Νέα μεγάλη απάτη: Κλέβουν λεφτά από τις εφαρμογές στο κινητό

Απάτη: Τι είναι το Vishing, πώς λειτουργεί και πώς να μην πέσετε στην παγίδα. Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνετε. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Στο TikTok, κερδίζει δημοτικότητα μια φάρσα όπου άνθρωποι καλούν τους φίλους τους χρησιμοποιώντας μια αυτοματοποιημένη φωνή τηλεφωνητή για να τους πουν ότι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό πρόκειται να χρεωθεί στον λογαριασμό τους.

Οι ειδικοί της Kaspersky προειδοποιούν ότι αυτή η τάση είναι μία πραγματική μέθοδος απάτης, που ονομάζεται vishing, και χρησιμοποιείται ενεργά από εγκληματίες στον κυβερνοχώρο.

Οι ερευνητές της Kaspersky εντόπισαν αύξηση στον αριθμό των vishing email τον Ιούνιο (σχεδόν 100.000 συνολικά) και συνέλεξαν περίπου 350.000 vishing email μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2022.

Εξήγησαν επίσης πώς λειτουργεί το vishing και πώς να αποφύγετε να πέσετε σε αυτήν την παγίδα των εγκληματιών του κυβερνοχώρου.

Το Vishing (συντομογραφία του φωνητικού phishing) είναι η δόλια πρακτική όπου άτομα πείθονται να καλούν εγκληματίες στον κυβερνοχώρο και να αποκαλύπτουν προσωπικές πληροφορίες και τραπεζικά στοιχεία τους μέσω τηλεφώνου.

Όπως τα περισσότερα συστήματα phishing, ξεκινά με ένα ασυνήθιστο e-mail από ένα μεγάλο ηλεκτρονικό κατάστημα ή ένα σύστημα πληρωμών.

Για παράδειγμα, θα μπορούσε να είναι μια επιστολή από μια ψεύτικη έκδοση του PayPal που ενημερώνει το θύμα ότι μόλις έλαβε ένα αίτημα για ανάληψη μεγάλου ποσού χρημάτων από τον λογαριασμό του.

Νέα μεγάλη απάτη: Κλέβουν λεφτά από τις εφαρμογές στο κινητό

Αλλά εδώ είναι η διαφορά: Ενώ τα κανονικά μηνύματα phishing ζητούν από το θύμα να ακολουθήσει έναν σύνδεσμο για να ακυρώσει την παραγγελία, τα email vishing του ζητούν να καλέσει επειγόντως τον αριθμό υποστήριξης πελατών που παρέχεται στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι ειδικοί της Kaspersky τονίζουν ότι αυτή η μέθοδος επιλέχθηκε σκόπιμα από εγκληματίες του κυβερνοχώρου, επειδή όταν οι άνθρωποι κοιτάζουν έναν ιστότοπο phishing, έχουν τον χρόνο να σκεφτούν τις ενέργειές τους ή να παρατηρήσουν σημάδια ότι η σελίδα δεν είναι νόμιμη.

Αλλά όταν τα θύματα μιλούν στο τηλέφωνο, συνήθως αποσπώνται και δυσκολεύονται περισσότερο να εστιάσουν.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι επιτιθέμενοι κάνουν ό,τι μπορούν για να τους αποσυντονίσουν: βιάζοντάς τους, εκφοβίζοντάς τους και απαιτώντας να παράσχουν επειγόντως τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας για να ακυρώσουν την υποτιθέμενη δόλια συναλλαγή.

Αφού αποκτήσουν τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του θύματος, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν τις πληροφορίες για να κλέψουν τα χρήματά τους, αφήνοντας το θύμα με ένα άδειο πορτοφόλι.

Οι ειδικοί της Kaspersky τονίζουν ότι τους τελευταίους τέσσερις μήνες (από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2022) έχουν εντοπίσει σχεδόν 350.000 emails vishing, που ζητούν από τα θύματα να καλέσουν και να ακυρώσουν μια συναλλαγή.

