Μεταβίβαση Ι.Χ.: Χωρίς αυτό το έγγραφο δεν πουλάς αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα

Μεταβίβαση Ι.Χ.: Φρένο στις μεταβιβάσεις ΙΧ για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας. «Σαφάρι» και για ανασφάλιστα οχήματα. Η ΑΑΔΕ και το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία θα ανταλλάσσουν στοιχεία και θα κάνουν εκτεταμένες διασταυρώσεις. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μπλόκο στις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων, εάν δεν έχουν καταβληθεί προηγουμένως τα τέλη κυκλοφορίας όχι μόνο του έτους που μεταβιβάζεται το όχημα αλλά και όλων των προηγούμενων, βάζει απόφαση του υπουργού Επικρατείας Κυριάκου Πιερρακάκη.

Στο στόχαστρο μπαίνουν και τα ανασφάλιστα οχήματα καθώς θα διεξάγονται εξονυχιστικοί ηλεκτρονικοί έλεγχοι προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα οχήματα είναι ασφαλισμένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία θα ανταλλάσσουν στοιχεία και θα κάνουν εκτεταμένες διασταυρώσεις τόσο για την πληρωμή τελών κυκλοφορίας όσο και για την ασφάλιση των αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με την απόφαση, διατίθεται στο Πληροφοριακό Σύστημα «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Αδειών Κυκλοφορίας» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η διαδικτυακή υπηρεσία «Στοιχεία Τελών Κυκλοφορίας (Α.Α.Δ.Ε.)». Σκοπός διάθεσης της διαδικτυακής υπηρεσίας είναι η αναγκαιότητα ελέγχου ότι έχουν καταβληθεί προηγουμένως τα τέλη κυκλοφορίας προκειμένου να γίνει η μεταβίβαση οχήματος.

Πλέον μέσω εφαρμογών διαλειτουργικότητας των συστημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και της ΕΛΑΣ, στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί πως δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας, αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος με πράξη της αστυνομικής αρχής, από την οποία επιστρέφονται μόνο εάν ο ενδιαφερόμενος προσκομίσει το αποδεικτικό καταβολής των τελών κυκλοφορίας, καθώς και του οφειλόμενου, κατά περίπτωση, προστίμου ή αποδεικτικό στοιχείο περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας.

Μεταβίβαση Ι.Χ.: Ηλεκτρονικό σαφάρι για ανασφάλιστα

Παράλληλα, στο Πληροφοριακό Σύστημα «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Αδειών Κυκλοφορίας» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών διατίθεται η διαδικτυακή υπηρεσία «Στοιχεία Κατάστασης και Ασφάλισης Οχημάτων» με σκοπό την άντληση των πληροφοριών που απαιτούνται (ο τύπος του οχήματος, αν το όχημα έχει διαγραφεί, βρίσκεται σε ακινησία ή έχει δηλωθεί ως κλαπέν και αν είναι ασφαλισμένο) για την υλοποίηση ψηφιακών εφαρμογών για τη μεταβίβαση οχημάτων και την χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας οχήματος λόγω απώλειας/κλοπής/φθοράς .

Σημειώνεται ότι από τον περασμένο Φεβρουάριο έχει τεθεί σε λειτουργία η νέα υπηρεσία Open Car από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών.

Πρόκειται για την πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με οχήματα τα οποία διαθέτουν πινακίδες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα

Οι πληροφορίες στις οποίες έχει πρόσβαση ο χρήστης της υπηρεσίας είναι οι ακόλουθες:

-αν το όχημα είναι σε κίνηση / ακινησία ή έχει κλαπεί

-αν είναι ασφαλισμένο / ανασφάλιστο, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και λήξης ασφάλισης και
το χρώμα, ο κατασκευαστής και ο τύπος του οχήματος.

Σημειώνεται ότι μέσω της υπηρεσίας Open Car δεν παρέχονται πληροφορίες για τα στοιχεία ταυτότητας των ιδιοκτητών ή κατόχων των οχημάτων, ούτε στοιχεία τυχόν οφειλών από τέλη κυκλοφορίας.

Για την είσοδο στην πλατφόρμα δεν απαιτείται αυθεντικοποίηση και η αναζήτηση πραγματοποιείται με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την υποχρέωση λήψης και διαρκούς τήρησης των κατάλληλων και αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων ασφάλειας των λαμβανομένων πληροφοριών και, κατ’ ελάχιστον, την καταγραφή και παρακολούθηση των προσβάσεων, τη διασφάλιση ιχνηλασιμότητας και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή.

Ο φορέας και ειδικότερα οι χρήστες των πληροφοριακών συστημάτων έχουν την υποχρέωση χρήσης των λαμβανομένων πληροφοριών αποκλειστικά και μόνον για τον σκοπό για τον ανωτέρω σκοπό.

Μεταβίβαση Ι.Χ.: Αλλάζουν οι τιμές στα διόδια

To πράσινο φως για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος τελών διοδίων βάσει της διανυθείσας απόστασης, αλλά και την αύξηση των τελών για τα ρυπογόνα φορτηγά έχει δώσει η ΕΕ.

Ένα νέο σύστημα πληρωμής τελών διοδίων, βασισμένο στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» βρίσκεται προ των πυλών σε όλα τα κράτη της ΕΕ, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων και να προωθηθεί η αειφόρος ανάπτυξη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την αναθεωρημένη ντιρεκτίβα – γνωστή ως – «Ευρωβινιέτα» που εγκρίθηκε στις 17 Φεβρουαρίου του 2022 από το Κοινοβούλιο, τα οδικά τέλη για φορτηγά, ελαφρά επαγγελματικά, και επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα ποικίλλουν ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή/και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του οχήματος, ώστε να προαχθεί η χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων.

Σημειώνεται ότι ο ανανεωμένος νόμος δεν θα υποχρεώσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν τέλη στα οχήματα που χρησιμοποιούν τους δρόμους του, δεδομένου ότι η χρέωση μέσω διοδίων αποτελεί ένα εθνικό ζήτημα. Εφόσον, όμως, επιλέξουν να το πράξουν, θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους τους κανόνες της ΕΕ.

Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των νέων κανόνων.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η οποία αποτελεί την ευρωπαϊκή ομπρέλα για μη κυβερνητικές οργανώσεις που ενθαρρύνουν τις βιώσιμες μεταφορές στην Ευρώπη, έχει χαιρετίσει την έγκριση της νέας ντιρεκτίβας, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί μία απόφαση-ορόσημο για την προστασία του περιβάλλοντος.

Παράλληλα, κάλεσε τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μην χρονοτριβούν και να προβούν στην άμεση εφαρμογή της ντιρεκτίβας, η οποία ορίζει σημαντικά κίνητρα για όσα φορτηγά ενσωματώνουν «πράσινα» συστήματα κίνησης.

Μεταβίβαση Ι.Χ.: Τέλος οι βινιέτες – Έρχεται η χρέωση βάσει απόστασης

Στόχος του νέου κανονιστικού πλαισίου είναι η μετάβαση των οδικών τελών από ένα μοντέλο χρονοεξαρτώμενων χρεώσεων («βινιέτες») που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες (όχι στην Ελλάδα), σε ένα καθεστώς χρέωσης βάσει των αποστάσεων. Με αυτό τον τρόπο αντικατοπτρίζεται καλύτερα η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ουσιαστικά ορίζει ότι, έως το 2030, τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταργήσουν τις βινιέτες για τα βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία), δίνοντας τη σκυτάλη στη χρέωση με βάση την απόσταση. Αργότερα, οι κανόνες θα αφορούν και τα επιβατικά αυτοκίνητα.

Από την άλλη, τα κράτη μέλη θα μπορούν να διατηρήσουν τις βινιέτες για ορισμένα κομμάτια του οδικού δικτύου τους, αρκεί να αποδείξουν ότι το νέο σύστημα δεν μπορεί να τους διασφαλίσει τα προβλεπόμενα έσοδα.

Μεταβίβαση Ι.Χ.: Φθηνότερα διόδια στα ηλεκτρικά οχήματα – ακριβότερα στα συμβατικά

Από το 2026, οι εταιρείες μεταφορών που χρησιμοποιούν φορτηγά τα οποία κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια (επαναφορτιζόμενα ή υδρογονοκίνητα) θα πρέπει να έχουν σημαντικές εκπτώσεις στα διόδια των χωρών όπου εφαρμόζεται χρέωση βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων.

Επιπροσθέτως, τα κράτη μέλη θα μπορούν να χρεώνουν υψηλότερα οδικά τέλη στα φορτηγά που ενσωματώνουν κινητήρες εσωτερικής καύσης με αυξημένες εκπομπές ρύπων, σε μια προσπάθεια να αποθαρρυνθεί η χρήση τους και να υιοθετηθούν πιο οικολογικές λύσεις.

Για τα ΙΧ δεν είναι υποχρεωτική η εφαρμογή του συστήματος χρέωσης βάσει των περιβαλλοντικών επιδόσεων, αλλά τα κράτη – μέλη μπορούν να επιβάλλουν χαμηλότερα διόδια σε οχήματα που είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον.

Όσον αφορά τα ημιφορτηγά και τα μικρά λεωφορεία, θα μπορούν επίσης να επιβληθούν περιβαλλοντικά διόδια, «εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό» από τα συστήματα των παραχωρησιούχων από το 2026.

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι 3 έτη μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα έσοδα αυτά.