Εφορία: Σε νέο κύκλο κυνηγιού προχωρά η Εφορία για συγκεκριμένες κατηγορίες οφειλετών
Συστηματικό κυνήγι οφειλετών της Εφορίας που χρωστάνε ποσά άνω των 500 ευρώ, με κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και ακινήτων, ξεκινά η ΑΑΔΕ, με δύο νέα Εισπρακτικά Κέντρα.
Οι δύο νέες υπηρεσίες θα κληθούν να διαχειριστούν και τη δραματική αύξηση κατά 800.000 ΑΦΜ, των οφειλετών της Εφορίας που καταγράφηκε τον Μάιο. Ειδικότερα οι οφειλέτες της Εφορίας εκτοξεύτηκαν σε 4.744.758 ΑΦΜ, από 3.944.665 ΑΦΜ τον Απρίλιο, σημειώνοντας σε ένα μήνα, αύξηση κατά 800.093 ΑΦΜ.
Πρόκειται για τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) σε Αττική και Θεσσαλονίκη, τα οποία έχουν ως επιχειρησιακό τους στόχο την επιδίωξη της είσπραξης οφειλών Δ.Ο.Υ. των δύο Νομών, καθώς και τη διαχείριση χαρτοφυλακίου οφειλών ανεπίδεκτων είσπραξης. Ειδικότερα, οι αρμοδιότητες των Τμημάτων Είσπραξης Οφειλών των ΚΕ.Β.ΕΙΣ. θα είναι:
Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών, όπως οι οφειλές εξειδικεύονται, καθορίζονται και ανακαθορίζονται με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Η λήψη αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών.
Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών που διέπονται από ειδικές διατάξεις, λόγω υπαγωγής σε διαδικασία αφερεγγυότητας, όπως πτώχευση ή προπτωχευτικές διαδικασίες ή δικαστική διαδικασία ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης ή δικαστικής εκκαθάρισης κληρονομίας, καθώς και οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών.
Ο έλεγχος, η επαλήθευση και η διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων από το γραφείο.
Η λήψη και επεξεργασία αιτημάτων για τη χορήγηση στοιχείων και πληροφοριών από φορολογουμένους, υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή τρίτους.
Εφορία: Τι ισχύει για τις κατασχέσεις καταθέσεων και ακινήτων
Οι κατασχέσεις καταθέσεων και οι πλειστηριασμοί ακινήτων εφαρμόζονται με συγκεκριμένες διαδικασίες, με τη νομοθεσία να παρέχει κάποια ελάχιστα μέτρα προστασίας για τους οφειλέτες. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διευκρινίσεις της ΑΑΔΕ:
Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από κάθε αιτία (για την καταβολή των οποίων ευθύνεται ως πρωτοφειλέτης, συνυπόχρεος, εγγυητής, κλπ) συνολικού ποσού πεντακοσίων (500) ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων. Στο ανωτέρω ποσό δεν περιλαμβάνονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ή και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής.
Δεν γίνεται κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το συνολικό ποσό αυτών μηνιαίως, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών είναι μικρότερο των χιλίων (1.000) ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσόν αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση για τα χρέη προς το Δημόσιο επί του ½ του υπερβάλλοντος ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ και μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, καθώς και επί του συνόλου του υπερβάλλοντος ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε ένα και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ, μηνιαίως, για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μοναδικός λογαριασμός. Στην περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο λογαριασμός αυτός.
Οι κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται όταν εξοφληθεί ή διαγραφεί το ποσόν για το οποίο εκδόθηκε το κατασχετήριο στα χέρια τρίτου ή έχει υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής οφειλών.
Εφορία: Δείτε πόσο δουλεύουμε το χρόνο για να πληρώνουμε μόνο φόρους
«Μέχρι χθες εργαζόμασταν για να πληρώσουμε τους ετήσιους φόρους, εισφορές και το δημοσιονομικό έλλειμμα. Από σήμερα εργαζόμαστε για τα προς το ζην». Αυτή είναι, σε απλή γλώσσα, η έννοια της Ημέρας Φορολογικής Ελευθερίας, μελέτη την οποία εκπονεί για 8η συναπτή χρονιά στην Ελλάδα το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών – Μάρκος Δραγούμης (ΚΕΦίΜ).
