Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Νέα μέτρα στήριξης το καλοκαίρι με συμπληρωματικό προϋπολογισμό 740 εκατ. ευρώ. Πώς θα στηρίξει ξανά η κυβέρνηση τους πολίτες. Απελπισία σε Σούπερ μάρκετ και πρατήρια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Δεύτερο συμπληρωματικό προϋπολογισμό έως τον Σεπτέμβριο ετοιμάζεται να καταθέσει η κυβέρνηση, όπως αποκαλύπτεται στην έκθεση για την 14η αξιολόγηση, προκειμένου να λάβει νέα μέτρα για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων από το ράλι της ακρίβειας.
Από το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν να κάνουν χρήση από τα ταμειακά διαθέσιμα, που ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε 38 δισ. ευρώ, σε ποσοστό 0,4% του ΑΕΠ για το 2022, ήτοι 740 εκατομμύρια ευρώ, την ώρα που οι ανάγκες για μέτρα ολοένα και αυξάνονται.
Ηδη, όπως ανέφεραν τις προηγούμενες ημέρες στελέχη του οικονομικού επιτελείου, αναζητείται δημοσιονομικός χώρος για μια παρέμβαση ώστε να μειωθούν οι τιμές στη βενζίνη, κυρίως στα νησιά.
Οι τιμές σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες έχουν φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ, ενώ λίγο χαμηλότερες τιμές σε καύσιμα πληρώνουν μόνο οι καταναλωτές σε Χίο, Λέσβο, Σάμο, Κω και Λέρο, όπου έχει διατηρηθεί ο μειωμένος συντελεστής φόρου 17%.
Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Από συμπληγάδες εισφορά αλληλεγγύης και ασφαλιστικές εισφορές
Ταυτόχρονα στην έκθεση της Κομισιόν, παρά το γεγονός ότι επισημαίνεται ότι «η κυβέρνηση σχεδιάζει να στηρίξει την ανάπτυξη κάνοντας μόνιμη τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης και τις φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας», στο κεφάλαιο για τις Δημοσιονομικές Εξελίξεις υπογραμμίζεται ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων, που έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,8% του ΑΕΠ, «εξαρτάται από τη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες που ισχύουν από το 2023 και μετά».
Αυτό σημαίνει ότι η μονιμοποίηση αυτών των δύο μέτρων θα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών το επόμενο διάστημα, ενόψει της κατάθεσης του προϋπολογισμού του επόμενου έτους.
Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Κλιμάκωση του πληθωρισμού
Σύμφωνα με την έκθεση, η ραγδαία αύξηση των τιμών στην ενέργεια αναμένεται να κλιμακώσει τις εγχώριες πληθωριστικές πιέσεις και να επηρεάσει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Επιπλέον, όπως σημειώνεται, η αβεβαιότητα γύρω από την αγορά ενέργειας αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις προβλέψεις, διότι μπορεί να αυξήσει το κόστος των ενεργειακών επιδοτήσεων και να δημιουργήσει πιέσεις για πρόσθετα μέτρα στήριξης.
Σχετικά με την πανδημία, ενώ ο βραχυπρόθεσμος κίνδυνος περαιτέρω παράτασης των υφιστάμενων έκτακτων μέτρων εξασθενεί, ο κίνδυνος κατάπτωσης εγγυήσεων για μέτρα στήριξης παραμένει.
Κίνδυνοι υπάρχουν και για τον φορέα ακινήτων, που ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στο έλλειμμα και στην αύξηση του χρέους ανάλογα με την τελική στατιστική του ταξινόμηση.
Πρόσθετοι κίνδυνοι προκύπτουν από τις εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, με κυριότερο το θέμα της ΕΤΑΔ.
Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Υψηλά τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2023
Το βασικό σενάριο της έκθεσης προβλέπει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, με τον πήχη να τοποθετείται στο 2,6% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τους νέους υπολογισμούς της ΕΕ, προκειμένου να παραμείνει βιώσιμο το χρέος, το πρωτογενές πλεόνασμα το 2023 θα ανέλθει στο 1,3% του ΑΕΠ, για να ψηλώσει το 2024 και το 2025 στο 2,7% και στο 3,4% του ΑΕΠ, αντίστοιχα.
Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Αυτό δεν έχει ξαναγίνει
Τα στοιχεία είναι απογοητευτικά για καταναλώτές αλλά και για τους ιδιοκτήτες. Κατακόρυφη πτώση του τζίρου στα Σούπερ μάρκετ, εξαφανίζονται οι προσφορές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Με μείωση του όγκου πωλήσεων της τάξης του 7%-8% εκτιμάται ότι έκλεισε ο Απρίλιος για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, στοιχείο που δείχνει την εντεινόμενη αρνητική επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στις καταναλωτικές συνήθειες.
Στην παραπάνω εκτίμηση προέβη χθες ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της METΡΟ ΑΕΒΕ στο περιθώριο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι με αφορμή την έναρξη του 2ου κύκλου του προγράμματος «Πόλη με Ποδήλατα» των My Market, που υλοποιείται από τον φορέα «Πόλεις για Ποδήλατο» με την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ). Πτώση εκτιμάται ότι καταγράφηκε και στην αξία πωλήσεων, μικρότερη, ωστόσο, λόγω των ανατιμήσεων.
Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια ώρα αυξάνουν τα μερίδιά τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φτάνοντας στο 14%, καθώς μεγάλη μερίδα των καταναλωτών αναζητεί φθηνότερες λύσεις.
Περιορισμένες είναι και οι προσφορές, καθώς όσες επιχειρήσεις προχώρησαν το προηγούμενο διάστημα σε απορρόφηση σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων, έχουν περιορισμένα περιθώρια για προωθητικές ενέργειες.
Σε αυτή τη φάση οι προσφορές γίνονται κυρίως από τις εταιρείες που είχαν προχωρήσει το προηγούμενο διάστημα σε σημαντικές ανατιμήσεις.
Μόνο η παράμετρος του ενεργειακού κόστους αρκεί για να περικόψει τις επενδύσεις των σούπερ μάρκετ σε προωθητικές ενέργειες.
Όπως επεσήμανε χθες ο κ. Παντελιάδης, ακόμη και με τις κρατικές επιδοτήσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, το κόστος είναι υψηλότερο κατά 80% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
Η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ πάντως την επόμενη πενταετία δρομολογεί σειρά επενδύσεων μεγάλο μέρος εκ των οποίων θα έχουν ως στόχο και τη μείωση του ενεργειακού κόστους.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία, εκ των οποίων το 25% θα κατευθυνθεί σε «πράσινες» δράσεις.
Περίπου 62,5 εκατ. ευρώ θα αφορούν την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, ενώ 28 εκατ. ευρώ θα είναι η επένδυση σε φωτοβολταϊκά συστήματα που θα εγκατασταθούν στις στέγες των καταστημάτων MyMarket και Metro Cash & Carry για ιδιόχρηση μέσω του net metering.
Η συγκεκριμένη επένδυση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023 με τη διοίκηση να εκτιμά ότι τα φωτοβολταϊκά θα καλύπτουν στο τέλος του επόμενου έτους περίπου το 20% της ιδιοκατανάλωσης σε ενέργεια.
Στο πλαίσιο εξάλλου της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, η εταιρεία παρέχει ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε στελέχη της, ενώ χρησιμοποιεί ηλεκτρικά οχήματα και για τις ανάγκες της διανομής των παραγγελιών.
Επίσης έχουν τοποθετηθεί 500 σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε 250 σημεία ανά την Ελλάδα.
Ακρίβεια – Νέα μέτρα: Δείτε τι κάνουν στα ράφια
Οι τραγικές αυξήσεις τιμών έχουν φέρει σε απελπισία τους καταναλωτές. Αδυνατούν πλέοπν να αγοράσουν και τα βασικά είδη διατροφής. Ψωνίζουν προϊόντα από το κάτω ράφι για εξοικονόμηση έστω λίγων χρημάτων. Οι σκηνές προκαλούν θλίψη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Ολοένα και πιο έντονες γίνονται οι επιπτώσεις της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης στις αγοραστικές συνήθειες των ελλήνων καταναλωτών. Οκτώ στους 10 κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις.
Αντίστοιχο ποσοστό (75%) αναβάλλει προσωπικές αγορές ή προτιμά οικονομικότερες εναλλακτικές, ενώ έξι στους 10 έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων.
Αυτά καταγράφει η πλέον πρόσφατα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Από τις απαντήσεις των 1.000 καταναλωτών στην έρευνα γίνεται ξεκάθαρη η τάση για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών.
Συγκεκριμένα:
- Το 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις, άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.
- Το 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%.
- Το 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα.