Νέα σοβαρή εξέλιξη! Διόδια στον Κηφισό: Το ψηφίζουν

Απαντήσεις απαντά ο Δήμος Κηφισιάς για τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης και κατά συνέπεια τα διόδια που θέλουν να κάνουν εκεί.

Η γέφυρα που έχει χτιστεί τη δεκαετία του ’60 αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα στατικότητας και ο Δήμος Κηφισιάς – Νέας Ερυθραίας – Εκάλης ζητά με έκτακτο ψήφισμα του απαντήσεις περί της στατιτκότητας της γέφυρας.

Υπενθυμίζεται πως σε εκείνο το σημείο η επιθυμία των Αρχών είναι να κατασκευάσουν… διόδια.

Ας δούμε την επιστολή του Δήμου προς τον Υφυπουργό Υποδομών για τη γέφυρα, η οποία είναι επικίνδυνη και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα και της κυκλοφορίας.

Παράλληλα στην επιστολή, εκφράζουν την αντίθεσή τους προς τα σχέδια για τα διόδια.

Η ανακοίνωση του Δήμου αναφέρει:

«Διεκδικούμε με κάθε μέσο, κάθε τρόπο και με όλες τις δυνάμεις μας από τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Ταχιάο την άμεση απάντησή του στο καίριο ερώτημα της στατικότητας και της επικινδυνότητας της Γέφυρας Βαρυμπόμπης, δεδομένου ότι ο Δήμος Κηφισιάς περιμένει απάντηση από τον Οκτώβριο του 2023.

Επισημαίνουμε την υπ’αρ. 415/2023 προηγούμενη απόφαση – Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου, στην οποία γινόταν αναφορά στην άκαρπη έλευση των 45 ημερών από την αποστολή του υπ’αρ. 42368/25-10-2023 εγγράφου του τ. Δημάρχου κ. Θωμάκου προς τον Υφυπουργό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κο Ταχιάο για την χορήγηση στοιχείων για την στατική επάρκεια της γέφυρας Βαρυμπόμπης και στην εκτίμηση ότι η επίκληση της επικινδυνότητας της γέφυρας Βαρυμπόμπης, δεν είχε άλλο έρεισμα παρά μόνο να αποτελέσει την αφορμή για την εφαρμογή των διοδίων.

Κατόπιν τούτου ο Δήμος Κηφισιάς – Νέας Ερυθραίας και Εκάλης διατυπώνει για άλλη μία φορά την αντίρρησή του και την αδιαπραγμάτευτη διαφωνία του στην τοποθέτηση κάθε μορφής διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, λόγω της σοβαρότατης επιβάρυνσης που θα προκληθεί στην πόλη μας καθώς και στους όμορους δήμους».

Διόδια: Ποιοι μπορούν να τα περάσουν δωρεάν

Διόδια: Μήπως έχετε το δικαίωμα δωρεάν διέλευσης και δεν το γνωρίζατε;

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση στην ιστοσελίδα της κυβέρνησης, δωρεάν διέλευση από τα διόδια της περιοχής τους δικαιούνται -κατά περίπτωση- οι μόνιμοι κάτοικοι στα διοικητικά όρια ορισμένων δήμων, οι οποίοι είναι οι εξής:

ΑΒΔΗΡΩΝ, ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ, ΑΡΡΙΑΝΩΝ, ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ, ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ, ΙΑΣΜΟΥ, ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ, ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ, ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ – ΣΑΠΩΝ, ΜΕΤΣΟΒΟΥ, ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ, ΜΥΚΗΣ, ΞΑΝΘΗΣ, ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ, ΠΑΓΓΑΙΟΥ, ΠΡΕΣΠΩΝ, ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ, ΣΟΥΛΙΟΥ, ΣΟΥΦΛΙΟΥ, ΤΟΠΕΙΡΟΥ, ΦΙΛΙΑΤΩΝ, ΦΛΩΡΙΝΑΣ, ΟΙΚΙΣΜΟΙ.

Οι δικαιούχοι πρέπει να υποβάλλουν ηλεκτρονική αίτηση στη σχετική πλατφόρμα (πατήστε εδώ), αφού πρώτα βεβαιωθούν ότι διαθέτουν σε ηλεκτρονική μορφή (pdf, png, jpeg, jpg) τα παρακάτω έγγραφα:

– Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας του προσώπου που θα εγγραφεί στον κατάλογο ως μόνιμος κάτοικος.
– Αντίγραφο πρόσφατου Εκκαθαριστικού Εφορίας.
– Άδεια κυκλοφορίας του οχήματος ή των οχημάτων για τα οποία ζητείται η διέλευση από τα διόδια ως όχημα μόνιμου κατοίκου

Επιπροσθέτως, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων όλα τα επιβατικά ΙΧ που ανήκουν κατά κυριότητα σε ανέργους ή χρησιμοποιούνται από αυτούς. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επίδειξη της κάρτας ανεργίας, η οποία πρέπει να βρίσκεται σε ισχύ κατά τη διέλευση από το σταθμό.