Τον Ιούνιο, ο αριθμός τέτοιων email αυξήθηκε, φτάνοντας σχεδόν τις 100.000, οδηγώντας τους ερευνητές της Kaspersky να προβλέψουν ότι αυτή η τάση κερδίζει δυναμική και είναι πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται.

Περιέργως, οι TikTokers επαναλαμβάνουν ενεργά μία από τις μεθόδους vishing, με τη μόνη διαφορά ότι δεν στέλνουν ένα δόλιο email εκ των προτέρων, ούτε κλέβουν τίποτα από τα θύματά τους – στόχος τους είναι ένα show, όχι χρήματα.

Η κλήση πραγματοποιείται μέσω τηλεφωνητή, του οποίου η φωνή παράγεται με διαδικτυακό μεταφραστή.

Τις περισσότερες φορές, οι φαρσέρ παρουσιάζονται ως εκπρόσωπος από το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών ενός μεγάλου διαδικτυακού καταστήματος, ισχυριζόμενοι ότι μόλις έλαβαν μια παραγγελία από το θύμα για αρκετές χιλιάδες δολάρια και ζητώντας την επιβεβαίωσή τους.

Ανεξάρτητα από το πώς απαντά το θύμα, το επόμενο πράγμα που λέει ο τηλεφωνητής είναι: «Ευχαριστώ, η παραγγελία σας επιβεβαιώθηκε».

Ο κόσμος πιστεύει ότι ο τηλεφωνητής τους άκουσε λάθος και ότι τα χρήματα θα αποσυρθούν αμέσως από τον λογαριασμό τους, γι’ αυτό πανικοβάλλονται, ουρλιάζουν και δεν συνειδητοποιούν ότι τους κοροϊδεύουν.

Όταν οι άνθρωποι πείθονται να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους δεδομένα κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης και όχι σε μια σελίδα phishing, συχνά δεν έχουν την ευκαιρία να θεωρήσουν ότι είναι στόχος φάρσας – και ο μεγάλος αριθμός βίντεο TikTok με αυτή τη φάρσα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού.

«Συχνά συναντώ βίντεο στο TikTok με bloggers να κάνουν φάρσες σε άλλους ανθρώπους καλώντας τους και λέγοντάς τους ότι ο λογαριασμός τους πρόκειται να χρεωθεί χιλιάδες δολάρια. Τα θύματα το πιστεύουν και τρελαίνονται με αυτό. Όταν κοιτάτε αυτά τα βίντεο στο τηλέφωνό σας, σκέφτεστε,

“Πώς μπορεί κάποιος να ξεγελαστεί με κάτι τέτοιο;” Αλλά όταν οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν κλήσεις απάτης στην πραγματική ζωή, συχνά επηρεάζονται από πολλές περιστάσεις ταυτόχρονα.

Μια τέτοια κλήση μπορεί να τους ακινητοποιήσει, ενώ το κεφάλι τους είναι γεμάτο με άλλα πράγματα και δεν μπορούν να εκτιμήσουν ξεκάθαρα ποιος βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής – ένας φαρσέρ, ένας απατεώνας ή ένας πραγματικός ειδικός σε θέματα ασφάλειας τραπεζών», σχολιάζει ο Roman Dedenok, ειδικός σε θέματα ασφάλειας στην Kaspersky.

Για να προστατευτείτε από το vishing, η Kaspersky συνιστά:

