

Πρώτον την ανάπτυξη του δικτύου 5G, το οποίο θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την ανάγκη για δίκτυο κορμού, δεύτερον τις εξελίξεις σχετικά με τα data centers, με αιχμή του δόρατος την είσοδο στη χώρα μας της Microsoft αλλά και άλλων μεγάλων παικτών της διεθνούς αγοράς και τρίτον την ανάπτυξη του Ultra Fast broadband, στο οποίο ο ΑΔΜΗΕ συμμετέχει σε συμμαχία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.