Δεν πληρώνουν, επίσης, διόδια τα ΙΧ που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία (Α.Μ.Α.) και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από αυτά ή για τη μεταφορά τους από τρίτους. Τα συγκεκριμένα οχήματα πρέπει να φέρουν σε εμφανές σημείο το Δελτίο Στάθμευσης Οχημάτων των Ατόμων με Αναπηρίες (ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ «Α.Μ.Α.»), το οποίο χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων και στο οποίο αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του κατόχου και ο αριθμός μητρώου του Δελτίου Στάθμευσης.

Απαλλάσσονται ακόμα τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν σε ανάπηρους πολέμου βαρείας αναπηρίας, εφόσον, μετά από γνωμοδότηση της Ανωτάτης Υγειονομικής Επιτροπής του Στρατού, κρίνονται απαραίτητα για την μετακίνησή τους και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνον από αυτούς.

Πέρα από τις ανωτέρω κατηγορίες, η απαλλαγή ισχύει για τα -φέροντα ειδικό σήμα- οχήματα ιδιοκτησίας των εταιρειών συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων (π.χ. Εγνατία οδός), τα οχήματα της πυροσβεστικής, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού – Ελληνικής Ακτοφυλακής, των Ένοπλων Δυνάμεων, αλλά και τα οχήματα του ΕΚΑΒ.

Σημειώνεται ότι η δωρεάν διέλευση από τα διόδια για τα οχήματα μόνιμων κατοίκων και των ατόμων με αναπηρία ενδέχεται να μην ισχύει σε όλους τους σταθμούς διοδίων της χώρας. Προτού, λοιπόν, γίνει η διέλευση από τα εκάστοτε διόδια συστήνεται η επικοινωνία με τις εταιρείες συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων/Εθνικών Οδών.

Διόδια: Τέλος από την Ελλάδα – Δεν θα τα δούμε ξανά!

Το τοπίο μετακίνησης στην Ελλάδα αλλάζει δραστικά, καθώς οι παραδοσιακοί σταθμοί διοδίων παραδίδουν τη θέση τους σε πιο σύγχρονες και δίκαιες μεθόδους χρέωσης.

Το κόστος των ταξιδιών δεν θα υπολογίζεται με βάση ένα σταθερό τέλος.

Το σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης, που εφαρμόζεται ήδη σε πιλοτικό στάδιο στην Ολυμπία Οδό, αναμένεται να φέρει δικαιοσύνη στην τιμολόγηση των διοδίων, επιβαρύνοντας τους χρήστες ανάλογα με την πραγματική χρήση του δρόμου.

Ο πομποδέκτης που τοποθετείται στα οχήματα αποτελεί το κλειδί του νέου συστήματος.

Εξοπλισμένος με τεχνολογία αναγνώρισης, επιτρέπει στα οχήματα να περνούν απρόσκοπτα από τις πύλες, χωρίς στάσεις και καθυστερήσεις, ενώ παράλληλα υπολογίζει τη χρέωση με βάση τη διανυθείσα απόσταση.

Με αυτόν τον τρόπο, αναμένεται να μειωθεί ο χρόνος των ταξιδιών και να εξαλειφθούν οι ουρές που σχηματίζονταν στους παλιούς σταθμούς διοδίων.

Η εισαγωγή του νέου συστήματος σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής στην οδική κυκλοφορία της χώρας.

Με την εξάλειψη των σταθερών σταθμών διοδίων και την υιοθέτηση μιας πιο ευέλικτης προσέγγισης, οι οδηγοί πλέον θα πληρώνουν μόνο για το μέρος του δρόμου που χρησιμοποιούν.

Στην Ολυμπία Οδό τα στοιχεία δείχνουν ότι η χρέωση των οδηγών με το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης -χρησιμοποιώντας τον πομποδέκτη του αυτοκινητόδρομου- είναι έως και 76% χαμηλότερη.

Μπαίνουν δύο διόδια στον Κηφισό άμεσα – Πού θα τα βάλουν

Μπορεί οι διαμαρτυρίες των πολιτών και των Δήμων να είναι πολλές για το ενδεχόμενο να μπουν νέα διόδια στην Αθηνών – Λαμίας προς τα βόρεια, ωστόσο το υπ. Υποδομών αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κατασκευής των πλευρικών διοδίων σε δύο περιοχές.

Συγκεκριμένα στη Βαρυπόμπη και στον Άγιο Στέφανο, αλλά μόνο εάν δημιουργηθούν υβριδικά διόδια.

Το δημοσίευμα πάντως της Καθημερινής είναι αποκαλυπτικό. Οπως αναφέρει η εφημερίδα το υπ. Υποδοών έχει ήδη καταβάλλει σε αποζημιώσεις στη Νέα Οδό 91,6 εκατ. ευρώ για τη μη λειτουγία των τριών σταθμών.

Το «πάγωμα» των τριών σταθμών αποφασίστηκε το 2017 με μυστική συμφωνία ανάμεσα στον παραχωρησιούχο και το Δημόσιο, η οποία ανανεώθηκε το 2021 έως το τέλος του 2024.