«Για 181 από τις 365 ημέρες του χρόνου εργαστήκαμε φέτος για να πληρώσουμε φόρους και εισφορές στο κράτος, με την Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας να έρχεται την 1η Ιουλίου. Εάν συνυπολογιστεί και το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2022, το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν μελλοντικές γενιές, τότε θα έπρεπε να εργαστούμε μέχρι την 20η Ιουλίου για να πληρώσουμε φόρους, εισφορές και ελλείμματα», σημειώνεται στο εισαγωγικό σημείωμα της έκθεσης.
Από εκεί και πέρα, «σε σύγκριση με την περσινή χρονιά το 2022 εργαστήκαμε 2 ημέρες λιγότερες για να πληρώσουμε φόρους και εισφορές, καθώς σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2021 εργαστήκαμε για το κράτος 183 ημέρες (Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας 2021 ήταν η 3η Ιουλίου)».
Βαρύ πέφτει το αποτύπωμα της μνημονιακής δεκαετίας, καθώς «από το 2010 ως το 2020 προστέθηκαν 25 επιπλέον ημέρες εργασίας για το κράτος, μία αύξηση που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ανάμεσα σε 28 ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες».
Ένα άλλο συμπέρασμα είναι ότι«το 2020 η Ελλάδα είχε μία από τις μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα κατέγραφε υψηλό μέγεθος παραοικονομίας (7η χειρότερη επίδοση), χαμηλή ανταγωνιστικότητα φορολογίας επιχειρήσεων (8η χειρότερη επίδοση), υψηλή ανισότητα (7η χειρότερη επίδοση) και υψηλό ποσοστό πολιτών κάτω από το όριο της φτώχειας (9η χειρότερη επίδοση) ανάμεσα στις 29 ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες που εξετάζονται».
Μελετώντας τις προβλέψεις της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού, οι συντάκτες του ΚΕΦίΜ καταλήγουν και σε μερικές ακόμη διαπιστώσεις για την τρέχουσα χρονιά, όπως ότι «τα συνολικά έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα Euro76,2 δισ., τα οποία κατανέμονται ως εξής:
- Euro32 δισ. από έμμεσους φόρους (δηλαδή το 42% των συνολικών εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
- Euro17,8 δισ. από άμεσους φόρους (ήτοι το 23,4% των συνολικών εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
- Euro26,1 δισ. από ασφαλιστικές εισφορές (το 34,3% των εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
- Euro170 εκατ. από φόρους επί του κεφαλαίου (ποσό που αντιστοιχεί στο 0,2% των εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές).
Εφορία: Μας δινει και δωράκι αν πληρώνουμε στην ώρα μας!
Ενεργοποίηση του προοδευτικά ακατάσχετου λογαριασμού και «γενναία» περικοπή στα ποσοστά παρακράτησης για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας, προβλέπει το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ και της ΑΑΔΕ για τους συνεπείς οφειλέτες.
Μέσω της παροχής του διπλού «μπόνους» και της επιβράβευσης όσων τακτοποιούν και πληρώνουν στην ώρα τους τις οφειλές προς την εφορία, ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ στοχεύουν στα εξής: πρώτον να προσφέρουν ισχυρά κίνητρα στους φορολογούμενους να τακτοποιήσουν τα χρέη τους και δεύτερον να περιορίσουν-στο μέτρο του δυνατού- την αυξητική τάση των οφειλών προς την εφορία.
Το πρώτο μπόνους σχετίζεται με το «ξεπάγωμα» της ρύθμισης που είχε ψηφιστεί το 2019, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί εξαιτίας της πανδημίας, και προβλέπει ότι οι συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία, θα κερδίζουν σταδιακή αύξηση του ακατάσχετου ποσού στον τραπεζικό τους λογαριασμό.