  • Ελέγχετε τη διεύθυνση του αποστολέα. Τα περισσότερα ανεπιθύμητα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προέρχονται από διευθύνσεις που δεν έχουν νόημα ή εμφανίζονται ως ασυναρτησίες, για παράδειγμα, amazondeals@tX94002222aitx2.com ή κάτι παρόμοιο. Τοποθετώντας τον δείκτη του ποντικιού πάνω από το όνομα του αποστολέα, το οποίο μπορεί να είναι γραμμένο λανθασμένα, μπορείτε να δείτε την πλήρη διεύθυνση email. Εάν δεν είστε βέβαιοι εάν μια διεύθυνση email είναι νόμιμη ή όχι, μπορείτε να τη βάλετε σε μια μηχανή αναζήτησης για έλεγχο.
  • Εξετάστε το είδος των πληροφοριών που ζητούνται. Οι νόμιμες εταιρείες δεν επικοινωνούν μαζί σας αυθόρμητα μέσω ανεπιθύμητων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να σας ζητήσουν προσωπικά στοιχεία, όπως στοιχεία τραπεζικής ή πιστωτικής κάρτας, τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης ή άλλα ευαίσθητα δεδομένα. Γενικά, τα ανεπιθύμητα μηνύματα που σας λένε να «επαληθεύσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας» ή «να ενημερώσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας» θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή.
  • Να είστε επιφυλακτικοί εάν το μήνυμα δημιουργεί μια αίσθηση επείγοντος. Οι spammers προσπαθούν συχνά να ασκήσουν πίεση χρησιμοποιώντας αυτήν την τακτική. Για παράδειγμα, η γραμμή θέματος μπορεί να περιέχει λέξεις όπως «επείγουσα» ή «απαιτείται άμεση δράση» για να σας πιέσουν να ενεργήσετε.
  • Ο έλεγχος γραμματικής και ορθογραφίας είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος αναγνώρισης ενός απατεώνα. Τα τυπογραφικά λάθη και η κακή γραμματική είναι κόκκινες σημαίες. Το ίδιο ισχύει και για τις περίεργες φράσεις ή την ασυνήθιστη σύνταξη, που μπορεί να προκύψουν από τη μετάφραση του μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τους μεταφραστές πολλές φορές.
  • Εγκαταστήστε μια αξιόπιστη λύση ασφαλείας και ακολουθήστε τις συστάσεις της. Η ασφαλής λύση θα αντιμετωπίσει τα περισσότερα προβλήματα αυτόματα και θα σας ειδοποιήσει εάν είναι απαραίτητο.

Απάτη: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες

Συνεχίζεται η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες που ξεκίνησε το 2021 με τη συνεργασία των δυνάμεων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) και έχει συμβάλει καθοριστικά στο περιορισμό των περιστατικών σε ένα εξαιρετικά μικρό ποσοστό στο σύνολο των συναλλαγών.

Σε αναρτήσεις τους στις ιστοσελίδες, τόσο η ΕΕΤ όσο και ο Ελληνικός Χρηματοοικονομικός Μεσολαβητής, επανέρχονται δίνοντας απαντήσεις σε επίκαιρα ερωτήματα στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκστρατείας.

Τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις

Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις

Ερώτηση: Τις τελευταίες ημέρες έχω λάβει αρκετά e-mails και SMS. Στα μηνύματα αυτά η “τράπεζα” μου αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα μου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα μου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και με προτρέπουν να ακολουθήσω αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά και για να ξεμπλοκάρω την πρόσβασή μου.

Απάντηση: Τα μηνύματα αυτά ΔΕΝ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ από την τράπεζά σας (μάλιστα κάποιες φορές φαίνεται να τα στέλνει τράπεζα με την οποία δεν διατηρείτε καν συνεργασία). Είναι μηνύματα απατηλά (phishing) και αποσκοπούν στο να σας ξεγελάσουν ώστε να καταχωρήσετε σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας σας τους κωδικούς σας πρόσβασης στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας σας αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Η απάντηση σε όλες αυτές τις κακόβουλες προσπάθειες είναι μια και απλή. Ποτέ δεν δίνουμε προσωπικά μας στοιχεία σε κανέναν που μας τα ζητάει. Η Τράπεζά σας ποτέ δεν θα σας ζητήσει κάτι τέτοιο.

Ερώτηση : Πρόσφατα ανάρτησα μία αγγελία στο διαδίκτυο για να πουλήσω κάποιο προσωπικό μου αντικείμενο. Δέχτηκα τηλεφώνημα από κάποιον άγνωστο ο οποίος μου είπε ότι ενδιαφέρεται να το αγοράσει, μάλιστα χωρίς καν να το δει ή να το ελέγξει. Μου ζήτησε όμως να του δώσω τα στοιχεία της κάρτας μου ή τους κωδικούς του e-Banking μου ώστε να μπορέσει να μου καταθέσει τα χρήματα. Να τα δώσω τα στοιχεία μου; να τον εμπιστευτώ;

Απάντηση: Όχι, δεν πρέπει. Για κατάθεση χρημάτων, αρκεί μόνο να δώσετε τον IBAN του λογαριασμού σας. Μην αποκαλύψετε ποτέ τους κωδικούς σας στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας σας ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP) που θα λάβετε εκείνη τη στιγμή.