Όσον αφορά στην ανακατασκευή της γέφυρας, «στον βασικό σχεδιασμό του έργου προβλέπεται η ανακατασκευή του τεχνικού (γέφυρα Βαρυμπόμπης) με διεύρυνση του πλάτους της υφιστάμενης γέφυρας με εξυπηρέτηση των κινήσεων αυτής, καθώς και αναμόρφωση του κόμβου Βαρυμπόμπης. Η έναρξη και ολοκλήρωση των εργασιών είναι στον άμεσο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών», αναφέρει έγγραφο της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου (Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων με σύμβαση παραχώρησης). Οπως διευκρινίζει, οι εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν μετά την ενημέρωση των κατοίκων και την εφαρμογή κυκλοφοριακών μέτρων.

Οσον αφορά στα διόδια, η απάντηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου αποκαλύπτει τόσο το σύνολο των αποζημιώσεων που έχουν καταβληθεί όσο και το πλαίσιο στο οποίο θα λειτουργήσουν οι υπολειπόμενοι σταθμοί.

Η καταβολή των αποζημιώσεων κατέστη δυνατή χάρη σε συμφωνία που έγινε τον Απρίλιο του 2019 (δηλαδή επί υπουργίας Χρήστου Σπίρτζη) και αφορούσε την αποζημίωση της Νέας Οδού έως το τέλος του 2021, η οποία ανανεώθηκε τον Οκτώβριο του 2021 (από υπουργίας Κώστα Καραμανλή) έως το τέλος του 2024.

Μέσω αυτών των συμφωνιών, η παραχωρησιούχος Νέα Οδός έχει λάβει συνολικά 91,6 εκατ. ευρώ για το διάστημα από τον Απρίλιο του 2017 μέχρι το καλοκαίρι του 2023. «Η προθεσμία ολοκλήρωσης των απαραίτητων εργασιών παρατάθηκε μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024, ημερομηνία η οποία συμφωνήθηκε ότι αποτελεί και τη νέα ημερομηνία κατά την οποία θα δικαιούται ο παραχωρησιούχος να θέσει σε λειτουργία και εκμετάλλευση τους πλευρικούς σταθμούς Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου και τον μετωπικό σταθμό διοδίων Χαλκίδας, υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών με οπτική αναγνώριση», αναφέρεται.

Οπως εξηγεί η υπηρεσία, ο παραχωρησιούχος έχει υποβάλει σχετική μελέτη (για τη δημιουργία υβριδικού συστήματος χρέωσης, όπως αυτό που λειτουργεί σήμερα η Ολυμπία Οδός) από τον Μάρτιο του 2017.
Από τη σύμβαση παραχώρησης, η Νέα Οδός δεν έχει υποχρέωση να εγκαταστήσει υβριδικό σύστημα, παρά μόνο να καταθέσει την προαναφερθείσα μελέτη. Αυτό σημαίνει ότι, για να εφαρμοστεί αυτό το σύστημα, θα πρέπει το Δημόσιο να επωμιστεί το κόστος (και βέβαια ο παραχωρησιούχος να πάρει την έγκριση των δανειστριών τραπεζών του). Επομένως το Δημόσιο σήμερα βρίσκεται μεταξύ δύο δύσκολων επιλογών: ή θα συνεχίσει να καταβάλλει αποζημιώσεις στη Νέα Οδό για τα διαφυγόντα έσοδα, ή θα πληρώσει τη Νέα Οδό για να εγκαταστήσει το προαναφερθέν σύστημα και τους σταθμούς διοδίων που υπολείπονται.

Ο λαβύρινθος αυτός είναι αποτέλεσμα του κακού αρχικού σχεδιασμού του έργου παραχώρησης. Η παραχώρηση της Νέας Οδού ξεκινάει από το ύψος της Μεταμόρφωσης και η αρχική σύμβαση προέβλεπε πλευρικά διόδια στους κόμβους Πύρνας (Λυκόβρυσης), Καλυφτάκη, Κηφισιάς, Βαρυμπόμπης κ.ο.κ., δηλαδή μέσα σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές. Οι αντιδράσεις προφανώς είναι τεράστιες, γιατί οι πολίτες θα καλούνταν να πληρώσουν (έστω ένα μικρό ποσό) για έναν ήδη κατασκευασμένο δρόμο που χρησιμοποιούν καθημερινά, κάτι που προφανώς δεν έχει καμία λογική.

Με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013, τα πλευρικά διόδια στους κόμβους Πύρνας και Καλυφτάκη απαλείφθηκαν – παρέμεινε όμως η υποχρέωση για τα υπόλοιπα. Τελικώς, πλευρικοί σταθμοί στην Αττική δημιουργήθηκαν μόνο στο Καπανδρίτι και στη Μαλακάσα, ενώ το Δημόσιο ανέλαβε να αποζημιώνει τον παραχωρησιούχο για τους υπόλοιπους.