Η ρύθμιση προβλέπει την αύξηση του ακατάσχετου ορίου των 1.250 ευρώ για τους συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία. Η αύξηση θα καθορίζεται με συγκεκριμένους συντελεστές που θα λαμβάνουν υπόψιν το ύψος των δόσεων και τον αριθμό που εξοφλούν οι εν λόγω φορολογούμενοι.
Οι τελευταίοι με δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό αφού υπαχθούν σε ρύθμιση θα πρέπει να πληρώσει δύο δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών του για να μπορούν τον τρίτο μήνα να ζητήσουν αύξηση του ακατάσχετου ορίου.
Ως βάση υπολογισμού λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των δόσεων ρυθμίσεων του μήνα. Στο ποσό αυτό εφαρμόζεται ο πρώτος συντελεστής 3 ο οποίος δίνει το νέο ύψος του ακατάσχετου λογαριασμού. Για παράδειγμα εάν η μηνιαία δόση ανέρχεται σε 500 ευρώ με την έναρξη της νέας διαδικασίας ο οφειλέτης θα κερδίζει ακατάσχετο όριο 1.500 ευρώ (500Χ3) από 1.250 ευρώ που ισχύει για όλους.
Αν η δόση ή οι δόσεις στον βαθμό που εξυπηρετούνται παράλληλα περισσότερες από μια ρυθμίσεις που μετρά ως βάση αναφοράς είναι για παράδειγμα 50 ευρώ, με την εφαρμογή συντελεστή 3, οδηγεί σε αποτέλεσμα 150 ευρώ.
Επειδή το ποσό υπολείπεται των 1.250 ευρώ του ακατάσχετου, δεν προστίθεται αλλά παραμένει αμετάβλητο το ακατάσχετο όριο των 1.250 ευρώ. Επισημαίνεται ότι για να αυξήσει κάποιος το όριο του ακατάσχετου θα πρέπει η μηνιαία δόση της ρύθμισης που εξυπηρετεί να είναι μεγαλύτερη των 400 ευρώ.
Με την πάροδο των μηνών, όσο η ρύθμιση συνεχίζει να τηρείται, ο συντελεστής αυξάνεται. Για παράδειγμα, σε έναν φορολογούμενο ο οποίος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του με την πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, εξοφλώντας 5 δόσεις των 500 ευρώ μπορεί να «κερδίσει» συντελεστή 3,8 αυξάνοντας τον ακατάσχετο λογαριασμό στα 1.900 ευρώ (500Χ3,8).
Κοντά στην πλήρη εξόφληση της οφειλής, το ακατάσχετο όριο πριν ο λογαριασμός ξεμπλοκάρει εντελώς, το ακατάσχετο όριο θα φθάνει στο ανώτατο ύψος με την εφαρμογή του μέγιστου συντελεστή 4,5.
Ανάλογα με το πλήθος των δόσεων, (πάγια ρύθμιση, ρύθμιση 120 δόσεων) το «βήμα» για την αύξηση του πολλαπλασιαστή ο οποίος θα οδηγεί στο ακατάσχετο θα ποικίλλει.
Τα όρια του ακατάσχετου καθορίζονται κάθε μήνα και ισχύουν για έναν μήνα.
Αν ο φορολογούμενος ο οποίος έχει κερδίσει αύξηση ακατάσχετου λογαριασμού, χάσει τη ρύθμιση οφειλών εξαιτίας μη καταβολής δύο συνεχόμενων δόσεων χάνει τον αυξημένο ακατάσχετο αλλά και το δικαίωμα να τον διεκδικήσει εκ νέου.
Ο δεύτερος «πυλώνας» του σχεδίου που επεξεργάζονται οι ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, προβλέπει «ψαλίδι» στα χρήματα που παρακρατεί η Εφορία για τη χορήγηση της φορολογικής ενημερότητας σε οφειλέτες οι οποίοι είναι συνεπείς και τηρούν τις ρυθμίσεις τους. Παράλληλα, εκτός από το «κούρεμα» στο ποσοστό παρακράτησης, οι συνεπείς οφειλέτες θα λαμβάνουν τη φορολογική ενημερότητα με διαδικασίες fast track.