Επίσης, σε περίπτωση που ο αγοραστής ισχυρίζεται ότι έχει καταθέσει τα χρήματα σε λογαριασμό σας, ελέγξτε εσείς ο ίδιος το ακριβές ποσό μόνο μέσα από το eBanking σας. Μην βασιστείτε σε τυχόν αποδείξεις κατάθεσης που μπορεί να σας προσκομίσει ή σας αποστείλει. Μπορεί να είναι πλαστές.

Ερώτηση: Πρόσφατα δέχτηκα τηλεφωνική κλήση από το εξωτερικό, και αυτός που με κάλεσε μου είπε (στα Αγγλικά) ότι είναι τεχνικός από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής και ότι ο υπολογιστής μου έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και μπορούσε να επιδιορθώσει το πρόβλημα. Δεν τον πίστεψα όμως και έκλεισα το τηλέφωνο. Καλά έκανα?

Απάντηση: Ναι. Πρόκειται για προσπάθεια εξαπάτησης. Αν συνέχιζες θα σου ζητούσε να εγκαταστήσεις λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης και έτσι θα αποκτούσε πλήρη έλεγχο στον υπολογιστή σου. Μετά, ο απατεώνας, με πρόφαση την επιδιόρθωση του προβλήματος θα σου ζητούσε τους κωδικούς σου σύνδεσης στο e-Banking σου και θα προσπαθούσε ο ίδιος να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Μην εμπιστεύεστε τον υπολογιστή σας σε αγνώστους. Εάν κάποιος σας καλεί από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό, και ισχυρίζεται ότι είναι από οποιαδήποτε εταιρεία πληροφορικής, χωρίς εσείς να έχετε δηλώσει βλάβη σε συσκευή σας, διακόψτε την κλήση. Μην προχωράτε σε εγκατάσταση λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης που σας προτείνει κάποιος άγνωστος.

Ερώτηση: Μου ζητήθηκε να μεσολαβήσω στη μεταφορά χρημάτων προσφέροντας μου αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό μου. Υπάρχει κάποιο πρόβλημα; Είναι παράνομο;

Απάντηση: Nαι είναι παράνομο. Εάν σας προσεγγίσουν μέσω e-mail ή μέσω κοινωνικών δικτύων ή μέσω αγγελιών και σας ζητήσουν να μεταφέρετε χρήματα (τα οποία θα έχουν μπει προηγουμένως στον λογαριασμό σας) σε λογαριασμούς τρίτων συνήθως σε άλλες χώρες ή να τους τα δώσετε κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα, κρατώντας ένα ποσοστό ως προμήθεια, πρέπει να γνωρίζετε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν για να διαμεσολαβήσετε στη μεταφορά παράνομου χρήματος (money muling) και ότι η πράξη αυτή διώκεται ποινικά.

Συνεπώς:

*μη δεχτείς να μεσολαβήσεις ως ενδιάμεσος σε διακίνηση χρημάτων από άλλα άτομα, συνήθως άγνωστα σε σένα. Μπορεί να υποστείς σημαντικές επιπτώσεις, καθώς με αυτόν τον τρόπο εμπλέκεσαι σε παράνομες ενέργειες, είτε το γνωρίζεις είτε όχι

*εάν λάβεις ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), μην απαντήσεις και μην ακολουθήσεις τυχόν υποδεικνυόμενο σύνδεσμο (link),

*διασταύρωσε τα στοιχεία της εταιρείας που προσφέρει τη θέση εργασίας και τα στοιχεία επικοινωνίας της (ειδικά αν εδρεύει στο εξωτερικό),

*μην παραχωρείς ποτέ στοιχεία του τραπεζικού σου λογαριασμού σε κανέναν, εκτός εάν έχεις μαζί του μονιμότερη συνεργασία, ή είναι άτομο του στενού οικογενειακού σου περιβάλλοντος.

*εάν πιστεύεις ότι έχεις εμπλακεί σε μεταφορά παράνομου χρήματος, μην προβείς σε οποιαδήποτε άλλη μεταφορά χρημάτων που τυχόν σου ζητηθεί. Ειδοποίησε αμέσως την τράπεζα σου, την υπηρεσία στην οποία πραγματοποίησες την συναλλαγή και την αστυνομία.

Ερώτηση: Σε γενικές γραμμές, τι θα πρέπει να κάνω για να μην πέσω θύμα ηλεκτρονικής απάτης;

Απάντηση: Η τράπεζα ή οι τράπεζες συνεργασίας σας έχουν αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους χρήσιμες συμβουλές, προκειμένου να μην πέσετε θύμα απάτης.

Σε κάθε περίπτωση, παρατίθενται παρακάτω ορισμένες βασικές οδηγίες, για να διενεργείτε με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια τις ηλεκτρονικές σας συναλλαγές:

*Πληκτρολογείτε οι ίδιοι την ηλεκτρονική διεύθυνση της Τράπεζάς σας για την πρόσβασή σας στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής. Μην ακολουθείτε αποτελέσματα από μηχανές αναζήτησης.

*Βεβαιωθείτε ότι πλοηγείστε στο ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζας. Ελέγξτε αν ο σύνδεσμος στον οποίο εισέρχεστε (https://www………gr) αντιστοιχεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Τράπεζας σας. Κάνετε κλικ στο εικονίδιο του λουκέτου, για να ελέγξτε ότι η σύνδεση αναφέρεται ως ασφαλής.

*Ελέγξετε προσεκτικά την συναλλαγή που περιγράφεται στο μήνυμα της Τράπεζας (π.χ. μέσω sms, viber ή εφαρμογής του mobile app) με τον κωδικό μιας χρήσης OTP, πριν την επιβεβαίωσή της.

*Αποφύγετε τη χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων.

*Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σας σε οποιαδήποτε συσκευή σας.

*Αλλάζετε τουλάχιστον ανά εξάμηνο τους κωδικούς ασφαλείας σας (passwords).

*Ενισχύστε την ασφάλεια των συσκευών σας διατηρώντας ενημερωμένο πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό και ενημερώνετε τακτικά το λειτουργικό τους.

*Ελέγχετε ότι τα στοιχεία των ηλεκτρονικών διευθύνσεων των e-mails που λαμβάνετε αντιστοιχούν στο όνομα του προσώπου που εμφανίζεται ως αποστολέας τους, ιδίως όταν α) το πρόσωπο αυτό ανήκει στη λίστα των επαφών σας, β) φέρεται ότι είναι η Τράπεζα σας ή γ) άλλη γνωστή εταιρεία παροχής προϊόντων και υπηρεσιών.

*Αγνοείστε και διαγράψτε μηνύματα αμφίβολης προέλευσης που λαμβάνετε στις ηλεκτρονικές σας συσκευές και τις εφαρμογές σας και μην ακολουθείτε συνδέσμους (links) που περιλαμβάνουν και παραπέμπουν σε ιστοσελίδες.

*Μην αποκαλύπτετε σε τρίτους (π.χ. ενδιαφερόμενους αγοραστές, υποψήφιους πελάτες), μέσω τηλεφώνου, κινητού τηλεφώνου, email, φόρμας στο Internet, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων μέσων, εμπιστευτικά στοιχεία σας όπως το όνομα χρήστη (username), τον κωδικό πρόσβασης (password), τα στοιχεία της κάρτας σας (αριθμό, κωδικό επαλήθευσης CVV και PIN), OTP (One Time Password – κωδικούς μίας χρήσης) και άλλους αριθμητικούς κωδικούς.

*Χρησιμοποιείτε πάντα τις πιο ενημερωμένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge, κ.λπ), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγμένο σχεδιασμό ασφαλείας.

*Επικοινωνήστε αμέσως με την Τράπεζά σας, σε κάθε περίπτωση υπόνοιας διαρροής των κωδικών ασφαλείας σας.

Ερώτηση. Το τελευταίο διάστημα λαμβάνω συχνά τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς, στη διάρκεια των οποίων υποτιθέμενος εκπρόσωπος επενδυτικής εταιρείας μου προτείνει επενδυτικές ευκαιρίες «στα μέτρα μου», με γρήγορη και εγγυημένη απόδοση. Αναρωτιέμαι αν πρέπει να του εμπιστευτώ τα χρήματά μου.

Απάντηση: Προσοχή υπάρχει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησής σας.

* Μην εμπιστεύεστε όσους σας υπόσχονται ασφαλείς επενδύσεις με υψηλά, γρήγορα και εγγυημένα κέρδη.

*Εάν επιθυμείτε να κάνετε μια επένδυση, βεβαιωθείτε πρώτα ότι η εταιρία έχει άδεια λειτουργίας από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή από άλλη ευρωπαϊκή Αρχή. Βεβαιωθείτε ότι, είτε καλύπτεται από το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ), είτε συμμετέχει στο Συνεγγυητικό Κεφάλαιο ή άλλο ξένο Φορέα που διασφαλίζει την επένδυση σας. Επισκεφτείτε τα ακόλουθα sites: www.cmc.gov.gr www.ethe.org.gr www.smexa.gr https://www.syneggiitiko.gr/

Ερώτηση: Σε περίπτωση που πέσω θύμα ηλεκτρονικής απάτης και το δηλώσω στην Τράπεζα συνεργασίας μου, υπάρχει κάποιος άλλος φορέας στον οποίο μπορώ να απευθυνθώ άμεσα; Επίσης αν πέσω θύμα απάτης σχετικά με επενδύσεις υπάρχει φορέας στον οποίο μπορώ να απευθυνθώ;

Απάντηση: Ναι, και στις δυο περιπτώσεις θα πρέπει να καταγγείλετε το περιστατικό απάτης:

*στο πλησιέστερο σε εσάς αστυνομικό τμήμα ή

*στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΔΙΔΗΕ) της Ελληνικής Αστυνομίας

-Τηλέφωνο : 11188

-Fax: 213-1527471

-Email: ccu@cybercrimeunit.gov.gr

-μέσω του portal στη διεύθυνση: https://goo.gl/vOHdVb

– Ταχυδρομική διεύθυνση: Λ. Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 11522, Αθήνα

Ερώτηση: Το τελευταίο διάστημα είδα στην τηλεόραση και άκουσα στο ραδιόφωνο για μια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες με το σύνθημα «Μια Παύση Αρκεί για να Αποφύγουμε την Ηλεκτρονική Απάτη». Που μπορώ να ανατρέξω για να βρω περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εκστρατεία;

Απάντηση: Μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) (https://www.hba.gr/info/PhishingCamp) για να αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εκστρατεία, προϊόν συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών. Ξεκίνησε στο τέλος του 2021 και συνεχίζεται το 2022.

Ερώτηση: Που μπορώ να ανατρέξω για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διάφορες τυπολογίες ηλεκτρονικής απάτης και απάτης σχετικά με επενδύσεις που υφίστανται;

Απάντηση: Στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) υπάρχει αναρτημένο όλο το υλικό των διαφόρων εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες, όπως:

*εκείνης που αφορά τις απάτες στον «κυβερνοχώρο» (CyberScams), https://old.hba.gr/News/Details/1509 και

*εκείνης που αφορά τους μεταφορείς παράνομου χρήματος (European Money Mule Action – EMMA). https://old.hba.gr/News/Details/36

Περαιτέρω, στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ υπάρχουν χρήσιμες ανακοινώσεις επί διαφόρων τυπολογιών απάτης (π.χ. απάτη μέσω αλλαγής κάρτας SIM, απάτη «υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης», τηλεφωνικές απάτες, κ.ά.) στο πλαίσιο της διαχρονικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του συναλλακτικού κοινού.

Περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης πολιτών είναι διαθέσιμες σε ειδικό banner στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας ( www.hellenicpolice.gr ). Επιπλέον, πληροφορίες και συμβουλές για περιστατικά ηλεκτρονικών απατών υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος www.cyberalert.gr .